Ellende met rijbaan, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Ellende met rijbaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 11:17

Na 16 jaar van onze rijbak te hebben genoten hebben we in september 2016 via een grondverzet bedrijf de boel opnieuw laten ophogen omdat de bak echt aan zijn 'eind' was.
Heel bewust hetzelfde bedrijf ingeschakeld als 16 jaar geleden en meerdere malen aangegeven dat we exact hetzelfde zand erin wilden omdat deze heel goed werkt op de kleingrond hier. Gewoon bovenop het oude zand gedaan.
Was geen probleem, het was zeer zeker hetzelfde zand.
Omdat ik zelf erg kritisch was is er zelfs nog een extra laboratorium test afgenomen ( op hun advies) om dit extra te controleren. Puntje bij paaltje bleek dat door het vele tijdsbestek die het in beslag nam om dit project af te maken dat ze de test resultaten niet op tijd zouden binnenkrijgen voor het natte seizoen begon en er dus geen machines meer het terrein op zouden kunnen. Hier baalden we flink van! Wederon kregen we te horen dat het absoluut hetzelfde zand was, dus uit pure ellende dit late storten omdat ik anders geen lessen kon geven de 8 maanden daarna.

Helaas... Na veel ellende mbt het leveren van de diensten ( heeft 4 maanden gekost uiteindelijk om het zand te krijgen) blijkt na een natte winter dat de bak veel te zwaar is en te snel droogt.
Resultaat; peesblessures, wekenlang niet in de bak kunnen rijden bij droogte, en zelfs met nat zand is het ploeteren voor de paarden.

Ik heb een hippisch bedrijfje en ben dus alles behalve amused hierover.

Na weer meerdere malen contact zoeken ( vanaf mei :( ) kreeg ik vanochtend eindelijk het antwoord; ze willen er nu 10 cm klapzand opgooien. -O-
A; ik word geacht dit te kopen en aan te leveren ( kosten circa 2000 euro)
B; klapzand lijkt mij nou niet bepaald ideaal voor een rijbaan.

Wij zaten zelf te denken dat ze het oude zand eronder naar boven halen als toplaag. Zelf kopen we dan vlokken om te mengen en zullen we volgend jaar extra misschien een put moeten slaan voor bewatering.
We willen niet voor de fout van het bedrijf opdraaien gaan in principe dus niet akkoord met hun oplossing waardoor ze het zich mooi goedkoop afmaken en wij alle ellende en kosten hebben.

Mijn vraag is dan ook.. Denken wij goed? Welke stappen moeten wij ondernemen en is het idee van het grondverzet bedrijf realistisch om klapzand in mijn dure bak erbovenop te gooien?
Het zand is trouwens uit een afgravings gebied hier uit de buurt, dus geen 'officieel' bakzand omdat ik weet dat dat type zand hier heel nat en glad wordt vanwege de ondergrond.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ellende met rijbaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 11:24

Die gegevens zijn we nu idd aan het verzamelen, godzijdank hebben we bijna alles via de mail gedaan omdat ze telefonisch zo slecht bereikbaar waren.
Maar dan nog zoeken we de beste oplossing uiteraard ( waarbij wij GEEN zand zelf gaan inkopen, kosten zijn voor het bedrijf)

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ellende met rijbaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-17 17:00

En wat exact zou dan de beste stap zijn voor onze bak, wat zij aanraden, of watwij voor ogen hebben?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 11:55

hwn schreef:
Als je toch vlokken wil mengen, is het dan nog nodig om de bak om te keren? Hier ook tapijtvezels gekocht wegens erg stoffige en zware piste, en hoewel ze niet goed ingemengd zijn, ligt de piste er best goed rijdbaar bij.

Ik vermoed, als je nog extra zand gaat opvoeren, dat je de piste nog zwaarder zal maken, heb je nog minder vaste ondergrond. En wat klapzand mag wezen, daar heb ik het raden naar, nooit van gehoord.

Het onderste zand is wel goed, maar als we gaan keren is het maar altijd afwachten wat het 'nieuwe' zand van onderen gaat doen.
Onze denkwijze is hetzelfde, te hoog zien wij niet zitten en klapzand heb ik weinig positieve verwachtingen bij -O-

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 11:56

Hilary schreef:
Voor zover ik weet, slaat klapzand dicht bij regen. Het water loopt er dan dus overheen ipv doorheen. Of je dat in je rijbak wil, twijfel ik over.

serieus? Dat was dus niet bekend bij ons :( geen goed advies dus van hun

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 11:59

zorro schreef:
Ik zou eerst eens afwachten of er hetzelfde soort zand in de bak ligt, voor je over 'het bedrijf moet het oplossen' begint. Hoe verzamel je die gegevens precies?

