Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 19:38

De afgelopen jaren liet ik de mest in ons weiland meestal liggen. Een enkele keer ga ik er 's zomers doorheen met een sleepje achter onze shetlander, maar dat is het dan wel. De rest werd op een natuurlijke manier opgeruimd door vogels en insecten e.d.

Mijn 2 pony's hebben echter de afgelopen tijd regelmatig op de wei gestaan, vaker dan ik gewend was. (Ze staan veel in een zandpaddock.)
En nu ligt er best veel mest in de wei.

Nu dacht ik vanmiddag toch maar eens met een kruiwagen het weiland op te gaan ruimen, maar ik vond het een worsteling.

Eerst geprobeerd met een vlasvork, maar die steekt zich steeds vast in het gras.
Ook geprobeerd met een mestboy en dat ging beter, maar de stelen daarvan zijn te kort zodat ik steeds gebukt moest staan. Vond mijn rug niet leuk!

Ik ben er nu mee gestopt, maar het is nog lang niet klaar.

Wat vinden jullie handig bij het uitmesten van de weide?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:40

Een vlasvork (vooral bij kort gras maar niet heel secuur op fliebertjes) of een mestboy inderdaad. Met het gras mee 'vegen' is sowieso handig.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:41

Een mestboy, maar dan wel eentje met een kinderharkje en niet het bijgeleverde mestboyharkje.

Belangrijkste om het nog een beetje leuk te houden is door het regelmatig bij te houden en af en toe rechtop te gaan staan. Misschien een idee om de komende tijd dagelijks 2x dagproductie uit te mesten? Dan ben je vanzelf over een tijdje bij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:42

Ik pas strookbegrazing toe om het gras zo kort mogelijk te houden. Verder maaien we de poep plekken waar het gras niet opgegeten word regelmatig.

Ik gebruik op het korte gras een vlasvork met hoge opstaande randen, en op het lange gras zeen aardappelriek. Daar kun je wat meer kracht op zetten. Maar met hele kleine drolletjes werkt dat niet ben ik bang. :o

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:50

Een aardappel vork!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:50

Oh sorry, ik was de precieze benaming kwijt. :+

Pannenkoek11

Berichten: 28
Geregistreerd: 04-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:52

Ik gebruik een grote schep (soort van sneeuwschep) en veeg het er met mn voeten in. Ook niet ideaal, maar ben er handig in geworden :P

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:55


MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 20:24

Koper schreef:
M3isschien een idee om de komende tijd dagelijks 2x dagproductie uit te mesten? Dan ben je vanzelf over een tijdje bij.


Dat is inderdaad een goed idee. :)

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:31

Ik gebruik een sneeuwschep en een bladhark... Ik doe het al jaren op deze manier en het werk prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:56

Hier ook een vlasvork en als het gras echt hoog is een schep en hark. Elke dag direct uitmesten als ze in de wei zijn geweest. Ander positief punt is dat het enorm scheelt in de wormbesmetting. De dierenarts stond er zelfs van te kijken hoe weinig er te vinden waren :D

marga1
Berichten: 899
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:07

Hier een mestboy met verlengde steel en een tuinhark, en met de vleug van het gras mee als het lang is.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:08

Mes een ijzeren mestvork en van die gewone mestvorken. Doen het al jaren zo.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:10

Ik heb altijd plastic rozenhandschoenen en een emmertje. Vind dat altijd het beste weken. Gewoon drolle rapen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:17

floorsil schreef:
Ik heb altijd plastic rozenhandschoenen en een emmertje. Vind dat altijd het beste weken. Gewoon drolle rapen

Ik krijg al rugpijn of slapende benen als ik er aan denk. 1 of 2 drollen zal wel gaan maar een kruiwagen vol :oo

Ik heb een paar dingen geprobeerd maar de mestboy werkt toch echt het fijnste voor mij.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:18

Het ligt ook een beetje aan het formaat drol denk ik. Ik lees dat er iemand uitmest met een gewone mestvork. Diegene heeft vast geen shetlander :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:21

Koper schreef:
Het ligt ook een beetje aan het formaat drol denk ik. Ik lees dat er iemand uitmest met een gewone mestvork. Diegene heeft vast geen shetlander :D


De mest van mijn Etjes valt daar ook vaak al voor de helft doorheen :')

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:25

Mestboy met harkje dat een dicht bovenrandje heeft. Maar wij doen het dagelijks, dus dan valt het qua bukken / rugpijn ook best mee.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:27

Die hebben we wel in de wei staan dan schep ik gewoon eerst de grote dingen weg en die dienen als bodem voor de kleine keutels. :D :o

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:30

Ik heb een mestboy met een langere steel, gebruik niet het standaard harkje maar een metalen kinderharkje en dat prima

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:38

floorsil schreef:
Ik heb altijd plastic rozenhandschoenen en een emmertje. Vind dat altijd het beste weken. Gewoon drolle rapen


Ja zo doe ik het ook! Werkt goed en er blijft niets liggen. :)

Indent
Berichten: 16
Geregistreerd: 21-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:39

Ik gebruik het liefst een brede schep of hark met tanden die dicht bij elkaar staan. Mijn lengte zit ook mee gelukkig, ik ben niet zo groot en hoef niet te bukken.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:40

toen ik nog weilanden uitmestte had ik een mestboy bakje en een kinderharkje met een lange steel, daar mest ik nu de paddock mee uit.
Nu mest ik geen weilanden meer uit: ik sleep ze iedere week een paar keer met de auto+sleep. Heb nog maar 1 paard en 1 ezel lopen

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:45

mestboy inderdaad en eventueel met kinderharkje..

en belangrijk.. niet in 1x alles willen doen nu..

doe gewoon even 3-4 kruiwagens per dag en dan is het over een week, max 2 keurig op orde..

je kunt ook kiezen om 2-3 kruiwagens eruit te halen en dan een minuutje of 10 boerengolf met die hark en drollen te spelen zodat ze goed uitelkaar geslagen worden.. dan is het met een weekje maximaal weer netjes.. daarna bijhouden (alles eruit, iedere dag, of iedere twee dagen).. totdat die rondgemepte exemplaren weer een beetje weg zijn..

dan kun je wel weer je oude ritme oppakken met slepen.. hooguit dat je af en toe even een kruiwagentje extra eruit haalt als het wat veel wordt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25459
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:51

Elke dag bijhouden. Ik gebruikte vroeger een scherp maar nu al jaren mestbak met gewone hark