Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:20

Ik heb me rot gezocht op bokt en google maar kan het echt niet vinden....

Ik wil graag weten hoelang 1 paard (normaal paard formaat) doet met 1 volle kliko met slowfeedernet 5x5 mazen.

Heb vanmiddag een kliko van 240L volgepropt met hooi en daar pastte dus 1 volle kruiwagen in. Kan alleen nog niet testen hoe het met slowfeedersysteem werkt aangezien dit mijn eigen kliko is en ik hier geen gaten in wil maken :+

Graag wil ik voor een kudde een aantal van die kliko's neerzetten op verschillende punten in een mini paddock paradise. Maar aangezien het bij de website geldt: hoe meer kliko's je besteld hoe goedkoper wil ik dus niet mezelf voor me kop slaan als ik er 1 te weinig heb..of 2...

Hoor jullie ervaringen graag ;)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:34

Jeetje lastig... denk je er wel aan dat je ook een schuin schot onderin doet?. Doen er wel een dag mee soms is het al eerder op.. soms niet.

Bij ons doen ze er wel een dag mee. Ik vind het ideaal... alleen zou de wel vastzetten want de nodige paarden (lees die van mij) trekt hem om en onder het hek door...ze hebben per paard 1 grote container (240L) maar schuine shot zit er nog in.

Zorg wel dat je voor de container iets van een mat of stenen heb anders wordt het gelijk vies of onder zand. Voordeel als ze er veel uittrekken kan je het weer hergebruiken.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:48

Als tip: Je kunt ook de hele bodem uit een container halen, hooinet eraan vastmaken en container aan een hogere paal vastzetten. Zo creëer je direct meer opslagcapaciteit.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:53

Tnx voor je reactie!

Ik heb wel overal aan gedacht (schuine plaat, deksel goed dichtmaken, rubberen mat voor de opening, alle containers aan de buitenzijde van het hekwerk bevestigen tegen schuren/trappen en omvallen).

Zit alleen nog te twijfelen of ik het net aan de bak vastmaak bij de opening of dat ik een heel net in de bak doe zodat ze zelf aan het hooinet schudden dat het hooi gaat zakken. Denk dat bij het laatste punt weer inregenen een ding gaat zijn... maar kan altijd nog ombouwen :-)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 16:54

Die van mij doet een dikke week met een ibc vat van 100x120 waar ik 75 kilo stro in gooi met slowfeedernet 4x4. Daarnaast krijgt hij nog 12 kilo hooi per dag. Het ibc vat is dus echt voor erbij, zodat er onbeperkt ruwvoer is

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:55

fjordnina schreef:
Als tip: Je kunt ook de hele bodem uit een container halen, hooinet eraan vastmaken en container aan een hogere paal vastzetten. Zo creëer je direct meer opslagcapaciteit.


Snap je punt maar dan moeten ze weer 'uit de lucht eten' en dan krijg je weer slokdarm verstoppingen en luchtwegen die vol stof raken... Wilde ze een iets natuurlijkere eethouding geven. Ze moeten wel hun hoofd kantelen bij de kliko maar als ze een stuk eruit getrokken hebben is hun hoofd weer recht en kunnen ze op een natuurlijkere manier eten. :)

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 16:56

Jotoma schreef:
Die van mij doet een dikke week met een ibc vat van 100x120 waar ik 75 kilo stro in gooi met slowfeedernet 4x4. Daarnaast krijgt hij nog 12 kilo hooi per dag. Het ibc vat is dus echt voor erbij, zodat er onbeperkt ruwvoer is


Ik heb nog nooit stro gegeven aan mijn paard.. hoor het steeds meer maar ik dacht dat het juist niet goed was als ze stro eten? Want vroeger op de stal waar ik stond at een paard steeds zijn hele stal leeg en kreeg koliek...

Ik heb nu IBC vaten staan van een vriendin, maar dat is niks vind ik. Plus dat ik wil dat ze meer bewegen op de PP en niet steeds bij de bak gaan staan. Ze moeten gestimuleerd worden om even te gaan kijken of het hooi daar lekkerder is (gras is groener aan de overkant zeg maar).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:04

Stro kan verstoppingskoliek veroorzaken, dus ik heb opgebouwd naar het onbeperkt voeren toe en je paard moet dus wel goed drinken. Nu heeft hij eerder op stro gestaan en is niet gevoelig voor koliek, dus ik durfde het wel aan. Wel geef ik tarwestro (grover en minder lekker dan gerstestro) en daarom vanuit slowfeeder.

