Dilemma: wei kopen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 12:40

Dag iedereen,

Pfoe, waar zal ik beginnen met mijn verhaal om mijn dilemma en alle aspecten er rond zo duidelijk en compleet mogelijk te schetsen? Misschien maar gewoon beginnen bij het begin..

10 jaar geleden ben ik verhuisd naar een leuk dorp. (bouwgrond gekocht, 15 are groot, waarvan 10 are gebruikt wordt voor het huis en de tuin). Een paard had ik nog niet, maar die ging er zeker komen!
En zo geschiedde het: Mijn eerste paardje, een haflingertje van 1 jaar oud. Ondertussen kon ik de wei tegenover het huis "huren" van de overbuurman en werd er achter ons huis een mooie ruime stal geplaatst.
Ik zet het woordje "huren" bewust tussen aanhalingstekens.. Op de wei mag geen schuilstal komen, mag ik geen weionderhoud doen (dus veel gras is er niet, wel veel onkruid en braamstruiken - met kalken kan ik het een beetje onder controle houden, maar dat is het dan ook). Jaarlijks betaal ik deze man een klein bedrag onderhands (dus nergens traceerbaar), maar dit houdt ook in dat hij mij dus op ieder moment van dat stuk kan afgooien. De man is zelf al op leeftijd en zegt dat zijn kinderen er na zijn dood maar mee doen wat ze willen, maar dat ik deze regels nu moet volgen. Ik heb geen ruzie met deze man en ik blijf vriendelijk, maar ik zal nooit vergeten hoe hij me in het bijzijn van mijn 2 jonge kindjes heeft afgeblaft (kindjes kropen bijna terug in mij) omdat ik ging vragen of ik een baal hooi aan de wei mocht neerleggen (omdat ik anders door weer en wind met mijn kruiwagentje een stuk moet stappen om de paarden te voeren)
Zelf heb ik nog een stuk wei van 0,5 hectare (momenteel wel verpacht maar die boer is geen probleem) op 30 minuten rijden van bij mijn thuis. Dit stuk is goed toegankelijk, maar ligt wat afgelegen.


Bij ons in de omgeving zijn alle weien opgekocht. Er zijn veel mensen met paarden in ons dorp en iets kopen is er echt geen optie.

Maaarrrr nu kwamen we via via uit op een stuk grond in het nabijgelegen dorp, op 2 kilometer van ons huis. Ideaal dus. Het betreft 1,3 hectare grond, vlak gelegen, goed toegankelijk, niet al te afgelegen, een waterput is geboord en er staan 4 stallen op. De vraagprijs is er een beetje over maar niet overdreven en gezien al die zaken in acht genomen, is het dat wel waard.Ik moet er bij zeggen dat we momenteel geen echte noodzaak hebben om naar een andere wei te moeten gaan. Er is altijd wel een oplossing voor mijn paardjes, ook al gooit die buur mij morgen van zijn wei af. In de zomer staat mijn rijpaard bij een kameraad op de wei en mijn miniatuurpaardje kan thuis achter het huis staan waar hij voldoende gras heeft. Ik kan altijd terecht bij die kameraad en in uiterste nood kunnen de paarden naar de wei die ik zelf heb.
Met hem heb ik ook al besproken dat hij zijn paarden op mijn wei zou zetten (indien we kopen) en dat hij me helpt met het onderhoud van de wei en de omheining enzo. Hij wilt ook huur geven, maar dat wil ik niet, omdat ik mijn paard nu ook kostenloos op zijn wei heb staan in de zomer.

We bellen rond: notaris, vrienden, bank, ons ouders, noem maar op en we kunnen dit stuk kopen! De spaarrekening van de kinderen gaat er wel aan en we zullen onze levensstandaard moeten aanpassen.
De kinderen gaan niks tekort komen (ook later niet, de erfenis van 2 huizen is al beschreven op hun naam)
Dit zou een situatie van een aantal jaar zijn. Ons huis is achter 6 jaar afbetaald en mijn man heeft zicht op een hogere functie (zit reeds in een inlooptraject) en gaat achter een 3tal jaar meer verdienen (maar ook minder tijd hebben om voor de kinderen/huishouden/onderhoud van de wei/.. te zorgen)

We zouden proberen het geld bij onze ouders te lenen (die zijn akkoord) zodat we geen intresten bij de bank moeten betalen en indien we met onvoorziene kosten zitten (bijvoorbeeld huidhoudtoestellen die het begeven), we een pauze in de afbetaling kunnen nemen.

