weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 00:02

Vraag aan de bokkers die zeg eens een perceel van een 3000 a 5000 m2 voor hun paard(en) hebben, en denk daarbij aan 2 a 3 paarden/ e pony maat, hoe doen jullie dat kwa uren op de wei? Kwa onderhoudt? Is de afmeting genoeg, of zeg je toch van had ik maar iets meer ruimte? kunnen jullie je paarden de hele zomer erop laten of moet je het toch ernstig beperken? Veel hooi bijvoeren enz enz.

Mijn "probleem" is nl volgende :+ Ik heb het de laatste jaren erg luxe gehad. Hebben 3 Ha aan weiland/hooiland en ik kon zelf indelen hoeveel hooiland en hoeveel weiland. Vorig jaar en het jaar ervoor had ik 3 paarden staan, en in totaal 0.75 Ha als weiland omheind. Ze liepen toen ca. 8 tot 10 uur per dag op de wei. Overdags stond de wei gewoon open, en ze kwamen ook vanzelf naar voren naar de paddock. En snachts deed ik dan het draad van de wei dicht. En pas zo rond september kwam ik dan in grasnood, het was dan pas op. En ik had er met een kwart Ha meer net genoeg gehad. Maar over de winter hadden ze dan het hele hooiland voor zichzelf dus dat maandje/1.5 maand was makkelijk genoeg te overbruggen.

Afgelopen jaar was het jaar dat het weer eens zwart moest (heeft met de landbouw te maken). Ik had nog 2 paarden, en in totaal 4000 m2 aan weitjes. Ze mochten per dag een 4 uurtjes op de wei en de rest op de paddock, maar hier kwam ik echt al heel vroeg in nood (juli) dat het gras gewoon op was. Nou had ik de mazzel dat ik de wei van 1 van mijn buren mocht gebruiken, maar anders was het echt lastig geworden.

Goed en dan het punt waarom de vraag. Wij willen gaan verhuizen, terug naar Nederland. En het discussiepunt is eigenlijk een beetje van moeten we nu iets kopen met minstens 1 Ha of is kleiner ook een optie. Want het huis wat we nu hebben is wel erg groot (boerderij) en ergens wil ik zelf wel een wat kleiner huis, maar veelal zijn dat dan ook weer objecten waar niet zoveel land bij zit maar waar in de advertentie dan wel aangegeven is dat men daar paarden gehouden heeft enz.

De beide paarden zijn een paint en een shet in Quarteruitvoering :+ Waarom schrijf ik dat erbij, nou omdat dit echt een vreselijk lastig paard is kwa omheining. Madams grootste hobby is spagaat-eten onder de omheining door (echt een draad op 30 cm hoogte en ze komt er meer dan een halve meter onderdoor) en dit is echt zo slecht voor haar spieren en wervels, die dan ook met enige regelmaat vliegen. Mijn omheining ziet er ook uit als Fort Knox :z onderste draad staat op 15 cm, heb verplaatsbare schapenetten aan de buitenkant staan. Alles om maar enigszins binnen de perken te houden dat ze zich weer in de knoop helpt. En het lukt dr nog steeds hoor.
De beide dames zijn alleen nog maar grasmaaier, omdat beide een blessure hebben die ermee werken onmogelijk maakt.

Dingen als tracks maken, paddock paradise oid zie ik dus ook echt niet zitten. Way te veel omheining waarop madam draak zich uit kan leven met spagaateten. Ze kwam vroeger toen de weides nog met een looppad in het midden waren ook echt teruglopen als ik ze op de wei liet. Om dan te schooien dat ze maar op het looppad mocht blijven zodat ze onder de omheining de grasjes kon maaien. Ja ik had altijd maar weinig werk aan mijn omheining vrij te houden, maar nu heb ik liever dat werk, dan dat ik elke paar weken de fysio mag laten komen. Stuk goedkoper :P

