Weide wat moeten we er mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Weide wat moeten we er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 14:25

Hallo!!

Als je het onderwerp ziet zul je wel denken, dat is toch niet zo moeilijk? Nee dat is ook zo maar toch heb ik even hulp nodig!

1 Augustus gaan wij verhuizen, hier krijgen we de paarden aan huis en zit er een dikke hectare land bij :9 Hartstikke leuk en heb er gigantisch veel zin in! *\o/* Maaar.. er moet nog erg veel aan het land gebeuren, het staat heel erg hoog en is al jaren niks meer mee gedaan. Staat veel onkruid en brandnetels etc in.

Nu weten we niet zo goed wat we er mee moeten... Onkruid etc word sws dood gespoten maar wat doen we met de rest. want eigenlijk moet het gemaaid worden maar wat moeten wij er dan mee? om dat er geen voeding stoffen in zitten en rotzooi is dus is het niet voordelig om als hooi of kuil te gebruiken..

Wat zouden jullie hier mee doen?
Ps. het land zal gewoon gebruikt worden voor de paarden.

Hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !


VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 15:42

Sclimpre schreef:
maximuss schreef:
Maak je vooral niet zo druk ;-)... Haal de giftige planten er uit en laat je paarden er op. Dan is het tegen september/ oktober afgegraasd en dan kun je het door de loonwerker laten herinzaaien en heb je tegen volgende lente een mooie weide.

Zo zou ik het ook doen. Giftige planten weghalen en dan de paarden aan het werk zetten. Eventueel kan je het in stukken doen: je spant 1 kwart af: giftige planten weghalen en de paarden laten eten wat ze graag hebben. Terwijl de paarden op het 1ste stuk staan haal je de slechte planten weg van stuk 2. Als stuk 1 bijna kaal is verhuis je de paarden naar stuk 2 en maai je het overblijvende onkruid op stuk 1 af. Zo ga je heel de wei af. Als het weiland ooit goed aangelegd is kan het zijn dat je terug een prima wei overhoudt zonder dat je moet spuiten of heraanleggen. Sommige onkruiden (bv. brandnetel, distel, bereklauw) gaan vanzelf weg wanneer het weiland begraasd/gemaaid wordt.


Er is op het moment dat wij er komen nog geen bak en stallen etc. maar willen het land wel zo snel mogelijk aanpakken zo dat ze er wel zo snel kunnen komen. Maar zolang er nog geen bak ik wil ik mijn paard er eigenlijk ook nog niet hebben, aangezien ik best wel veel rijd. Ook wil ik hem er eigenlijk niet 24/7 in het land hebben te staan. wat dan natuurlijk niet hoeft maar dan is het alweer later in het jaar voor alles klaar is.

hebben jullie verder nog ideeen?

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 15:46

bruintje123 schreef:
Geen koeien/ schapenboer in de buurt die er nu al dieren op wil laten lopen in samenspraak met de huidige bewoners?

Dit hebben wij gedaan toen we ons huis kochten.
Wij kregen de sleutel in september en de wei stond anders de hele zomer leeg. Met het gras dan natuurlijk erg hooi.


Nee, ik denk sws niet dat we de houdige bewoner zover krijgen dat er nu al vee zou gaan lopen.
Bij ''ons'' in de straat daar is wel een schapen boer, die heeft hij er ooit ook bij gehad maar die had er niet zoveel belang meer bij om de schapen er te laten lopen om dat hij al genoeg plek had.

verder durf ik het zo niet te zeggen. Dan zou ik daar even op onderzoek moeten gaan. Is indd wel een goede oplossing eventueel.

zou jij het zelf na de tijd ook laten maaien of niet?

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:16

Solleke_Noah schreef:
paardje1983 schreef:
Beste wat je kan doen helemaal kapot spuiten en op nieuw laten inzaaien.


Heel milieuvriendelijke oplossing ook >;)

TS: je kan eens vragen aan een boer die interesse heeft om er toch pakjes van te maken. Staan er giftige planten tussen? Anders maaien en afvoeren, en de komende tijd de grote onkruidplekken stevig doormaaien.

Door vaak te maaien put je de plant uit en verminderd die vanzelf. Hoef je ook niks te spuiten.


tot zover ik het heb bekeken stond er niet echt giftige dingen tussen. Meer dingen zo als bremzuring? en weet het nederlandse woord niet van het frieze woord ruske. staat vaak in vochtig land (natuurland) van die bosjes lange sprieten. (geloof dat ze zeggen dat er dan te weinig kalk in de grond zit en dus vochtig is.) en brandnetels.

verder valt het redelijk mee.. maar over een hectare verdeeld is het wel aardig veel, vooral bepaalde plekken.

