Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lola2000
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-17

Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 15:10

Al geruime tijd een stille meelezer maar ik heb nu een vraag waarvoor ik een account heb aangemaakt :o

We hebben de kans een stukje grond te bekomen naast ons huis voor het stallen van 2 shetlandpony's.
Het stukje is echter niet groot en ik vraag me af of het haalbaar zou zijn.

Het gaat om een stukje grond van ruim 200m². De bedoeling is om er een stal te plaatsen, die ook gebruikt kan worden als inloopstal. Er zou dan nog een stuk vrij zijn van 12m op 16m om een zandpaddock aan te leggen. Die zouden we draineren zodat de pony's zeker altijd relatief droog kunnen staan.
Is het doenbaar om hierop 2 shetlandpony's te houden? Uiteraard met onbeperkt hooi ter beschikking.
Of is het beter de paddock wat kleiner te maken bvb 12m op 10m en een kleine weide bij te maken van 12m op 6m waar de eventueel dagelijks even kunnen grazen?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:13

Ik denk dat het met 2 kleine shets en hele goede drainage moet kunnen. Ik zou er dan zeker voor kiezen om alles paddock te maken, en te kijken of je misschien ergens in de buurt een weitje kan huren waar ze af en toe kunnen grazen en de benen kunnen strekken, gras ga je nooit goed houden op zo'n klein oppervlak

lola2000
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 15:29

In principe zouden ze ook wel af en toe in onze tuin kunnen grazen (grasoppervlakte van zo'n 800m²)
Alleen de tuin echt als weide gebruiken zal ik er bij mijn vriend niet doorkrijgen :n

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:31

Als enige leefruimte vind ik dit eerlijk gezegd echt veel te klein. Qua ondergrond zul je het vast allemaal goed kunnen krijgen (is gewoon een kwestie van investeren en die investeringen mogen mogen op grond van het bestemmingsplan) maar qua ruimte om de dagen te slijten vind ik het persoonlijk te klein.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:42

Veel te klein.
Kleine weide? Het "grote" stuk is al kleiner dan klein, dat is echt niet te doen.

Je zal het vast droog kunnen houden, maar er is geen fatsoenlijk ruimte om te bewegen.
Helaas, niet van alles in een paarden stuk te maken.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:46

Ik moet eigenlijk wel lachen om de reacties in dot topic. De meeste paarden moeten met 3x3 doen en een uurtje benen strekken in de vorm van bereden worden.

TS. Mijn shet staat met zn vriendje in een paddock van ongeveer dezelfde afmeting. Wel heb ik meer grasland, maar in de winter staan ze hier niet op. Ze redden zich heel prima zo.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:50

CarinaR schreef:
Ik moet eigenlijk wel lachen om de reacties in dot topic. De meeste paarden moeten met 3x3 doen en een uurtje benen strekken in de vorm van bereden worden.

TS. Mijn shet staat met zn vriendje in een paddock van ongeveer dezelfde afmeting. Wel heb ik meer grasland, maar in de winter staan ze hier niet op. Ze redden zich heel prima zo.

Daar ben ik dan ook zeer fel tegen!!
Die stallen zouden geen bestaansrecht mogen hebben. Pure dierenkwelling is dat.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:53

Dat andere dieren het slechter hebben wil niet zeggen dat het allemaal moet kunnen. Ik vind het een mooi stukje grond om konijnen op de houden, niet voor pony's.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:56

10 bij 20 zou ik toch echt te klein vinden.

Op een stuk van 10 bij 50 kunnen ze bv al een stukje rennen, dat gaat er al heel anders uitzien.