Maar goed ik zit dus ergens een beetje met mezelf in de knoop nu :+ :P Meer land is ook meer werk, en vaak ook een groter huis (ehm oja moet even vermelden dat we zoeken in Drenthe en Groningen waar het dan weer om boerderijen gaat als je land wilt). Ergens zou ik graag wat minder werk hebben. 3 Ha is echt geweldig hoor, maar het onderhoudt, hooien ed vraagt best wel wat van je lijf. Naast dat je ook weer machines ed voor dat werk moet hebben, wat dan ook weer om onderhoudt vraagt.
Paddock is iets wat we nu ook hebben, en die dagelijks afmesten is niet zon punt. De dames zijn wel heel schoon 8-) en veel werk heb ik daar dus niet van. Het gaat dan echt om het grote huis, en veel werk rondom hausen. Maar ik ben bang dat als we kleiner zouden gaan er mega problemen ontstaan met name met madam draak (ziet al een omheining voor zich met stroomdraad ohne ende en de onderkant met planken dichtgemaakt :+ ). En een zwaar pissed paard omdat ze niet zolang op de wei kan en mag en die daarom alles uit de kast gaat trekken om maar een grassprietje te pakken te krijgen. Als ze nu snachts in de inloopstal staan, waar de paddock (28x28 meter) aan vast zit. En ze ziet me smorgens lopen, begint het gebrul al. En dan echt niet denken dat ze niks meer te vreten hebben, ze hebben onbeperkt hooi, maar dat op de paddock staan is zo niet haar ding.

En daarom dus de vraag aan de bokkers met wat minder ruimte, hoe doen jullie dat? Of moet je dat met zon geval als de mijne niet willen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:31

Hier strookbegrazing omdat ze anders toch te dik worden. Ik heb serieus nu nog gras over, er is echt genoeg als je ook maar belast.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 01:17

Laat de loonwerker het maaien doen in ruil voor deel van het hooi. Heb je teveel dan is er vaak wel een schapenboer te vinden om er in de winter op te zetten. En zo'n huis kan je deels afsluiten, je hoeft niet alles elke week blinkend te poetsen. Of als er een eigen opgang mogelijk is, is deel verhuren (vakantie of langdurig) te overwegen.

Hier ong. 4000m2 en dat is te doen (graasmaskers, met strookbegrazing trappen ze de boel stuk), hangt er wel van af wat voor maat balen je hebt (hier buiten ivm opslag), nu heel mooie kleine baaltjes, anders schimmeld het in de zomer rap weg. Vandaar dit jaar 4 maanden enkel gras gevoerd. Hoeveel je kan qua gras wordt erg bepaald door je grondsoort en het specifieke perceel. En dat is van te voren niet altijd goed in te schatten, of er moeten al 10 jaar paarden op de manier die jij ook wil gebruiken. Reken maar dat je op de groningse klei in de problemen komt. Drenthe en zand dus, maar weer per perceel verschillend (vraag rond in het dorp/buren waar huis te koop staat, vaak kan je een lijn trekken van droog naar drek door een straat bv).

Waarom wil je trouwens terug komen? Is het persoonlijk of iets met veranderende wetgeving/veiligheid/... ?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:17

Ik heb een koeienwei van 50x50 voor mijn 2 e ponys. In de lente heb ik te veel en te rijk gras dus bouw ik op, in de zomer kunnen ze een week of 6 dag en nacht op de wei en daarna mogen ze een uur of 4 de wei op per dag zodat ik geen water hoef te brengen. Gezien de grond kunnen ze er in de herfst na wat flinke regen niet meer op.

Gaat eigenlijk heel goed zo, zou graag wat meer hebben maar dit werkt ook prima.

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:43

Ik heb hier max 5500m2 gras verdeeld over 5 weitjes voor 2 e pony’s. Er is ingezaaid met paardengraszaad en er staat helaas een behoorlijke hoeveelheid onkruid. Van april tot september hebben ze elke dag minimaal 10u op het land gestaan. Ik moest er opletten dat ze niet te dik werden, want er stond op een gegeven moment zo veel gras . Ik wissel de stukjes af en werk ook met steookbegrazing, we kunnen de landjes beregenen.
Inmiddels kunnen ze er max 2u p dag op, vooral ivm de hele losse bodem.
Ik vind het goed te doen op deze manier!