Ik weet niet precies hoe erg dat een boer het vind om bijvoorbeeld brandnetel door het kuil te hebben etc.

alles over de kop en opnieuw inzaaien doen we liever ook niet, lossen het liever anders op maar hoe?

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:18

bruintje123 schreef:
VeraaaBalloo schreef:
zou jij het zelf na de tijd ook laten maaien of niet?

Hoe bedoel je dat?[/quote]

Als er schapen of koeien op hebben gelopen zal het nooit helemaal kort zijn. Dus zullen er waarschijnlijk nog plekken zijn die erg lang zijn. Of sws over het hele land lange plukken blijven staan. Zou jij dat als nog maaien?

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:19

Kuggur schreef:
paardje1983 schreef:
Beste wat je kan doen helemaal kapot spuiten en op nieuw laten inzaaien.

Dan moet je het óók helemaal opnieuw cultiveren, ploegen dus, loswerken egaliseren etc.
Prima, helemaal optimaal en zo, maar voor een luttele hectare, waar de TS niet van plan is te gaan hooien, onnodig duur.
Ik ga mee met bovenstaande posters, checken op eventuele giftige planten, dan begrazen, wisselbegrazing met schapen is, als je het kunt regelen helemaal mooi.


Ja ik denk dat ook wel 1 van de beste oplossingen is. Nu nog een schapen boer vinden dan!

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:27

maximuss schreef:
Waarom wil je je paard niet 24/7 op de wei? Je zegt zelf dat er in het gras niet veel meer zit...


Om dat ik hem 's avond altijd op stal heb, en dat zo wil blijven houden, ook vanwege alle dingen die er tegenwoordig allemaal gebeuren. Ook vind ik het fijn dat hij 'savonds gewoon veilig in zn stal is. Ook kan hij absoluut niet helemaal alleen staan dus dat zou ook al een probleem zijn.

Een vriendin van mij haar paard komt bij ons staan en ook zij wil hem niet 24/7 buiten hebben, wat ik begrijp. Zij komt ook pas wanneer alles af is.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:29

bruintje123 schreef:
VeraaaBalloo schreef:
Als er schapen of koeien op hebben gelopen zal het nooit helemaal kort zijn. Dus zullen er waarschijnlijk nog plekken zijn die erg lang zijn. Of sws over het hele land lange plukken blijven staan. Zou jij dat als nog maaien?

Daar zou ik dan met een weidebloter over heen gaan. Alles kort en versnipperd.
Maar als het niet allemaal onkruid is zal je nog verbazen hoe kort koeien het eten en schapen eten het gemillimeterd.


Oke dankjewel. Jaaa uiteindelijk denk ik ook wel. Maar omdat het nu echt heeeel hoog staat denk ik dat ze daar wel een hele tijd mee bezig zijn.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !


VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:47

Daantjuh88 schreef:
Wij hebben 3 hectare grond. Klein stukje voor het huis hebben we helemaal uit gemaaid, was ook allemaal onkruid. Daarna gecultiveerd en door gezaaid. Valt mij niks van tegen, is een leuke wei ter afwisseling dat de rest weer tot rust kan komen.

Andere stuk hebben we heel ordinair mais in gezet voor 1 jaar. Alle rommel eruit, opnieuw laten zaaien en nu een strak weiland waar we zelf het hooi afhalen en de paarden lopen.


merk je bij het gecultiveerd land ook dat het sneller verlopen word? of valt dat mee?

Verder is het de bedoeling dat we 'kampjes' maken voor de afwisseling. Verder geen hooi of kuil van eigen land.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:49

maximuss schreef:
Da's een vreemde redenering imo... Een paard is op stal een pak kwetsbaarder dan op de wei, door hem op te sluiten ontneem je hem de mogelijkheid om te vluchten... Zeker als die stallen gewoon op/ aan de wei staan. Een paard in een box is een sitting duck voor iemand die hem/ haar kwaad wil doen...


Ik snap joun redenering ook, maar toch zie je het meer dingen buiten in het land gebeuren dan in stal. Hij is dit de laatste jaren ook gewend en wil het graag zo houden. De stallen staan dan in een loods achter huis.
Laatst bijgewerkt door VeraaaBalloo op 23-06-17 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:52

Polly schreef:
Ik heb ook land met onkruid gehad en dat krijg je echt niet zomaar weg met maaien hoor.

