Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:40

Van horen en zeggen heb ik gehoort dat als je paard een goede stro eter is, ook vlas eet als dit in de stal ligt.

Nu zit ik er momenteel aan te denken om een onderlaag, bodem, te leggen van vlas en daarboven stro gezien paard best kan stinken.

Heb een tijd 'gruis' stro gehad en toen we goed stro weer hadden dit gruis als bodem heb gebruikt om t op te maken en dit beviel wonderlijk genoeg best goed. Had veel minder goed stro nodig, haalde alleen t pies weg als ik zag dat t echt nodig was etc.

Dus wil dat proberen met vlas balen eronder en stro boven maar paard is een goede stro eter, zal ze dan het vlas eronder uit eten?

Zaagsel kan ook evt maar is duurder.

Ervaring? Tips?

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:42

Gewoon uitproberen. Sommige paarden eten vlas, de meesten niet en er is maar 1 manier om er achter te komen.
Mijn merrie kan niet op stro omdat ze dat blijft eten, zelfs als het smerig is. Maar nog nooit een hap vlas zien nemen.

Daarnaast zijn er nog allerlei trucjes zoals t verse vlas vermengen met oud vlas, azijn er over spuiten ed, maar of dat echt werkt...

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 20:46

Ik begrijp je maar de gok met 'gewoon uitproberen' en straks met een koliek zitten is mij te groot :j

Iedergeval goed om te weten dat die van jou t niet eet.

Tara_13

Berichten: 748
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:49

Die van mij nam 1 keer een grote hap vlas en is er daarna af gebleven.
Anders wat natuurazijn erover heen gieten

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:56

Ik heb al regelmatig paarden van stro naar vlas zien gaan op mijn werk, vaak nemen ze een hap en hebben dan door dat het niet lekker is en eten het nooit meer :')

Faylan
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:27

Als je voldoende ruwvoer aanbiedt; dus voor 24 u op een dag te eten, pakken ze geen vlas is mijn ervaring.

Faylan
Berichten: 25
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:28

Mijne komt alleen binnen om te piesen, verder altijd buiten op pp 24/7 met onbeperkt hooi

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:32

Faylan schreef:
Als je voldoende ruwvoer aanbiedt; dus voor 24 u op een dag te eten, pakken ze geen vlas is mijn ervaring.

Precies. Paarden die voldoende ruwvoer krijgen eten een beetje stro alleen als ze behoefte hebben aan structuur. Vlas gaan ze dan echt niet eten.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:36

Wat ik deed was een net ophangen met stro en dan gewoon vlas erin. Mijn tinker wilde wel vlas eten maar toen ik onbeperkt ging voeren was dat over. Dus hing altijd een net met mengsel hooi en stro.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:40

Mijn paard staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, maar ik kan hem niet naast een open baal vlas zetten, daar is hij gek op :\ Toen hij nog op stal stond at hij geen stro. Ruwvoer kwaliteit is goed, hij at ook al vlas op de vorige 24/7 buitenstalling (als hij de kans kreeg tenminste)

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 22:40

Die van mij heeft nagenoeg onbeperkt hooi en toch zijn er regelmatig momenten dat ze stro verkiest voor hooi, zeker als der hooi in een net hangt met mijn gedachte dat ze langer over doet dus stro minder snel eet ... helaas.

Eerst stond ze op kuil toen had ze het ook.

Vandaar een echte stro eter!

Maar t zou dus moeten kunnen. Ga het overwegen om te doen.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 22:41

BrittS schreef:
Mijn paard staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, maar ik kan hem niet naast een open baal vlas zetten, daar is hij gek op :\ Toen hij nog op stal stond at hij geen stro. Ruwvoer kwaliteit is goed, hij at ook al vlas op de vorige 24/7 buitenstalling (als hij de kans kreeg tenminste)

Zo eng... en jij hebt wel een mooi voorbeeld om geen vlas te gebruiken

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:42

Mijn shet verkoos ook vaak stro over hooi. Maar bleef gelukkig van het vlas af. Had hooi net en een stronet

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:44

Ik heb een combi van vlas en stro :)
Nu net een nieuwe laag begonnen en dan ligt er aan de voorkant waar ook hooi ligt stro, als er een stevigere bodem is verschuif ik het naar een complete bodem vlas met stro er op.
Mijn pony eet niet bewust het vlas maar speelt met zijn hooi om vervolgens alles er weer tussen uit te vissen %)

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:52

Hier ook eentje die eerst op stro stond en dit amper tot nooit at. Tijd op vlas gestaan, maar ook geen probleem.
Nu weer op stro en soms eet ze ervan ondanks nagenoeg onbeperkt hooi

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:01

Mijn paard at ook altijd veel stro daarom besloten over te gaan op vlas. Ze heeft een hapje genomen en daarna niet meer. Hier kon het dus prima!

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:20

Wat we hier nog wel eens deden was enkel vlas leggen op de plasplek. We hadden er namelijk 1 zwijn bij en die was hierdoor een stuk schoner. Wel met je even een beetje bodem creƫren, dus ff paar week van die plek af blijven (steeds wat verse bij strooien). Die bleef er overigens ook keurig van af op deze manier.

shetties

Berichten: 4073
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: 't Gooi

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:23

Hier ook een die z'n hele box leeg at, ging dan wel over op mot maar dat was ook 1 hapje en meteen klaar :)

ZzzeiN

Berichten: 6309
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:24

Mijn merrie heeft altijd ruwvoer maar zodra ze een verse laag vlas heeft moet ze altijd een hap nemen. Vermengen met oud vlas helpt niet want je krijgt het nooit goed vermengd. Wat ik nu doe is ongeveer 10 liter water met wat afwasmiddel erin over het verse vlas heen gieten. Ze snuffelt en hapt een x maar is snel klaar ermee. Zorgt er ook voor dat je nieuwe vlas laag niet zo glad is.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:29

Die van mij eet niet/nauwelijks stro maar eet wel vlas :Y) overdag staat hij buiten van 07.15 tot 19.00 met onbeperkt hooi. Op stal krijgt hij meteen brokjes met grasmix en daarna een pluk kuil maar hij neemt voordat de brokjes in zijn bak ligt gewoon eerst een paar happen vlas! Mijne staat nu dus gewoon weer lekker op stro

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Als paard stro eet, hoe groot is de kans dat ze vlas eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:42

Hier ook geen goeie ervaring met vlas, kwam er door zijn neus uit en dierenarts moest komen, onze dierenarts raad ook houtkrullen aan, veel paarden die vlas eten.