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:05

Hier zo’n 4000m2, verdeeld in een rijbak/paddock, een verhard stuk met stal en twee weides van zo’n 1500m2 per stuk, voor een tinker en een grote belg. Ze staan er overdag met graasmasker op totdat het gras kort is. En zodra de tweede wei voller is dan worden ze gewisseld. Gaat prima en ze komen zomer en winter overdag op wei.

Bij Cranenbroek kun je goedkoop gaas/draad kopen, van dat stevige groene tuingaas, ideaal. Hebben wij helemaal rondom gezet

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:11

Wij hebben hier zo'n 5.000m2 en het ligt verdeeld in 2 diepe stroken. Dus grazen ze eerst links, en als dat kaal is gaan ze naar rechts en vice versa. De rustende stukken maaien we en dan strooien we kunstkorrel (lichtjes) om de groei te bevorderen.

Ik geef ze er daags 3-4 meter bij, ze krijgen niet meteen hele hele stuk. Door die zgn strookbegrazing maak ik dat ze ook werkelijk alles opeten en niet in het hoge gras gaan staan mesten (dat is zo lastig uitmesten). We halen elke dag de mest uit het land.

Ik heb 3 grote paarden en ik kan ze zo de hele zomer overdag in het land laten. Van 9 tot 6, maar niet later ivm de kleine vliegjes die later op de dag zo vervelend worden. Wat betreft het gras kan het nog prima. Heb eigenlijk nooit een zomer dat het volledig kaal gaat.
Na 6-en komen ze dus op stal en voer ik hooi en een beetje krachtvoer bij.
Laatst bijgewerkt door Dees op 15-10-17 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:12

ik heb lang 6000m² gehad waar in de zomer 24/24 3 volwassen tinkers op stonden,konden ze mooi rond mee komen en moest niets bijvoeren(het volledige weideseizoen.)

wel stonden ze de volledige winter nooit op die weides.

in de 6000m² zat een oprit en een winterstukje die altijd totaal kapot gelopen werd.
de rest waren 4 weitjes waar ze elk om beurt op stonden.

altijd mooi onkruid bijgehouden,mest eruit op opentrekken,mesten en kalken.

ik denk dat ik daar toch een jaar of 4-5 gestaan heb,is telkens prima gegaan.
enkel als het bv in de zomer extreem droog was voor langere periode,gebeurde het dat ik ze eens een weekje in het winterstukje parkeerde met hooi om de weides dan ook niet te kort te laten eten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 12:05

Thanks voor de berichten.
Strookbegrazing gaat hem voor die merrie ook niet worden. Ook hier weer te veel omheining. Ik heb dat dus al meerdere malen getest en ook hier gaat ze elke keer weer op dr kop onder die omheining door staan te eten. Zelfs met het draad op die onderste ogen van de prikpalen, die ogen die een normaal mens nooit gebruikt :+ :D En dan echt niet de bovenste dan die ogen, nee de middelste of zelfs de onderste :roll:


Gypsy schreef:
Hier strookbegrazing omdat ze anders toch te dik worden. Ik heb serieus nu nog gras over, er is echt genoeg als je ook maar belast.


Hoe bedoel je belast? De mijne zijn echt niet rijdbaar/longeerbaar of wat dan ook. De draak heeft een chip operatie gehad die ergens niet helemaal gelukt is. Chip was groot (dubbeltje groot) en ze heeft nu aan de ene kant botontkalking en aan de andere kant artrose in dat gewricht. zodra ik die ook maar minimaal belast begint die binnen de kortste keren te kreupelen. En de andere kreeg van miss draak een klap op het spronggewricht die dus nu kapot is. Ik kan dus op na wat handwerk helemaal niks met ze doen.


tamary schreef:
Reken maar dat je op de groningse klei in de problemen komt. Drenthe en zand dus, maar weer per perceel verschillend


Vergeet niet het Drentse veen :D en ja de grondsoort speelt ook zeker een rol, maar ik heb dus al twijfel bij alleen al maar minder ruimte.

tamary schreef:
Waarom wil je trouwens terug komen? Is het persoonlijk of iets met veranderende wetgeving/veiligheid/... ?