Mijn paard is insulineresistent en moet arm ruwvoer erbij. Op onbeperkt hooi, ook al was het arm, wordt hij behalve dik ook bevangen. Opties zijn dan graszaadhooi of stro, dat eerste kon ik niet aan komen, dus stro.
Het is grover dan hooi, maar moet zeggen dat zn mest er juist super uitziet.
Hij eet ook naar behoefte, soms stro, dan hooi en dan eet hij even niet.

Ik voer zo:

Afbeelding

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:10

Het gaat meer om de kilo's hooi dan om het volume. Als je er een baal indoet van bijvoorbeeld 15 kilo dan is dat wat anders dan losgehaald hooi wat een volle kliko oplevert maar misschien 8 kilo is. Dus het ligt aan het aantal kilo's hoe lang ze er mee doen.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:14

Wat grappig om te lezen dat ze wel sommige soorten stro mogen eten, dat wist ik niet! Weer wat geleerd :-)

Die vaten heb ik ook staan, alleen zonder slowfeedernet. Die vaten nemen teveel ruimte in op de PP en ik kan met die rolcontainers ze buiten het pad zetten, dan kan mijn over-overgrootmoeder bij wijze van spreken de paarden nog voeren als ik een dagje niet kan of mijn stalgenoot niet kan want dan hoeft degene niet door een (soms onrustige) kudde te lopen. Bovendien creeer ik meerder hooipunten die het lopen bevorderen en zo weer de spijsvertering helpen. Ik wilde ze ook lager laten eten als in die IBC vaten en door zo'n kliko is dat wel allemaal mogelijk.

Ik had eigenlijk iets totaal anders bedacht eerst... een hooistolp met een grote baal erin. Alleen blijkt dit toch niet helemaal naar mijn zin mbt 'natural feeding' en ook in de zomermaanden een probleem met een grote baal die gaat schimmelen als hij te lang staat.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:15

Nohra schreef:
fjordnina schreef:
Als tip: Je kunt ook de hele bodem uit een container halen, hooinet eraan vastmaken en container aan een hogere paal vastzetten. Zo creëer je direct meer opslagcapaciteit.


Snap je punt maar dan moeten ze weer 'uit de lucht eten' en dan krijg je weer slokdarm verstoppingen en luchtwegen die vol stof raken... Wilde ze een iets natuurlijkere eethouding geven. Ze moeten wel hun hoofd kantelen bij de kliko maar als ze een stuk eruit getrokken hebben is hun hoofd weer recht en kunnen ze op een natuurlijkere manier eten. :)


Dat valt mee, ik heb dit idee in mijn hoofd:
Afbeelding

Dit is bij een kennis van mij en naast de kliko heeft ze ook een buizensysteem met onderin sleuven (ook op de foto) Beiden werken erg goed en door de verschillende voermogelijkheden hanteren ze ook verschillende houdingen.
Hoog eten is overigens niet onnatuurlijk, al zijn we dat door de hooiruif van vroeger wel gaan denken. Die gaf problemen door stof en hierbij moesten paarden te lang in die houding eten. Paarden eten meer dan gras. Denk maar aan de bast van bomen en de blaadjes van takken. Onze treurwilg wordt ieder voorjaar keurig op fjordhoogte gesnoeid.

Ik zeg niet dat je het zo moet doen, ik wil je een beeld erbij geven.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:22

Ah ik snap hem :-)

Alleen loop ik weer tegen een puntje aan... ik wil het mezelf juist makkelijk maken door niet met kruiwagens hooi steeds heen en weer te moeten lopen om de systemen te vullen en dan heb ik het hooi al 2x door mijn handen laten gaan (kost tijd) en bovendien zit ik dan altijd helemaal onder het hooi als ik thuiskom.

