Verveling in weiland tegen gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Verveling in weiland tegen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:46

Hallo,
Mijn 2 jarige merrie staat op een eigen weiland van een hectare die door 2en is gedeelt. We wisselen af zodat ze altijd genoeg gras hebben. Ze staan in een groep met zn 6en, jonge en oudere paarden door elkaar. Toch lijkt mijn 2 jarige merrie zich te vervelen, ze graaft gaten bijvoorbeeld en is heel erg gefocused op ons als mensen wanneer we water komen checken etc. Je kan aan haar merken dat ze bepaalde energie/behoefte heeft wij nu niet aan tegemoet komen.

Ze krijgen iedere dag vitaminen/mineralen koeken bijgevoerd en ze hebben echt altijd voldoende gras, dus tekort aan eten kan het niet zijn.

Hebben jullie tips om in het weiland dingen te leggen/maken waardoor ze zich beter vermaken? Ik dacht zelf al aan wilgen takken en misschien een skippybal achtig ding om mee te spelen. Hebben jullie verder nog ideen? herkennen jullie dit en wat doen jullie er tegen?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verveling in weiland tegen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:49

ik denk dat jij je dat vooral inbeeld.
een paard heeft echt wel voldoende aan soortgenomen en voldoende voedsel en water.
dat ze gefocust is op mensen is ook logisch. paarden zijn nieuwsgierige wezens, en daarnaast krijgt ze lekker van 'mensen' (de koeken).

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 10:55

tengeltje11 schreef:
ik denk dat jij je dat vooral inbeeld.
een paard heeft echt wel voldoende aan soortgenomen en voldoende voedsel en water.
dat ze gefocust is op mensen is ook logisch. paarden zijn nieuwsgierige wezens, en daarnaast krijgt ze lekker van 'mensen' (de koeken).


Ja er zit misschien iets in. Maar ik zie het ook voor me als 1 weiland, waar ze dan altijd in staan. Ze zien dus niets anders. Mijn rijpaarden staan in pension ook 24/7 buiten maar die gaan overdag een paar uurtjes het weiland op, staan de rest van de dag in een paddock en krijgen 4 voerbeurten hooi per dag, worden eruit gehaald om te rijden, zien allemaal mensen voorbij komen tijdens het uitmesten en ga zo maar door. Dit is enorm eentonig. In het wild trekken ze nog rond, zoeken ze naar eten en water :D Ik kan het niet helpen dat het voelt alsof het saai is en ze zich verveelt. Maar goed, mogelijkheid bestaat dat ik me dit inbeeld.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verveling in weiland tegen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:01

paarden zijn vluchtdieren,die trekken niet rond 'voor de fun,tegen de verveling',maar om te overleven.
zolang er genoeg voedsel is, gaan ze ook niet rondtrekken. ze trekken pas verder als het voedsel op is.

je uitleg is een menselijke uitleg, een paard denkt echt niet zo.

het enige wat ik behoorlijk krab vind is 1 ha voor 6 paarden,en dan maar verdeeld in 2 stukken. krijgen ze hooi bij? want ik kan me moeilijk voorstellen dat de weides rijkelijk en weelderig gras hebben.

als je ze iets wil bijgeven,zou ik een slowfeeder met hooi erin opteren(want ik veronderstel dat er enkel weinig en kort gras te vinden is). dat zou het graven kunnen verklaren,bijna acht een tekort aan gras/structuur/ruwvoer. dat staat los van de mireraal- en vitamine koeken die ze krijgt.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Verveling in weiland tegen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:07

Kan je haar vanaf een afstandje bekijken?

Die van mij staat ook 24/7 buiten, en heen en weer te lopen wanneer ik er ben.
Ik kan hem alleen ook vanaf de weg kijken, dus zodra ik weg ben, loopt meneer ook weg en gaat gewoon rustig zijn ding doen.

Ik denk dus ook dat het met jou merrie hetzelfde is. Het lijkt dat ze zich verveeld, en aandacht vraagt. Maar zoals tengeltje11 al zegt, ze krijgen van mensen lekkers. Tja dat zou ik het ook wel weten.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 11:08

tengeltje11 schreef:
paarden zijn vluchtdieren,die trekken niet rond 'voor de fun,tegen de verveling',maar om te overleven.
zolang er genoeg voedsel is, gaan ze ook niet rondtrekken. ze trekken pas verder als het voedsel op is.

je uitleg is een menselijke uitleg, een paard denkt echt niet zo.

het enige wat ik behoorlijk krab vind is 1 ha voor 6 paarden,en dan maar verdeeld in 2 stukken. krijgen ze hooi bij? want ik kan me moeilijk voorstellen dat de weides rijkelijk en weelderig gras hebben.

als je ze iets wil bijgeven,zou ik een slowfeeder met hooi erin opteren(want ik veronderstel dat er enkel weinig en kort gras te vinden is). dat zou het graven kunnen verklaren,bijna acht een tekort aan gras/structuur/ruwvoer. dat staat los van de mireraal- en vitamine koeken die ze krijgt.


