Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:46

Mijn paarden hebben een grote schuilstal aangrenzend aan de paddock. Ze lopen dus de hele dag in en uit. Momenteel heb ik er stro inliggen en op zich bevalt dat goed, behalve dat ze toch best veel mee naar buiten slepen. Bovendien zit er onder de schuilstal een mestkelder waardoor het stro best aardig droog blijft. Maar bij het uitmesten gaat er dan toch best veel redelijke schoon stro verloren. Nu zit ik er aan te denken om er zaagsel oid in te gooien. Wat adviseren jullie?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:50

Hier hebben we er in de winter vlas in liggen. In de zomer niets want ze liggen dan toch altijd in het zand van de paddock :D
In het begin lopen ze er wat uit maar op een gegeven moment wordt het een stabiele laag en blijft het goed liggen. We potten het dus wel altijd op.

Voor de paddock hebben we ook nog een stukje verhard zodat mochten ze er toch wat uit lopen dit makkelijk terug te vegen is.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:01

Ik heb hier in de schuilstallen stro liggen.
Wij hebben een balk ervoor gemaakt waardoor het meenemen van stro uit de stal wordt beperkt. Ook leg ik het stro niet tot aan de rand van de balk.
Nou is het hier dat alleen de jongste echt vaak erin staat. De anderen staan en liggen meer op de stenen of de zandgrond.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:05

Ik had ook (in de winter) vlas, ook wel vlas gemengd met hennepvezel en/of houtmot. Vlas loopt inderdaad minder naar buiten. Wel gooi ik er een laagje stro op. De urine gaat makkelijk door het stro en wordt door het vlas opgevangen, en doordat er bovenop stro ligt kunnen ze droog liggen ipv op nat vlas.

Zo heb ik nog steeds wel wat stro-uitloop maar minder, en met de bladhark heb je het zo weer naar binnen. Ook leg ik vooraan bij de doorgang geen stro, daar gaan ze toch niet liggen. Stro mik ik achterin, het stro wat er al lag gaat op de plasplekken en waar er niet gezeken wordt gaat schoon stro.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:08

Misschien een optie om er dikke rubbertegels op te leggen, dan kun je in de winter eventueel wat stro er op doen en in de zomer gewoon kaal, meeste tegels laten vocht door dus dat zal geen probleem zijn met de mestkelder er onder.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:17

Ik ben zeker voorstander van rubber tegels bij een mestkelder maar nooit als enige bodembedekking. Ik zou zelf gaan voor (15-20cm) zaagsel met rubber tegels en een balk voor de ingang. Het is ons ontzettend meegevallen hoeveel eruit gelopen werd. Veel minder dan vlas of stro (stro alleen ervaring met boxen, niet met schuilstal).

Anoniem

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:29

Ik kan hier helaas geen balk voor maken want dan kunnen de schuifdeuren niet meer dicht indien nodig. Vlas heb ik inderdaad ook aan zitten denken maar eten ze dat niet op?

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:32

Ik denk dat er meer gevaar in zit dat er veel vlas richting de gierkelder verdwijnt dan dat ze het eten. En rubber matten, kunnen ze prima op liggen, ik heb van die speeltuintegels, 9 cm dik en ze liggen er goed op, dik genoeg om mee te veren en ook om optrekkende kou tegen te houden.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:37

bigone schreef:
Ik denk dat er meer gevaar in zit dat er veel vlas richting de gierkelder verdwijnt dan dat ze het eten. En rubber matten, kunnen ze prima op liggen, ik heb van die speeltuintegels, 9 cm dik en ze liggen er goed op, dik genoeg om mee te veren en ook om optrekkende kou tegen te houden.


Heb ik hier ook, vind de rubberen tegels erg fijn en kan er nog stro overheen gooien als ik wil.