Grinnik nee niks van dat. Heel simpel vanwege wederhelfts werk :D Hij heeft jarenlang in de off shore gewerkt, maar zit nu weer aan de wal en in Hoogezand (en er komt een filiaal in Eemshaven bij) en de afstand tot waar wij nu wonen is gewoon te ver. Mede ook omdat hij geen rijbewijs heeft en dus afhankelijk is van het openbaar vervoer. Nou is het wel zo dat je een Drent (ikke dus) niet op de Groningse klei moet poten :+ en ik heb dus de A7 als bovengrens aangegeven. Hoger ga ik niet, wat de ergste Groningse klei dus ook een beetje uitsluit.

tamary schreef:
Laat de loonwerker het maaien doen in ruil voor deel van het hooi.

De meeste loonwerkers hier, en die ik ken, trappen daar niet in. Maar dat is mss wel een optie voor het nieuwe huis mits je daar iemand vindt.

Deel van het huis afsluiten is eigenlijk hier al gedaan en helpt niet. Het is echt een klus om een boerderij netjes te houden, ook met oog dat ik het dus voor het grootste deel alleen doe/deed ;) Daarbij heeft wederhelft een hobby die ook veel plek vraagt, en moet het nieuwe huis dus ook weer schuurruimte hebben. heet ook weer meer werk :D

Maar hetgene ik nu dus veel lees met jullie ervaring op kleinere stukjes is strookbegrazing en evt graasmaskers. Geen van beide echt een optie. Beide al getest, ook Quarters worden snel dik, maar gingen beide niet echt goed bij haar. Dus zoals ik het nu lees vrees ik toch dat ik weer aan een groot huis moet :')

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:17

Rina, wellicht is het handig om eens een goede klap stroom op je hekwerk te zetten.
Meer dan je nu hebt, in ieder geval :D

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:16

En anders een leuk stuk (bouw)grond kopen en zelf een huis naar keuze op laten zetten.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:28

Ik heb hier een boerderijtje kunnen kopen met in totaal 1,3 hectare grond. Ik heb net geen hectare wei. Zoiets zou in Drenthe toch ook wel te vinden moeten zijn? Soms staan ze in eerste instantie met minder grond op Funda, maar blijk je grond bij te kunnen kopen. Toch even de moeite waard om te vragen....

Dieyar

Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:51

Ik heb een boerderij in Oost-Groningen met een hectare grond erbij. Wel zandgrond trouwens. Is prima te doen met twee paarden en een pony. Zomers staan ze ongeveer 12 uur op de wei en de rest van de tijd in de paddock/uitloopstallen. In de winter staan ze niet op de wei. De paddock en wei is vrijwel altijd droog. Kleigrond wordt wat lastiger denk ik.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:18

ik heb +/- 4000m2
Afbeelding

Ik heb een paddock met klein verhard deel en een inloopstal (3*4.5) en 3 delen gras waar ik strookbegrazing toepas. Nu heb nog maar 1 paard, maar die krijgt het gras echt niet op. Vanaf volgend jaar krijgt ze hulp met grasjes eten. Als ze een grasdeel kaal heeft krijgt dat deel rust en mag het weer groeien en ga ik verder met de volgende. Het duurt vaak erg lang voor we rond zijn dus het is vrijwel altijd mooi uitgebloeid gras. Niet te vet. Zo kan ze vaak van april tot november gras eten (hoef nu nog steeds niet bij te voeren en ik ben halverwege het enalaatste stuk waar nog 'hoog' gras staat. Als ik de indruk krijg dat het niet meer voedzaam genoeg is ga ik hooi bijvoeren. In de winter krijgt ze vaak 1 stuk wat helemaal kapot gelopen mag worden gedurende de winter. De rest spaar ik. het kapot gelopen stuk mag ik het voorjaar bijkomen en is dan als 3e aan de beurt om weer opgegeten te worden.
Qua onderhoud; dagelijks uitmesten (of om de dag, regelmatig iig). Af en toe wat kalk erop. Ik heb vrij veel 'last' van brandnetels in het meest linkse stuk, daar ga ik regelmatig met de bosmaaier langs, de gemaaide brandnetels worden met smaak opgegeten. Ik heb al eerder 2 en zelfs 3 paarden erop gehad en dat was goed te doen.