Daar valt altijd over te discusseren, neem het paard zijn "doel" af om eten en water te zoeken en hoe saai is dat eigenlijk? Maar goed,

over 6 paarden op 1 weiland: het zijn IJslanders dat ten eerste, en een shetlander. Dus geen grote paarden. Het aantal van 6 is tijdelijk (nog 2 weken ongeveer), het normale aantal is 4 IJslanders. Daar komt bij dat het heel rijk gras is (groeit als kool), dus we hebben momenteel eerder teveel dan te weinig. Uiteraard vanaf het moment dat wij tekort krijgen aan gras, voeren we bij in onze slowfeeder die er gewoon al staat. Maar er is voldoende gras en ook allerlei verschillend gras, van kleine stukken koeien gras (vinden ze minder lekker), tot wat meer kruidig gras, als jong gras etc. Daarbij krijgen ze paard natuurlijk likstenen. In natte periodes met veel regen geven we al wat hooi bij gewoon voor de structuur, maar het groene gras heeft toch de voorkeur.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 11:10

sanne1992 schreef:
Kan je haar vanaf een afstandje bekijken?

Die van mij staat ook 24/7 buiten, en heen en weer te lopen wanneer ik er ben.
Ik kan hem alleen ook vanaf de weg kijken, dus zodra ik weg ben, loopt meneer ook weg en gaat gewoon rustig zijn ding doen.

Ik denk dus ook dat het met jou merrie hetzelfde is. Het lijkt dat ze zich verveeld, en aandacht vraagt. Maar zoals tengeltje11 al zegt, ze krijgen van mensen lekkers. Tja dat zou ik het ook wel weten.


Zal ik eens gaan proberen. Als ik kom aangefietst spot ze me al van ver :+ en komt ze gelijk naar het hek. Ik zou echt een veel geruster hart hebben als ze me niet zag staan en gewoon zoiets had van "nu even niet baas, ben druk bezig." :Y)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:13

tja als je het zo zegt,is het al perfect genoeg (enkel iets meer ruw voer zou nog kunnen verbeteren) gewoon wat meer met haar doen lijkt me dan nog de enige optie.( en dat is niet rot bedoeld)
maar het kan ook het karakter van je paard zijn mijn merrie toont pas interesse als er iets te halen valt, haar zoon wil altijd aangehaald worden en knuffelt iedereen plat!
Laatst bijgewerkt door kwita op 05-05-17 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:13

Moos99 schreef:
sanne1992 schreef:
Kan je haar vanaf een afstandje bekijken?

Die van mij staat ook 24/7 buiten, en heen en weer te lopen wanneer ik er ben.
Ik kan hem alleen ook vanaf de weg kijken, dus zodra ik weg ben, loopt meneer ook weg en gaat gewoon rustig zijn ding doen.

Ik denk dus ook dat het met jou merrie hetzelfde is. Het lijkt dat ze zich verveeld, en aandacht vraagt. Maar zoals tengeltje11 al zegt, ze krijgen van mensen lekkers. Tja dat zou ik het ook wel weten.


Zal ik eens gaan proberen. Als ik kom aangefietst spot ze me al van ver :+ en komt ze gelijk naar het hek. Ik zou echt een veel geruster hart hebben als ze me niet zag staan en gewoon zoiets had van "nu even niet baas, ben druk bezig." :Y)


Tja, die van mij herkent mijn auto ook wel. Maar niet als ik van een andere kant af kom.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:16

Ik merk bij onze paarden dat ze bij hun gras toch een behoefte hebben aan structuurrijker ruwvoer. Wij bieden dus altijd grofstengelig hooi aan. We kunnen aan de hoeveelheid gegeten hooi zien welk gras ze bij hebben gekregen (strookbegrazing). Geven we langstengelig, doorgeschoten gras bij, dan eten ze minder hooi. Geven we jonger, verser gras bij, dan eten ze meer hooi. Ook (wilgen)takken gaan er dan goed in. Ons perceel is ingericht als paddock paradise. We merken dat ze daardoor toch blijven lopen, ook als er een weiland open staat. Soms hebben we op meerdere stukken een strookje gras open, ze gaan dan toch even kijken of het gras daar toevallig lekkerder is.

