2 paarden bij huis haalbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 20:44

Mijn ouders gaan jammer genoeg zeer waarschijnlijk scheiden. Mijn pony staat bij hun op de boerderij. De boerderij gaat dus waarschijnlijk verkocht worden. Mijn vader heeft zelf 2 paarden. Hij vroeg mij of ik ze over wil nemen anders worden ze verkocht.
Graag wil ik sowieso 1 paard van mijn vader overnemen. al vind ik het wel heel jammer als de ander dan weg moet. zucht
Nou woon ik zelf in huis met een grote tuin. Graag zal ik ze hier neer willen zetten. Helaas is het budget niet echt groot. We hebben een schuur waar ik 2 stallen in wil maken en daar zal ook de opslag van het hooi en stro/vlas komen en eventueel in de winter is onze kas ook nog beschikbaar voor opslag. Achter onze kas wil ik dan een mestbult maken. Het is nu al de composthoop voor het groenteafval wat wij verzamelen en we strooisel van onze cavia's opgooien. Naast de kas zal de weide komen, wat ik later als ik flink gespaard heb een bak/paddock wil maken. Het zal ongeveer 20x45 zijn schat ik. We hebben nog wel een stukje grond naast het huis, maar daar staan nu bomen en fruitbomen op en ons terras. Dus dat is niet echt paard proef zeg maar. Naast de schuur hebben we nog een klein stukje bestraat. Daar zou ik ze hooi kunnen geven uit een slowfeeder. Zou dit haalbaar zijn? Wij willen graag beide buren vragen of ze een deel van hun tuin wat ze niet gebruiken willen verhuren aan ons, zodat we meer weide hebben. Maar of dit gaat lukken is natuurlijk de vraag. Eventueel kan ik nog verder vragen naar een weide waar ze zouden kunnen staan.
Ik snap dat er veel bij komt kijken. Ik heb zelf jaren voor de paarden gezorgd vanaf mijn 12e tot mijn 18e. Ik ben nu 29. Alleen een andere situatie als de boerderij met 1.5 ha grond ben ik niet gewend. Mijn vraag is dus is het haalbaar? Hebben jullie nog tips of inzichten waar ik rekening mee moet houden?

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:45

Is het niet mogelijk dat je de boerderij overneemt?

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:47

Hoe zit het met het bestemmingsplan van het stuk waar je de paarden wil houden?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:48

Ik zou sowieso eerst bij de gemeente navragen of het mag, omdat dit verschilt per gemeente (dacht ik).
Daarnaast ook even de vuren checken of zij het überhaupt oké vinden, want zij kunnen ook naar de gemeente stappen (overlast oid).

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 20:50

Stybba schreef:
Hoe zit het met het bestemmingsplan van het stuk waar je de paarden wil houden?


Ik denk niet dat dit een probleem is in de straat zijn meerdere met pony's.

rocymax schreef:
Is het niet mogelijk dat je de boerderij overneemt?


Nee, dat is niet een mogelijkheid. Wij (mijn vriend en ik) wonen hier met heel veel plezier en willen beide niet weg.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:19

20x45 is als weide niet groot. Maar ik zie niet in welke regio je zit. Ik zou me kunnen voorstellen dat het op zandgrond met een slowfeeder erop best kan.
Ik zit op kleigrond, dan is het echt geen doen.
Afhankelijk zijn van de buren zou dan op korte termijn wel kunnen (tot je van dat stuk een paddock kan maken) maar lijkt me op lange termijn niet handig. Wat als de buren verhuizen bijvoorbeeld...

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 21:34

ClauH schreef:
20x45 is als weide niet groot. Maar ik zie niet in welke regio je zit. Ik zou me kunnen voorstellen dat het op zandgrond met een slowfeeder erop best kan.
Ik zit op kleigrond, dan is het echt geen doen.
Afhankelijk zijn van de buren zou dan op korte termijn wel kunnen (tot je van dat stuk een paddock kan maken) maar lijkt me op lange termijn niet handig. Wat als de buren verhuizen bijvoorbeeld...


