De ideale voerkist

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 23:52

Naar aanleiding van dit topic [VSW] Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten? waar ik veel leuke dingen zag kwam ik op het volgende. Nu mijn vorige voerton het niet overleefd heeft...

Ik ben op zoek naar de ideale voerkist.

Zowel qua afmetingen als model.
Zelf maken kan maar als het niet moet is dat makkelijker :D
Is bedoeld voor 2 paardjes die beiden andere brok als muesli krijgen. Dus sowieso al 4 zakken.Verder wil ik er graag de zemelen ook in kwijt en de vitaminebrokjes ook. Een extra vak is altijd handig.
Stalgenoot heeft een kist die op grote wielen is. Verrijdbaar is misschien handig (of niet?)

Ik zat ook misschien te denken aan die sortera-bak van de ikea, maar dan heb ik er sowieso al 6 nodig (is al 60 euro.. en 6 planken heb ik nog wel liggen.. :+ :+

Dus de vraag:
Welke voerkist heb jij? Wat is de ideale afmeting (hoogte,diepte, breedte etc.)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:01

Ouwe vrieskist voldoet prima. Alles past erin en geen enkel beest kan erbij.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:14

Die grote bakken van de action... ideaal :+

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:39

Muisproof is noodzakelijk en dat zijn die ikeabakken niet, want niet luchtdicht (wat ook je voer snel oud maakt en je verliest vitamines).
Oude vrieskist is goede optie, nieuwe voertonnen ook (maar via marktplaats kopen, anders is 1 net zo duur als je 6 ikea bakken).
Ik heb hier redelijk wat ruimte en dus gewoon een aantal tonnen staan (heb er ook aardig wat verzameld door de jaren heen) van elk eigenlijk wel 1 die ik aan het opvoeren ben en 1 voorraad.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:50

Anne_GTI schreef:
Ouwe vrieskist voldoet prima. Alles past erin en geen enkel beest kan erbij.


precies dit. Oude diepvrieskist. Kan verschillende zakken met voer erin kwijt. De poedertjes, pitamientjes en zelfs de wortels heb ik erin staan. En dr kan echt niks bij komen.

Mijn ervaring met een rijdende kist, en ik heb hier een mooie gladde vloer om hem overheen te rijden, je doet het een keer of wat en dan maak je toch weer het voer in emmers bij je voerkist klaar vanwege poedertje dit en poedertje dat :+

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 13:54

Ok, dank al voor zover! Hier kan ik al wat mee :) Die van de Ikea worden het dan inderdaad niet, vind dat kwaliteit voer nu al snel achteruit gaat. Vrieskisten vind ik wel lelijk en zwaar.. Maar zo te lezen wel praktisch en goedkoop :j
Wielen zijn wel handig/vereiste onder m'n kist. Stalhouder wil nogal eens op stal de boel verplaatsen qua hooi/kuil/stro/vlas opslag

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:25

Ik heb een betonplex kist op wieltjes waar een slot op zit.
Hier 3 vakken, de helft van de kist is een groot vak, de andere is gedeeld.
In een klein vak past 1.5 zak voer van 20 kilo.
Hier in een vak slobber, in de andere ruwvoerbrokjes.
In het grote vak staat een emmer vitaminebrokjes en een andere bak vitaminebrok.
Verder staan mijn supplementen erin, ook dingen als hoestkruiden die ik maar af en toe nodig heb.
Ik kan wel een foto maken straks..

Jeanine123
Berichten: 4
Geregistreerd: 07-02-17
Woonplaats: Leeuwarden

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:55

wat wij hebben, en zelf erg mooi vinden... zijn die ouderwertse vuilnisbakken van ijzer. daar past precies 1 zak in, is handzaam en ziet er leuk uit!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 16:02

Maar om steeds die vuilnisbakken te verplaatsen... zeker als ie net gevuld is... bijna niet te doen. En meerdere nemen ook veel plaats in.

Wij hebben vrieskisten staan. Grote en kleine. Allemaal gratis opgehaald hier in de buurt. Omdat de meesten dezelfde muesli krijgen hoefden we er geen vakken in te maken, maar dat kan wel heel eenvoudig. En wieltjes kun je bij de bouwmarkt halen en er zo onder schroeven. Muis- en ratvrij, voer blijft er prima in (luchtdicht) en als ie dicht zit prima als tafel te gebruiken :D Een vriendin heeft ook een oude vrieskist staan en vond dat zo lelijk, dat ze hem leuk geschilderd heeft. Ziet er netjes uit! Onze niet, die zijn gewoon wit.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-17 21:02

Foto's zou leuk zijn! Mag ook in pb ;-)

Die ouderwetse prullenbakken vind ik ook erg mooi maar inderdaad niet praktisch voor hier

Geschilderde vrieskist ben ik wel heel erg benieuwd naar, heb je een foto?
Dat wielen daar onder passen had ik nog niet bedacht, slim! Ik heb alleen geen idee hoe ik aan een kapotte vrieskist kom haha!

Houten vind ik persoonlijk ook wel mooier maar misschien dat een vrieskist beter is, niet?

marga1Jarig
Berichten: 897
Geregistreerd: 11-11-10

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:11

Advertentie plaatsen in lokale krant, supermarkt en verkoopsite, of bij de vuilverwerking langs.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:33

Ik heb zo geen foto's... kan ze wel eens maken.

Ik heb gewoon advertenties gezet dat ik op zoek was naar gratis, kapotte vrieskisten. Ik kreeg heel wat aangeboden! Mensen hebben ze staan, in de kelder, in de schuur, kapot, en dat blijft daar maar staan... wegbrengen kost vaak wat geld, en het staat niet in de weg. Dan lezen ze de advertentie op facebook of marktplaats en dan reageren ze wel :j
Wieltjes bij de bouwmarkt zijn ook maar een paar euro per stuk.

