Automatische krachtvoer verdeler (feedback gevraagd)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GerryU
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-17

Automatische krachtvoer verdeler (feedback gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 15:32

Beste Bokt.nl lezer,

Ik wou even jullie feedback vragen over een idee waarmee ik al een tijdje rond loop, het gaat om een automatische krachtvoeder verdeler voor paarden.

Er zijn wel al enkele amerikaanse modellen op de markt maar die zijn naar mijn mening redelijk verouderd, ze werken met timers en vaste porties.
Het toestel waaraan ik momenteel aan het werken ben zou met een weegunit werken zodat de porties nauwkeurig kunnen afgewogen worden en zodoende de porties kunnen op en afgebouwd worden.
En zou je via de interface een gedetailleerde dag, week of maand voeder programma kunnen opzetten, zodat je de voedermomenten kan inplannen rekening houdend met trainingsuren, wedstrijden en/of andere gebeurtenissen.
Zo zou je bvb al kunnen beginnen voederen bij zonsopgang en de porties verdelen zodat je paard niet net voor je gaat trainen nog enkele kg krachtvoer in zijn maag heeft.

Enkele concrete vragen waarmee ik zit:
    * Zou je overwegen om een dergelijk toestel aan te kopen
    * Hoe groot zou het voeder reservoir moeten zijn, momenteel denk ik aan 10 kg
    * Wat zou zo’n toestel mogen kosten
    * Zou het standaard op batterijen moeten werken (hebben de meeste mensen reeds continue stroom in hun stallen)
    * Zou configuratie via smartphone interessant zijn, of eerder op het toestel zelf met een kleine lcd of touchscreen

Ik ga sowieso een prototype uitwerken, testen en waarschijnlijk er later een aantal van in gebruik nemen, aangezien ik een hekel heb om op te staan om 6 uur om dan snel te voederen zodat ik rustig kan trainen vanaf 9u30. ;-)

Elke constructieve feedback is welkom.

Alvast bedankt voor je interesse.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:42

Het lijkt me echt een super handig ding en ik zou het wel kopen maar ligt eraan hoe duur

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:45

Dit systeem is er al jaren in de melkvee houderij.kan ook gewoon bij paarden. Lijkt me geen probleem.

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Automatische krachtvoer verdeler (feedback gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:47

ik denkd at het zeker vraag naar is. je kunt het system zo instellen dat er over de hele dag kleine porties gegeven worden. je zou het zelfs zo in kunnen regelen dat het registreerd wat er in de voerbak ligt. Zodat er geen ophoping van voer komt en ene signal gegeven wordt aan de staleigenaar dat ene paard zijn voer niet heeft gegeten.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Automatische krachtvoer verdeler (feedback gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 15:49


GerryU
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 15:59


Brainless

Berichten: 29732
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:04

Hit Actief stallen hebben zo'n systeem al minimaal 10 jaar in gebruik.
is hetzelfde als voor koeien wordt gebruikt.
Werkt met een chip en via de computer geeft het voerapparaat wel/geen eten.
Voor elk paard kan een persoonlijk rooster gemaakt worden qua tijd/hoeveelheid voer en welk voer.

Dit is wel voor paarden die buiten lopen, maar ook zeer makkelijk per stal te realiseren.
Je kan dan zelfs aangeven hoeveel, hoe vaak en welk ruwvoer een paard krijgt per dag.

En zoals al gezegd; bij koeien bestaat dit systeem al velen jaren langer.
Hier op Bokt wordt minimaal 1x per jaar een topic geopend met iets van een voersysteem wat men zelf wilt gaan bouwen (en verkopen).
Men denkt dat het allemaal veel goedkoper kan dan de bestaande middelen; helaas hoor je later er niets meer van omdat het toch vaak te duur/te veel werk blijkt om (voor minder geld) het te realiseren.
Ook omdat er op bepaalde punten nog patenten op rusten en je niet zomaar iets mag maken wat er op lijkt.

Brainless

Berichten: 29732
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:06

Citaat:
Het voersysteem
De paarden in een hit-actiefstal krijgen een chip. Deze kan onder de huid geplaatst worden of aan een halsband bevestigd worden. Via een computer kan er nu ingesteld worden hoeveel biks en kuil het paard per dag mag hebben. De hoeveelheid word over een dag verdeeld

GerryU
Berichten: 3
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 16:12

Brainless schreef:
Citaat:
Het voersysteem
De paarden in een hit-actiefstal krijgen een chip. Deze kan onder de huid geplaatst worden of aan een halsband bevestigd worden. Via een computer kan er nu ingesteld worden hoeveel biks en kuil het paard per dag mag hebben. De hoeveelheid word over een dag verdeeld


Hey, enig idee wat zo'n installatie kost?
Het gaat inderdaad om paarden die 's avonds terug op stal staan.
De bedoeling is om per stal te werken, want niet elk paard krijgt dezelfde voeding.
En het moet ook zelf door de gebruiker te installeren zijn, zoals die van ifeed.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Automatische krachtvoer verdeler (feedback gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:21

Ik weet dat individueel voeren via dit systeem wel wat eisen stelt, was een keer op een grote stoeterij in Frankrijk waar ze hier mee werkten. Probleem was daar dat de brokjes door de buizen rammelden vanaf één centrale plek en alle paarden dus iedere keer als er brokjes langs kwamen gingen kijken of ze iets kregen. Gaf erg veel onrust op stal.