Indien het echt niet lukt, kunnen we onze grond (die we nu verpachten) nog verkopen, die zijn we ook direct kwijt, dat zou geen probleem zijn, maar daar kunnen we maar een stukje mee betalen. Echter is dit een stuk grond dat al generaties in de familie van mijn man zit en willen wij en zijn ouders dit ook zo houden. Maar het is een back-up in uiterste nood.


We staan met onze 2 voeten op de grond en als ik het allemaal zo lees, zou het een weloverwogen keuze zijn. En toch is er die twijfel.. Het is een goede investering, zowiezo. die grond gaat niet in waarde minderen. Maar het blijft een pak geld en we zitten op de limiet met afbetalen als we dit doen. Ik ben een recreatieve ruiter met een haflingertje (wel van plan ooit een veulen quarter bij te kopen, iets wat ik nu onmogelijk kan met de onzekerheid van plaats voor mijn paardjes). Een bevlieging is het ook niet, maar dit zou enkel voor mij zijn (mijn man heeft niks met paarden). Het is niet alleen de aankoop, maar de omheining moet volledig vernieuwd, het gras terug bemest en gekalkt (is momenteel niks waard, dus dit jaar geen paarden die de wei opkunnen).

Het is een heel verhaal geworden.. Chapeau als jullie het uitgelezen hebben. Ik vond het wel belangrijk om al pro's en contra's te vernoemen om een zo duidelijk mogelijk beeld te scheppen met hoe we ervoor staan.
Misschien ook nog vermelden dat we al onderhandeld hebben over de prijs. Ze hebben nu 5000 euro van hun oorspronkelijke prijs gedaan, maar ik heb het idee dat er nog af kan (mevrouw wilt een mobilhome kopen). Het is in mijn ogen nog niet verkocht omdat een boer niks aan stallen of een waterput heeft en ze deze meerprijs dus niet willen geven. Wij hadden eerst 10 000 van hun vraagprijs afgedaan, zij hebben er dan 5000 afgedaan om tegemoet te komen. Maar wat nu verder..: kopen we het aan hun prijs nu (5000 eraf), bieden we er tussenin (7500 eraf) of houden we voet bij stuk (10 000 eraf zoals we eerst geboden hadden) of laten we het helemaal gaan..

Graag jullie mening, want ik vind dit een serieus beslissing.. een beslissing die louter voor mij is, maar niet alleen op mij effect heeft..

bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door Hafje81 op 06-06-17 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:52

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het wel overwegen. Nu moet je steeds via via weiland gebruiken en dan ben je niet meer afhankelijk van anderen.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 13:32

chimello schreef:
Als je de mogelijkheid hebt zou ik het wel overwegen. Nu moet je steeds via via weiland gebruiken en dan ben je niet meer afhankelijk van anderen.


Dat is inderdaad een grote pro..

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:15

En wei + stallen en waterput valt ook mooi te verhuren mocht er om wat voor reden ook geen eigen paard meer zijn. Land (mits gezien de klimaatverandering minimaal 5-10m boven NAP gelegen) is ook mooie ervenis voor de kinderen. Zet er een stuk van af voor moestuin (kies voor veel vaste planten ivm gemak), plant een lading fruit/notenbomen voor zoveel mogelijk eigen eten ipv te moeten betalen in de winkel en financieel krijg je ook weer iets lucht.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:24

Je bent er goed mee bezig, maar wat ik niet goed begrijp is waarom je geen huur wilt ontvangen, terwijl je het spaargeld van je kinderen wel in stopt? En je ook nog flinke kosten moet maken vanwege het achterstallig onderhoud. Maar dat is natuurlijk aan jou.