Maar geen goed advies over ontsnappingsproof omheining. Die van mij blijft nog achter wc papier staan als ik dat tussen 2 paaltjes hang

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 20:14

Dees schreef:
Rina, wellicht is het handig om eens een goede klap stroom op je hekwerk te zetten.
Meer dan je nu hebt, in ieder geval :D


ehmm nog meer??? Nog meer gaat niet ;) Ik ben de koningin van de stroomomheiningen, iedereen in de buurt die problemen heeft komt bij mij aankloppen :D Stroomklok is op 220, kan makkie de hoeveelheid omheining aan, en ik heb een klap op de lijn staan die echt niet meer grappig is. Dat hebben al een aantal mensen getest :') volle uitslag, dus 6000 volt en meer. Nog meer is dus echt niet mogelijk.

Maaaaaarrrrrr ze komt ook echt niet aan het draad. Echt niet, ze is niet gek. Ze is zo lenig dat ze het draad niet eens raakt. En ze ontsnapt dus ook niet, het is puur dat het continu zo staan in spagaat op dr spieren en gewrichten slaat. En ze blijft ook achter het simpelste draadje staan, zelfs zonder stroom, het enigste wat ze dus doet is dan meer dan een meter onder het draad dooreten :+


Wendy schreef:
Ik heb hier een boerderijtje kunnen kopen met in totaal 1,3 hectare grond. Ik heb net geen hectare wei. Zoiets zou in Drenthe toch ook wel te vinden moeten zijn?


Punt is dan vaak dat er wel wat grond bij zit, maar geen schuurruimte. En ook dat is verplicht in de zoektocht :j Maar goed hier heb je het dan ook alweer over minstens 1 Ha, en ik was dus aan het dubben of een object wat minder grond had een optie was. Maar ik blijf uitkomen op dan moet je strookbegrazing doen met evt een graasmasker. Iets wat beide voor die merrie geen optie zijn.
We hebben al 1 huis bekeken. Was op 1.6 Ha maar dat huis vonden wij beide te slecht in de substantie. Woensdag nr 2 bekijken, maar daar zit dan gelijk weer 3 Ha bij :D

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:43

Ach, grond te veel kun je verkopen of een leuke constructie afspreken met een schapenhouder oid :j
Maar idd, schuurruimte was hier ook een dingetje, maar wij kunnen genoeg bij bouwen omdat ze hier de regels hebben versoepeld rondom het vergunningsvrij bijbouwen in het achtererf gebied :)
Informeer dus ook even naar dat soort regelingen bij de gemeente. Wij mogen nu 300 m2 bijbouwen ip de reguliere 150 m2....

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:53

Tot dit jaar mei had ik in de winter bijna 30 ha voor mijn paarden beschikbaar in de wintermaanden en zomers stonden ze dan op de paddock, nu moet ik het doen met 1 ha zomerweide en 2 ha winterweide. Die 1 ha zomerweide heb ik verdeeld in 3 stukken en binnen een stuk doe ik aan stripbegrazing. Elke dag zo'n 5 meter opschuiven en dan lopen er 4 paarden en 2 pony's van 's morgens 6 tot 's avonds 8/9 op. Nadat 1 stuk kaal is wordt het uitgemaaid en gesleept. In het voorjaar is het 2x bemest met rundveemest. Gisteren is er 1 stuk uitgemaaid door de buurman. Het gras was veel te lang en er kwam roest in. Dat vinden de paarden niet lekker. Nu kan het nog mooi uitlopen voordat deze weide winterrust krijgt. Eind oktober gaan ze naar de 2 ha waar nu nog 7 pinken lopen die hier vanaf april 24/7 hebben gelopen en meer dan genoeg gras hebben gehad. De paarden kunnen het nu nog mooi nagrazen.
Ik had niet verwacht met die 1 ha genoeg gras te hebben, helemaal omdat wij hier in de Achterhoek zeer weinig regen hebben gehad aan het begin van de zomer en de weides gewoon bruin werden.
's Avonds komen mijn paarden op stal met uitloop en hebben ze onbeperkt hooi ter beschikking.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:42

