Hertshoorn en vliegenspray

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 12:47

Een paar jaar geleden kon je nog vliegenspray kopen op basis van hertshoorn(olie). Nu heb ik vorig jaar een fles BremsenBremsen gekocht waar dit altijd in zat, maar helaas, het zit er niet meer in. Is nu "gewoon" citroentjes fris.

Nu lees ik dat hertshoorn niet meer mag worden verwerkt in vliegenspray. Ook lees ik dat mensen massaal overgaan op H.H. Spray tegen viegen en dazen welke daar eigenlijk niet voor bedoeld is. Ik spuit dit nu ook op mijn paard, maar wil toch wel graag weten of dit gevaarlijk is voor hem.

Kan iemand me vertellen waarom het niet meer verwerkt is in vliegenspray's maar het wel gewoon te koop is als middel voor anti bijt?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:59

Je kunt ook losse hertshoornolie kopen en erdoor gooien. :j

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 13:02

haha, snap ik, het gaat mij er echter om...het wordt niet meer verkocht...waarom dan niet. Is het slecht voor je paard, de huid, trekt het in de huid en zitten er gevaarlijke stoffen in die dan in je paard komen of wat dan ook? Ergens moet toch een reden zijn, dat ze een zeer goed werkend product niet meer verkopen?

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:03


tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:04

ik gebruik de hh spray soms,en eigenlijk vooral voor onze witte hond,die anders opgevreten wordt door de vliegen.

de spray geeft bruine vlekken,dus op een schimmel is hij niet zo interessant als je er dingen mee wil doen waar hij/zij proper wit voor moet zijn.

ook best handschoenen aan,want het spul blijft anders dagen hangen in je handen qua geur!

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:05

Het wordt niet meer verkocht in anti-vlieg sprays vanwege de insectwerende werking. Bepaalde wetgeving in de EU heeft er voor gezorgd dat dat soort 'biocides' zoals het wordt genoemd niet meer in de handel zijn.
Het is niet gevaarlijk voor je paard, zolang je oppast dat t niet in de ogen of in wondjes komt.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:07

Maar antivlieg hoort toch juist insectenwerend te zijn? :roll:

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:10

Jep... maar omdat het een stof is die insecten bestrijdt is het niet meer toegestaan. Vraag me niet hoe dat exact zit, ik vind het ook de grootste onzin...

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 13:19

ok, duidelijker :)
Dus eigenlijk vermoord ik nu de dazen, omdat deze mijn paard niet meer prikken en leegzuigen. En als iedereen het zou gebruiken zouden we het fenomeen Daas uitroeien.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:23

De daas uitroeien klinkt mij op zich wel aantrekkelijk in de oren :')

Maar idd rare regel, en ongeveer het enige dat echt helpt... Gewoon een los flesje hh olie kopen en dat erin druppelen. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:51

ChristaMoor schreef:
ok, duidelijker :)
Dus eigenlijk vermoord ik nu de dazen, omdat deze mijn paard niet meer prikken en leegzuigen. En als iedereen het zou gebruiken zouden we het fenomeen Daas uitroeien.

Klinkt aantrekkelijk :o.

Maar als dat daadwerkelijk de reden is om HH te verbieden, laat ze dan maar niet kijken naar die dazenvallen :P.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:02

Ik zou idd ook zeggen dat je beter die spray af en toe kunt gebruiken, dan standaard een dazenval in de wei te zetten (wat betreft het in leven houden van de dazenpopulatie,voor zover wij als paardenmensen dat uberhaupt willen..)

Een vriendin van mij maakt die spray zelf met hertshoornolie, maar om nou te zeggen dat het heel goed werkt...?

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:04

Ik had dacht ik ergens gelezen dat het niet meer mocht omdat hertshoorn olie gemaakt wordt uit hoeven, botten,.. van dode dieren. En om olie van dode dieren op een levend dier te sprayen dat mag niet (meer).

Maar ik weet dit niet zeker meer waar ik het had gelezen..

Ik koop zelf hertshoorn olie en meng dit met azijn, water en wat citroen.
Werkt wel goed.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 14:07

@mutsiii, ja klinkt aannemelijk, maar dán zou HH of PHB spray ook niet meer mogen lijkt mij.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:08

Hertshoorn olie wordt toch gewoon gewonnen/gemaakt uit de hertshoorn? Een (niet zo knappe) woonkamerplant?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:09

mutsiii schreef:
Ik had dacht ik ergens gelezen dat het niet meer mocht omdat hertshoorn olie gemaakt wordt uit hoeven, botten,.. van dode dieren. En om olie van dode dieren op een levend dier te sprayen dat mag niet (meer).