Klopt is inderdaad niet groot, daarom wil ik inderdaad nog wat bij huren of misschien kopen van de buren als ze daar open voor staan. Helaas zitten we op kleigrond. Wel is het gedraineerd en ligt het vrij hoog. Ik woon in de provincie Groningen. Het zou toch niet zo heel moeilijk zijn om iets in de buurt te kunnen huren denk ik (lees hoop ik haha)
Het gaat me ook niet om de kosten van voer. Het gaat me echt om de ruimte. De paarden zullen zo wel een boel inleveren qua ruimte. Mijn vader vindt het haalbaar. Ik zelf twijfel nog erg. Ik vind het ook lastig qua kosten inzichtelijk te houden. Paarden zijn nou eenmaal duur en heb zelf er nooit helemaal voor op gedraaid. Mijn vader betaalde veel. Ik alleen soms de hoefsmid, dierenarts, tuig etc.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:39

Als je enkel 20x45 aan weide op klei grond hebt, waar train je dan? Of worden de paarden niet meer getraind? Dat vraag ik mij eerst af.

Kleigrond is in de winter niet te doen dus heel lang sparen om er een paddock van te maken is eigenlijk te lang. Waar laat je de paarden in de tijd dat het bagger weer is?

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 21:48

PanamaD schreef:
Als je enkel 20x45 aan weide op klei grond hebt, waar train je dan? Of worden de paarden niet meer getraind? Dat vraag ik mij eerst af.

Kleigrond is in de winter niet te doen dus heel lang sparen om er een paddock van te maken is eigenlijk te lang. Waar laat je de paarden in de tijd dat het bagger weer is?


Ze kunnen sowieso dan op het bestrate gedeelte en in de stal. Met redelijk droog weer en vriezen kunnen ze wel op de weide. Voor het trainen wil ik kijken of in onze straat gebruik mag maken van de bak tegen vergoeding en eventueel verder buitenrijden. Ik rij zelf niet dagelijks en in de winter al helemaal niet veel. Dus het trainen is ook niet zo'n prioriteit al is beweging natuurlijk wel van belang.
We willen sparen en eventueel de hypotheek omhoog gooien, zodat er een bak/paddock gerealiseerd kan worden. Als die er is wil ik daar gewoon in trainen natuurlijk.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:00

persoonlijk vind ik het paard onvriendelijk. 20 bij 45 is echt te klein om een keer de benen lekker te strekken. Ik zou dan kijken of je ergens een stuk land kunt huren.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 22:02

quickie schreef:
persoonlijk vind ik het paard onvriendelijk. 20 bij 45 is echt te klein om een keer de benen lekker te strekken. Ik zou dan kijken of je ergens een stuk land kunt huren.


Zoals je kan lezen in mijn verhaal is dat ook de bedoeling.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:09

Het kan wel, maar kunnen ze lekker echt voluit rennen en uit hun dak gaan?
Nee helaas niet.
Dan doe je ze wel tekort vind ik, zeker als ze altijd en jaarrond zo bij jullie gaan staan.

Ik ken ook genoeg dit soort dingen, ik kwam dit soort dingen vaak tegen vroeger en de paarden konden nooit echt lekker voluit rennen en alleen maar in hun paddocs staan.
Maar gelukkig gingen ze wel bij een boer op het land in de zomermaanden van april tot september/oktober.

Maar het allerergste vond ik toch wel van 1 geval dat ik ken, dat er 4 grote paarden waren en waarvan er 1 een veulen kreeg, ze stonden altijd in de paddock en het veulen heeft nooit het gras gekend en aangeraakt. Er was alleen ruimte voor de stallen en een buitenbak (deed ook dienst als paddock) verder niets. Elke keer dat ik naar mijn paard toeging vroeger zag ik die paarden, zo sneu.

Dan kies ik er toch eerder voor op ze lekker ergens onder te gaan brengen waar er wel ruimte is.

