Knotjes maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Knotjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 09:15

Hoi allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag.
Ik heb vandaag wedstrijd en mijn verzorgpaard heeft korte manen, (de lengte voor knotjes) maar ze zijn heel erg dik. Dit is alleen op 1 stukje en de rest is weer heel erg dun. Het werkt niet om allemaal kleinere knotjes te maken, want dan ben je uren bezig, ziet het er niet uit en is paard boos, want die vind het niet echt leuk om gevlochten te worden. Ik maak nu dus wel gelijke plukken, maar dan heb je bij het dikke stuk dus hele dikke knotjes, die je maar 1 keer kan dubbelvouwen (oprollen gaat helemaal niet). De plukjes steken dan ook alle kanten op. Zou het werken om de manen nat te maken? Ik heb niet de mogelijkheid om met naald en draad te vlechten, dus ik doe het met elastiekjes. En hebben jullie nog meer tips hoe ik gelijke knotjes krijg met manen die verschil in dikte hebben?

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Knotjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:21

Oei, dat is lastig, misschien bij het dikkeren gedeelte de knotjes dichter bij elkaar en dan hopen dat het niet erg opvalt :?
Zelf kan ik echt niet knotten dus ik weet het verder niet zo goed

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Knotjes maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:28

Gewoon maar erin zoals het nu gaat. Nat maken helpt wel iets, sommige spuiten ook wel haarlak op de knotten om de plukken te temmen of wat gel op sommige stukken.
Volgende keer een week vantevoren dat dikke stuk manen al beetje dunner maken door na een training er wat uit te trekken. Dat zou ik niet vandaag doen want dan heb helemaal een chagrijnig paard.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 09:29

Evelijn schreef:
Gewoon maar erin zoals het nu gaat. Nat maken helpt wel iets, sommige spuiten ook wel haarlak op de knotten om de plukken te temmen of wat gel op sommige stukken.
Volgende keer een week vantevoren dat dikke stuk manen al beetje dunner maken door na een training er wat uit te trekken. Dat zou ik niet vandaag doen want dan heb helemaal een chagrijnig paard.

Helaas kan ik de manen van mijn verzorgpaard niet trekken, want dat vind ze echt niet leuk. Ze vliegt dan de hele stal door...

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:29

Netjes gelijk maken en verzorgen en los laten hangen dan als het niet lukt om op te binden.
Niet teveel stress, lekker focussen op het rijden en plezier hebben. Niet druk over maken.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:41

Vaak helpt het al om de manen iets langer te laten, dan kan je ze mooier dubbelvouwen.
Uitdunnen kan je ook met een uitdunschaar.

Bij het vlechten maak ik de manen per vlechtje vochtig met gel (de goedkope bij de action vandaan in megapotten). Dan pieken ze niet zo en het vlecht fijner. Niet teveel gel gebruiken, dan worden de manen glibberig.

Ik maak de vlechten niet overal even breed, op de plekken met dikker haar maak ik ze wat dunner, daar waar minder haar is pak ik een breder stukje. Dit valt amper op, maar de vlechten zijn wel gelijker qua grootte.

Oefening baart kunst overigens, als ik nu moet vlechten zitten ze er zo in.
Daarnaast heb ik zo'n bouwvakkers schort gekocht, die gesp ik om mijn middel en daarin zitten de gel, elastiekjes en kammetje, alles bij de hand dus.