Schrikdraad vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 11:53

Als je schrikdraad gebruikt icm prikpaaltjes en een stroomvoorziening, is het dan erg dat het draad zichzelf aanraakt? Jullie kennen vast allemaal die witte prikpaaltjes.. ik wil dus niet de draad er alleen doorheen laten lopen (iedereen kent dat wel, 1 zuchtje wind en het paaltje staat nutteloos te zijn en de draad hangt er los naast te bungelen). Ik heb dus bij ieder paaltje de draad in een achtje om de verschillende "uitsteeksels" gewonden zodat de draad bij ieder paaltje vast zit.
Heeft dit consequenties voor de stroomkring of maakt dit niet uit omdat het geleidend materiaal is wat zichzelf raakt?

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:55

Volgens mij het laatste - geleidend materiaal wat zichzelf raakt. Maar ik ben blond dus dat is altijd een risico :o? Aanraken om te proberen?? }:)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:58

Kan geen kwaad. Alleen zorgen dat het ofwel goed raakt ofwel niet raakt. Anders heb je zo een los-vaste verbinding en kan het vonken geven.
Draad mag niet de grond raken, of ook niet een geleidend materiaal dat op zijn beurt de grond raakt.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:59

Wij hebben geen 8 maar een 0 om de uitsteeksels en dat werkt prima, de paarden hebben er respect voor en blijven er netjes achter.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:16

De draad even om een prikpaaltje of isolator wikkelen is geen probleem. Niet op een ijzeren paal of om een houten paal knopen, dan lekt je stroom weg.

mmajar
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:40

Voor stroomgeleiding is dat geen probleem, maar de draad zal wel sneller slijten

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 16:24

Mmajar het is een tijdelijke afrastering voor in ons nieuwe huis. Zodra er vaste weidepalen staan komt er een Gallagher m300 aan. En geen dun stroomdraad maar lint of koord.
Heb hem net aangesloten. Hij gaf wel een schok (heb ff gevoeld) maar niet zo hard als wat ik wel eens meer heb gevoeld. Gewoon meer zo van: oh, hij schokt. Ipv AU dat was een schok. Deze tijdelijke is een Gallagher b11. Zo'n ding op een paaltje. Gelukkig zijn we nog veel thuis de komende weken dus dan zien we wel of ze er goed achter blijven

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 16:26

Ik doe bij een prikpaaltje het draadje in het oogje en dan draai ik hem om het paaltje en laat hem boven het oogje uitkomen. Dan raakt het niet zichzelf en zie je het ook niet knetteren daar, wat anders soms wel is.

mmajar
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 17:31

Dorine, een lichtnetapparaat zoals de m300 geeft meestal beter stroom, en vanzelfsprekend ook geen last van batterij leeg.

elise t.

Berichten: 338
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: beverwijk

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:44

Heb je wel een aardpen in de grond zitten ? Is de grond droog,dan even wat emmers water erbij gieten.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:54

Nee kan geen kwaad ik heb dat ook op sommige punten en overal staat evenveel stroom op.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 12:02

Het verschil in schok is heel logisch. Neem er de specs van beide apparaten maar eens bij. De max impulsenergie van de B11 is 0.09J en van de M300 is dat 2.2J. Of ongeveer een factor 25 verschil.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 15:38

Maakt het dan ook nog uit bij het kiezen van schrikkoord of je die van Gallagher neemt of van een ander merk? Welke vinden jullie qua prijs en kwaliteit goed?

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 15:45

Op termijn kan het kwaad voor de slijtage en je hebt kans dat het zichzelf doorbrandt! Voor even kan het wel, maar hou dat wel in de gaten.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 10:20

Caira schreef:
Op termijn kan het kwaad voor de slijtage en je hebt kans dat het zichzelf doorbrandt! Voor even kan het wel, maar hou dat wel in de gaten.

Nee ik heb het dan over de permanente wei. Dus die we met houten palen gaan maken

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:42

Heb je al uitgerekend wat voor jouw wei het prijsverschil is tussen de beste en de goedkoopste cord? Ook bij Gallagher hebben ze verschilende kwaliteiten.
De duurdere heeft meer geleidende draadjes, wat maakt wanneer er een aantal doorgeschuurd zijn (bv door wrijving in de isolator wanneer de draad een beetje beweegt oiv wind) er nog voldoende overblijven om een goede geleiding te geven.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:50

Dorine92 schreef:
Caira schreef:
Op termijn kan het kwaad voor de slijtage en je hebt kans dat het zichzelf doorbrandt! Voor even kan het wel, maar hou dat wel in de gaten.

Nee ik heb het dan over de permanente wei. Dus die we met houten palen gaan maken


Dorine92 schreef:
Als je schrikdraad gebruikt icm prikpaaltjes en een stroomvoorziening, is het dan erg dat het draad zichzelf aanraakt? Jullie kennen vast allemaal die witte prikpaaltjes.. ik wil dus niet de draad er alleen doorheen laten lopen (iedereen kent dat wel, 1 zuchtje wind en het paaltje staat nutteloos te zijn en de draad hangt er los naast te bungelen). Ik heb dus bij ieder paaltje de draad in een achtje om de verschillende "uitsteeksels" gewonden zodat de draad bij ieder paaltje vast zit.
Heeft dit consequenties voor de stroomkring of maakt dit niet uit omdat het geleidend materiaal is wat zichzelf raakt?

Dat is toch niet permanent?

Bij permanent moet je gewoon goede geleiders gebruiken met rubbers.
Wij hebben zelfs elke paal geleiders waar je het lint op strak kunt trekken en dan vastmaken.
Nooit geen wapperend en daardoor versleten lint.

Pepper32
Berichten: 247
Geregistreerd: 14-07-13

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:59

Kan inderdaad geen kwaad, inderdaad wel kans op vonkjes.

Reden om het alleen niet zo te doen is dat de draad dan echt vast zit en mocht je pony erin blijven hangen heb je wel een probleem, omdat hij de draad er dan niet even uittrekt, maar zichzelf dan dus lelijk kan snijden. Ik zou eerder kijken naar paaltjes die betere isolatoren hebben.
Ik ben zelf erg tevreden met die ijzeren ovalen met zo'n ijzeren krulletje bovenop. Doe dan op de onderkant nog zwarte losse isolator klikken. De rechthoekige zijn fijner dan de ronde

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Schrikdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:00

Maar die vonkjes daar brand hij op den duur wel door en dan heb je op een gegeven moment geen stroom meer op je draad staan.