stallingsdilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 16:23

Ik heb een stal gevonden op een kwartiertje fietsen van mij thuis (ligt ook netjes tussen waar ik woon en waar mijn vriend woont). Ze hebben buitenbak, paddock, poetsplaats met warm en koud water, zadelkamer en natuurlijk een stal voor 110euro per maand (lege stal). Dit is in de omstreken heel goedkoop, er zijn niet veel pensionstallen en diegenen die er zijn bieden enkel volpension aan en kosten boven de 350euro. Verder zijn er zeer weinig stallen in de buurt en al helemaal niet op een kwartier fietsen. Er zijn 11 plaatsen op deze stal en er is er nu eentje vrij.

MAAR ik heb nog geen paard. :+ Ik ga van 15 januari tot 3 juni op uitwisseling naar Zweden en meteen daarna wil ik op zoek gaan naar mijn toekomstig paard. De kans dat tegen dan die plek al ingenomen is nagenoeg 100%. Natuurlijk kan er tegen juni alweer een nieuwe plaats vrij zijn maar dat kan ik nooit weten.

Zou ik komende 8 maanden 110euro betalen voor de stal zonder dat er een paard staat?
Of zou ik afwachten waarbij de kans bestaat dat ik uiteindelijk een veel duurdere stal moet zoeken die ook nog eens ver van huis ligt waardoor ik ook nog benzine moet betalen?

Mijn plan is om te vragen aan de staleigenaar of ik de stal kan betalen en dan iemand anders kan zoeken die voor de helft van de prijs wil onderverhuren tot juni en dat we zo dus elk 55euro betalen.

Wat denken jullie?

speurneusc

Berichten: 5367
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:26

weggegooid geld, strak neem je helemaal geen paard b.v. stal komt heus wel een x vrij, wat je wel kan vragen is of ze contact met je opnemen als er rond volgend jaar een vrijkomt. Nu al gaan betalen omdat je over 6 a 7 maanden pas op zoek kan gaan naar een paard (die je miss ook niet gelijk kan vinden)

_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:28

Kan je niet aan de stal eigenaar vragen of je voor een x bedrag de stal kan reserveren zonder dat je paard erin komt?
Bij mijn vorige stal was het dat je half stal geld moest betalen als je paard er niet was. Hij eet immers niet en ze hoefden hem ook niet buiten te zetten.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:29

Ik denk dat als je de stal aan iemand wil verhuren voor die tijd, het nog best eens lastig kan zijn om iemand te vinden. Ik zou mijn paard zelf niet even voor een half jaar verhuizen als het niet hoeft

SweetVanille
Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:32

Niet doen. De zoektocht naar je toekomstige paard kan ook maanden in beslag gaan nemen, veel te zonde van je geld.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:35

Op papier klinkt het heel goed maar in de praktijk werkt het denk ik niet. Plat gezegd gaat de stal eigenaar erop achteruit als hij met jouw aanbod meegaat terwijl er vaat wel iemand is die de volle mep betaald. Waarom zou hij dat doen? Verder lijkt het me ook voor je zoektocht niet handig en ga je veel te overhaast op zoek naar een paard. Kijk als je zeker wist dat het paard van je dromen binnenkort te koop staat is er geen probleem, maar als jij nog moet zoeken naar een geschikt paard kan dat echt wel een paar maanden in beslag nemen. En sowieso, je gooit letterlijk je geld weg terwijl je dat beter óf bij je budget voor je paard kan stoppen of voor een goed zadel/harnachement. Op je profiel staat dat het nog wel 5 jaar kan duren én jij ook nog veel moet leren. Ik zou echt nog even wachten met die stal. Je kan altijd vragen of je op de reservelijst mag
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 11-10-17 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:36

Ben je gek? :') Niet banketstaaf bedoelt hoor! Maar je gaat toch geen €110 per maand uitgeven aan iets waar je geen gebruik van maakt? Das bijna €1000 na die 8 maanden :wow: Geld dat je letterlijk weggooid dan...

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:38

Als de stal je echt enorm aanstaat (zou je bvb. geen binnenbak gaan missen?) dan zou ik als ik jou was eens gaan praten met de verhuurder :)

Gewoon je situatie voorleggen en zeggen dat je de stal graag zou willen reserveren.
En dan vragen of hij mee wil denken over de mogelijkheden.

Wellicht dat het nog tegen een gereduceerd tarief zou kunnen, of inderdaad dat je zelf iemand kan zoeken die komende winter zijn paard graag daar zou willen stallen en dan weer wil vertrekken. (en dan hopen dat diegene niet toch wil blijven staan tegen die tijd := )

Of wie weet, misschien weet hij toevallig wel iemand die dat graag zou willen maar zou hij daar normaal niet aan beginnen :)

Als je gewoon open en eerlijk het gesprek aangaat dan kan het misschien wel leuk uitpakken en op zijn minst leer je de verhuurder meteen wat beter kennen ;)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 11-10-17 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:38

Niet doen, zoals al gezegd is het best wel een lange periode, en de stalhouder en stalgenoten zullen ook niet zitten wachten op een tijdelijke andere huurder (als je die überhaupt al kan vinden) vanwege onrust in de groep. Zonde van het geld ook, kun je beter opsparen.