Ik dacht als ik nou genoeg van die kliko's heb staan dan kunnen ze er een dag of 3 uit eten, als ze eenmaal gewent zijn onbeperkt te krijgen en zit ik minder vaak onder het hooi. Ik ben nu zwanger en zit alleen maar ideeen te bedenken om iets zo min mogelijk moeite te laten kosten :')

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:26

Zat zelf ook nog wat anders te bedenken: Ik kan per keer 2 gevulde kliko's meenemen, als ik nou altijd zorg dat er 2 lege bij de hooischuur staan dan is er minder onrust in de kudde al dan dat ik ze eerst ophaal en meeneem om te vullen dan dat ik meteen ter plekke de containers ruil voor een volle. Scheelt ook weer lopen :o tja... Zit nu aan zo'n 10 kliko's te denken om te bestellen. Kost alsnog minder als zo'n hooistolp.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:12

Ik heb deze slowfeeders staan.
In de grote past anderhalve baal en in de kliko past 1 baal.
Deze stop ik er in zijn geheel in, dus niet uitgeschud.
Met 1 baal doet mijn paard ( 7.00 uur tot 21.00 uur buiten) er 3 dagen over om deze leeg te eten.
De grote slowfeeder staat in zijn box en daar doet hij dan ruim 4 dagen over om deze leeg te eten.


Afbeelding


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:55

Ik zou sowieso geen nieuwe kliko's kopen. Er wordt zoveel 2e hands aangeboden en dan ben je voor een veel kleiner bedrag klaar.
De konstruktie moet ook niet te hoog worden om ter plekke te vullen, zeker als je met losgemaakt hooi werkt.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 16:48

Ik heb de mijne bij de gemeentewerf opgehaald.
Daar kreeg ik ze gratis mee.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 22:54

ikkeniet schreef:
Ik heb deze slowfeeders staan.
In de grote past anderhalve baal en in de kliko past 1 baal.
Deze stop ik er in zijn geheel in, dus niet uitgeschud.
Met 1 baal doet mijn paard ( 7.00 uur tot 21.00 uur buiten) er 3 dagen over om deze leeg te eten.
De grote slowfeeder staat in zijn box en daar doet hij dan ruim 4 dagen over om deze leeg te eten.


[ [url=m/3q6dn4.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/73NHtM.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb nu sinds 18:00uur een oude kliko staan, schuine plaat erin en met een net ervoor... maar ik keek net en het hooi net achter het net is opgegeten en daarna blijft het hooi al hangen :Y)

Van het weekend maar even jouw systeem proberen! Ik vroeg me alleen af waar je jouw hooinet vandaan hebt, en is deze helemaal van de klep naar beneden aan toe? Dus even lang als de kliko?

En merk je verschil tussen jouw 2 kliko's? Aangezien het ene gat een stuk groter is als in de andere kliko. En is een schuine plaat dan niet meer nodig? Wat een vragen... :Y)
Laatst bijgewerkt door Nohra op 24-03-17 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 23:07

DubbelDun schreef:
Ik zou sowieso geen nieuwe kliko's kopen. Er wordt zoveel 2e hands aangeboden en dan ben je voor een veel kleiner bedrag klaar.
De konstruktie moet ook niet te hoog worden om ter plekke te vullen, zeker als je met losgemaakt hooi werkt.


Ja heb de gemeente al gebeld maar die doen ze niet weg omdat ze bang waren dat het weer in de roulatie zou komen :( Dus toen de kliko uit de schuur maar omgebouwd, die gebruikten we ergens anders voor maar dat moest dan maar even eruit :o


De 360 Liter kliko is overgens net zo hoog als een 240 Liter kliko. Dat vullen ging vanmiddag prima op die hoogte.

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 08:15

Het net bij mij is een aanhangwagennet van de Action.
Aan de zijkant dichtgeknoopt met stroobalentouwtje.
Aan de binnenzijde vastgemaakt met tyrips.
Afbeelding

Ik merk geen verschil tussen de 2 gaten. Wat betreft met eten.
Er wordt door een Shetlander en een 1.60hoog paard uit gegeten.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 22:19

Heb zojuist bij cavalo een hooinet op de juiste maat besteld. Was naar de action gegaan maar ze zijn uit het assortiment gehaald. Toen naar de praxis gereden en daar kostte een net 30,-! Dus nu voor hetzelfde bedrag een kant en klaar net gekocht ben heel benieuwd! Zal ff een foto plaatsen als ie af is.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 21:20

Het hooinet past gelukkig exact! Dus geen aanpassingen hoeven maken *\o/*

Heb alleen weer bokt-hulp nodig... ik heb in de paddock als hekwerk een buizenhek, dus hardhouten palen en daar boven elkaar drie buizen aan vast. Heel sterk dus.