En blijft jullie leuke huis en tuin mooi en heel, waar het voor jullie zo heerlijk wonen is, maar dat is natuurlijk jullie eigen keuze van wat jullie willen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:11

Ik heb zelf 2 paardjes op 11x80.
Ideaal is het absoluut niet, maar met een stuk gras extra is het wel prima te doen. Ik zit op leem/klei en heb ze in de winter in de nacht op 200 vierkante meter verharde paddock gehad en ze overdag ze rest bij gegeven. Ik heb geen stallen om ze in op te sluiten maar wel een schuilstal. Onderschat de hoeveelheid mest niet, wij hadden een mestbult gemaakt van 2x2 maar die was met een maand al vol.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:12

Ik vind een goede paddock van 20x45 voor 2 paarden niet te klein. Persoonlijk zie ik paarden liever lang en veel buiten, dan beperkt op een grote wei. Er zijn echt veel paarden die dagelijks op een veel kleiner stukje staan en alleen. Dat wil nooit zeggen dat het dan oke is en iedereen dat moet doen, maar 20x45 is niet echt klein. Maar als ik je zo hoor, zou ik eens kijken of je een mini paddock paradise kan maken. Je kan dan het stuk bestraat gebruiken en evt een stuk bij de bomen. Door een looproute te maken met op meerdere plekken eten en een drinkplek, nodig je uit tot bewegen.
Natuurlijk moeten paarden hun benen kunnen strekken, maar die van ons staan 24/7 buiten en gaan bijna nooit uit hun plaat. Ik zie paarden die hele dagen op stal staan, zich helemaal kapot rennen als ze 2 tot 4 uurtjes op de wei mogen. Dat betekent dat die dan al snel 20 uur binnen staan en helemaal niet hun benen kunnen strekken.
Als je de mogelijkheid hebt, is afleiding en op verschillende plekken voer aanbieden juist leuk voor ze. Maar ook takken een boomstammetje etc.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:16

Al staan de paarden dag en nacht buiten op een grote weiland en dan nog hebben ze soms ineens in hun gekke koppen en gaan ze lekker rennen en gek doen........heerlijk vinden ze dat en ik zie dat vaak. Flink en echt goed hun benen en lijf gebruiken.

Gewoon omdat dat kan en er de ruimte voor is en ze er zin in hebben.

Dus echt niet enkel bij paarden die veel op stal opgesloten staan, waardoor ze uit hun dak gaan als ze op het land komen.

suikermeisje

Berichten: 8345
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:21

Ik denk dat het goed kan hoor. Ze hebben het bij jou op dat kleinere stuk waarschijnlijk beter dan wanneer ze verkocht worden en op een pensionstal gedropt worden. Op de meeste stallen komen ze namelijk maar een halve dag in de paddock of wei. Meeste paddocks zinn kleiner dan dat stukje weiland.

Is het ideaal? Nee vast niet. Maar hebben de paarden het dan goed, dat sowieso.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:30

Tsja ik woon in de randstad en ik ken drie grote stallen bij mij in de omgeving waar de paarden een uurtje per dag worden losgegooid en een uurtje per dag gereden. Andere 22 uur staan ze op stal. Misschien vinden jullie dat zielig, het zijn wel allemaal fnrs stallen met 4 of 5 sterren. Persoonlijk heb ik mijn paard daar niet staan, maar ik ken er genoeg die er bij zweren.

Maar goed ik vind 20 bij 45 dus hartstikke mooi. Verschil in perceptie is dit duidelijk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 22:33

Ragdollcat schreef:
Al staan de paarden dag en nacht buiten op een grote weiland en dan nog hebben ze soms ineens in hun gekke koppen en gaan ze lekker rennen en gek doen........heerlijk vinden ze dat en ik zie dat vaak. Flink en echt goed hun benen en lijf gebruiken.

Gewoon omdat dat kan en er de ruimte voor is en ze er zin in hebben.

Dus echt niet enkel bij paarden die veel op stal opgesloten staan, waardoor ze uit hun dak gaan als ze op het land komen.


Ja, natuurlijk. Maar het is erg paard afhankelijk. Die van ons zijn echt heel rustig. Zelfs als de paarden op de weides naast hun tekeer gaan, blijven ze staan. Of laatst toen het leger over ons hoofd vloog met heli's. Ze zijn gewoon echt heel relaxed.

Je moet verder gewoon realistisch zijn. Ik zou ook wel een groter stuk willen. Maar in Nederland is het gewoon heel moeilijk te vinden. Bij ons willen veel mensen een eigen wei en staan veel paarden alleen. Dan zijn de stukken echt wel ruim, maar niet mega groot. Ze gaan evengoed hard zat soms.