Heb je uitgezocht of de vergunningen allemaal kloppen?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:25

Als ik zo allerlei dingen bij elkaar moet halen om het te kunnen, zou ik het nooit doen. Je hebt teveel mitsen en maren. Je moet de spaarrekeningen van je kinderen aanspreken, je moet bij je ouders lenen, je rekent met een baan die je man over een paar jaar krijgt (alhoewel dat in deze tijd niet zeker is). Ik zou daar erg zenuwachtig van worden. Natuurlijk vertegenwoordigt de grond ook een waarde en is je geld niet weg, maar als je zo afhankelijk bent van externe factoren, zou ik het zeker niet doen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:26

Kan je niet 1 of 2 pensionplekken bieden? Scheelt weer iets in de kosten.
Verder zou ik meegaan in die 5000.. Maar meer om de ervaring dat wij laatst te laag hebben ingezet bij de koop van een stukje grond en het feest nu helemaal niet meer doorgaat.. Maar je weet gewoon niet hoe mensen reageren.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:36

Spaargeld van je kinderen etc etc investeren in je hobby. Daar komt het wel op neer...

dat zou ik iig nooit doen.
Zou je het gebruiken om het stuk te verhuren bijv en er zo meer geld uit te halen, dan is het een heel ander verhaal..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:40

Kopen.
Grond, zeker weidegrond, verminderd niet zo snel in waarde en in jullie omgeving is grond voor paarden daadwerkelijk zeer in trek, gezien alle andere percelen verkocht raakten.
De opstal zal op enig moment niet veel meer waard zijn dan wat 'een gek ervoor geeft', maar waarom zou een ander daar niet voor willen betalen als jullie daar nu wel toe bereid zijn?
Wees niet bang voor vermogensverlies - een investering in weidegrond is veilig. Waarschijnlijk zit er nog wel vermogensgroei in ook.

Daarnaast - je kunt het doen, ook al voelt het nu als heel veel geld. Je gaat er blij van worden want je koopt daarmee gewoon vrijheid en autonomie in je hobby. 2km afstand is jammer, maar het is eigenlijk ook vlakbij. Wellicht kun je nog dromen van een bouwvergunning voor een huis op enig moment?

Kalk en bemesting is niet zo duur, het kost alleen veel tijd om de grond weer 'vet' te krijgen. De omheining kun je zo duur maken als je zelf wilt, maar het gaat absoluut wel wat geld kosten. Is er stroom aanwezig? Anders moet je iets met een generator of zonnepanelen installeren, dat kost ook geld. Je wilt namelijk wel stroom op je omheining.

Nah, wat een problemen toch weer - gewoon doen! Je kunt het immers altijd weer verkopen.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 15:20

De vergunningen zijn in orde. Ik heb de mensen van de gemeente een uur bezig gehouden met al mijn vragen, maar ik kon niks verkeerd vinden.

Pensionplekken aanbieden heb ik wat schrik voor. Heb al een aantal verhalen gehoord van mensen die het ook gedaan hebben en waar ik dus niet goed van word.
Veel ga ik er ook niet voor kunnen vragen, het is niet dat er een rijpiste aanwezig is, enkel wei met stallen. Met 2 kleine kindjes zie ik het ook niet zitten om savonds (en smorgens) andermans paarden te verzorgen.
Mijn paarden lopen altijd buiten, krijgen eten en drinken, maar ik ga daar geen 2 keer per dag naartoe om ze binnen en buiten te zetten. Ze hebben met hun schuilstal voldoende.

De reden waarom ik van die persoon geen huurgeld wil ontvangen, is omdat mijn paard ook altijd kostenloos op zijn wei heeft gestaan. En ik weet dat die persoon mij enorm gaat helpen met het onderhoud (en omheining plaatsen) van mijn wei. Dat is tijd die ik nu niet over heb en waar ik hem enorm dankbaar voor ben.

We zouden wel blijven sparen voor de kinderen en op termijn, als het financieel beter gaat, de spaarrekeningen terug aanzuiveren. Het gaat uiteraard heel wat jaartjes duren eer we hun hebben terugbetaald.


Enfin, ondertussen hebben mijn man en ik het een paar nachtjes laten bezinken na de laatste onderhandelingen en we zijn er beiden uit dat het op zich wel een goede investering is en dat we het wel gaan kopen. De verkoper moet wel nog een paar 1000 euro zakken met de prijs (we blijven dus op de 50000), anders laten we het schieten. Jammer maar helaas dan, dan zal het toch niet voor ons bestemd zijn en zal er nog wel eens iets anders op ons pad terecht komen.

Bedankt voor jullie reacties, het heeft me zeker mee aan het denken gezet!

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:32

Wat vinden je kinderen ervan??

Ben je niet bang dat die later in de knoop komen met hun studie en dergelijke, omdat jij hun hun spaargeld hebt afgenomen? Een huis geerfd is leuk maar daar hebben ze nu niks aan...