Ik zou het hooguit voor de nacht doen en ze dan elke ochtend vroeg naar de wei brengen.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:57

Mijn twee pony's staan ook op een stuk van die grootte ongeveer, maar twee shetten van een meter zouden al niet passen. Hun paddock is 8 bij 12 ongeveer en hun wei net geen 200 vierkante meter. Wij hebben wel meer grond maar daar mogen ze alleen met toezicht even los op, rennen doen ze dan ook niet. Het gras is interessanter.

lola2000
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 15:58

Grasland is niet mijn eerste keuze voor een shetlander, helaas heel erg slechte ervaringen mee...
Vandaar mijn voorkeur om ze op een zandpaddock te houden met onbeperkt hooi (indien mogelijk voor de pony in kwestie natuurlijk)
De afmetingen 12m op 16m klinken voor mij ook klein als ik ze zo lees, maar in werkelijkheid ziet dit er absoluut niet bizar klein uit. Vandaar ook mijn vraag.

FenneDev: je spreekt over 8x12m, hier zou dat dan dus het dubbele van grootte zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:03

Dat moet je niet willen. :o
Wij hebben in de winter een stuk van 22 bij 75, stal niet meegerekend en dat vind ik al niet heel ruim voor 3 [ras] en een jaarling paard.

alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:07

sowieso ben ik voorstander van een stukje gras.. al laat je ze een uurtje per dag er op lopen. Paarden en ponys horen gras te kunnen eten en op een weide te kunnen staan... maar dat is mijn mening :)

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:29

In de winter moeten mijn shetters het met minder doen en als jij zelf nog wat doet met jou ponys, waarom zou het niet passen?
Ik weet niet hoe groot jou shetjes zijn en hoe ze van karakter zijn? Wat doe je met ze?
Dat vind ik allemaal wel mee wegen. Ik heb er 3 staan in 40 vierkante meter. Worden elke dag verzorgt, mee gewandeld en met 2 wordt er ook actief wat mee gedaan. (mennen, lange lijnen of longeren) Die vinden het prima in zo'n klein stukje. Ze kunnen er zelfs nog galoperen :P

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:04

Die van mij galopperen ook gewoon in hun paddock nog. In hun wei van 200 vierkante meter niet, daar grazen ze alleen maar.

Optimaal vind ik het zelf ook niet, maar meer land hebben we gewoon niet. KBK haar IJslanders zijn bovendien nogal gauw minstens een halve meter hoger dan mijn Shetlanders, dus die hebben logischer wijs ook meer ruimte nodig. Voor de TS haar land kan het wel, maar is het ook de vraag of ze voor suboptimaal wil gaan qua ruimte. Zoals ik eerder al zei, twee shetten van een meter gaan al niet passen op mijn land. En waarschijnlijk voor TS haar land ook niet. Ik heb zelf twee in de minimaat dus dat scheelt alweer.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:13

Zelf heb ik 2 minipaarden staan op ongeveer dezelfde oppervlakte zandpaddock met een inloopstal erin. Ze krijgen (bijna) onbeperkt hooi uit slowfeeders op verschillende plekken. Heb nog een stukje van ongeveer 200 vierkante meter met gras, hier gaan ze bijna elke dag een uurtje op. Galoperen en gek doen kunnen ze prima in de paddock, in het weitje is het alleen mijn jongste die los gaat :+ .

Voor hun werkt dit prima, maar niet elk paard/pony is hetzelfde. Wat zijn ze gewent en hoe groot zijn ze?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:20

Dat is wel erg klein naar mijn mening. Ik zie paarden toch liever wat meer scharrelen en dat gaat gewoon niet op een postzegel. Ook paarden willen weleens even op zichzelf zijn en dat gaat niet lukken met zo'n stukje. Ik zou er niet aan beginnen. Dat er ook paarden zijn die het merendeel van hun leven op stal doorbrengen maakt het nog niet beter om ze paar vierkante meter meer te geven.