Ik zou contact houden met de stal, en volgend jaar een paard gaan zoeken op je gemak, vind je hem/haar contacteer je deze stal. ALs er op dat moment geen plek vrij is kan je hem tijdelijk elders stallen tot er plek vrij is. Andere optie is om volgend jaar pas te gaan zoeken als je van de stalbaas hoort dat er binnenkort weer een stal vrij komt.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 11-10-17 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 16:38

Lizzyy schreef:
Op papier klinkt het heel goed maar in de praktijk werkt het denk ik niet. Plat gezegd gaat de stal eigenaar erop achteruit als hij met jouw aanbod meegaat terwijl er vaat wel iemand is die de volle mep betaald. Waarom zou hij dat doen? Verder lijkt het me ook voor je zoektocht niet handig en ga je veel te overhaast op zoek naar een paard. Kijk als je zeker wist dat het paard van je dromen binnenkort te koop staat is er geen probleem, maar als jij nog moet zoeken naar een geschikt paard kan dat echt wel een paar maanden in beslag nemen. En sowieso, je gooit letterlijk je geld weg terwijl je dat beter óf bij je budget voor je paard kan stoppen of voor een goed zadel/harnachement. Op je profiel staat dat het nog wel 5 jaar kan duren én jij ook nog veel moet leren. Ik zou echt nog even wachten met die stal. Je kan altijd vragen of je op de reservelijst mag

5 jaar?! staat dat op mijn profiel? tijd voor een update dan!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:40

Pfoe dat zou ik echt niet doen! Wie weet hoe lang het duurt voordat je een paard vind? Of stel dat je vab gedachte veranderd? Of wie weet wil je straks wel een binnenbak..

Laat het los en tegen de tjjd dat je opzoek gaat naar een paard zou ik opzoek gaan naar stallingen. Er komt vast wel iets op je pad!

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:41

Je kan ook je nummer achter laten en vragen als er tegen die tijd een stal vrij komt hij contact met je opneemt. Dan betaal je misschien 1 maand (zeg maar wat) voor een lege stal maar dan heb je wel iets en hoef je geen 1000 euro er voor neer te leggen.

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 16:44

PanamaD schreef:
Je kan ook je nummer achter laten en vragen als er tegen die tijd een stal vrij komt hij contact met je opneemt. Dan betaal je misschien 1 maand (zeg maar wat) voor een lege stal maar dan heb je wel iets en hoef je geen 1000 euro er voor neer te leggen.

Goed idee!

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:47

Daarom, om achter de opties te komen kan je het beste even in gesprek zodat verhuurder hopelijk mee wil denken :j

Wie weet kan die ook wel inschatten of er nog andere paarden zijn die volgend jaar (wellicht / waarschijnlijk) weg zullen gaan omdat eigenaar ver weg of naar een huis met plek voor paard gaat verhuizen ofzo, dan zou je misschien vast een optie kunnen nemen op de volgende stal die vrij komt :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:52

Ik zou echt niet zoveel maanden stalgeld gaan betalen zonder dat er een paard is. Laten we zeggen van november tot juli/augustus, dat zijn bijna 10 maand keer 110 euro = 1100 voor niks! Geloof me, je kan dat geld veel beter gebruiken als je tijdelijk in het buitenland woont, al helemaal in een Scandinavisch land.
Als ik jou was zou ik kijken of je niet op de 'wachtlijst' gezet kan worden, dat als er dan later (bijvoorbeeld mei) een stal vrij komt, je een belletje krijgt oid. Anders is het echt weggegooid geld.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:40

Destination schreef:
Ik zou echt niet zoveel maanden stalgeld gaan betalen zonder dat er een paard is. Laten we zeggen van november tot juli/augustus, dat zijn bijna 10 maand keer 110 euro = 1100 voor niks! Geloof me, je kan dat geld veel beter gebruiken als je tijdelijk in het buitenland woont, al helemaal in een Scandinavisch land.
Als ik jou was zou ik kijken of je niet op de 'wachtlijst' gezet kan worden, dat als er dan later (bijvoorbeeld mei) een stal vrij komt, je een belletje krijgt oid. Anders is het echt weggegooid geld.



Idd en daarnaast kan er nog een hoop veranderen in je wensen. Misschien blijf je wel langer in het buitenland, wil je een studie gaan doen als je terug komt etc etc.

Echt zonde van je geld.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:51

Anoniem schreef:
Ben je gek? :') Niet banketstaaf bedoelt hoor! Maar je gaat toch geen €110 per maand uitgeven aan iets waar je geen gebruik van maakt? Das bijna €1000 na die 8 maanden :wow: Geld dat je letterlijk weggooid dan...

Das ook het eerste dat ik dacht! Eerst maar eens zien over 8 mnd...

mina_dero

Berichten: 354
Geregistreerd: 20-11-16
Woonplaats: Hilversum

Re: stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:54

ik denk dat je het niet moet doen als er dan geen plaats is op die stal kun je vragen of jou paard daar op de wachtlijst kan en dan zolang ergens anders staan

ElsieC

Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Re: stallingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 20:50

Update:
Ik ben er langs geweest en alles lijkt ideaal! We hebben afgesproken dat ik in april nog eens terugmail en ze vanaf dan een plekje voor mij vrijhoudt als er eentje vrijkomt. Zo betaal ik misschien wel een maand of 3 zonder dat er een paard staat maar dat lijkt me nog haalbaar. Als er nog geen plek is tegen dat het paard gekocht is, zet ik hem/haar op een veel duurdere stal (daar zijn 66 boxen dus veel kans dat er iets vrij is) tot er plaats is op de goedkope stal.
Bedankt voor al het advies!