Punt is nu.... de hooikliko zit nu vast met een spanband die ik kan aantrekken, de klep zit ook met een spanband vast, alleen ik sta elke keer te vloeken op die dingen! Krijg er helemaal de kriebels van en het lukt me gewoon niet (ook niet na 100x uitleg te hebben gehad van manlief).....

Mijn vraag: Heeft er iemand een ander (beter) idee? +:)+

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 22:14

Een heel stevig elastiek (fietsband) met 1 haak die je vast maakt aan het hek. De andere kant maak je met een knop vast. Dan hoef je er maar eentje los te halen.
Ook het deksel kun je met een 'spin' vastmaken als je 2 gaatjes boort in de kliko ter hoogte van de handvatten.

Nohra
Berichten: 263
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 22:06

Inmiddels alweer een paar dagen en 41 tests verder.....
UPDATE: Het net wat ik gekocht had van Cavalo is wel sterk maar ze plukten er draden uit waardoor het hele net vervilt. Miskoop dus...
Uiteindelijk bij de Welkoop simpele nylon netten gekocht (ook best nog prijzig) maar die blijven heel (zo goed als, kom ik zo op terug......) Ze zakken erg uit waardoor ik het hooinet steeds weer hoger vast moet maken. Moest er ook steeds voor zorgen dat het hooinet echt hangt in de kliko want anders werd het een zooitje met hooi knoeien.

Hooikliko blijft niet staan met een bevestiging aan de handvaten waar je de bak mee trekt. Dus zit nog steeds met het probleem dat alleen een spanband werkt... Ga vanavond wel even googlen voor alternatieven daarvoor. Ook elastiek werkte niet en de hooikliko staat dan steeds scheef.

Klep heb ik nu wel dicht met een fietsendrager elastiek (welkoop) en zeer makkelijk te gebruiken.

Puntjes ter verbetering:
- Iets verzinnen tegen het schuren van het net tegen de scherpe randen van de opening.
- Vastmaken van de hooikliko is nog niet opgelost (iemand nog andere ideeen?)

Ik heb wel vanmorgen de nieuwe, groene kliko's besteld *\o/* aangezien het verder erg goed bevalt. Hooinetten en fietsendrager elastieken staan ook in bestelling bij de Welkoop. Zodra alles af is zal ik wel een foto maken *-:)

Edit* Heb net als tip gehad van mijn man 'bagagespanbanden'. Die hoef ik niet los te maken, zijn een stuk handzamer en ik kan de bak er voldoende mee aantrekken. Die ga ik van de week even halen en testen :j

Scherpe randen zei mijn man net dat ik beter moet schuren :o En anders met rubberen kantafwerkingsprofielen alles moet omlijsten maar dan ben ik wel even zoet zei hij :')

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:39

Ik schop dit topic weer omhoog: ben voor geiten en schapen een slowfeeder aan het knutselen, gemaakt van een kliko.
Mijn vraag: Hoe bevestigen jullie het hooinet in de kliko? Is dit simpelweg gaten boren en daar de tyrips door halen? Of anders?
Wordt het hooinet aan de onderzijde ook vast gemaakt? Om te voorkomen dat de dieren deze er aan de onderzijde er uit trekken?


ikkeniet schreef:
Ik heb deze slowfeeders staan.
In de grote past anderhalve baal en in de kliko past 1 baal.
Deze stop ik er in zijn geheel in, dus niet uitgeschud.
Met 1 baal doet mijn paard ( 7.00 uur tot 21.00 uur buiten) er 3 dagen over om deze leeg te eten.
De grote slowfeeder staat in zijn box en daar doet hij dan ruim 4 dagen over om deze leeg te eten.


[ [url=m/3q6dn4.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/73NHtM.jpg]Afbeelding[/url] ]

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Slowfeeder kliko/afvalcontainer hoe lang doen ze ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:48

Ik twijfel of een net voor schapen en geiten wel gaat werken. Ten eerste is de maas al snel te groot om ze echt te laten slowfeeden en ten tweede ben ik bang dat schapen, maar zeker geiten het net heel snel zullen kapotbijten.