(Even terzijde dat ik niet weet hoe oud ze zijn)


Maar ik zou het mijn ouders niet in dank afnemen.

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:09

Maar je ouders hoeven jouw studie toch niet te betalen?
Alles wat je krijgt is mooi meegenomen toch?

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 16:14

SweetVanille schreef:
Wat vinden je kinderen ervan??

Ben je niet bang dat die later in de knoop komen met hun studie en dergelijke, omdat jij hun hun spaargeld hebt afgenomen? Een huis geerfd is leuk maar daar hebben ze nu niks aan...

(Even terzijde dat ik niet weet hoe oud ze zijn)


Maar ik zou het mijn ouders niet in dank afnemen.



Ze zijn 3 en 6 jaar. En ze gaan helemaal niks te kort komen (doen ze nu ook niet). Studies later betalen wij, daarvoor hoeven ze niet aan hun spaarrekening te komen. Het geld van hun spaarrekening is bedoeld als een opstapje naar bijvoorbeeld het kopen van een huis, bouwgrond,.. We blijven maandelijks een vast bedrag op hun rekening storten en het geld dat we nu van hun spaarrekening afhalen, wordt volledig terug gestort. Als gaat dat dan een tijdje duren. Dit hebben we trouwens in het verleden ook gedaan bij grote aankopen. mijn man heeft een moto gekocht en ik mijn trailer. Dat geld hebben we niet direct op tafel liggen, maar afgehaald van hun rekening. Dat is allemaal netjes terugbetaald.
En als we het niet redden of de kinderen schieten er bij in, dan wordt de boel terug verkocht. Dat is een afspraak die we onderling hebben al van sinds ik mijn eerste paard heb gekocht. En dit gaat dan niet enkel naar het financieel aspect toe, maar ook wat betreft tijd..

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:16

Je kunt er ook voor kiezen om zelf te blijven staan waar je staat en de wei een jaar of 2 jaar verhuren en dan vooraf betalen.
Dan heb je geen pensionners en taken, maar kun je wel de spaarrekeningen sneller aanvullen.

JeanBilly
Berichten: 62
Geregistreerd: 04-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:24

SweetVanille schreef:
Wat vinden je kinderen ervan??

Ben je niet bang dat die later in de knoop komen met hun studie en dergelijke, omdat jij hun hun spaargeld hebt afgenomen? Een huis geerfd is leuk maar daar hebben ze nu niks aan...

(Even terzijde dat ik niet weet hoe oud ze zijn)


Maar ik zou het mijn ouders niet in dank afnemen.



Dat lijkt een beetje van deze tijd, dat kinderen ervan uit gaan dat ouders hun studie betalen, lijkt me nu totaal niet relevant en zelfs als er Niets aan de studie betaald wordt, om welke reden dan ook, dat er dan nog heel veel is waar je je ouders dankbaar voor kunt zijn.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:44

Ik vind het niet meer dan normaal dat mijn ouders mijn studie na de middelbare school betaald hebben, net zoals dat ik het heel normaal vind dat wij die studie van onze kinderen ook gaan betalen.
Maar goed, de kinderen van TS zijn nog erg jong dus dat is de komende jaren inderdaad het probleem nog niet.
Hier hebben we ook spaarrekeningen voor de kinderen, maar wel de afspraak dat we die niet gebruiken. Maar dat is een afspraak die je samen met je partner maakt. Zo te lezen staan jullie hier beide achter en zorgen jullie dat de spaarrekeningen weer terug aangevuld worden.

Verder zou ik het zeker aandurven om te investeren in een stukje grond, dat behoud zijn waarde wel. Het klinkt als een mooie oplossing voor je paardjes! Fijn dat je het geld deels kunt lenen van je ouders.
Ook heb je altijd het andere stuk grond nog om te verkopen in nood, ook al is dat wel iets dat je liever niet zou doet.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 16:55

Het lijkt ook een beetje van deze tijd dat mensen (veel) geld uitgeven wat er in feite niet is.
Blijkbaar hebben we heel weinig geleerd van de financiele crisis en lenen we er nog steeds vrolijk op los, zelfs voor luxe producten.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:01

Mijn vaders woorden: als je grond kan kopen altijd doen. Grond verliest geen waarde. Eerder andersom en wordt het meer waard. Dat je dan voor een periode aan je max gaat kwa financien, tja als het kan, ik zou het altijd doen. Omheining is niet het duurste en de stallen opknappen ook niet.
Had ik hier de kans gehad toen wij dit huis gekocht hebben nog een stuk grond erbij te kopen, had ik dat zeker gedaan. Hier is de grond (landbouwgrond wel te verstaan) verdubbeld in prijs en dat in 10 jaar tijd.

