Distels in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hafpower
Berichten: 205
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 13:15

Weet iemand hoe ik van distels in de wei af kom?
Ik graaf ze nu uit maar dat is een zwaar klusje omdat de wortels heel diep zitten en de grond is heel hard.
Het betreft een Schapenweide en heb er geen stroom.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:34

Staan er nu nog dieren op die wei?
Zo nee kan je overwegen om te spuiten met mcpp. Werkt ook tegen brandnetels en zuring.
Het gras spuit je er niet dood mee.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:37

Wij spuiten met een mengsel van mcpp en mcpa.
Bij ons waren het enorme bossen, dus we hebben ze wel eerst weggehaald.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:42

MCPP mag niet meer gebruikt worden op weilanden. Alternatief is 2,4-D, al dan niet in combi met MCPA.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:55

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... agfork.htm

Ideaal ding. Ik steek jkk planten uit en doe met dit ding ook de distels. Heel gemakkelijk. Een keer steken en je wipt ze er zo uit. Niet zwaar werk en als je het bijhoudt, is het zo gedaan.
En als je wacht tot nu een regenbui is de grond losser en steekt het helemaal gemakkelijk uit.

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:08

happyjoyce schreef:
Wij spuiten met een mengsel van mcpp en mcpa.
Bij ons waren het enorme bossen, dus we hebben ze wel eerst weggehaald.

mag niet meer gebruikt worden, met licentie kun je tapir kopen werkt goed

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:11

Wat is het probleem van distels...?

(Ik kan me voorstellen dat je het niet in een schapenvacht wil.)

Een uurtje de Shet van de buren lenen?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:52

Als je particulier bent, heb je niets aan die professionele middelen - die kun je amper kopen.
Bij distels werkt maaien gelukkig ook goed. Gewoon telkens afmaaien, gaat de wortel vanzelf dood.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:56

Ik ben particulier en heb het vorig jaar nog bij de welkoop gekocht

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:56

pff hardnekkige rotdingen, wij zijn nu al 2 jaar bijna om de dag bezig alle distels die we zijn te kappen maar overal komen we weer nieuwe tegen...

ikhoor t graag als je DE oplossing hebt ennuh shets eten echt geen distels Janneke, een shet is ook een paard en een paard eet geen distels

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:58

Onze paarden eten distels hoor. Je moet ze wel even afknippen en laten liggen, maar daarna worden ze gewoon gegeten.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:59

Dan sporen die van ons niet, want er zijn er wel degelijk die de distels eten :+ :D

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:01

nou dan stel ik voor dat jullie paarden bij mij en ts de distels komen opeten ;)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:02

Hangt ook van de soort af. Akkerdistel zijn ze hier dol op, vooral de bloemhoofdjes (voorkomt gelijk mooi uitzaaien). Kale jonker eten ze ook wel, maar groeit vooral net buiten bereik in de slootkant. Alleen Speerdistel moeten ze hier echt niet, dus die moeten we zelf in toom houden.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:23

oomens schreef:
Hangt ook van de soort af. Akkerdistel zijn ze hier dol op, vooral de bloemhoofdjes (voorkomt gelijk mooi uitzaaien). Kale jonker eten ze ook wel, maar groeit vooral net buiten bereik in de slootkant. Alleen Speerdistel moeten ze hier echt niet, dus die moeten we zelf in toom houden.

Wij hebben akkerdistel :j
Speerdistel hebben wij er twee jaar geleden eentje van in de wei gehad. Ik heb die zelf een kopje kleiner gemaakt en toen met al het andere snoeiafval naar de stort gedaan. Daarna niet meer gezien, dus ook niet door de paarden kunnen testen op eetbaarheid.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:25

connie64 schreef:
nou dan stel ik voor dat jullie paarden bij mij en ts de distels komen opeten ;)


Mijne lust ze ook :Y)

Anoniem

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:41

Denk dat paarden die distels eten eerder een tekort aan bepaalde vitamine en/of mineralen hebben. Volgens mij zit er veel vitamine B in distels toch?

