Paard verlatingsangst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ella_
Berichten: 465
Geregistreerd: 16-11-10

Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 20:05

We hebben thuis 2 paarden staan.
Maar als we met de merrie weg gaan om te trainen dan wordt mijn ruin helemaal gek.
Tegen dat we terug thuis zijn staat hij nat in het zweet van hem op te jagen.

Iemand hier ervaring mee of tips?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:11

Ofwel heel veel tijd steken in het trainen dat hij alleen durft achter te blijven ofwel niet meer alleen laten.

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:12

Bij mij worden ze ook redelijk gestrest als er eentje alleen komt te staan.
Oplossing is of er eentje bij te doen of oefenen en leren dat als hij alleen staat het niet erg is en je weer terug komt.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:14

Wij hebben een onbreekbare spiegel gemaakt voor in de box. Verder legde we een verse mesthoop van zijn maatje in zijn box en hingen we een bezweet dekje van zijn maatje aan de tralies. Verder kreeg ie voer en hooi ter afleiding. Verder veel oefenen en de tijdsduur langzaam opvoeren.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:20

Een paard is een kuddedier en hoort niet alleen van nature. Misschien een klein maatje voor hun aanschaffen zodat ze niet meer alleen hoeven te staan.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 20:38

ik heb hetzelfde probleem met mijn haflinger, die gaat dwars over/onder/door het draad heen. Ze staan 24/7 in de weide. Op dit moment helpt het om een plak hooi te geven. Verder laat ik haar gewoon haar gang gaan en zorgen we dat er flink stroom op staat. Dan zweet ze maar even. Ik hoop dat ze er aan went.

DinkyOmie

Berichten: 532
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: in een huis

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:40

ik heb het zelfde probleem gehad... wij hebben ook maar 2 paarden, en niet de mogelijkheid er 1 bij te zetten.
Dus wat wij gedaan hebben is hem regelmatig even alleen laten. En dat dan opbouwen, beginnen met een paar minuten en steeds wat langer.
De eerste x dat wij hem alleen lieten spoot de diarree (10x ofzo) tegen de muur aan van de stress...
Nu gaat het al veel beter.
Ze kunnen gemakkelijk even alleen blijven, maar dat moeten ze wel leren. Als ze weten dat hun maatje toch weer terug komt, wennen ze er wel aan.

mirmar
Berichten: 320
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:07

Da's lastig, de mijne heeft het ook, heb er 3 maar als ik weleens met 2 tegelijk wegga, wat niet vaak voorkomt, breekt ie op stal de boel af. Zelfs als de andere 2 buiten staan en ik hem aan het poetsen ben op stal kijkt ie steeds om of ze er nog zijn. Als ie alleen buiten staat valt het wel weer wel mee, dan heeft ie meer afleiding om zich heen waar ie naar kan kijken.
Verder is het denk ik gewoon vaak en veel doen, rustig opbouwen, soms kan het nou eenmaal niet anders dan dat ie alleen staat. Denk dat je niet veel meer kan doen dan zorgen voor voldoende afleiding met hooi, verder zal ie toch echt moeten wennen.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:55

Hier zijn twee oplossingen voor die we alletwee beproefd hebben met succes.
1. Oefenen, oefenen en oefene en dus vaak paarden uit elkaar halen. In het begin iemand die erg vertrouwd is met het paard op de wei bij je paard laten en eventueel iets met het andere paard laten doen (of zelf ook een buitenrit laten maken de andere kant op (tenminste onze paarden staan altijd buiten dus wij hebben dat zo gedaan). Op een gegeven ogenblik als de boel rustig is, kun je het bij het paard blijven afbouwen.
2. Door verbouwing en renovatie hebben onze paarden die goed gesplitst konden worden, zoveel bij elkaar gestaan dat we weer opnieuw konden beginnen. Alleen onze merrie heeft een peesblessure in die tijd opgelopen op de wei. Door met de ruin te vertrekken zal ze zeker heel erg druk heen en weer gaan rennen en dan zal de peesblessure nooit meer beter worden. Dat is zeker. Dus nu halen we de ruin nooit meer bij haar weg. Gezien de leeftijd (ruin is 24 jaar) en de te verwachte tijd die nog nodig is voor genezing, verwacht ik niet dat we de paarden ooit nog uit elkaar zullen halen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:19

Wanneer je een paard achterlaat zeker nog een s extra controleren dat alles heel veilig zodat je je daar al geen zorgen in hoeft te maken. Dan ben je zelf relaxter op het moment dat je het paard achterlaat.
Een grote hoop hooi geven.
En dan idd heel veel oefenen. Ook degene die achter moet blijven al eens alleen meenemen.

arnoud64

Berichten: 46
Geregistreerd: 10-11-09

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:50

Hij heeft het gewoon in zijn hoofd gehaald dat het erg is om alleen achter te blijven en dat leer je een paard niet zo gemakkelijk af. Ik zou ook kiezen voor een vriendje erbij (soms is een geit al genoeg) en sowieso altijd een grote stapel hooi of een volle weide zodat hij afleiding heeft.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:59

Een paard haalt zich dat niet zozeer in het hoofd. Hun instinct maakt dat ze niet alleen durven zijn.Dat instinct ga je niet veranderen. Een paard is in de natuur ten dode opgeschreven als het zich afzondert. Ze zijn wel uit de natuur gehaald maar die angst zit er nog gewoon in. Een paard wil eigenlijk veel ruimte, veel beweging , kostje bij elkaar scharrelen en ook maatjes. Wij stoppen ze alleen in een stal, geven 2 keer per dag hooi en wat brokken en daar moeten ze het dan soms ook nog alleen mee doen. Je veroorzaakt dan stress bij het paard. Je kunt vinden dat een paard dat moet gaan kunnen met de kans dat het een stalgebrek ontwikkeld en maagzweren of zichzelf verwond of een peesblessure van het heen en weer sjouwen. Of je kunt zo veel mogelijk tegemoet komen aan zijn instinct en daardoor een relaxter paard krijgen.