Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 23:06

Zoals de titel aan aangeeft .... zou er animo zijn voor een stalling die gericht is op paarden die met pensioen zijn wegens ouderdom of die door een blijvende blessure niet meer te berijden zijn?

Laatst las ik iets over een ouder gepensioneerd paard waarvoor de eigenaar stalling zocht. Vanwege zijn leeftijd en conditie zocht ze naar een stal waar ze twee keer per dag Seniores priores wilden geven, wat in water geweekt moest worden. Of ze zorgvuldig de medicatie wilden geven en zorgen dat hij op tijd zijn dekens op kreeg.
Het bleek best moeilijk te zijn om een stal te vinden waar ze er op kon vertrouwen dat haar oudere paard deze verzorging kreeg, zodat ze er niet dagelijks heen hoefde.

Wij hebben al eens eerder getwijfeld over het beginnen van een pensionstalling. De reden om hier vanaf te zien is, omdat mensen vaak toch bepaalde eisen stellen aan de bak en andere voorzieningen (wat ik overigens begrijp hoor). Zelf ben ik echt een recreatieve ruiter zonder wedstrijdambities, die net zo lief lekker aantut met de pony's :o .Daarbij heb je natuurlijk zo goed als dagelijks mensen op je erf om te rijden. Al met al destijds teveel twijfels om een pensionstalling te beginnen.

Wij hebben zelf recreatief 2 pony's waar later een 3e bij gaat komen. Mij lijkt het leuk om daarnaast nog plaats te bieden aan 2, 3 of hooguit 4 oudere of niet meer berijdbare gepensioneerde paarden. En me juist te richten op die individuele verzorging waardoor de eigenaar niet perse dagelijks hoeft te komen.

Het is echt slechts een idee, een schets, en wellicht is hier geen markt voor. Er bestaan natuurlijk al paarden rusthuizen. Ikzelf zou het graag kleinschalig houden, waarbij de eigenaar natuurlijk altijd welkom is om het paard lekker te komen kroelen, borstelen of lekker even te wandelen. Daarbij zou de mogelijkheid er zijn om jaarrond dagelijks van 's ochtends tot 's avonds buiten te lopen en 's nachts op stal en zou er onbeperkt ruwvoer gegeven worden.

Ook zou de mogelijkheid er zijn om overdag in een kleine paddock paradise te lopen met ruwvoer en eventueel beperkt gras en 's nachts op stal.

Denken jullie dat hier animo voor is? Wat zijn voor jou de pluspunten waardoor je juist voor een dergelijke stalling zou kiezen? En wat zou ervoor zorgen dat je juist niet voor zo'n stalling zou kiezen?
Is er misschien iets dat je mist en wat je juist erg belangrijk vindt voor een gepensioneerd paard?

Wat zou je een reëel stallingsprijs vinden voor een gepensioneerd paard die zorg op maat krijgt (naar vraag van eigenaar), maar waar je niet meer op kan rijden?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:10

Gezien de vele advertenties van mensen die hun zieke of oude paard nog even proberen te slijten denk ik zeker dat er markt voor is, al betwijfel ik of men bereid is een reëel bedrag te betalen voor de stalling + verleende zorg

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:17

Ik denk dat het finaniciele plaatje een punt is. Veel mensen willen juist niet meer veel voor een oud paard betalen. Maar juist een oud paard is veel duurder in onderhoud dan een jong paard. Ze hebben speciaal voer nodig, vaak ook ander ruwvoer omdat ze gewoon hooi of kuil niet meer kunnen eten. Vaak wordt dst dan vervangen door Compact gras of Grasmix. Maar dit is wel veel duurder.
Dan heb je vaak nog medicijngebruik of pijnstilling. Dat kost ook nogal wat.
En door dat speciale voer ben je ook meer tijd kwijt aan voeren en voer klaarmaken.
Hiermee zou ik goed rekening mee houden voordat je er aan begint.
Ik heb zelf een paard van 29 met mankementen, dus ik weet wat het inhoud.

