Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:16

En we hebben nu twee topics, dus daar moeten we even iets mee...

Oy with the poodles, already


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:54

Ennnn nu zijn we allemaal hier :) Fijne OP zo, bedankt Pauline (met een beetje hulp van de modjes :) )

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:10

plutolover schreef:
geen paarden aan huis helaas.. Hoe doen jullie dat?? waar wonen jullie en hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen?? ook kwa hypotheek (mag via pb)

het is mijn droom mijn wens. dus ik hoop dat ik wel mee mag genieten en dromen??

Wij hebben ze niet aan huis, maar wel doe-het-zelf. We doen ook echt alles zelf, zo ongeveer, incl. weideonderhoud, omheiningen, hooi inkopen, etc. Ooit willen we ze echt aan huis... ooit.

Licor, alleen wordt de afstand naar m'n werk dan zo groot :=

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:16

Een andere provincie sta ik wel voor open (Utrecht is nou niet de meest geschikte provincie voor het houden van paarden zoals wij dat willen); ik werk wel in Utrecht, maar zou twee dagen thuis kunnen werken en twee dagen op kantoor. Dan valt het reizen nog mee, met twee dagen heen en weer (of logeren bij mijn vader of bij een van m'n artsen (ik werk in het ziekenhuis)). Maar eerst moet sakvis klaar zijn met studeren en moeten we nog even de loterij vinden, en bij voorkeur ook allebei een leuke rijke vent vinden, haha.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:25

Zeker! Mijn Quarter blijkt tóch een beetje Quarter billen te hebben :j (of zou dat door het onbeperkte hooi komen?)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:44

Wij laten ze gewoon buiten, maar wel met toegang tot de schuilstal. En daar heeft sakvis al het hooi opgehangen, dus we pushen ze toch een beetje naar binnen.

Op dinsdag werkte ik 's ochtends altijd op kantoor en dan 's middags de paarden doen (tegenwoordig werk ik thuis op dinsdagen en kan ik dus m'n eigen volgorde bepalen). In de winter nam ik een tasje kleding mee naar m'n werk om warm om te kunnen kleden (broek, shirtje; alle extra truien deed ik later aan). Dus dan had ik m'n vieze spijkerbroek aan met hakken eronder en moest ik het halve ziekenhuis nog door. Heb wel eens collega's zien kijken >;) maar ze kwamen eigenlijk allemaal al snel tot de conclusie dat ik "een PMD dagdeel" had (paardenmanagement ipv patiëntmanagement). Ook wel eens andersom; eerst naar de paarden, dan nog even naar m'n werk voor een vergadering en wat uitwerken. Wordt je in de gang ineens aan de kant gezet en staat een collega grinnikend hooi uit je haar te plukken. Oeps.
Nagels schoonpeuteren doe ik tussen de parkeergarage en mijn werkplek.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:51

sakvis schreef:
Zo had ik laatst een enorm belangrijke presentatie en had daarvoor een jurkje aangetrokken. Half uurtje later stond ik in datzelfde jurkje de hooiberg te verbouwen... pony at niet goed na een bezoekje van de tandarts en we hadden onderaan/achterin nog een baal hooi liggen die ze vermoedelijk wel at. Ik had geen andere kleren bij me en moest 's avonds in een restaurant verschijnen in datzelfde jurkje :+ .

O:) (Was mijn pony. En mijn verjaardagsetentje.) O:)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:59

"Wat boeren bij de MAS"? :')
Ik heb de HAS gedaan; alle MAS'sers waren boeren :P

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:22


Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 23:28

Spanbroek en Bergen op Zoom

Edit: en droes in Zuid-Limburg

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 00:23

Rhino in Spanbroek en BoZ is bevestigd hoor :j

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:49

Waaslander schreef:
wie heeft een Track om de wei? deze maand komen ze de nieuwe wei omheinen en ik ga ook track voorzien, gezien wei niet zo groot is liefst zo smal mogelijk, heb een tinker klein formaat en twee ezel grootste 150 cm) zou een track van 2,5 meter volstaan? is ene rustige kudde

Wij hebben een track om de wei, overal minimaal 5 meter breed, omdat we ook op de track willen kunnen voeren. We hebben hooibakken waar we af en toe mee aan de sleep gaan om het interessant te houden.

Ik reed in Texas op een stuk grond van 2 km2. Als ik daar langs de buitenranden reed, was ik zo'n 7 km onderweg, maar meestal reed ik eerst een stuk langs de buitenrand, dan met een soort enorme slangenvolte door het midden van het perceel en dan weer via de buitenrand terug, kilometertje of 10.
Een of twee keer per week gingen we naar een terrein van mensen die in Houston woonden, maar hun paarden en wat koeien hielden in het buitengebied. Een rondje over dat terrein was ongeveer 3 km langs de buitenrand, meestal reed ik dan drie rondjes, een grote om los te stappen en een stukje te draven, een kleiner rondje met meer galopstukken en nog een groot rondje voor uitdraven en uitstappen.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 17:59

Grappig, waar woont hij? Texas is nogal huge. Ik heb ze destijds uitgelegd waarom ik :wow: keek toen we naar een wedstrijd gingen die 'maar' 4 uur rijden was. Dat wij dan al bijna in Berlijn zijn, of een leuk eind Frankrijk in en dat is gewoon twee landen verderop. Daar zit je nog gewoon in dezelfde staat :') .

