'Pismerrie'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naamloos1994
Berichten: 402
Geregistreerd: 01-09-07

'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 17:38

Hoi,

Deze week hebben wij, een beetje op de gok, een welsh pony gekocht als weidemaatje voor mijn paard. De pony is een merrie en mijn paard is een ruin. Ze kunnen goed overweg en de pony ziet er goed uit, dus we zijn helemaal blij. Wel verliest ze steeds beetjes urine en zie ik haar veel blitsen. Dit is nieuw voor mij, dus na enig googlen heb ik e.e.a. gelezen over pismerries. Toch blijf ik nog met enkele vragen zitten, wellicht kan iemand mij hierover informeren.

De pony gaat niet bereden worden en ook niet gedekt, dus daarvoor maakt het niet uit. Maar maakt het uit voor haarzelf? Kan ik het gewoon zo laten of moet hier een dierenarts naar kijken? Als het voor niemand vervelend is heb ik er verder geen probleem mee.

Maakt het uit voor mijn ruin? Is het voor hem irritant of heeft hij daar geen last van?

Blijft dit het hele jaar zo, of is dit dan wel alleen tijdens de lente/zomer periode?

Wellicht nog handig om te weten, ze staan aan huis dus er is verder geen sprake van andere paarden in de buurt.
Bedankt alvast!

Muronia

Berichten: 19543
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:43

Het kan heel goed zijn dat ze spontaan hengstig is geworden door de aanwezigheid van een ruin en de nieuwe omgeving. Dit zou ongeveer een week aan kunnen houden en daarna zakt het dan weer af. Mocht het echt blijven aanhouden zou ik me dit pas gaan afvragen maar voor nu nog niet te druk over maken. Ik heb het hier vaak beleefd met merries als de groepssamenstelling verandert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:43

Je bedoelt dat ze gewoon hengstig is? Misschien zit ze net in haar cyclus. :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:04

De merrie is hengstig? Dat heb je wel eens met merries idd :+ Daar hoeft geen DA naar te kijken, dat is gewoon de natuur :P

In de zomer zijn merries om de maand ongeveer hengstig. In de winter zijn de meeste merries niet hengstig.

Naamloos1994
Berichten: 402
Geregistreerd: 01-09-07

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 18:06

Goh, wat voel ik mij dom. Hahaha. Ik weet dat merries hengstig zijn maar heb het zelf nooit echt meegemaakt ofzo. Dus omdat zij steeds urine verliest, dacht ik dat dat op een zogenoemde pismerrie duidde. Maar dat hoeft dus helemaal niet. Dat is weer fijn :-)

Anoniem

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:25

Pismerrie is een vervelende merrie!

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:28

Denk geen pismerrie hoor,die zijn onvoorspelbaar is mijn ervaring.
Denk dat door de verhuizing en je ruin ze acuut hengstig is gewroden.
Even een weekje geduld en dan is dat ook wel weer over :j

Zie het trouwens ook bij ons op stal, als er een nieuwe merrie komt word die acuut hengstig en alle ruinen vinden dat supdr gezellig :D

byjou1983

Berichten: 2331
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 09:55

heart4horses schreef:
Goh, wat voel ik mij dom. Hahaha. Ik weet dat merries hengstig zijn maar heb het zelf nooit echt meegemaakt ofzo. Dus omdat zij steeds urine verliest, dacht ik dat dat op een zogenoemde pismerrie duidde. Maar dat hoeft dus helemaal niet. Dat is weer fijn :-)


Daar heb je Bokt voor om je vragen te stellen :D

Ik denk dat ze spontaan hengstig is geworden , waarschijnlijk van de superknappe ruin *\o/* *\o/*

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:21

Een pismerrie is eentje die je het liefst elke keer dat ze hengstig zijn snel weer op marktplaats zet :D

Geintje natuurlijk, maar als het een pismerrie was geweest had je het wel gemerkt, die zijn als ze hengstig zijn heel extreem. In alles :')

Je hebt gewoon een hele knappe ruin :)) :9

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 22:08

Ik denk ook dat ze je ruin ontzettend knap vindt! Niks aan de hand, is gewoon hengstigheid.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:58

Uiteindelijk houdt het wel weer op, de merrie waar ik op rijd heeft er ook geregeld last van, staat om de paar meter weer stil om een beetje te plassen. Word je af en toe wel gek van, maar het komt weer goed ;)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:10

Vaak worden paarden ook hengstig om zich beter in de groep te kunnen mengen.

Rachelle_99
Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:53

Oh dat wist ik dan weer niet floorsil, misschien is dat de reden dat de merrie waar ik op rijd hengstig lijkt te worden van een nieuwe merrie :')

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 'Pismerrie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:19

En mocht het te lang aanhouden dan kan haar cyclus verstoord zijn en wil een kuurtje Regumate wel eens helpen. Als dat ook niet helpt kun je de DA vragen een kweekje te maken want dan heb je grote kans dat ze 'vuil' is en gespoeld moet worden.
Doe je er niets aan dan kan er een baarmoederontsteking ontstaan en dat is voor paard en portemonnee minder leuk.