Verder denk ik wel dat er animo voor zal zijn met de juiste prijs.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 23:33

Mijn ouders hebben zo'n soort constructie.
Zij hebben 2 paarden aan huis die dag en nacht buiten lopen, maar aangezien ik er regelmatig met 1 naar les/wedstrijd ga moest er minimaal 1 paard bij zodat mijn oude paard nooit alleen staat. In pensionklanten die dagelijks komen en vaak veeleisend kunnen zijn hadden ze geen zin. Zij hebben gekozen om eerst een jaar twee tijdelijke (pees)blessure paarden aan te nemen, om te kijken hoe dat beviel. Dat beviel zo goed dat er nu 2 pensionados in de plek voor zijn gekomen. De eigenaren komen eens in de zoveel maanden even hun paard knuffelen, en dat is prima. Kosten voor de hoefsmid/enting en dergelijke zitten allemaal bij de stalling in, zo kunnen we dat allemaal zelf regelen. Dingen als de tandarts, veearts en dekens regelen wij allemaal in overleg met de eigenaar, maar dat betalen ze zelf. Wel moet ik daarbij de kanttekening maken dat ze geen winst maken op de pensioenpaarden, in principe spelen ze quitte.
Maar het voordeel voor hen is:
1. Ze hoefden er niet een eigen paard bij te kopen, met alle onderhoudskosten van dien
2. Ze kunnen dingen als hooi en ander voer groter inkopen, en in die zin zijn ze goedkoper uit voor hun eigen paarden

Ze krijgen genoeg vragen of er nog plek is, dus denk dat hier wel vraag naar is. Echter zal de prijs zeker van invloed zijn, ik weet niet of je hier winst op kan maken als je het kleinschalig wil houden.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 23:51

Hmmm daar vreesde ik inderdaad ook al voor. Qua voeding is een oud paard inderdaad al snel duurder dan een jong paard. De extra tijd die het kost om die voeding klaar te maken en te geven, de extra verzorging, nauwkeurig geven van eventuele medicatie, dat is allemaal geen probleem.
Daarbij willen veel mensen naast hun oude paard weer een jonger paard, waardoor de kosten al snel een ding worden.
Ik hoef er niet rijk van te worden, maar ik zou er wel iets op willen verdienen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:10

Delphi schreef:
Hmmm daar vreesde ik inderdaad ook al voor. Qua voeding is een oud paard inderdaad al snel duurder dan een jong paard. De extra tijd die het kost om die voeding klaar te maken en te geven, de extra verzorging, nauwkeurig geven van eventuele medicatie, dat is allemaal geen probleem.
Daarbij willen veel mensen naast hun oude paard weer een jonger paard, waardoor de kosten al snel een ding worden.
Ik hoef er niet rijk van te worden, maar ik zou er wel iets op willen verdienen.


Dat gaat heel moeilijk worden. En de vraag is ook, wil je alleen iets verdienen op puur de kosten van materialen/voer of wil je ook iets voor al je arbeid? Want op je arbeid gaat dat niet lukken en zou je nog beter een krantenwijk kunnen nemen.

Het is een mooi idee, maar net wat je zegt: een oud paard is qua voeding, medicatie en zorg(/arbeid) vaak duurder dan een jong dier en de meeste mensen hebben daar geen dure stalling voor over.
Je zou net die ene moeten vinden die dat wel wil. In die zin kan adverteren natuurlijk altijd: bepaal zelf je prijs en vertel wat je daarvoor biedt en kijk of daar die ene op afkomt.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:19

Ik zou er best geld voor over hebben maar er is niks in onze regio, Al die pensioen huizen zijn zo ver weg.
En degene die wel in de buurt is heeft weer een paar regels waar ik niet in mee wil.
Ik wil er wel graag vaak heen, ik wil dat hij de hele dag rond kan scharrelen en zolang het niet nodig is GEEN deken op. Daarbij heeft hij écht zijn voorijzers nodig. Hij moet inderdaad medicatie hebben en ik kan zoiets hier in het Gooi niet vinden.
Het bedrag kan net zo hoog als mijn stalgeld, dat ben ik nu tenslotte ook kwijt.
Hij is nu 29.5 en ik rij nog dagelijks dus het is nóg niet aan de orde maar ben me wel aan het orienteren....