Onze paarden kunnen een stukje rennen, maar vooral de hele dag bewegen. Heb 2 voerplekken, een drinkplek en een zoutplek.
Ze gaan inderdaad nooit op het gras, maar dat is echt geen ramp. Ze hebben het hele jaar rond 24/7 onbeperkt goed hooi van eenzelfde kwaliteit. Als we een eigen stuk zouden hebben, zou ik zorgen dat we gras kunnen aanbieden en zelf het bemesten, het grassoort etc beheren. Nu kan dat niet en is gras niet mogelijk.

Ik vind het veel erger dat mensen in pension paarden op postzegeltjes zetten. Of zonder eten en drinken, of tekort of alleen etc etc.

Als ts nu 1 paard neemt, staat die alleen achter haar huis of in pension met minder misschien. Ga daar anders eens naar kijken, wat je in pension kan aanbieden. Hier is bijv een stal die voor de winter mega zware paddocks heeft zonder eten en drinken. Mogen ze 4 uurtjes op, maar paarden lopen onwijs te klooien.
Op een vorige stal waren de paddocks zo klein, dat ze er maar 2 passen in konden zetten.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 22:42

Ragdollcat schreef:
Het kan wel, maar kunnen ze lekker echt voluit rennen en uit hun dak gaan?
Nee helaas niet.
Dan doe je ze wel tekort vind ik, zeker als ze altijd en jaarrond zo bij jullie gaan staan.

Ik ken ook genoeg dit soort dingen, ik kwam dit soort dingen vaak tegen vroeger en de paarden konden nooit echt lekker voluit rennen en alleen maar in hun paddocs staan.
Maar gelukkig gingen ze wel bij een boer op het land in de zomermaanden van april tot september/oktober.

Maar het allerergste vond ik toch wel van 1 geval dat ik ken, dat er 4 grote paarden waren en waarvan er 1 een veulen kreeg, ze stonden altijd in de paddock en het veulen heeft nooit het gras gekend en aangeraakt. Er was alleen ruimte voor de stallen en een buitenbak (deed ook dienst als paddock) verder niets. Elke keer dat ik naar mijn paard toeging vroeger zag ik die paarden, zo sneu.

Dan kies ik er toch eerder voor op ze lekker ergens onder te gaan brengen waar er wel ruimte is.

En blijft jullie leuke huis en tuin mooi en heel, waar het voor jullie zo heerlijk wonen is, maar dat is natuurlijk jullie eigen keuze van wat jullie willen.


Ik kan je vertellen dat ik een manege ken met paarden en pony's, die dus nooit buiten komen. Zo wil ik ook geen paarden houden. Ik wil het wel graag paardwaardig houden.
Mijn paardjes staan in de zomer wel op de wei echt racen doen ze dan ook niet. Ze hebben dan eigenlijk alleen maar oog voor het gras. Ook staan ze nu in de zomer ook niet op een erg groot stuk, want dan zijn ze snel bevangen.

Azmay schreef:
Ik heb zelf 2 paardjes op 11x80.
Ideaal is het absoluut niet, maar met een stuk gras extra is het wel prima te doen. Ik zit op leem/klei en heb ze in de winter in de nacht op 200 vierkante meter verharde paddock gehad en ze overdag ze rest bij gegeven. Ik heb geen stallen om ze in op te sluiten maar wel een schuilstal. Onderschat de hoeveelheid mest niet, wij hadden een mestbult gemaakt van 2x2 maar die was met een maand al vol.


Ja, de mest. Dat is wel een dingetje al hebben we er wel ruimte voor hoor. Denk dat ik dan maar helemaal op vlas over ga zodat er minder mest uit de stallen komt. Heb je misschien ook foto's van jouw plekje. Ik ben erg benieuwd, hoe je het hebt.

superpony schreef:
Ik vind een goede paddock van 20x45 voor 2 paarden niet te klein. Persoonlijk zie ik paarden liever lang en veel buiten, dan beperkt op een grote wei. Er zijn echt veel paarden die dagelijks op een veel kleiner stukje staan en alleen. Dat wil nooit zeggen dat het dan oke is en iedereen dat moet doen, maar 20x45 is niet echt klein. Maar als ik je zo hoor, zou ik eens kijken of je een mini paddock paradise kan maken. Je kan dan het stuk bestraat gebruiken en evt een stuk bij de bomen. Door een looproute te maken met op meerdere plekken eten en een drinkplek, nodig je uit tot bewegen.
Natuurlijk moeten paarden hun benen kunnen strekken, maar die van ons staan 24/7 buiten en gaan bijna nooit uit hun plaat. Ik zie paarden die hele dagen op stal staan, zich helemaal kapot rennen als ze 2 tot 4 uurtjes op de wei mogen. Dat betekent dat die dan al snel 20 uur binnen staan en helemaal niet hun benen kunnen strekken.
Als je de mogelijkheid hebt, is afleiding en op verschillende plekken voer aanbieden juist leuk voor ze. Maar ook takken een boomstammetje etc.

