Weidegang of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Weidegang of niet?

Paard liefst 24/7 buiten
162 (61%)
Paard enkel overdag of snachts buiten
100 (37%)
Paard af en toe eens een uurtje buiten
Geen stemmen
Paard zoveel mogelijk op stal
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 264


Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:16

Hoi
Ik wil graag eens van jullie horen wat jullie voorkeur is voor het houden van jullie paarden. En ook wat jullie dan doen met je paard, ben je recreatie ruiter, wedstrijd ruiter,... En waarom je het op die bepaalde manier wil.
Alvast bedankt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:19

recreatie, zomer 24/7 buiten in de wei, winter overdag buiten en 's nachts op stal.

Heb veel verschillende mogelijkheden gehad de laatste 20jr, ben ooit begonnen met een stal waar ze overdag gewoon binnen stonden (toen was dat nog niet zo'n issue), 24/7 buiten met schuilstal (10jr) en nu sinds 2jr zomer 24/7 buiten en in de winter 's nachts binnen. Ik vind het ideaal. Geen geploeter in de prut, beesten blij, baas blij.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:23

Recreatief, met oudere pony.Overdag buiten en s,nachts op stal vind ik ideaal.Vanwege het Nederlandse klimaat en de veiligheid.

mala26

Berichten: 4993
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:24

Ik rij 2 paarden. 1 staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter ong 10 uur.
De ander staat in de zomer 10 uur buiten en winter ong ook.

Ik merk vooral dat het heel erg verschilt wat een paard fijn vind. Paard nr 2 stond eerst 24/7 buiten maar gedijde daar echt gewoon niet. Ze moest een plekje voor der zelf hebben en dat had ze daar gewoon niet. Nu ze snachts binnen staat is ze veel vrolijker en zit beter in der vel.
Paard 1 doet het 24/7 buiten prima. Heeft wel altijd erg last van de overstap naar fulltime buiten.
Dus het hangt zo van je paard af. Beide paarden worden dressuur matig getraind, en staan op de planning om te starten.

Niet gestemd op de poll omdat ik vind dat het afhangt van je paard wat goed voor hun is.
Ben wel voorstander van zoveel mogelijk buiten.

Annienke

Berichten: 586
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:28

Recreatieve maar serieuze wedstrijdruiter. Zomer en herfst 24/7 weidegang op bloeiend/uitgebloeid gras, winter en voorjaar 's nachts paddock en overdag wei. Altijd toegang tot de schuiltent in de paddock en paddock is aan 2 zijden omgeven door bomen (schaduw/windbreek).

En altijd samen, al is de paddock in de winter wel in 2en gedeeld zodat ze in de nacht apart kunnen eten (paard wat wedstrijden loopt krijgt veel meer)

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 19:32

@mala26 daar ben ik het ook wel mee eens dat het van paard tot paard af hangt, ook bv als die in groep buiten gaat of apart (lees: in een paddock met een buur naast zich) maar ik ben er ook van overtuigd dat een paard gelukkiger is als hij buiten mag lopen, alleen worden sommige baasjes daar soms minder blij van...

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:57

Hier een wedstrijdruiter op basisniveau :) train wel vrij fanatiek, vooral om paard op conditie te houden.
Paard: erg intelligent, op leeftijd, lichte artrose, snel dik.

Hij komt dagelijks vanaf s ochtends een uur of 8 tot zonsondergang op de wei. Met 2 vriendjes. Als ik m op stal zou houden zou die zich dood gaan vervelen, wat je bij hem heel snel terug merkt onder het zadel. Ook is de beweging voor m hee belangrijk. 24u per dag op gras is echter geen optie, dan wordt ie veel te dik :+ deze manier bevalt prima!
Ook met slecht weer gaat hij gewoon naar buiten. Bij veel sneeuw of hele dagen harde regen gooien we ze meestal 2x per dag een a twee uur buiten bv.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:04

Recreatie, paard hele jaar 24/7 op de wei. Lekker paard laten zijn.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:15

Recreatie... wel met wedstrijdambitie.
24/7 weiland.
Als je haar op stal zet... heb je een probleem.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:19

Wedstrijdmenners
Hele dag in de grote paddock buiten en drie uur weidegang in overleg met veearts; paard is te dik en moet nodig afvallen voor haar eigen gezondheid en de andere moet solidair zijn.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:27

Momenteel loopt mijn pony nog geen wedstrijden, zijn aan het voorbereiden om te gaan starten. Verder gaan we elk jaar naar keuringen met haar, en ze heeft een veulen en is drachtig.