zuma1

Berichten: 735
Geregistreerd: 26-04-11
Woonplaats: alblasserdam

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:36

Bij ons in de buurt hebben wij dit ook deze hanteren de volgende regel qua kosten ..De schofthoogte van je paard.pony is wat je betaalt .Zij hebben zelfs nog evt een buitenbak .Als je dit niet zou kunnen bieden is dit misschien wel een goede optie Om te kijken wat je zou kunnen vragen

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:45

Even buiten de kosten en de verzorging, kan jij er tegen dat ze komen te overlijden?
Ik stond vorig jaar ook op een pensioenplek en wij hadden 5 paarden in 1 jaar tijd die hun laatste adem uitbliezen.

Kan jij daar tegen? Hoe ga je daar mee om? Ze zijn dan weliswaar niet van jou, maar je gaat er wel een band mee krijgen tijdens de verzorging.

Anoniem

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 08:51

Hier zelf een oudje, 29. En ja, het is lastig goede Pensionstalling te vinden.
Ze heeft cushing dus krijgt iedere dag medicijnen. Daarnaast seniores priores. Ook moet ze alleen staan (eigen stuk land, anderen wel kunnen zien/kroelen) en is ze gevoelig voor hoefbevangenheid. Heel veel eisen dus. Waar ik vooral tegen aan loop is dat afspraken niet na worden gekomen. Oh sorry medicijnen vergeten, slobber vergeten...

Ik heb er nu een 3 jarige merrie bij, dus zowat elke dag op stal. Nu houd ik het zelf ook zeer scherp in de gaten. Maar voorheen heb ik nooit met een gerust hart een paar dagen weg kunnen blijven, want kreeg ze haar medicijnen/slobber wel?

Dus ik zou zoiets zeker kunnen waarderen. Alleen is mijn 'probleem' al opgelost door m'n nieuwe paard.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 09:39

GDG schreef:
Dat gaat heel moeilijk worden. En de vraag is ook, wil je alleen iets verdienen op puur de kosten van materialen/voer of wil je ook iets voor al je arbeid? Want op je arbeid gaat dat niet lukken en zou je nog beter een krantenwijk kunnen nemen.

Het is een mooi idee, maar net wat je zegt: een oud paard is qua voeding, medicatie en zorg(/arbeid) vaak duurder dan een jong dier en de meeste mensen hebben daar geen dure stalling voor over.
Je zou net die ene moeten vinden die dat wel wil. In die zin kan adverteren natuurlijk altijd: bepaal zelf je prijs en vertel wat je daarvoor biedt en kijk of daar die ene op afkomt.


Nee, verdienen op de arbeid gaat hem sowieso niet worden. Ik vind het heerlijk om buiten bezig te zijn met dieren. Mijn insteek zou dan zijn dat ik alle kosten eruit haal (stro, hooi/voordroog, krachtvoer) en dat ik met 3/4 gepensioneerde pensionpaarden ongeveer 400 euro per maand verdien.
Op deze manier ben ik én bezig met mijn hobby en verdien ik eigenlijk het geld wat mijn eigen pony's kosten terug en ik houd een heel klein zakcentje over.

Maar dit is echt iets waar ik van te voren erg goed over na ga denken. Want wat als we een dagje weg willen, wat als we op vakantie willen? Dan zal er toch iemand moeten zijn die het overneemt.
En ik heb het idee hoe kleinschaliger het is, hoe minder kans je hebt er iets op te verdienen.
Grootschalig wil ik niet. Het moet te behappen zijn voor mij. Ik heb ook nog een gezin.