Dat is wel een goed idee. Misschien dat we ook nog wat bomen gaan kappen in de toekomst. Zodat er wat meer ruimte gecreeerd wordt.
suikermeisje schreef:
Ik denk dat het goed kan hoor. Ze hebben het bij jou op dat kleinere stuk waarschijnlijk beter dan wanneer ze verkocht worden en op een pensionstal gedropt worden. Op de meeste stallen komen ze namelijk maar een halve dag in de paddock of wei. Meeste paddocks zinn kleiner dan dat stukje weiland.

Is het ideaal? Nee vast niet. Maar hebben de paarden het dan goed, dat sowieso.


Ja, wil het beste voor ze. Maar ben ook geen miljonair haha. Het zal sowieso fijn zijn als ze bij huis staan, dan krijgen ze toch meer aandacht. Ik zie zelf een pensionstal ook niet echt zitten. De ruin van mijn vader zal dan al snel apart moeten want het is een klier. Daar ga ik zeker gezeur over krijgen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 02:13

Als je ze verkoopt, weet je ook niet waar en hoe ze terecht komen. Belofte's die mensen doen, kun je niet van op aan.
Probeer het een tijd. Eentje verkopen kan altijd nog.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 09:38

Wat je zou kunnen doen is een vaste plek bij huis maken met paddock en stalling en dan een stuk weide op loopafstand erbij huren. Zo kun je ze de beste opties bieden.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 09:47

superpony schreef:
Als je ze verkoopt, weet je ook niet waar en hoe ze terecht komen. Belofte's die mensen doen, kun je niet van op aan.
Probeer het een tijd. Eentje verkopen kan altijd nog.


Bedankt, dit geeft mij moed!

fjordnina schreef:
Wat je zou kunnen doen is een vaste plek bij huis maken met paddock en stalling en dan een stuk weide op loopafstand erbij huren. Zo kun je ze de beste opties bieden.


Dit is inderdaad de bedoeling.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:24

Er moet hier nog veel aan gebeuren. Er staat nog gras maar dat is na 2 weken rust binnen een dag weer kaal gegeten gisteren dus dat tikt niet aan. Hoop dat het wil wortelen dan heb ik van de winter minder modder hoop ik, daarna nog eens een goede paddock van maken.

Afbeelding
Afbeelding

De aanhanger moet eigenlijk elke week wel leeg, daar doen wij de mest in.

Flame25
Berichten: 108
Geregistreerd: 23-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 22:20

Azmay schreef:
Er moet hier nog veel aan gebeuren. Er staat nog gras maar dat is na 2 weken rust binnen een dag weer kaal gegeten gisteren dus dat tikt niet aan. Hoop dat het wil wortelen dan heb ik van de winter minder modder hoop ik, daarna nog eens een goede paddock van maken.

[ [url=m/kB7Hpf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6WzQs2.jpg]Afbeelding[/url] ]

De aanhanger moet eigenlijk elke week wel leeg, daar doen wij de mest in.


Bedankt voor het delen van de foto's. Je hebt er wel echt een mooi plekje van gemaakt. Ik zie 2 mooi tevreden paardjes. Leuk om te zien hoe jij het hebt. Brengt mij weer op ideeen. Al weet ik niet of het door gaat. Mijn ouders lijken weer wat bij gelegd te hebben. Wat toch ook voor veel onzekerheid zorgt...

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:28

De ruimte is groot genoeg hoor. In 20x45 kunnen ze zeker wel tekeer gaan. Het zal alleen, zolang je er geen paddock van maakt, niet begaanbaar zijn in herfst en winter. Daar moet je dan een oplossing voor zoeken..