Koper

Berichten: 30267
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:38

Orchidee14 schreef:
Ik kan hier helaas geen balk voor maken want dan kunnen de schuifdeuren niet meer dicht indien nodig. Vlas heb ik inderdaad ook aan zitten denken maar eten ze dat niet op?

Schuifdeuren zaten bij mij aan de buitenkant. Gewoon zo'n standaard boxenfront voor 2 boxen. Kun je geen balk aan de binnenkant van het wandje maken?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:43

Wij hebben zand in onze schuilstallen. Voor de schuilstallen is een stoepje, daarna paddock. Het zand wat ze uit de paddock het stoepje op lopen, vegen we grotendeels de schuilstallen in. In geval van een gierkelder zou ik daar worteldoek op leggen en daar bovenop bodembedekking.
Ik weet niet hoe diep je stallen zijn, maar je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om maar een deel te bestrooien.

lisanne_15
Berichten: 61
Geregistreerd: 09-03-13

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:02

wij hebben vlas in onze (schuil)stallen
voor vlas gekozen omdat mijn paard stro op eet en het ponytje van mijn nichtje zo stofvrij mogelijk moet staan ivm hoesten. Bentho eet het vlas niet op en Kitty hoest veel minder sinds de overgang van stro naar vlas.

Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:06

Hier dezelfde constructie, stal met 24/7 uitlooppaddock. Stal kan eventueel dicht bij schuifscheur.hier hebben we zand in de stal. Moest ik op het begin even aan wennen,maar bevalt prima! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:36

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n voorstander van zand. Verhoogd risisco op zandkoliek en ik vind het persoonlijk minder hygienisch. Momenteel heb ik alleen stro aan de zijkanten, ze lopen het zelf wel door de hele stal heen, maar dit werkt wel goed tot nu toe.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:19

Ik heb hennepstrooisel met daaroverheen een dun laagje schoon stro zodat ze wat te knabbelen hebben als ze binnen staan. Ik haal elke dag de mest en natte plekken weg en vul aan indien nodig.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:38

Ik heb er zelf gewoon wit/geel zand in liggen. Ze vinden het ook heerlijk om daar in te rollen of om in te gaan liggen. Helaas gaat er ook wel wat van het zand mee de wei in bij het in/uitlopen. Echt mesten in de schuilstal doen ze toch niet.

CandyAdonis

Berichten: 54
Geregistreerd: 23-05-10

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:53

Wij hebben rubberen vochtdoorlatende tegels er in liggen. Voldoet prima.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:54

Orchidee14 schreef:
Mijn paarden hebben een grote schuilstal aangrenzend aan de paddock. Ze lopen dus de hele dag in en uit. Momenteel heb ik er stro inliggen en op zich bevalt dat goed, behalve dat ze toch best veel mee naar buiten slepen. Bovendien zit er onder de schuilstal een mestkelder waardoor het stro best aardig droog blijft. Maar bij het uitmesten gaat er dan toch best veel redelijke schoon stro verloren. Nu zit ik er aan te denken om er zaagsel oid in te gooien. Wat adviseren jullie?


Ik heb stro en hark als het ware de schoone boven laag er af, pak het dikste er uit veeg de afgeharkte stro weer en gooi twee plakjes nieuwe stro in stal maar momenteel staan ze meer buiten als binnen :)

HafjeChanel
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-03-17

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:09

Ik had eerst zaagsel er in liggen (ben nu verhuisd van stal) dat werkte voor mij heel erg goed en ze sleepten het bij mij niet zo naar buiten. Tenzij ik netjes opgevoede paardjes heb natuurlijk :o

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Stro, zaagsel of wat anders in schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:36

Wij hadden ook stro en dit aten de paarden dan soms ook gewoon op.. Niet aan te slepen :+
Misschien dat strokorrels een idee is? Is zacht, makkelijk en bovendien zuinig! :)

Druktemaker
Berichten: 32
Geregistreerd: 12-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:58

Persoonlijk zou ik er niets in leggen.