Iemand vroeg nog of ik er mee om kon gaan als er paarden kwamen te overlijden. Ook dat is een hele goede. Ik denk dat ik er zelf vrede mee zou hebben, omdat ik weet dat het dier een mooie oude dag heeft gehad. Maar ik zou liegen als ik zeg dat ik er niet verdrietig om zou zijn. En dat mag natuurlijk ook even, maar je moet wel weer door. En inderdaad wat als er dan ineens meerdere in korte tijd wegvallen?
En ik heb ook nog twee jonge dochters. De vraag is zeker ook hoe zij hier mee om gaan.

Het is eigenlijk hetgeen dat Amy beschrijft. Dat het voor zo'n oudje erg belangrijk is dat er op tijd medicijnen gegeven gaan worden, dat ze wel de hele dag buiten kunnen zijn maar sommige zeer beperkt of geen weidegang krijgen, dat er een mogelijkheid is om alleen te komen staan, wordt de slobber wel goed geweekt en überhaupt gegeven e.d.
Juist die extra zorg en persoonlijke aandacht zou ik dan als service willen bieden. Dat een eigenaar er zo'n goed gevoel bij heeft dat ze weten dat ze voor de zorg niet hoeven te komen, alleen voor het kroelen en quality time.

En GDG je hebt gelijk hoor. Je zou prima een advertentie kunnen zetten met stalprijs en gewoon afwachten of er geïnteresseerden zijn. Voordeel is dat ik er mijn boterham niet van hoef te betalen, het is meer als extraatje. En bezig ben ik toch voor mijn eigen pony's.

Zuma, dat is ook een grappige regel idd om het stalgeld te bepalen. Al denk ik in dit geval dat het meer afhankelijk zou moeten zijn van wat ik aanbied aan voeding e.d.
Nogmaals het is nu meer een gedachtespinsel, omdat we bezig zijn met iets waar ik zo'n mogelijkheid zou hebben. Er zou dan ook een 20x40 gedraineerde buitenbak zijn, buitenpoetsplaats, overdekte poets/wasplaats met warm water, wei en paddocks.

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:49

Kijk eens op de site van www.twas-tweerd.nl paardenrusthuis dwingeloo.
Zij hebben ook alleen pensioenpaarden staan en daar wordt ook ieder paard in zijn eigen behoefte voorzien. Ik vind het er prachtig maar je betaald er wel een beste prijs voor. En ik denk dat veel mensen dat tegen staat.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:56

Hm, ik denk dat je niet beseft hoeveel werk je jezelf op de hals haalt hiermee. Er is echt wel een verschil tussen 2 paarden verzorgen en 6. Daarom zou ik je iig willen adviseren met hooguit twee extra paarden om te experimenteren.

Want inderdaad, je kan geen dagje meer weg..vakanties worden lastig, je gaat echt "geleefd" worden door de paarden die iedere dag in weer en wind veel arbeid met zich meebrengen.

Mijn tip: ik zou het zo min mogelijk arbeidsintensief maken, dus niet op stal de pensionpaarden s"nachts maar een paddock met schuilstal maken met een slowfeeder voor 24/24 ruwvoer. Dat scheelt je al een boel werk. De tijd die je daarmee overhoud kun je stoppen in de indivuele verzorging van de oudjes.

Ik weet trouwens wel zeker dat er hier "markt" voor is.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:00

Eens met de rest, fantastisch idee maar oh dat kostenplaatje. Is het qua prijs niet een idee om het afhankelijk te maken van je inspanning? Dat is voor de eigenaar ook helderder. Zo is het logisch dat een paard dat slobber krijgt en 3x per dag medicatie duurder is dan 1 die geen extra zorg nodig heeft. Schofthoogte vind ik persoonlijk een wat arbitrair criterium. Menig shetlander heeft meer zorg nodig dan een e-pony.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:03

Misschien is het handiger als je anders kijkt naar specifieke mensen die je dit zou willen aanbieden (die ook in jouw regio wonen). Mensen die je kent, paarden die je kent etc. Plus als je gewoon 1 op 1 een keer met iemand een afspraak maakt, dan hoef je ook niet nu een algemene advertentie op te stellen die voor veel mensen alsnog niet past.