Ze staat elke dag, de hele dag buiten. 'S nachts gaat ze op stal :) Als ze straks gestart word, welk niveau dan ook, veranderd er niks aan hoeveel ze buiten komt.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:33

Ik rijdt recreatief, op het moment helemaal niet.
Paard staat nachts binnen en overdag buiten. Als ik moet werken gaat ze om 6u30 buiten en avonds hangt er een beetje vanaf. In de winter iets vroeger ivm sneller donker zijn maar meestal rond 20u30.
Gaat prima zo, paard is het zo gewoon en wordt ongedurig als ze langer buiten staan.
Met voldoende hooi op stal kan paard zich daar best vermaken.

Ik weet dat de sportpaarden van mijn schoonvader bijna nooit buiten komen. Iedere dag rijden, stampmolen,... en een paar uurtjes in een paddock.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:35

Recreatie. Mijn pony staat 24/7 buiten, paddock en weide worden afgewisseld ivm snel dik worden. Pony is buiten geboren en heeft heel zijn leven buiten gestaan, op een paar maanden na. Hij stond daar 's nachts op stal en werd daar echt ongelukkig en chagrijnig van. Ook is hij toen op het nippertje gered bij de stalbrand, na die ervaring sluit ik nooit meer een paard op in z'n stal als het niet noodzakelijk is. Daarnaast vind ik het belangrijk dat hij gewoon paard kan zijn, en vrij rond kan scharrelen met z'n vriendjes. Dat hij altijd onder de modder zit ben ik ondertussen gewend. :+

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:39

Hier een recreatieve wedstrijdruiter, paard wordt 5 à 6 dagen fanatiek getraind, loopt M1 en L2 dressuur (met mij en mede-eigenaar) en B springen. Het liefste hebben wij hem zo veel mogelijk buiten. Tijdens het weideseizoen (mei tot en met september/bij goed weer half oktober) staat hij 24/7 op de wei. 's Winters staat hij van 08.30 tot 15.30 uur in groepsverband in de paddock, met ruwvoer. Nog wat te kort naar mijn zin, maar hij doet het er goed op.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 20:42

Hier recreatie ruiter. Paarden staan 24/7 buiten met 2 inloopstallen van elk 3x3. Overdag gaan ze op het weiland. 's Nachts staan ze op de zandpaddock.

Afhankelijk van het weer mogen ze 's winters op het weiland. Soms besluiten we om ze gewoon op de paddock te laten om de wei een beetje te sparen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:00

Mijn bejaarde heb ik aanvankelijk (jaren geleden alweer) toen hij met pensioen ging 24/7 buiten willen zetten, maar dat ging het niet worden... het werd een hoopje ellende en na 2 maanden stond hij weer in volpension. Ik heb ze nu aan huis en weide genoeg om ze 24/7 buiten te hebben, maar hij aard het beste bij overdag buiten en ergens in de avond naar binnen. Mijn fokmerrie volgt uiteraard hetzelfde patroon en in de nachten staan ze dan beide in een eigen box met ruim stro, eten en water. Als het slecht weer is, willen ze wel eerder binnen. Ik kijk van dag tot dag wat ze het beste past. In de lente en zomer periode staan ze minimaal 10 uur per dag buiten en in de winter soms maar 3 uur omdat ze simpelweg niet meer langer buiten willen staan.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:07

Hier alles 24/7 buiten met schuilstal. Paard staat nu al 7 jaar zo, voorheen wel alleen op stal gehad en in een groepshuisvesting.
Toen ze nog op stal stond wel altijd 24/7 weidegang van half april tot half okt.
Paard is ook niet meer in een stal te zetten, die breekt ze vakkundig af incl zichzelf.
Zij wordt recreatief, licht dressuurmatig gereden.
Shets staan 24/7 buiten, wegens leeftijd wordt met de jongste 2 nog niet echt getraind en de oudste van 23 gaat van de winter wel de nachten op stal.
Dat zal zo eind november tot eind februari zijn, afhankelijk van het weer. Zij wordt nog 3x per week dressuurmatig gereden, en vaak 1 of 2 flinke buitenritten.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:12

Fanatieke recreatie ruiter, 24/7 buiten met schuilstal in groepsverband.

