Onderhoud weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 09:57

Onze weide is ongeschikt voor paarden bleek uit een staal.
Daarom wordt de weide deze week opnieuw ingezaaid met barenburg horsemaster of ten have seeds.

Wat doe ik nadien best om de weide goed te onderhouden?

Ik dacht volgend jaar een paar keren maaien om de grasmat te versterken.

Maar wat nadien?

Ik hoor mensen zeggen dat je best de paardenmest in de weide zelf uitstrooit om de weide voedingsstoffen te geven, terwijl anderen zeggen dat paarden er dan niet meer van willen eten?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:26

Ik zou zeker de mest van de paarden niet over het weiland doen, sterker nog ik zou zoveel mogelijk de mest steeds verwijderen ( wij doen het dagelijks ) in verband met wormbesmettingen .

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:27

proudmama schreef:
Ik zou zeker de mest van de paarden niet over het weiland doen, sterker nog ik zou zoveel mogelijk de mest steeds verwijderen ( wij doen het dagelijks ) in verband met wormbesmettingen .


Dus de mest moet best weg? En wat doe je dan om de weide voeding te geven? Kunstmest?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:27

proudmama schreef:
Ik zou zeker de mest van de paarden niet over het weiland doen, sterker nog ik zou zoveel mogelijk de mest steeds verwijderen ( wij doen het dagelijks ) in verband met wormbesmettingen .


Na composteren gaat het eventueel wel weer, er loopt een centraal topic weideonderhoud misschien kan je daar je antwoorden vinden ts?

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:29

Azmay schreef:
proudmama schreef:
Ik zou zeker de mest van de paarden niet over het weiland doen, sterker nog ik zou zoveel mogelijk de mest steeds verwijderen ( wij doen het dagelijks ) in verband met wormbesmettingen .


Na composteren gaat het eventueel wel weer, er loopt een centraal topic weideonderhoud misschien kan je daar je antwoorden vinden ts?



ik zal eens zoeken of ik daar een antwoord vind op mijn vraag :)

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:41

Bij ons gaat er (groen)compost op (gft-compost bevat vaak best wel wat vervuiling). Verder kan je met een grondmonster bekijken wat er precies moet op voor een optimale paardengrasmat. Vaak moet er stevig gekalkt worden.

Als je eraan kan komen is vaste mest uit een koeienstal het beste. Daarna dus compost, dan drijfmest en daarna pas kunstmest of koemestkorrels. Paardenmest vind ik zelf vanwege de wormbesmettingen een te groot risico. Alleen als het echt uit een hete composthoop komt kan het, een koude/warme mesthoop wordt wel verteert maar blijven de wormeieren te veel in tact.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:45

Mizora schreef:
Bij ons gaat er (groen)compost op (gft-compost bevat vaak best wel wat vervuiling). Verder kan je met een grondmonster bekijken wat er precies moet op voor een optimale paardengrasmat. Vaak moet er stevig gekalkt worden.

Als je eraan kan komen is vaste mest uit een koeienstal het beste. Daarna dus compost, dan drijfmest en daarna pas kunstmest of koemestkorrels. Paardenmest vind ik zelf vanwege de wormbesmettingen een te groot risico. Alleen als het echt uit een hete composthoop komt kan het, een koude/warme mesthoop wordt wel verteert maar blijven de wormeieren te veel in tact.


Als ik het zo lees moet er erg veel op? Wanneer moet dat dan normaal?

Dit jaar werd er enkel kunstmest van fertigreen opgedaan.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:51

Sorry, ik zie dat ik het niet duidelijk geschreven heb.

Het is een lijstje van voorkeuren:
Dus bij voorkeur vaste mest uit de koestal
Anders (dus of) compost
Als dat niet lukt: drijfmest
Mocht dat niet gaan (bij ons komt drijfmest in grotere partijen dan dat er op ons kleine stukje land mag) : kunstmest of koemestkorrels.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:52

Mizora schreef:
Sorry, ik zie dat ik het niet duidelijk geschreven heb.

Het is een lijstje van voorkeuren:
Dus bij voorkeur vaste mest uit de koestal
Anders (dus of) compost
Als dat niet lukt: drijfmest
Mocht dat niet gaan (bij ons komt drijfmest in grotere partijen dan dat er op ons kleine stukje land mag) : kunstmest of koemestkorrels.



Ok bedankt! ik snap het :D

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:58

Drijfmest is nu toch wel het laatste wat je voor een paardenweide nodig hebt.....
Daarvan schiet het gras de lucht in en dat is net wat je niet wil.

Hier wordt de paardenmest gecomposteerd en nadien uitgereden op de weide in het najaar.
Blijft dan de hele winter liggen terwijl er geen paard op de wei komt en is verdwenen in het voorjaar.

In het voorjaar dan nog traagwerkende kunstmest en daarmee hebben we het volledig weideseizoen genoeg grasgroei.

Owja,onze kunstmest is een combi met kalk,dus wordt gekalkt en bemest in eenzelfde beurt.

Wij halen nooit mest uit de weide.
Zoiets is enkel haalbaar bij een beperkte oppervlakte en beperkt aantal paarden,anders is zoiets hier een dagtaak.

Elke 2 jaar maaien we eens de stukken waar ze enkel mesten en dat is het.

Grootste werk is onkruid bestrijden.
Dat gebeurd met de hand en meermaals per jaar.
De rest is met de trekker.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:01

tengeltje11 schreef:
onze kunstmest is een combi met kalk,dus wordt gekalkt en bemest in eenzelfde beurt.


Wat voor kunstmest gebruiken jullie dan?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:03

Geen idee,halen we op aan de zaadhandel met de tractor,wordt direct in de meststrooier gedumpt.

Is hier behoorlijk standaard dat mensen/boeren een combi van kalk en mest strooien.
Ze hebben daar 2 soorten van,traagwerkend en vlugwerkend.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 11:11

Wij hebben de mest er elke dag uitgehaald en op een hoop gelegd. Vanaf oktober tot mei zullen ze niet meer deze weide ingaan, dus ik zou die mesthoop dan kunnen uitstrooien.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:31

tengeltje11 schreef:
Drijfmest is nu toch wel het laatste wat je voor een paardenweide nodig hebt.....
Daarvan schiet het gras de lucht in en dat is net wat je niet wil.


Over het algemeen is goede grasgroei juist wel wat je wilt, de meeste mensen hebben gras tekort en geen gras over. Daarnaast zorgt goede grasgroei voor een relatief hoog eiwitgehalte en een laag suikergehalte. Iets dat voor de meeste paarden zeer belangrijk is.

http://edepot.wur.nl/116203

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:35

Waarom zou je inderdaad geen groei willen?
Juist te weinig mest geeft teveel aan suikers.
En kunstmest is ook niet direct een goede bodemverbeteraar.
Dat is stalmest dan weer wel.
Uitrijden van de paardenmest doen wij ook, inderdaad in september en dan de hele winter erniet meer op. We gooien het al mooie gecomposteerde er op.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 17:15

Mooi gecomposteerd is het bij ons niet, we hebben gewoon sinds juli alles op een berg gedaan en dachten dit dan in de weide uit te strooien die dan toch vrij is tot mei.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Onderhoud weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:17

Hier blijft bv de mest van vorige winter liggen tot nu voor de nieuwe winter,dan wordt het uitgereden.
Ligt er dus ergens tussen een goed half jaar en een klein jaar.
Het bovenste lijkt nog behoorlijk normaal,maar er groeien in die tijd dan al planten op,en binnenin is alles mooi gecomposteerd