Misschien kan je anders eens een Excel bestandje maken waarin je verschillende kostenposten neerzet. Wat kost jouw hooi per paard? wat kost je bodembedekking? wat vind je een eerlijke prijs voor de kale plek zonder zorg, zonder hooi? wat kost jouw bekapper / smid en wil je dat inclusief de prijs doen? Zet ook eens een aantal prijsjes neer voor bijvoorbeeld het extra uitmesten wat je moet doen, of dat je 2 keer per dag 10 minuten bezig bent met voer klaar maken of dekens op en af halen. Zet elk klein flutbedragje wat je kan bedenken er maar in. Zet achter de posten waar je werk aan hebt ook eens een inschatting van hoe lang het jou gaat duren (paard een uur vasthouden bij de smid hoort daar dus ook bij!). Als je onderaan de boel bij elkaar optelt zie je gelijk wat dit een eigenaar zou kosten en hoeveel tijd het jou gaat kosten. Probeer verschillende loonbedragen uit en zie wat dit met je maandprijs doet. Weeg vervolgens af wat jouw tijd waard zou moeten zijn en wat je eruit haalt.

Dat je er niet van hoeft te leven, dat snap ik. Dus een uurloon van 15 euro moet je niet proberen te krijgen, maar als je straks eigenlijk een half uur of een uur langer aan het uitmesten bent elke dag in weer en wind en je krijgt daar niks voor + dat paard sloopt af en toe je omheining of stalspul, dan kan de boel wel bij jou een beetje gaan irriteren misschien. Althans, het zou mij gaan irriteren =P En je moet er geen verlies op draaien.

Eventueel zou je ook nog kunnen overwegen om mensen die in de buurt wonen korting op je prijs aan te bieden als zij een keer een middag uitmesten of wat dan ook. Als ze toch af en toe langs komen voor hun paard en ze hebben geen zin om meer te betalen, dan kan dat een oplossing zijn =)

Persoonlijk denk ik dat het lastig is om nu een bedrag te noemen voor wat ik zou betalen als mijn paard met pensioen is. Aan de ene kant, zeker als je er een jong wel te rijden paard bij hebt, wil je zo min mogelijk uitgeven. Dus een bedrag als 300 euro klinkt dan als veel. Maar aan de andere kant, dat dier heeft wel jaren zijn best voor je gedaan en toen je hem kocht wist je dat hij ooit op een dag met pensioen zou moeten gaan. Voor mij zou het erbij horen om mijn paard dan nog steeds goede zorg te geven en goede zorg kost helaas nou eenmaal wat. Mijn punt hiermee is dat je niet je prijs te laag moet gaan maken, omdat mensen een bedrag als "veel" vinden klinken. Want je biedt ze iets ideaals aan en dat mag best iets waard zijn =)

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:13

Het is een leuk idee. Maar ook ik vraag me af of het realistisch is.
Het is al lastig om geld te verdienen met "normale" pensionstalling, met zulke oudjes zal het helemaal lastig worden. Je schrijft zo'n 400 euro te willen verdienen per maand. Dat is dus je winst? Met 4 paarden moet je dus per paard 100,- winst maken. Is dat realistisch met de hogere voerkosten, of zit je dan aan zulke hoge stallingskosten dat niemand meet geïnteresseerd is?

Los van dat alles. Hou je er ook rekening mee dat als je maandelijks een flink bedrag ontvangt, je dit ook moet opgeven bij de belastingdienst?

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:20

Als de plek en de verzorging perfect zou zijn had ik gerust dik geld willen betalen voor mijn ouwe. Hij staat nu aan huis, maar eerder stond hij ook in volpension voor +300 per maand. Hij heeft trouwens tot dusver weinig speciale verzorging nodig. Niet alle oudere paarden hebben dat direct nodig. Hij eet ook geen speciaal voer, het enige wat hij echt nodig heeft is weidegang/gras en hij wil in de nacht op stal.