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:26

Wij hebben een rondje van 13 km door het bos gedaan. We wilden een beetje leuke snelheid rijden, maar door de regen waren sommige paden te nat om veilig te zijn (ik rij mijn ruin en heb mijn merrie er als handpaard naast; dat gaat prima, maar je moet dan ineens 8 benen overeind zien te houden en mijn ruin is eh lichtelijk klunzig). Dus dat was de eerste drie kilometer stappen. Het pad daarna was door de regen nogal hard geworden en in combinatie met de vastgereden steentjes zorgde dat voor stapkilometer 4. Daarna een kilometertje drafstukjes, toen weer 2 km stappen, toen eindelijk wat langer iets meer tempo. Uiteindelijk reden we gemiddeld 5,2 km/u, wat dan toch niet tegenviel (zeker niet na die eerste kilometers).

Na de verzorging zijn we met de auto nog even naar een ander stuk van het bos gereden om te kijken hoe de paden daar erbij lagen; ze zijn daar bezig met hout oogsten, inclusief van die huge machines die alles op hun pad platrijden. Maar die paden waren verrassend goed, dus het volgende rondje wordt die kant op en dan hopelijk meer tempo... Die 5 km die we zelf wandelden was overigens wel ongeveer 4,5 in de regen :roll:

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:39

Ik heb ooit een wond verzorgd van een paard dat in een vlasstal woonde. Wond zat op de voorknie en dus steeds vol met vlasjes die ik er dan met een pincetje voorzichtig uitplukte elke dag. Bah.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 07:05

Dat is toch krom. Ze zeggen dat asbest weinig kwaad kan, als het maar heel blijft, en voor wegbrengen naar de gemeente zou je het dus moedwillig moeten gaan slopen omdat ze het anders niet aannemen 8)7

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:22

Op de boerderij waar ik werkte zei opa toen er asbest van het dak moest "oh loat mie da moar doon, ik bun toch al olt" (vrij vertaald: laat mij dat maar doen, ik ben toch al oud)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:57

Nee, opa deed dat keurig zoals het hoorde, in dubbel plastic enzo. Daarna wel in twee keer weggebracht (een keer door opa, op huisnummer 5a en een keer door de boer op huisnummer 5), dan bleven ze beide onder de 35 m2 :+

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:34

Bij ons eten ze (gemiddeld) twee dagen van één baal (1 baal weegt ca. 100 kg); de balen zijn ca 17 euro per stuk. Dus 15 balen x 17 euro = 255 euro. Daar eet ca 1.500 kg paard van (twee van 1.50m, één van 1.20m en één van 1.05m). Overigens eten ze momenteel wat minder, zal wel met het weer te maken hebben en met het grovere hooi. Dus nu ca 2,5 of 3 dagen met een baal.
Dan zouden we uitkomen op 10 x 17 = 170 euro per maand.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:16

Gewoon een beetje met de stang blijven frunniken, kvulden, doe je prima :j
Het mooiste is als je er even 'herrie' mee maakt en voordat ze bedenkt dat ze eruit moet, gelijk stoppen. Zo langzaam de 'herrie'tijd wat langer maken en ook aan beide kanten uitvoeren. Voor je het weet kunnen jullie samen op stap :)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:53

Onze voorste wei grenst aan de 60 km weg; in onze omgeving zitten nogal wat campings / huisjesparken, dus zat mensen die daar langskomen. Als onze paarden in de voorste wei staan, zorgen we altijd voor een draad op zo'n 15-20 meter van de weg af. Knappe Jantje die z'n boterhammen of bloemkoolschillen zo ver kan gooien. Het stuk tussen draad en weg mogen de paarden alleen op als wij zelf in die wei rondlopen voor onderhoud (uitmesten, snoeien, draden verzetten etc).

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:41

*\%/* kvulden *\%/*

Nou, jij kan morgen op buitenrit. Gewoon op tijd gaan laden, liever een half uur te vroeg op locatie dan haasten ;)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:59

Chasey, is het poeder wat je moet geven? Bij mijn merrie is een wormspuit gevuld met medicatie gemengd met stroop een succes. Wel een beetje prutsen met de samenstelling (te veel stroop en het past niet in de spuit) (veel poeder: wordt een hele stevige substantie, dus dan moet je druppel voor druppel water erbij doen. Te veel water en het is te vloeibaar :roll: )

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:15

Poeder deed ik dus altijd door de stroop en dan in een oude wormspuit prutsen. Beetje techniek heb je wel nodig, anders wordt het nogal een plakkerige boel :') Maar ze kreeg dan wel alles binnen, dus tja.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:32

Mijn merrie houdt ook niet van kinderen, ook ex-manegepony. Als ze je op komt zoeken, is het prima, anders gewoon niet benaderen. Als kinderen willen aaien (onderweg in het bos) stuur ik ze altijd op mijn ruin af, die vindt het wel prima.
Bij ons geldt dat kinderen (en momenteel ook diverse volwassenen) niet zonder onze begeleiding het paardenverblijf in mogen (paddock, track, wei, schuilstallen). Gelukkig is onze verhuurster het met ons eens, dat maakt het wel makkelijker.

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Noor17 en 85 bezoekers