Verschillende behoeftes maar hetzelfde houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Verschillende behoeftes maar hetzelfde houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:07

Tot voor kort heb ik mijn paardjes altijd 24/7/365 buiten gehouden in mijn kleine Paddock Paradice. Paardjes kregen winters hooi en brok. En zomers volledig strookbegrazing. Dat ging/gaat eigenlijk ook altijd super.

Nu is de tandarts geweest en heeft aangegeven dat mijn (eigenlijk nog niet zo heel erg) oudje niet heel veel reserves aan kiezen meer heeft. Hij slijt schuin af en daar is voordat paardje bij mij kwam nooit iets aan gedaan en door een verkeerde TA ook in het begin bij mij niet :o . Maar de huidige TA heeft dus erg veel moeten doen de 1e keer en nu (inmiddels aantal jaar later) geeft hij aan dat hij hoort aan de tand, dat als we zo door gaan als nu, hij over een jaar of 2 zijn kiezen gaat verliezen en daar issie toch eigenlijk nog wel wat te jong voor.

Om dit te voorkomen moet ik afstappen op alles wat veel kauwen vereist (hooi/lang gras). Ik ga me nog even verdiepen op VS naar de alternatieven (al mag je van mij hier ook wel tips geven) Maar mijn vraag hier is meer: hoe ga ik het organiseren? Hoe doen anderen dat?

Ik wil mijn paarden niet uit elkaar halen. Toch zal ik de één dus hooi blijven geven (in de winter) en de ander grasbrok of gehakseld gras o.i.d. Ik heb momenteel geen stallen (alleen een overkapping). Moet ik eraan geloven en een stal bouwen voor het oudje en hem bijvoorbeeld nachts zijn eigen voeding geven en overdag met de ander mee laten eten? En dan het andere paardje buiten laten staan of ook op stal zetten, dat wordt dan al 2 stallen realiseren.

Of hebben hier medebokkers creatieve alternatieve oplossingen voor?


Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Verschillende behoeftes maar hetzelfde houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 16:12

Ik heb er gelukkig maar 2. Ik weet ook nog niet hoe het gaat met wiesencobs oid. Ergens lijkt het me niet logisch dat ze met 2 porties per dag genoeg ruwvoer binnen krijgen voor een hele dag? Moet dat niet meer verdeeld worden?

Kijk, hij staat bovenaan in onze kleine kudde, dus als hij het lekker vind, dan verdedigd hij zijn hapje wel. Dan hoef ik ze niet eens uit elkaar te halen. Als hij het gaat laten staan om een uur later te eten, tja dan wordt het lastiger want dan krijg je mee-eters.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 16:39

Hij staat nu gewoon samen en eet dus wat de ander ook eet. Dat zal het liefst zo ook blijven, alleen moet hij dus eigenlijk zo min mogelijk hooi binnen krijgen. (er is dus altijd wel wat te eten)

Hij wordt gelukkig niet gauw dik. Sinds hij last heeft gehad heeft van wormen en zand (vorige winter) zelfs eerder te dun. Dat hij wat moeite heeft met zijn tanden zal daar ook niet in meehelpen.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 16:54

Duhelo schreef:
Als ik het goed begrijp kan hij nu wel nog kauwen, maar als hij nu op hetzelfde voerregime blijft heeft hij binnen 2 jaar geen kiezen meer waardoor hij tegen dan totaal geen hooi of gras meer kan kauwen.
om dit te voorkomen geeft de tandarts aan dat het beter is om hem nu minder / geen hooi meer te geven zodat die kiezen minder belast worden en ze langere tijd meegaan.


Jij gaat door voor de koelkast! ;)


Duhelo schreef:
Ik persoonlijk zou in dit geval niet volledig overschakelen naar een regime zonder hooi. Ik weet niet hoe oud die is maar in twee jaar kan er heel veel gebeuren. En binnen 2 jaar zie je dan wel verder.

Ik zou kijken om tijdens de voederbeurten een alternatief voor ruwvoer extra te geven (dan zal hij automatisch wel wat minder hooi gaan eten ook). Hou het de eerste dagen in de gaten of hij het direct opeet of eerder laat staan of laat stelen, en kijk vanaf daar of en hoe je eventueel moet gaan splitsen.
Stel dat je moet gaan splitsen zou ik persoonlijk opteren voor een simpel systeem waardoor je de paddock en stal / weide kan gaan verdelen, en dan gewoon savonds zijn speciaal ruwvoer gaan geven, en overdag gewoon samen met de rest. (je hebt van die inrolbare stroomdraadjes, die kan je dichtzetten en indien ze niet nodig zijn zitten ze automatisch opgerold in een klein kastje, dus geen risico op paarden die er met de benen in hangen enzo.

Zo gaan zijn kiezen toch iets ontzien worden, en binnen twee jaar zie je dan wel hoe het ermee zit.


Zoiets lijkt me wel handig om mee te beginnen. Nu even kijken wat ik erbij geef. Ben geen fan van brok die uitzet (ookal is het geweekt) n.a.v. enkele paarden van een bekende die ondanks dat het geweekt was een verstopping kreeg. Dan zou ik niet rustig naar mijn werk kunnen...

Hebben jullie ervaring met Voergezond - Healthy Herbs Weidebrok? Die schijnt niet uit te zetten en een compleet alternatief te zijn.

Verder moet ik ook nog even bij mijn "buurt" winkels te kijken. Scheelt toch vaak verzendkosten... Kent iemand hier goede duitse alternatieven?

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Verschillende behoeftes maar hetzelfde houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 09:10

Bedankt voor alle tips. Ik denk dat ik eerst bij een winkel in de buurt wat heu cobs ga halen. Healthy herbs gaat hem dan in ieder geval niet worden.

En dan kijken of hij het lekker vind en hoe ik het georganiseerd krijg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Fudge, Googlebot, greendragon, Iris94, Malenka, MarjanB, Sjors050, Verara en 156 bezoekers