Houten bakken wilden wij niet, het moet muis- en ratvrij zijn. Als ze willen, knagen ze door hout heen. En luchtdicht afsluiten gaat daar ook niet mee.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:02

Ik zou geen te kleine wielen nemen onder een vrieskist. Dat ding gaat in totaal aardig wat wegen en dat trekken kleine wieltjes niet. Grote wielen verplaatst ook een stuk makkelijker.
Overigens kun je die via MP nog goedkoper vinden als bij de bouwmarkt, zelfs mét verzendkosten er bij :D

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 17:53

Super allemaal! Ik ga eens aan de slag met alle tips :)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:16

DubbelDun schreef:
Ik zou geen te kleine wielen nemen onder een vrieskist. Dat ding gaat in totaal aardig wat wegen en dat trekken kleine wieltjes niet. Grote wielen verplaatst ook een stuk makkelijker.
Overigens kun je die via MP nog goedkoper vinden als bij de bouwmarkt, zelfs mét verzendkosten er bij :D

Inderdaad, grote wieltjes! Zeker op stal, kleine wieltjes rijden rot door zand, stro etc.

MP is een goeie tip!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:18

Wij hebben een houten kist, ik ga het proberen uit te leggen :o

Wij hebben een kist van ongeveer 1 meter hoog. De helft van de boven kant, kan je open klappen. Dan heb je allemaal vakken, waar het voer in kan. Dit is bij ons erg handig, er wordt ongeveer met 6 soorten voer gewerkt :') Er is ook een vak voor het extra spul zoals oud brood en olie.

Er kan geen muis oid bij, maar het aanvullen of schoonmaken lukt niet zo goed :')

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 21:22

Als de vrieskisten leeg zijn hang ik ook tot over mijn heupen over de rand hoor, om schoon te maken :D
Alleen is verder wel makkelijk. Is een metalen binnenkant, dus nat doekje erover en klaar. Bij mijn vroegere houten voerkist was het ook moeilijk schoonmaken. Wil er niet aan denken dat er rottende, schimmelende restjes achterblijven.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:40

Wij hebben een zelfgemaakte voerkist op wielen. Gemaakt van watervaste houten platen (prijzig maar is ruim 10 jaar later nog steeds in perfecte staat)

De bovenkant heeft 1 grote klep, de kist zelf is verdeeld in 3 vakken. Door de helft en dan de ene helft opgedeeld in 2 vakken.

In het grote vak passen zo'n 6 zakken brok. De andere vakken zijn gevuld met slobber en muesli, met gemak 2 zakken per vak.

Supplementen gebruiken we vrijwel niet, wat we hebben ligt boven op de brok omdat we er dan met gemak om heen kunnen scheppen.

Schoonmaken van de kist is niet zo eenvoudig vanwege het formaat. Ik voer regelmatig een vak helemaal leeg voordat ik het weer aanvul.

We hebben bij het ontwerp rekening gehouden met de grootte van de platen zodat we het hout optimaal konden gebruiken. 2 kleine vakken extra was op zich wel handig geweest, we voeren ook weleens powerplus van Havens en dan hadden we ook ruimte gehad voor het kattenvoer van de stalkatten. Alleen zou het dan wel een enorme kist zijn geworden, ondanks de wielen is hij nog niet echt makkelijk te verplaatsen als hij helemaal vol zit.

Behalve als voerkist functioneert de onze ook als tafel omdat hij in de stalgang staat, oa ideaal voor dienbladen met koffie en thee en handig voor de dierenarts en de zadelmaker die er hun spullen op uit stallen.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-17 12:30

klinkt goed al die voerkisten! twijfel nu wel tussen en oude vrieskist of een houten
hebben jullie er fotos van? mag ook via pb :j :)

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:03

Ik denk dat je aan hout + materiaal (nieuw) veel meer kwijt bent dan aan een kant-en-klare vrieskist.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: De ideale voerkist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 14:09

Hier gaan de voorraden zakken in een vrieskist en wat open is ligt in de buurt van de betreffende dieren, maar ook daar weer in dichte bakken. Dat kunnen voerbakken zijn, maar ook prullenbakken die door hun formaat handiger zijn omdat er dan een hele zak in past.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:32

Hier wordt in de zadelkamer annex voerkamer het voer verdeeld, dus een paar grote vrieskisten zijn voor de dichte zakken als voorraad (en fungeren verder als tafel :') ) en de kleinere vrieskist daar gaat de muesli zo in, daar wordt uit geschept in de voerbakken.
Ik ben vergeten een foto te maken gisteren, dat zal ik morgen nog even doen. Maar is weinig bijzonders aan te zien bij ons :') Onze zadelkamer is verdeeld in "hokken" en iedere kist heeft zijn vaste plek, worden nooit verplaatst. Ze staan ook niet op wieltjes bij ons.

Een vrieskist is natuurlijk veel goedkoper dan een houten kist. Eigenlijk hoef je alleen de wieltjes te kopen, die kisten kun je echt wel ergens gratis vinden, niemand gebruikt thuis een defecte vrieskist en wegbrengen kost meestal geld.
Maar met een houten kist kun je het wel precies zo maken als je wilt, als het in een bepaalde hoek moet passen, of een speciale hoogte moet hebben bijvoorbeeld. Aan een vrieskist kun je weinig veranderen, behalve een paar wieltjes eronder en verdelen in vakken.