Ik vermoed overigens dat je de vitaminekoeken van Pavo voert; dat zou echter niet mijn eerste keuze zijn. Er zit redelijk wat suiker in en ik meen (maar dat zou ik na moeten zoeken / rekenen) dat ze met de aanbevolen hoeveelheid koek ook niet alle vitaminen/mineralen binnenkrijgen. Een liksteen lost helaas ook niet alles op.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 11:21

Hilary schreef:
Ik merk bij onze paarden dat ze bij hun gras toch een behoefte hebben aan structuurrijker ruwvoer. Wij bieden dus altijd grofstengelig hooi aan. We kunnen aan de hoeveelheid gegeten hooi zien welk gras ze bij hebben gekregen (strookbegrazing). Geven we langstengelig, doorgeschoten gras bij, dan eten ze minder hooi. Geven we jonger, verser gras bij, dan eten ze meer hooi. Ook (wilgen)takken gaan er dan goed in. Ons perceel is ingericht als paddock paradise. We merken dat ze daardoor toch blijven lopen, ook als er een weiland open staat. Soms hebben we op meerdere stukken een strookje gras open, ze gaan dan toch even kijken of het gras daar toevallig lekkerder is.

Ik vermoed overigens dat je de vitaminekoeken van Pavo voert; dat zou echter niet mijn eerste keuze zijn. Er zit redelijk wat suiker in en ik meen (maar dat zou ik na moeten zoeken / rekenen) dat ze met de aanbevolen hoeveelheid koek ook niet alle vitaminen/mineralen binnenkrijgen. Een liksteen lost helaas ook niet alles op.


Bedankt voor de tip! Dus misschien toch meer standaard droog stengelig hooi geven. Ik geef geen Pavo summer fit, daar las ik teveel slechte dingen over. We geven een ander duits merk. Hoe waarborg jij de vitaminen/mineralen dan?

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:08

Mijn jonge paarden hebben ook altijd wel een graafperiode. Ook een boomschors etende periode. Jonge paarden zijn inderdaad op een gegeven moment uitgegeten en zoeken dan iets om mee te spelen. Ik zie dat niet als verveling maar juist als speelgedrag mits ze natuurlijk daarbij een blije uitdrukking hebben en lekker in hun vel zitten.

Ik heb hengsten en die spelen eigenlijk de hele dag samen, dus prima gezelschap om hun speelgedrag op uit te leven. Toch gaan ze gerust nog met de waterbak slepen als die bijna leeg is... Sommige paarden zijn ook gewoon ondernemend. Ze komen ook altijd direct naar me toe als ik er ben en mogen zich graag "bemoeien" met het uitmesten van de stallen en de weilanden. Maar als ik weg ga trekken ze wel gewoon weer hun eigen plan.

Nogmaals ik zie blije paarden die goed in hun vel zitten en graag actief zijn. Geen in zich zelf gekeerd dier wat afgestompt raakt of juist veel stress heeft door energie die ze niet kwijt kunnen. Wat zie jij als je naar jouw paard kijkt?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:13

Moos99 schreef:
Bedankt voor de tip! Dus misschien toch meer standaard droog stengelig hooi geven. Ik geef geen Pavo summer fit, daar las ik teveel slechte dingen over. We geven een ander duits merk. Hoe waarborg jij de vitaminen/mineralen dan?

Wij voeren de brokjes van Je paard gezond en fit; bij het samenstellen daarvan is rekening gehouden met de gemiddelde waarden van Nederlands hooi. Helemaal mooi zou het natuurlijk zijn als ik van elke partij hooi een analyse zou laten doen en daar de brok op afstemmen (evt. kun je dan ook dingen los als poeder bestellen en dan zelf mengen), maar dat is me iets te duur :Y)

Overigens zijn 2-jarigen natuurlijk wel een beetje speelmonsters; heeft je paard ook een leeftijdsgenootje om mee te klooien? Anders wellicht ook bijv. een jolly bal ter beschikking stellen, of zo'n grote flos voor de hond.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Verveling in weiland tegen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 13:00

Het is een merrie dus spelen is wel minder als bij ruinen, maar ze heeft wel een leeftijdsgenootje waarmee ze weleens door de wei rent etc. Ze lijkt opzich wel vrolijk, ik vind het moeilijk te zeggen. Ze is vrolijk maar tegelijk zoekende naar uitdaging, zo lijkt het.