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:45

Ik heb err ook een. Een IJslander, zet hem in een weide met distels en binnen een uur zijn je distels weg. je hoeft ze er niet eens voor af te knippen oid.

Als je geen gif kan krijgen zou ik er inderdaad voor pleiten om gewoon met je tuingereedschap de wei in te trekken en ze uit te steken.

hafpower
Berichten: 205
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 16:18

Als ik het weiland zou gaan behandelen moeten de schaapjes erin blijven lopen.
Ik hou geen gras over omdat het stikt van de distels...
Het is een gepacht stuk van de gemeente en die vind dat het weiland er slecht uit ziet met de distels.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:23

Ik heb een soort klem om ze zo met wortel en al uit de grond te trekken, speciaal voor distels. Vorige week voor het eerst gebruikt en het is echt ideaal! Binnen no time zijn ze uit de grond :)

Oh en op mijn vorige weiland at mijn paard ook distels, nu overigens niet meer..

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:29

Gezien je het weiland pacht van de gemeente, heb je hun al gevraagd of ze een oplossing hebben? Zij hebben waarschijnlijk wel de juiste middelen om de planten te bestrijden en misschien willen ze je wel helpen?
Spuiten helpt natuurlijk maar is niet de beste oplossing.
Veelvuldig maaien van het weiland VOOR de planten in bloei staan, put de planten uit waardoor ze minder terug komen, de planten die wél in bloem staan verwijderen van het weiland, uittrekken en laten liggen helpt niet want dan krijg je alsnog zaad!
Er zijn inderdaad paarden die distels eten maar als je deze zelf niet hebt is het geen oplossing en alsnog geen garantie.
Ik zou voorlopig dus proberen met regelmatig maaien van de stukken waar de distels staan en dus zeker de bloemen te verwijderen van het weiland! Alle distels uittrekken is het beste en hiervoor bestaan hulpmiddelen, maar als het echt om zoveel gaat....

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:39

In ieder geval niet maaien. Een oud gezegde luidt: distels maaien is distels zaaien.

Distel eters erop zetten (als je die kunt vinden ;-)) Anders uitttrekken met een disteltang of uitsteken of platspuiten zijn de enige alternatieven

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:42

pjotrg schreef:
In ieder geval niet maaien. Een oud gezegde luidt: distels maaien is distels zaaien.

Distel eters erop zetten (als je die kunt vinden ;-)) Anders uitttrekken met een disteltang of uitsteken of platspuiten zijn de enige alternatieven


Dit klopt inderdaad als de distels al 'groot' zijn en in bloem staan, dan gaan ze zelfs gemaaid gewoon nog door met in zaad schieten en zaai je ze nog harder uit de truc is om het vaak te herhalen als ze nog 'jong' zijn om zo de wortelvoorraad ui te pitten en de oudere die al dan niet al bloem hebben, volledig te verwijderen. Dit is echter de laatste stap want als ze al bloem hebben, zijn ze vaak ondergronds ook al 'uitgelopen'.
De bodem los houden door de zoden te scheuren wil ook helpen. Distels voelen zich namelijk goed in 'verdichte' Grond net als paardenbloemen. Onkruiden geven weer wat er mis is met je bodem

hafpower
Berichten: 205
Geregistreerd: 21-11-05
Woonplaats: Duiven

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 23:48

Bedankt voor de tips.
Wat een rot dingen zijn die distels...
Nu het flink geregend heeft gaan we er morgen mee aan de slag.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Distels in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:56

Moest je de schapen kunnen verhuizen, zou je als makkelijkste oplossing kunnen spuiten. Er is zoals hierboven beschreven, middel dat tegen bvb distels, netel en boterbloem is, maar je gras niet aantast.
Milieu en bodemtechnisch gezien blijft het natuurlijk het beste om geen middelen te gebruiken maar aan de hand van selectief wieden en handmatig verwijderen + maaien van het veld alles voor te blijven.

Veel succes!