Dat houden we liever voor ons ipv dit openbaar op internet te zetten, evenals welk bedrijf het is en hoe wat waar waarom.
De vraag gaat hier op dit moment ook niet over dat we het bedrijf gaan 'pakken' maar over welke stappen er genomen zijn, en dat we dus niet zomaar meteen akkoord gaan met fikse bijbetalingen van onze kant.
We willen weten of de keue van het bedrijf mbt het ophogen en klapzand ok is, of dat onze keuze beter is. Dat is de hoofdvraag. De bijvragen en oplossingen zullen we intern oplossen ;)
Maar het verhaal moest er wel bij ivm dat het hier wel om een bedrijf gaat die tot op heden problemen gegeven, waardoor het vertrouwen vanuit hier deels weg is.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 12:03

suffie schreef:
Omdat ik zelf erg kritisch was is er zelfs nog een extra laboratorium test afgenomen ( op hun advies) om dit extra te controleren. Puntje bij paaltje bleek dat door het vele tijdsbestek die het in beslag nam om dit project af te maken dat ze de test resultaten niet op tijd zouden binnenkrijgen voor het natte seizoen begon en er dus geen machines meer het terrein op zouden kunnen. Hier baalden we flink van! Wederom kregen we te horen dat het absoluut hetzelfde zand was, dus uit pure ellende dit late storten omdat ik anders geen lessen kon geven de 8 maanden daarna.

In dit stukje schrijf je dat er een test is afgenomen. Wat is hiervan dan de uitslag geweest? Wanneer het hetzelfde zand is geweest ben ik bang dat je geen garantie hebt, omdat je zelf om dit zand hebt gevraagd. Kan het niet zo zijn, dat de ondergrond "niet meewerkt"? Dat je beter het oude zand had kunnen laten afgraven en dan het nieuwe zand storten?


De testresultaten hebben we nooit meer gekregen, dit speelde zich allemaal af toen wij in amerika zaten en we dus nagenoeg geen contact met ze konden krijgen en de tijd wel echt begon te dringen. We kregen toen te horen dat de tests wekenlang in beslag zouden nemen en die tijd was er toen niet meer.
Eenmaal terug in Nederland waren er andere prive zaken die onze aandacht vroegen, waardoor we eigenlijk niet meer aan de tests hebben gedacht 'omdat de bak klaar was'
Hier zijn we nu dus wel mee bezig om deze resultaten te krijgen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 12:04

rina schreef:
Ik zou idd ook even de testresultaten willen zien. En dan met name ook welke korrelmaat er gebruikt is.

Lowara schreef:
blijkt na een natte winter dat de bak veel te zwaar is en te snel droogt.
Resultaat; peesblessures, wekenlang niet in de bak kunnen rijden bij droogte, en zelfs met nat zand is het ploeteren voor de paarden.


Als ik dit nl lees is er maar 1 korrelmaat gebruikt. En ja dat grapje ken ik. Heb zelf dec 2015 zand uit mijn paddock laten halen en nieuw opvullen met geel zand. Alleen hebben ze dus maar 1 maat korrel gebruikt en mijn paddock is dus ook veel te zwaar, in de zomer lijkt het alsof je in het zware strandzand staat en in de periodes dat het erg nat is blijft hij ook zwaar en lijkt soms wel drijfzand. Tegenwoordig wordt er bij de zandafgravingen zand gezeefd op maat, en als je dan maar 1 maat krijgt, heeft dat zand 0 grip op zichzelf omdat alle korrels ongeveer dezelfde maat hebben.
Ik ben zelf al zover dat ik hier ga mengen met zwart erdoor, omdat dit voor de paarden gewoon niet te doen is.

Dus de kans is groot dat dit maar 1 korrelmaat is? -O-

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ellende met rijbaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-17 23:55

Aahh op die fiets, las de vraag anders :+

Op dit moment is het verhaal dat het uit dezelfde groeve komt, maar dat na 17 jaar graven de structuur anders is op de lagen dan toendertijd.
Ik vind het wel een goede om te vragen WAT voor zand het eigenlijk exact is, we hebben wel gezocht op korrelgroottes, en types zand, maar omdat we altijd hetzelfde zand wilden ondat dit goed werkte nooit geweten wat voor zand het zelf eigenlijk is. weet alleen dat er veel bakken aangelegd zijn ermee hier in de omgeving, met wisselende resultaten.
Hier gaan we dus nog extra achteraan, het is eigenlijk van het zotte dat ik niet weet WAT het is :=

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ellende met rijbaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 16:12

Inmiddels zijn we erachter dat ze hoogst waarschijnlijk de test nooit hebben afgenomen zonder onze medeweten.
Dit verhaal gaat dus ' helaas' moeilijk verder.
Ivm dat we nu een andere weg gaan inslaan die iets minder vrijblijvend gaat zijn zal ik hier even niet kunnen antwoorden of inhoudelijk op dingen in kan gaan.
Als we een oplossing hebben zal ik die hier wel plaatsen uiteraard :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Ellende met rijbaan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-17 13:20

Bovenstaand zal idd de plan van aanpak worden nu :j

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Thami en 134 bezoekers