Maar ik sluit niet uit dat ik me gewoon te druk maak om niks :D

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:13

Moos99 schreef:
Ja er zit misschien iets in. Maar ik zie het ook voor me als 1 weiland, waar ze dan altijd in staan. Ze zien dus niets anders. Mijn rijpaarden staan in pension ook 24/7 buiten maar die gaan overdag een paar uurtjes het weiland op, staan de rest van de dag in een paddock en krijgen 4 voerbeurten hooi per dag, worden eruit gehaald om te rijden, zien allemaal mensen voorbij komen tijdens het uitmesten en ga zo maar door. Dit is enorm eentonig. In het wild trekken ze nog rond, zoeken ze naar eten en water :D Ik kan het niet helpen dat het voelt alsof het saai is en ze zich verveelt. Maar goed, mogelijkheid bestaat dat ik me dit inbeeld.

Daarom heb ik een track/pad om de graasweides heen lopen (en ook een pad ertussendoor). Ik merk dat ze dat echt ontzettend leuk vinden en meer 'trekken': dan weer even hier kijken, dan weer even daar. Dus dat raad ik je aan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:14

Het kan natuurlijk nooit kwaad als je de weide "verrijkt" met wat speel/ontdekmaterialen: een berg zand, wilgentakken, een grote bal, misschien wel een poeltje?

En je kunt als je er zelf bent ook lekker aan de hand gaan wandelen, dat is ook avontuur! En het helpt qua verkeersmak worden ed.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 13:22

GDG schreef:
Moos99 schreef:
Ja er zit misschien iets in. Maar ik zie het ook voor me als 1 weiland, waar ze dan altijd in staan. Ze zien dus niets anders. Mijn rijpaarden staan in pension ook 24/7 buiten maar die gaan overdag een paar uurtjes het weiland op, staan de rest van de dag in een paddock en krijgen 4 voerbeurten hooi per dag, worden eruit gehaald om te rijden, zien allemaal mensen voorbij komen tijdens het uitmesten en ga zo maar door. Dit is enorm eentonig. In het wild trekken ze nog rond, zoeken ze naar eten en water :D Ik kan het niet helpen dat het voelt alsof het saai is en ze zich verveelt. Maar goed, mogelijkheid bestaat dat ik me dit inbeeld.

Daarom heb ik een track/pad om de graasweides heen lopen (en ook een pad ertussendoor). Ik merk dat ze dat echt ontzettend leuk vinden en meer 'trekken': dan weer even hier kijken, dan weer even daar. Dus dat raad ik je aan.


Ik had echt enorm graag een paddock paradise gehad maar de boer van wie ik het weiland huur is erg zuinig en wilt niet dat er plekken kapot gelopen worden. Zogauw als ik een plek vind met wat meer vrijheid wordt het idd ook een paddock paradise liefst met poeltje en heuveltje etc!

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 13:25

Chubby schreef:
Het kan natuurlijk nooit kwaad als je de weide "verrijkt" met wat speel/ontdekmaterialen: een berg zand, wilgentakken, een grote bal, misschien wel een poeltje?

En je kunt als je er zelf bent ook lekker aan de hand gaan wandelen, dat is ook avontuur! En het helpt qua verkeersmak worden ed.


Ik wil met wandelen idd ook gaan beginnen, ben haar nu halstermak aan het maken en aan het leren dat ze stukjes mee loopt.

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:53

Als het mogelijk is een route afzetten?

_Woodstock

Berichten: 184
Geregistreerd: 16-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:21

Je kan zo'n Hay Play voerbal kiezne (super goed!!(( of iets in die trance!


Het heeft mijn pony enorm geholpen tegen verveling in de wei, maar op stal zou ik misschien een liksteen kiezen.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verveling in weiland tegen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 10:27

Ik vind het wel heel erg klein een halve hectare voor 6 pony's. Als daar nog gras in staat is het dan niet het gras wat ze niet meer eten? Is het geen idee om de 2 jarige gewoon naar de opfok te doen waar ze gewoon speelkameraden hebben en dik in het gras staan en de ruimte hebben? Dan kan de pony zich ook goed ontwikkelen.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 11:58

Rizette schreef:
Ik vind het wel heel erg klein een halve hectare voor 6 pony's. Als daar nog gras in staat is het dan niet het gras wat ze niet meer eten? Is het geen idee om de 2 jarige gewoon naar de opfok te doen waar ze gewoon speelkameraden hebben en dik in het gras staan en de ruimte hebben? Dan kan de pony zich ook goed ontwikkelen.


Gras is niet het probleem. Ik vind ook niet dat ze te weinig ruimte hebben.

Overigens gaat het een stuk beter, de kudde bestaat nu uit 4 en een shet, waarvan 3 jonge paarden zijn. De kudde is gesetteld en ze vermaken zich prima onderling. Ik denk dat ze gewoon nog moest wennen aan de nieuwe omgeving en kudde