Met mij zullen er vast anderen zijn die dat er voor over zouden hebben. Niet heel veel, want er zijn zoveel mensen die zich afvroegen waarom ik dit deed. Je kunt er immers een wel rijdbaar paard ook voor dat geld neerzetten.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:30

ja denk dat hier zeker markt voor is. Zelf ook weleens georienteerd op zo'n soort stal. Wat ik vaak mis is genoeg ruimte per paard, ze staan vaak met te veel op een te klein paddockje en daar kan mijn paard niet tegen, die zondert zich graag meerdere keren per dag even af om vervolgens het gezelschap van de kudde weer te kunnen waarderen. Ook het kleinschalige zou me aanspreken. Ik zou hier best wat geld voor over hebben om te weten dat er persoonlijke aandacht is, voldoende ruimte en een kleine kudde.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:35

Animo is er zeker voor, maar de meeste mensen denken dat ze voor maximaal 100 euro in de maand hun paard wel ergens op een weilandje weg kunnen zetten om zogezegd van zijn pensioen te genieten. Of dat dier zijn hele werkende leven 24/7 buiten heeft gestaan of niet, geen probleem nu moet ie maar buiten blijven. Ineens hoeft ie ook niet meer iedere 7/8 weken naar de hoefsmid, nee dan ineens is maximaal 4x in het jaar genoeg.
Mijn ervaring is, ja er is markt voor, maar de gemiddelde eigenaar wil er niet naar behoren voor betalen. Want zoals diverse mensen hier eerder al aangaven, een ouder paard kost over het algemeen juist meer in onderhoud dan een jonger paard.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:36

Ik heb een pensionstalling gehad, een paar jaar lang, voor pension en pensioenpaarden. Ik ben er mee gestopt wegens diverse redenen. Maar er is zeker vraag naar pensioenstalling.
Er zijn paarden die niet meer bereden kunnen worden, maar nog wel goed in een kudde kunnen meedraaien, en waarvan de eigenaren het niet erg vinden als ze een heel eind verderop staan. Ik had ze wel in ieder geval.
Maar na 4 jaar zeg ik: besef goed welk werk je je op de hals haalt, heel veel is al hierboven genoemd. En zelf noemde je ook al dat je een stuk privé kwijt raakt. Zeker als klanten dagelijks komen, kan dat zo gaan voelen. Het kan heel gezellig zijn, maar klanten kunnen je ook claimen, en dingen doen die jij niet kan bedenken. Ook afhankelijk van hoe je erf ingedeeld is, en hoe vaak je je klanten ziet vanuit je huis. Dus scherm je privé letterlijk en figuurlijk af.
Bedenk goed wat je kan en wilt bieden. Want idd, hoe meer je toezegt, hoe meer je wordt geleefd door de paarden en hun voer- en medicijnschema. Nooit meer uitslapen, met verjaardagen, kerst, oud en nieuw regelen dat de paarden op tijd hun eten hebben, dat er uitgemest wordt.
Vraag een reële prijs, waar je wat aan hebt, anders sta je straks voor een habbekrats andermans paard te verzorgen en dat gaat wringen. Maak duidelijke afspraken wat je wel doet en niet doet (krachtvoer geven, medicijnen, hoe vaak?, hoefsmid, veearts, wondverzorging), wat ze van jou kunnen verwachten, en hoe je wilt dat ze zich gedragen op jouw erf. Maar ook hoe je het opgelost wilt hebben als het paard wat stuk maakt. Stel stalregels op en maak een stallingsovereenkomst.
Ik zou beginnen met 1 of 2 paarden, uitbreiden kan altijd nog.