Anoniem
Berichten: 510
Geregistreerd: 14-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:05

Even tussendoor: wow, jullie sparen voor je kinderen en betalen hun studies?!

En ik zou het zeker doen. Je zult inderdaad veel plezier hebben aan de autonomie. Blijf letten op of het geld er is/de vraagprijs laag genoeg is.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:37

Wendy schreef:
Het lijkt ook een beetje van deze tijd dat mensen (veel) geld uitgeven wat er in feite niet is.
Blijkbaar hebben we heel weinig geleerd van de financiele crisis en lenen we er nog steeds vrolijk op los, zelfs voor luxe producten.

Nou, ik vind dat TS er serieus over nadenkt en dat ze er wel erg serieus mee bezig is. Ik vind zelf dat de vlieger in dit topic niet opgaat :j

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:46

eclair98 schreef:
Wendy schreef:
Het lijkt ook een beetje van deze tijd dat mensen (veel) geld uitgeven wat er in feite niet is.
Blijkbaar hebben we heel weinig geleerd van de financiele crisis en lenen we er nog steeds vrolijk op los, zelfs voor luxe producten.

Nou, ik vind dat TS er serieus over nadenkt en dat ze er wel erg serieus mee bezig is. Ik vind zelf dat de vlieger in dit topic niet opgaat :j

Vind je?
Motor, paardentrailer en stuk land met stallen betaald van de spaarrekening van de kinderen. Allemaal luxe producten, aangeschaft met geleend geld. Bovendien nog een lening bij ouders en vooruitlopen op een toekomstige salarisverhoging.
Verder op geen enkele manier besparen of inkomsten genereren.

Natuurlijk stel ik het nu kort door de bocht, en baseer ik het op wat TS schrijft, maar ik vind dit geen doordacht plan op financieel gebied nee.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Dilemma: wei kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:49

Nou, ze heeft het nog niet gekocht, het geld wordt allemaal terug gestort voor de kinderen. Het is niet dat ze het uitgeeft aan drank of andere rare, zinloze, producten. Misschien niet slim om vooruit te lopen op salarisverhoging, maar ze denkt er wel over na.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 17:58

eclair98 schreef:
Nou, ze heeft het nog niet gekocht, het geld wordt allemaal terug gestort voor de kinderen. Het is niet dat ze het uitgeeft aan drank of andere rare, zinloze, producten. Misschien niet slim om vooruit te lopen op salarisverhoging, maar ze denkt er wel over na.

Dat zijn net zo goed luxe producten :D Alleen vinden wij paarden een stuk zinvoller, omdat we die leuk vinden.
Maar goed, het is gewoon eigen verantwoordelijkheid van TS :) En als het goed voelt voor haar, dan moet ze het gewoon doen. En land is idd een prima investering.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:03

Wendy schreef:
Motor, paardentrailer en stuk land met stallen betaald van de spaarrekening van de kinderen. Allemaal luxe producten, aangeschaft met geleend geld. Bovendien nog een lening bij ouders en vooruitlopen op een toekomstige salarisverhoging.
Verder op geen enkele manier besparen of inkomsten genereren.

Natuurlijk stel ik het nu kort door de bocht, en baseer ik het op wat TS schrijft, maar ik vind dit geen doordacht plan op financieel gebied nee.


De spaarrekening van de kinderen? Die zijn 3 en 6 jaar, wie denk je dat het geld verdiend heeft dat daar op staat? Je doet net alsof die kinderen zich kromwerken en dat de ouders hun zuurverdiende geld gaan opmaken.

Die weide kopen lijkt me een prima idee. Waarde zal waarschijnlijk stijgen. Als het enigszins kan zou ik het zeker doen !

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:05

ik zou het doen, je kunt het ook zien als een investering. grond houd zijn waarde wel. als het geld van kinderen op de spaarrekening staat levert het ook niks op. immers de spaarrente is momenteel niks. mischien moet je zelfs wel betalen om geld op de bank te hebben