Wendy schreef:
Ach, grond te veel kun je verkopen of een leuke constructie afspreken met een schapenhouder oid :j
Maar idd, schuurruimte was hier ook een dingetje, maar wij kunnen genoeg bij bouwen omdat ze hier de regels hebben versoepeld rondom het vergunningsvrij bijbouwen in het achtererf gebied :)
Informeer dus ook even naar dat soort regelingen bij de gemeente. Wij mogen nu 300 m2 bijbouwen ip de reguliere 150 m2....


Grond verkopen is het domste wat je kan doen :D :+ Dat ben je kwijt en krijg je ook nooit weer. Schapeboeren zitten er in de omgeving waar wij zitten/heen willen niet echt meer. Het noorden sterft echt uit wat dat aangaat. Het zijn koeien of landbouw (varkens zitten altijd binnen) koeien mogen niet zomaar even verplaatst worden om een stuk kaal te eten, en heel veel hier is landbouw. De boeren kopen elk stukje wat ze maar krijgen kunnen, en voor prijzen waar je koud van wordt. Hier bij ons in Dld is begin dit jaar nog wat landbouwgrond verkocht, en dat ging echt voor 100.000 euro per Ha :oo :x Dat kan een normaal mens echt niet meer betalen.

De regels voor schuren ed worden in het noorden ook alleen maar aangescherpt. De gemeente waar wij gewoond hebben deed meer dan lastig toen wij een kleine uitbouw aan de kapschuur wilden zetten. Allemaal uit zicht van de weg enz. Maar wij hadden dus al teveel schuurruimte volgens hun en die vergunning kregen we dus niet. Dat was ook 1 van de redenen om toen naar Dld te verhuizen. Kennissen van ons wonen nog steeds in het gebied waar wij zoeken, hun schuur moet eigenlijk nieuw gebouwd worden. Maar als ze hem eraf trekken mogen ze hem niet opnieuw opbouwen. Te groot zegt de gemeente. Alleen als ze 1 muur laten staan mag het wel, echt te belachelijk voor woorden.
Er zit echt heel veel verschil in gemeentes en het noorden zijn ze niet makkelijk te noemen.
Maar goed wat en waar we uiteindelijk voor gaan vallen, we zullen het zien. Het ging mij er in dit topic echt om de kleinere objecten, en ik ben er denk ik wel uit dat dat voor mijn dames draak niet gaat werken.

Ohhh Suffie 30 Ha dat is echt wel luxe :D Met 1 Ha kon ik het redden met 3 QH's. Dan idd in de winter geen wei, maar voor de zomer was dat genoeg. Rundveemest wilde ik niet over het land hebben. Veel boeren hier hebben een slakkensoort in de greupen zitten, die echt overal heenkruipt. Ben al eens bij een boer in de stal geweest daar liepen ze over het plafond waar je dan onder stond. Dat wilde ik niet over mijn land hebben. Wij hielden het maar bij kunstmest.
Droog was het hier dit jaar ook. Ik roep al jaren dat ik in de Sahara woon 8-) :D De kleine stukjes kon ik aardig bijhouden met sproeien, maar Ha's dat wordt em niet.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:53

Even iets heel stoms hoor, maar: wat nou als je paard óver de draad grasjes jatte? Mijn ruin snapt niet dat hij onder de draad door kan eten, maar wel dat hij over de draad kan eten (als die maar laag genoeg staat). Kun je toch met strookbegrazing werken, maar dan gewoon drie daden op de laagste haakjes ipv op de bovenste en middelste. Ofzo?