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:40

Ja hier is vraag naar! Bij voorkeur een plek waar ze veel buiten komen (in de winter eventueel een loopstal als land dan te slecht is) goed ruwvoer. Hoefsmid, tandarts en dierenarts zou ik wel graag in eigen beheer doen.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:43

Probleem bij sommige paarden is dat ze niet goed meer overeindkomen en derhalve ook niet meer in de stal durven te gaan liggen. Je hebt dus een overkapping nodig waar ze droog kunnen liggen.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:55

Mijn pony is sinds kort met pensioen vanwege artrose.
Ik zou zeker wel interesse hebben in zo n soort stalling maar het zou voor mij wel echt heel erg afhankelijk zijn van de prijs.
En ik denk dat de prijs toch wel aardig hoog uitvalt als je er ook nog wat aan wilt verdienen (logisch hoor dat je er wat aan over wilt houden!)

Mijn pony heb ik tot nu toe gewoon laten staan waar hij al stond, hij staat hier een zeer ruime uitloopstal samen met 4 andere, ze kunnen altijd in en uit lopen wat ik zeker met zijn artrose echt ideaal vind. Het jaarrond mogen ze het land op, mijn pony gaat niet 24/7 omdat hij dan te dik word maar het kan wel als je het wilt. Ze krijgen onbeperkt droog hooi waar ik erg blij mee ben omdat hij van voordroog/kuil weer erg dik word. Sommige oudere paarden doen het beter op voordroog omdat ze daarmee beter op gewicht blijven maar die van mij ontploft van echt dus een stal waar er geen mogelijkheid is tot droog hooi valt gelijk al af.
Krachtvoer moeten wij zelf kopen, als je het klaarzet voeren de dit ook voor je.
Mijn pony staat nu op 20 km afstand, liever zou ik hem dichterbij hebben maar hier in de buurt zijn weinig geschikte stallen voor hem. Ik betaal nu 200 euro in de maand, ik denk niet dat jij snel onder dat bedrag uit zou kunnen komen ?

Als de prijs gelijk zijn maar een stuk dichterbij zou ik nadenken over verhuizen.
Als het verderweg is moet de prijs echt wel een stuk lager liggen zou ik na willen denken over verhuizing. Anders rij je het zo op aan benzine kosten. Voor mensen die niet vaak langs gaan bij hun pensioenpaard maakt de afstand misschien wat minder uit maar zelf ga ik toch graag minstens om de dag langs.

Wat voor prijs heb je in gedachten?

Anoniem

Re: Stalling voor gepensioneerde paarden, is hier animo voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:01

Ja de prijs is wel een probleem.

Mensen hebben dik stalgeld voor een paard over. Tot ie oud en afgedankt is, dan is alles opeens te duur.

Gewoon geen nieuw paard kopen als je twee niet kunt betalen. Kan altijd zo boos worden als mensen hun oudje wegdoen want tja, twee lukt niet maar er zal gereden moeten worden...

Ik zou eerst eens goed bedenken wat je precies wil. Inclusief of exclusief voer? Zelfde voor dierenarts, hoefsmid etc. Dan eens gaan rekenen wat je kosten zijn, eerst zonder arbeid. Zou eerst eens kijken wat je moet vragen wil je quit draaien.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:28

er is zeker animo voor.

Mijn oudje (fjord) staat op zo'n soort stal, met nog een stuk of 12 van dit soort paarden. Geen rijbak aanwezig maar wel een paddock en veel weides.

Hij wordt overdag in een groep buiten gezet, snachts op stal. Onbeperkt ruwvoer en een beetje brok + seniorenvoer. In principe wordt hij verzorgd en hoef ik maanden niet te gaan. Als er iets is word ik gebeld door de staleigenaar.

Ik betaal 205 euro per maand excl smid/tandarts/dierenarts/enting/wormenkuur etc. Voorheen had hij het seniorenvoer niet nodig en betaalde ik 180 euro per maand. Omdat hij in de winter geen deken draagt, en ik merk dat hij het nodig heeft, betaal ik nu dus 205 euro met het speciale voer erbij.

Toen mijn pony nog op een stal stond met alle faciliteiten, betaalde ik 225 euro per maand. (zelf buiten zetten). Dit zijn de gemiddelde prijzen hier in de omgeving.

Moet ik er wel even bij vertellen dat het hier gaat om een fjord (d-pony) en dat paarden op deze stalling 20 euro duurder zijn..