Mijn 2 shetters staan op zo'n 2000 m2 en dat is ook niet zo groot. In de zomer hebben wel genoeg gras, in dat opzicht hebben ze niet meer nodig. Moet er niet aandenken om de knullen kleiner weg te zetten daar gaan ze echt niet blij van worden.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 23-09-17 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 23:24

Dat kan prima hoor, leuk paardjes aan huis. Neem aan dat je ze ook elke dag beweging gaat geven? Wandelen of aangespannen of vd bijvoorbeeld

lola2000
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-09-17

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 08:52

De pony's zijn er nog niet, dit is echt nog allemaal theorie. Dus op vragen over grootte, beweging ed kan ik nog geen antwoord geven.
ze zouden moeten dienen als kinderpony, dochter die gek is op pony's maar heel weinig zelfvertrouwen en klapt volledig dicht in een groep andere kinderen. Vandaar dat een manege niet de eerste voorkeur heeft. Al gaan we die optie zeker ook nog een kans geven.
de bedoeling zou zijn om te gaan voor een oudere rustige pony, waar ze de eerste stappen mee kan leren zodat ze wat meer zelfvertrouwen krijgt.
Wij hebben zelf ook altijd paarden gehad, dus aan ervaring geen gebrek.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:07

Even voor TS; dit is mijn stuk land, tot aan dat hout hok van mijn broer. Het was eerst twee keer zo groot, maar helaas moest ik het daarna opeens delen met mijn broer. Da's het grote nadeel van nog thuis wonen. Als ik op mezelf ga wonen, wil ik sowieso op zoek naar een groter stuk en er een paddock paradise van maken.
Afbeelding

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 09:27

Ik heb net gemeten en mijn ponys staan op 15x23. Ik heb de schuilstal aan de ene kant staan waar ze hun hooi krijgen, de waterbak staat aan de andere kant van het stuk zodat ze in beweging blijven.
Mijn ponys zijn 93 cm, 14jaar. Af en toe zie ik ze samen spelen, maar meestal staan ze rustig en scharrelen ze wat rond. Juist door het 24/7 buiten is imo de behoefte rond te racen veel minder dan toen ze snachts nog op stal stonden.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:56

CarinaR schreef:
Af en toe zie ik ze samen spelen, maar meestal staan ze rustig en scharrelen ze wat rond. Juist door het 24/7 buiten is imo de behoefte rond te racen veel minder dan toen ze snachts nog op stal stonden.


Deze ervaring heb ik ook sinds die van mij weer 24/7 buiten staan!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:58

KLC schreef:
CarinaR schreef:
Af en toe zie ik ze samen spelen, maar meestal staan ze rustig en scharrelen ze wat rond. Juist door het 24/7 buiten is imo de behoefte rond te racen veel minder dan toen ze snachts nog op stal stonden.


Deze ervaring heb ik ook sinds die van mij weer 24/7 buiten staan!


En tòch moet mijn 4 jarige zo nu en dan als ze op de wei word gezet echt even een paar rondjes vol gas geven. Terwijl ze in de paddock ook prima een flink sprintje kan doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Meningen gevraagd, huisvesting shetlandpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:23

Ja hier trekken ook de 24/7 buiten paarden regelmatig een sprint. Of beter gezegd krijgen ze de dolle 10 minuten. En dan is zo hard mogelijk rechtuit om dan vervolgens een sliding stop met draai bok bij de draad te maken wel erg in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 12:27

Fennadev schreef:
Die van mij galopperen ook gewoon in hun paddock nog. In hun wei van 200 vierkante meter niet, daar grazen ze alleen maar.

Optimaal vind ik het zelf ook niet, maar meer land hebben we gewoon niet. [naam] haar [ras] zijn bovendien nogal gauw minstens een halve meter hoger dan mijn Shetlanders, dus die hebben logischer wijs ook meer ruimte nodig. Voor de TS haar land kan het wel, maar is het ook de vraag of ze voor suboptimaal wil gaan qua ruimte. Zoals ik eerder al zei, twee shetten van een meter gaan al niet passen op mijn land. En waarschijnlijk voor TS haar land ook niet. Ik heb zelf twee in de minimaat dus dat scheelt alweer.
Maar die hebben dan ook ruim 8 keer zoveel ruimte (in de winter, in de zomer een hectare) en zelfs dat vind ik aan de krappe kant. :o

Maar het is maar net wat je wil voor je dieren denk ik.
Het lijkt me eerlijk gezegd voor een paard of pony erg saai om in zo'n kleine ruimte te staan. :o
Maar dat is mijn bescheiden mening.