Wij gebruiken ca 5.000 m2 aan gras met vier pony's (Shet, Welshje, QH en Anda); we hebben nu nog over, maar begrazen niet jaarrond. Wel met strookbegrazing, maar dat is niet om te zorgen dat ze te veel eten, maar om te zorgen dat ze het gras niet platstampen en er dan in mesten (en het dan niet meer eten, want bah). En het mest makkelijker uit.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:09

Heel stom misschien hoor, maar van die schapennetten? Die zijn helemaal van gaas, fijne mazen én volledig voorzien van gelijders om er stroom op te zetten. Dan kan de kleine draak dus echt niet meer pikken!

https://www.agradi.nl/corral-schapennet ... rEQAvD_BwE

Zoiets dus...

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:12

rina schreef:
Rundveemest wilde ik niet over het land hebben. Veel boeren hier hebben een slakkensoort in de greupen zitten, die echt overal heenkruipt. Ben al eens bij een boer in de stal geweest daar liepen ze over het plafond waar je dan onder stond. Dat wilde ik niet over mijn land hebben. Wij hielden het maar bij kunstmest.


Zijn dat niet rattestaartlarven van de blinde bij geweest? Die zijn er altijd zo rond juli/augustus en leven in de kelders en kruipen omhoog, echt overal waar ze heen kunnen.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:39

Het mooiste is dat je wat ruimer in je grond zit, veel veehouders willen graag een deel van je grond gebruiken en alles bemesten ( moet wel op papier) dan heb je in de winterdag meer grond ter beschikking en in de zomer overleg je met de boer hoeveel hij maait. Als je dit in goed overleg kunt doen is dit echt het mooiste

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 00:31

Hilary schreef:
Even iets heel stoms hoor, maar: wat nou als je paard óver de draad grasjes jatte?


Ja idee is goed, uitvoering gaat niet werken. Zij kent het grapje van er onderdoor dus te goed en gezien haar respect voor mijn stroomdraad gaat ze er niet overheen staan eten.


Crista schreef:
Heel stom misschien hoor, maar van die schapennetten? Die zijn helemaal van gaas, fijne mazen én volledig voorzien van gelijders om er stroom op te zetten. Dan kan de kleine draak dus echt niet meer pikken!

https://www.agradi.nl/corral-schapennet ... rEQAvD_BwE

Zoiets dus...


Jep die netten heb ik, helpen dus niet met het niet pikken :+ Ja ik weet het echt erg paard. Maar met die netten moet je dus ook wel oppassen. Hier zijn er al een paar in blijven hangen. Gelukkig breekt dat net heel snel, maar je moet er niet aan denken dat ze zichzelf er schade mee aandoen. Ik heb die netten dus ook alleen maar aan de buitenkant van de omheining staan en niet in de wei zelf. En als ik ze langs prikpalen gebruik zet ik ze altijd op een cm of 5 a 10 van de prikpalen af.


suffie schreef:
rina schreef:
Rundveemest wilde ik niet over het land hebben. Veel boeren hier hebben een slakkensoort in de greupen zitten, die echt overal heenkruipt. Ben al eens bij een boer in de stal geweest daar liepen ze over het plafond waar je dan onder stond. Dat wilde ik niet over mijn land hebben. Wij hielden het maar bij kunstmest.


Zijn dat niet rattestaartlarven van de blinde bij geweest? Die zijn er altijd zo rond juli/augustus en leven in de kelders en kruipen omhoog, echt overal waar ze heen kunnen.


die heb ik even opgezocht, maar nee volgens mij niet. Het waren echt net naaktslakken en ook net zo groot.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:39

Je zou bijna een vaste omheining met planken onderlangs gaan overwegen :=

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: weiland 3000/5000 m2 hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:50

Leuk zo'n paard, ben je mooi klaar mee.

Ik bedoelde mijn opmerking ook als: land teveel is een luxeprobleem, maar land bijkopen is vaak enorm lastig tot onmogelijk.
Als ik hier het land van de buurman kon kopen, dan deed ik dat ook, ondanks dat ik op zich nu al genoeg ruimte heb :j Maar ja, het land van de buurman komt vaak niet te koop (al is het afgelopen jaar dus blijkbaar wel verkocht, frustratiepuntje, die boeren gunnen elkaar blijkbaar altijd alles).