Ik ben er jaren aan het prutsen geweest tot ik er echt klaar mee was en toen heb ik het laten spuiten door de loonwerker, is denk ik 2 x gebeurd en toen was al het onkruid weg. Ik wou dat ik dat 10 jaar eerder had gedaan!

Overigens snap ik je redenatie om geen beesten thuis te hebben voor alles af is prima, dan sla je ook aan het stuntelen en daar word je echt niet blij van.
Mijn pony''s stonden ook niet 24/7 buiten, das nou eenmaal niet voor iedereen ideaal.


Dus jij zegt, Alles laten spuiten?

Het is natuurlijk niet zo dat het land er hartstikke perfect moet bij liggen. Maar het moet wel gewoon fatsoenlijk te gebruiken zijn ipv dat je tot je heupen in het gras aan het lopen bent. En er geen bak aanwezig is.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 16:58

Rizette schreef:
Brandnetels groeien op plaatsen waar veel mest is. Op arme grond wordt een brandnetel niet lang. Was het voorheen ook paardenwei ? Dan zou het best zo kunnen zijn dat ze de mest hebben laten liggen en dat je daardoor brandnetel plekken krijgt. Vwb de russen die krijg je inderdaad op lage /natte grond. Maar is jullie grond zo laag? Of zit de onderlaag zo vast dat het water niet wegtrekt? Als je weiland echt slecht is qua bodem dan is het misschien verstandig om het toch te keren en opnieuw in te zaaien. In dat geval moet je dat het beste in oktober doen.


Mij is verteld dat brandnetels groeien op plekken waar bijvoorbeeld gras is blijven liggen. Hierdoor zit er veel stikstof? in de grond waar dan dus de brandnetels groeien? kan best zijn dat het niet klopt hoor maar zij is het mij verteld.

Het is al een jaar of 5 a 7 niet gebruikt. Daarvoor hebben er nog schapen/geiten op gelopen en ik geloof daarvoor nog een paard, het kan er ook voor zijn. Maar zo heb ik het begrepen.

Het land is in vergelijking met de linker buren wel iets lagen maar met de rechter is het nog hoog. het moest winter best wel mee vallen hoe nat het was is ons verteld.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 17:04

suffie schreef:
Als er echt giftige planten op staan, dan zeg ik ook kapot spuiten die weide. Bij grote droogte zoals nu, kun je nog zoveel maaien, maar deze planten komen altijd weer tevoorschijn.

Mocht het alleen gaan om gras met brandnetels, dan kun je het prima hooien. Paarden eten het grove gras graag en brandnetels vinden ze gedroogd lekker. Er zit misschien niet veel voedingswaarde in, maar als bijvoeding kan het prima.

Andere oplossing is maaien en afvoeren, of het laten begrazen, al denk ik niet dat een boer er happig op is. Schrale weide moet je al snel je beesten gaan bijvoeren.

Is je weide eenmaal kaal, dan zou ik het flink bemesten met rundveemest. Onkruid houdt niet van bemeste weide en je haalt ook meer voeding uit je gras. Eventueel kun je in overleg met een loonwerker ervoor kiezen om in de herfst de weide door te zaaien.


Het is aan de ene kant beetje nadeel dat we pas de sleutel op 1 augustus krijgen, ondanks dat het weer nog wel mooi is en kan zijn. Maar was mooier geweest dat je nu al dingen had kunnen doen.

Ja als bijvoeding is het misschien indd nog te doen. Enig idee hoeveel hooi pakjes er van af zou kunnen krijgen?

het was ook de bedoeling dat we het zouden laten bemesten met rundveemest. ik geloof dat het verder wel aardig dicht gras is.

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 17:06

bruintje123 schreef:
Persoonlijk zou ik eerst eens kijken hoe het er na begrazing en/of maaien uit ziet.
Nu lijkt alles overwoekert maar is dat ook echt allemaal onkruid of ook lang uitgeschoten gras?
Misschien valt het wel mee.
Ja misschien ook wel tegen, maar dan kan spuiten altijd nog. En dan weet je ook wat er voor onkruid er staat en kan je daar ook gericht naar spuiten.


Ik had het land eerst alleen op foto's gezien. toen dacht ik echt van; hmm daar moet wel wat aan gebeuren. De keren dat ik het int echt zag viel het me heel erg mee op enkele plekken na. Het is dus ook lang uitgeschoten gras!

Pensionstal van Kammen #Drogeham #kleinschalig #mooieomgeving
#plekkenvrij
Vragen of intresse doe mij een privé bericht !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bowo, fro, Mandy73_unes, Sintara en 85 bezoekers