Maar ik weet dit niet zeker meer waar ik het had gelezen..

Ik koop zelf hertshoorn olie en meng dit met azijn, water en wat citroen.
Werkt wel goed.

Het wordt idd gemaakt van restafval van het slachthuis. Maar om die reden de olie te verbieden kan ik me niet voorstellen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:10

Mloui schreef:
Hertshoorn olie wordt toch gewoon gewonnen/gemaakt uit de hertshoorn? Een (niet zo knappe) woonkamerplant?

Nee, het wordt gemaakt van hoeven, hoorns e.d. van koeien, varkens e.d.. Daarom meurt het ook als de ziekte.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hertshoorn en vliegenspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:14


MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:16

De dazen spray van Grand National werkt ook super. Keep off extra is dat. :j

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:22

mutsiii schreef:
Ik koop zelf hertshoorn olie en meng dit met azijn, water en wat citroen.
Werkt wel goed.

Hai,
Waar koop jij de olie dan? En hoeveel doe je erin?
Groetjes

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:24

Sinds alle goeie dingen uit de handel zijn waar onder dazenex gebruik ik dit. Een frisse spray in combi met losse hertshoornolie. Ruikt bij mij nu gewoon als atex wat ook super spul was.

De summer sensation is een flesje van 250ml. Moet je zelf nog met water mengen. Je kan dus 5 flessen maken met deze 250 ml. Stuk voordeliger ook!

Op de fles van 450ml water en 50 ml summer sensation doe ik 10 tot 15 druppels hertshoornolie

Linkje Summer sensation
https://www.paardendrogist.nl/product/m ... 549/57864/

Linkje losse hertshoornolie
https://www.paardendrogist.nl/product/h ... 903/57360/

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:30

mutsiii schreef:
Ik koop zelf hertshoorn olie en meng dit met azijn, water en wat citroen.
Werkt wel goed.


Dit heb ik ook. Kwam een joekel van een daas op hem af en vloog weer net zo snel weg. Hoef ik hopelijk nooit meer mijn schoen uit te trekken en dezen mee dood te slaan (en dus hoef ik ook mijn paard niet meer met een schoen te slaan :+). Spray zal vast en zeker ook dieven op afstand houden, want het stinkt goed. :=


Love_Mirra schreef:
mutsiii schreef:
Ik koop zelf hertshoorn olie en meng dit met azijn, water en wat citroen.
Werkt wel goed.

Hai,
Waar koop jij de olie dan? En hoeveel doe je erin?
Groetjes


Ik heb het bij een webshop vandaan (flesje 250 ml), maar geen paarden webshop.

Wat ik nu gedaan heb +/- 50ml hertshoorn olie (kan ook minder zijn, heb niet zo zeer opgelet)
+/-50ml citroen spul
400-450 ml water en 400-450 ml water. En iedere keer heel goed spuiten en ver uit de buurt blijven. :+

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:31

Ik weet niet meer welke site ik het had gekocht.. gewoon ff google is nog goed te vinden.
Het stink echt enorm, zelf na zweten of regenbui blijft het hier erop zitten :D

Tja tegenwoordig kun je zelfs boete krijgen voor kippenvlees (restjes eten) aan kippen te geven wegens kannibalisme }>
Dus het leek me ook logisch dat ze verbieden om dode dieren op een dier te sprayen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41581
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:44

mutsiii schreef:
Ik weet niet meer welke site ik het had gekocht.. gewoon ff google is nog goed te vinden.
Het stink echt enorm, zelf na zweten of regenbui blijft het hier erop zitten :D

Tja tegenwoordig kun je zelfs boete krijgen voor kippenvlees (restjes eten) aan kippen te geven wegens kannibalisme }>
Dus het leek me ook logisch dat ze verbieden om dode dieren op een dier te sprayen.

Dat heeft met andere redenen te maken, namelijk verspreiding van o.a. dierziekten. Varkens mag je daarom ook geen vlees/vleesafval geven

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:49

mutsiii schreef:
Ik had dacht ik ergens gelezen dat het niet meer mocht omdat hertshoorn olie gemaakt wordt uit hoeven, botten,.. van dode dieren. En om olie van dode dieren op een levend dier te sprayen dat mag niet (meer).

Maar ik weet dit niet zeker meer waar ik het had gelezen..

Ik koop zelf hertshoorn olie en meng dit met azijn, water en wat citroen.
Werkt wel goed.


Dan zou het ook niet goed zijn om een dode koe op je paard z'n rug te binden...

Volgens mij had het te maken met de registratie van bepaalde producten voor een bepaald doeleinde. Maar ik weet het ook niet meer precies. Ik koop het inderdaad los bij de paardendrogist.