Paard snapt automatische drinkbak niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 17:19

... en ik ben door mijn creativiteit heen. :=

Sinds twee weken hebben we een nieuw paard op stal staan en ze snapt de automatische drinkbak niet. In eerste instantie vond ze m zelfs eng, maar dat is nu niet meer het geval.

Hij stond namelijk vrij hard en hebben m nu zachter gezet, duurt wat langer voor de bak vol zit, maar het water stroomt nu rustig. Ik vul elke keer standaard de bak helemaal vol met water, maar ze drukt de klepel maar niet zelf in. Haar neus zelf er tegen aan drukken, wortel achter verstopt (die ze eruit krijgt zonder de klepel in te drukken).

Ze drinkt wel uit de bak. Die is telkens leeg.

Wie heeft er nog ideeën? Ik heb nog nooit eerder een paard meegemaakt die het niet binnen een paar dagen snapt. :=

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:21

Bied je nog water aan verder?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:21

Misschien heel cru, maar gewoon geen water in de stal geven totdat ze het zelf snapt? En als ze echt water moet hebben en ze heeft nog niet gedronken toch maar wel even een emmertje geven :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:22


Mondy

Berichten: 11821
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:23

Die van mij had ik 2 stallen opgeschoven en daar zat een andere soort drinkbak in. Die snapte hij ook echt niet (drinkbak bijna van de stal gerukt met zn hoofd :(:) )
Na een week of 2 had hij het pas goed door. Hij dronk op de wei en ik gaf hem met een emmer steeds wat water bij. Plus lukte het hem met kleine beetjes wel.

Heb je gekeken of de lepel misschien te stevig afgesteld staat ?
Waar dronk ze eerst uit ?
Misschien met wat appelsap mengen oid zodat ze beter haar best gaat doen om het te krijgen ?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:23

Weet je zeker dat het paard s nachts ook niet zelf drinkt?

Mijn haf heeft er ook een handje van om de drinkbak leeg te drinken, maar hij duwt wel de lepel in als hij dan nog dorst heeft.
Elke avond voor hij binnen komt check ik de waterbak (de musjes willen m nog wel eens als bad gebruiken nl), maak m indien nodig schoon en vul hem weer tot de rand.
Volgende dag is die steevast leeg gedronken, maar ik weet dat hij wel blijft drinken tot hij genoeg heeft.

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:25

Paard van een vriendin van mij had het zelfde probleem ze hebben een appel in de bak gelegd een paar dagen achter elkaar als ze hem proberen te pakken drukken ze namelijk tegen de klepel zo is dat paard toen gaan snappen dat er water uit kwam

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:25

hier staat een paard van 32 jaar oud en die snapt het ook nog steeds niet..2 verschillende drinkbakken gebruikt.1 met klepel en de andere met een buisje waar ze tegen aan moest drukken.
maar nee ze gaat er echt niet uit drinken.dus emmertje..

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 17:33

100% zeker ben ik niet, maar heb haar nog nooit zelf zien drinken (of ja, wel uit de bak zien drinken, maar niet de bak vullen/tegen de klepel aan duwen) en de bak is vaak helemaal leeg en droog in de ochtend.

Voor ik naar bed ga en laatste rondje op stal doe (rond 10 uur), vul ik haar bak weer en als die leeg en droog is, laat ik haar even uit de emmer drinken. Bied haar verder geen emmer water op stal aan nu in de hoop ze het zo door krijgt.

Op de wei hebben ze gewoon altijd grote bakken water staan.

Ik heb inderdaad ronde klepels. Staat nu vrij licht afgesteld, hoeft er maar zacht tegen aan te drukken. Zal eens kijken of ik m nog lichter krijg.

Een appel gooi ik er straks in als ik ze binnen haal! Die probeert ze altijd eerst in stukjes te bijten en duwt daarmee best hard, misschien dat ze het zo door krijgt. :))
Dat ik daar nog niet aangedacht heb.

Heb ook al als ze uit de bak drinkt, zelf de klepel in gedrukt. Nu blijft ze wel drinken, maar het lampje gaat nog niet branden.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:38

Als ze overdag naar de wei gaat, gaat ze dan meteen drinken?

Toen de mijne het nog niet goed doorhad, dook hij buiten meteen de waterbak in.
Toen hij het eenmaal door had deed hij dat niet meer.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:48

Ik heb op mijn werk 2 jaarlingen die het ook niet snappen
Dus ik lees even mee hoe we het kunnen aanleren

In het begin waren ze bang voor het drinkbakje
Nu komen ze zelfs drinken als ik hem vul
Maar zelf drukken lijken ze nog niet te doen
We hebben overigens op de paddock automatische drinkbakjes maar op stal nog niet

Anoniem

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:55

Mijn shetlander snapte de lepeldrinkbak ook niet, na 9 jaar met emmers water geven hebben we de drinkbak nu maar vervangen voor een vlotter-drinkbak, dat snapt hij gelukkig wel! :D

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:06

Er bij blijven, op den duur drinken ze als je de bak zelf aandrukt... En daar gewoon mee op houden. Kijken of ze al zelf perongelijk ertegen aandrukken en het dan snappen.. werkt bij mij meestal. En geduld.

Niet te snel in emmer geven.. wel erg verleidelijk maar ik geef ze in de automatische drinkbak water.. al druk ik de knop zelf paar keer per dag in tot ze geen dorst meer hebben.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 18:08

Meestal gaat ze op de wei 's ochtends meteen drinken, maar niet altijd.

Ik heb net twee appels in de drink bak gegooid en ze duwt dan zelf de lepel in. Dus hopelijk gaat ze dat zo nu door krijgen. *\o/*

Als ik zelf de lepel in druk drinkt ze wel, maar ze drukt zelf de lepel niet in. Nu net de appel drukte ze er wel zelf tegen, ze schrikt er verder ook niet meer van. Dus hoop dat ze zo de link gaat leggen.

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:21

Top dit moet je een paar dagen volhouden hopelijk snapt ze het dan!

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:24

Mijn ruin was er bang van.Het sissende geluid.Zijn vriendin had het zo door.Zij heeft ook de wortels die ik erin gedaan had vakkundig eruit gesnorkeld.Ik heb geen water erbij gegeven en na een paar dagen had hij het door.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:41

Mijn paard heeft er zo een: https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q= ... 7610738607

Hier hoef je echt maar naar te wijzen en hij doet het.
Ik zou er inderdaad een appel in knallen en hopen dat die wat druk vooroorzaakt. met mijn paard heb ik hem toen bij me gevraagd bij de drinkbak en met mijn hand voorgedaan. hIj kwam snuffelen en merkte toen dat hij kon drinken. langzaam hand weggehaald en toen deed hij het zelf. Maar neem aan dat je dit al geprobeerd hebt.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paard snapt automatische drinkbak niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:51

Misschien een heel raar idee hoor, maar een beetje appelstroop op de lepel smeren als de drinkbak leeg is? Dan moet ze er wel tegenaan!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:13

Wij deden wel biks in de bakjes.
Gewoon niet vullen met water,paar biksjes er in en dan hebben ze vanzelf door hoe het werkt.
als de biksjes oplossen heeft het water wat blijft staan een lekkere smaak dus komen ze er eerder weer bij.

Moet lukken zo!