Mijn paard wordt doodongelukkig van op stal staan, sluit zich compleet af. In een kudde komt hij helemaal tot leven en staat hij ook altijd hoog in rang.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:17

ik rijdt / men, recreatief. vroeger sport. ( springen)
onze paarden en pony's staan altijd al overdag buiten en 's nachts binnen. (ik heb al 30 jaar lang onze eigen wei dus kan ik zelf bepalen wat ik het beste vind)
zomers ook vaak dag en nacht buiten bij mooi weer. of bij erg heet weer en veel dazen / vliegen, overdag binnen en 's nachts buiten.
ze staan 's morgens om 6:15 buiten. zomer en winter. en 's avonds laat weer binnen.

dat bevalt mij en de paarden prima.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:42

Zomer en winter overdag buiten, snachts binnen.

Een pony nu Z dressuur tussen de paarden, andere pony op weg daar naar toe :)
Worden actief wedstrijdmatig getraind dus.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:46

Hier ook zomer en winter overdag buiten en 's nachts op stal. Op deze manier kan je apart bijvoeren (of juist 's nachts extra arm hooi voeren uit een slowfeeder), hebben ze de mogelijkheid om binnen te plassen, kunnen ze zo nodig uitgebreid opdrogen en is het een stuk gemakkelijker om een zachte ligplaats te creëren waar ook het onderdeurtje gewoon mag liggen.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:50

Ik heb 2 jonge pony's welke nu 24/7 buiten lopen.
Als het dadelijk slechter weer gaat worden gaan ze 's nachts op stal.
Maar ik hoop ze zo lang mogelijk 24/7 buiten te houden.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:57

Liefst 24/7 buiten op gras jaar rond met goede schuilstal en fijn maatje of stabiele kudde, en droge voeten. Maar dit is niet altijd haalbaar. In de winter snachts op stal vind ik daarom ook acceptabel.
Als mijn paard niet voldoende kan schuilen redt ze het niet om altijd buiten te staan, ook niet met deken. Als ze niet voldoende rust krijgt vanwege laagste plek in de kudde redt ze het ook niet. Ze kan wel 24/7 gras hebben, in tegenstelling tot twee van onze andere paarden die dan tonnetje rond worden. Zo heeft elk paard wel wat en is het het beste als je de situatie erop kunt aanpassen.
Ik geloof alleen niet dat er paarden bestaan die gelukkig worden van (nagenoeg) 24/7 op stal.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:02

Fanatieke trainings-ruiter hier, met andere woorden: ik train mijn paarden wedstrijd gericht maar ben te chaotisch om ook effectief op concours te gaan, oeps. Huidige paard vindt er ook niets aan helaas. Ik heb mijn paarden van mei tot oktober op de wei staan overdag. In de herfst en winter blijven ze dus op stal. Onze stal ligt midden in het bos en ondanks het feit dat we prachtige weien hebben (die elk jaar bemest worden voor ze open gaan) overleven die weien het dus niet als er 's winters ook paarden op lopen. Dan zakken ze er tot hun knieën in met alle gevolgen vandien: losse ijzers, ijzers weg (en dus ook nagels die in het slijk verdwijnen), blessures, rotstraal, mok, geen gras meer waardoor ze zand binnen krijgen, etc... Wij zijn dus erg blij met het systeem zoals het nu is qua weien. Uiteraard is er wel een paddock ter beschikking waar ik gretig gebruik van maak. We zouden wel baat hebben bij wat extra paddocks. Nu hebben we er ééntje die we met ongeveer 50 pension klanten moeten delen. Gelukkig heeft niet iedereen het geduld om uren naar zijn paard te staren terwijl die op de paddock staat met vriendjes (ze mogen enkel onder toezicht staan). Veel mensen gooien hun paarden in de molen, daar ben ik niet zo'n fan van. We hebben ook een mooi groot graasveld om de paarden nog steeds gras te kunnen voeren in de winter/herfstperiode. Je kan daar dan aan de hand gaan grazen zolang je maar wil.

Vickz

Berichten: 1614
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 22:11

Ik vind het leuk om te lezen dat velen onder jullie Wedstrijd ruiter zijn maar toch jullie paarden zoveel mogelijk buiten willen. Ik heb een manege/pensionstal en hier is er geregeld nogal drama over het feit dat de paarden buiten staan :? Hier kunnen ze op paddock (apart of met 2) of in groep op de weides. We proberen ze zoveel mogelijk buiten te houden. In de winter is het jammer genoeg niet mogelijk om ze op de wei te laten en dan proberen we ze om de beurt op de paddocks te zetten. Enkel jammer dat vele van de pensionklanten hun paard liever zoveel mogelijk in de stal opsluiten, want buiten worden ze vies en nat en lui en ... :\