deken schoonhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 10:16

hee,

Andorra maat haar deken altijd heel erg snel vies. Heeft iemand tips om dit te voorkomen / snel op te lossen? (niet elke x wassen zegmaar of naar de wasserette brengen, gewoon een snelle en handige oplossing).

Alvast bedankt *\o/*

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:25

Die is er niet :)

Je paard maakt zich zelf nou eenmaal graag vies, en dat is prima, daar is het een paard voor.
Je kan de deken een beetje afborstelen als er echt veel modder op zit, maar voor de rest is het gewoon accepteren ;)

Een vieze deken werkt natuurlijk niet minder goed dan een schone deken. Maar ik zou wel ervoor zorgen dat er niet té veel viezigheid aan blijft hangen anders wordt het zo zwaar voor je paard, en daar heeft hij dan weer niks aan.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:32

Een vies paard is een blij paard... Zou het gewoon accepteren dat de deken vies wordt het is niet anders. Is het zelfde als met onze eigen jassen die worden op een gegeven moment ook vies.

Kijk als er bv poep aan de staartflap vast gekoekt gaat zitten is ander verhaal dan wel even schoon maken. Maar om vlekken van het rollen zou ik het gewoon lekker laten.

Gister nieuwe deken gekocht voor 1 van mijn ponys grote kans dat je nu al niet meer ziet dat hij gister nieuw is gekocht

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:32

Ik borstel de droge deken elke keer even af, mn de opgedroogde poepklonten bij de bilkoorden haal ik weg. Verder was ik erg weinig. Ben bang dat dat ten koste van de warmte gaat. Bij mijn eigen winterjas is de meeste warmte er na een wasbeurt wel af, dat vind ik zo zonde.

Zamora98
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-01-17

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:08

Inderdaad regelmatig afborstelen of afspuiten. :j

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 20:44

super bedankt voor de tips!!

bloempke14
Berichten: 20
Geregistreerd: 26-01-17

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:45

Afborstelen met harde borstel en eventueel wat echt vieze plekken met doekje afdoen

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 00:52

Je deken in de kast laten. Blijft ie hartstikke schoon. Wordt wel je paard/pony vies. En hartstikke blij. Een paard/pony kan je afborstelen.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:26

Jetta schreef:
Je deken in de kast laten. Blijft ie hartstikke schoon. Wordt wel je paard/pony vies. En hartstikke blij. Een paard/pony kan je afborstelen.


Moet dat wel kunnen..

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 19:07

Jetta schreef:
Je deken in de kast laten. Blijft ie hartstikke schoon. Wordt wel je paard/pony vies. En hartstikke blij. Een paard/pony kan je afborstelen.


ik heb haar geschoren dus als ik haar ziek wil, dan zet ik haar wel zonder deken maar nee dat heb ik liever niet :z

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 08:36

_AnnelotD schreef:
Jetta schreef:
Je deken in de kast laten. Blijft ie hartstikke schoon. Wordt wel je paard/pony vies. En hartstikke blij. Een paard/pony kan je afborstelen.


ik heb haar geschoren dus als ik haar ziek wil, dan zet ik haar wel zonder deken maar nee dat heb ik liever niet :z


niet meer scheren. Hoef je ook geen dekens te gebruiken en blijven ze schoon in de kast liggen :D

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:10

nitouche schreef:
_AnnelotD schreef:

ik heb haar geschoren dus als ik haar ziek wil, dan zet ik haar wel zonder deken maar nee dat heb ik liever niet :z


niet meer scheren. Hoef je ook geen dekens te gebruiken en blijven ze schoon in de kast liggen :D


Fijn dat je je mening even richting TS gooit maar daar gaat haar vraag helemaal niet over. :)

Inderdaad gewoon afborstelen met een harde borstel. Vlekken in de deken zijn geen probleem, ik was onze dekens maar 1 keer per jaar. :)

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:20

Ik borstel elke keer als ik me paard haal zowel de deken als me paard.
Eerst de deken ontdoen van zand enz en dan deken af ophangen over de dekenstang en daarna poets ik me paard, me dekens zijn wel vies maar niet extreem.
Alleen de binnenkant is vies door het huidvet

Anoniem

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 09:30

Zolang je paard er geen last van heeft gewoon zo laten. Als hier de dekens echt smerig zijn aan de binnenkant, dan was ik ze. Maar als ik bij elke moddervlek aan het wassen sla, ga afspuiten of boenen met een borstel, dan kan ik heel vaak nieuwe dekens kopen omdat ze niet waterdicht blijven. Goed, het ziet er wat minder netjes uit soms. Maar het zijn paarden hè. En mijn wei is niet de PC Hooftstraat. :D

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:11

toen mijn paard nog onder dekens stond zette ik hem met een heel erg vieze deken gewoon onder de slang van de spuitplaats met deken en al.
Even wennen aan het geluid van de straal op de deken maar dan borstel je gewoon met water de deken af. Gelijk pootjes meepakken en klaar.
Maar beter is nooit wat eraan te doen , ik deed ze ook niet naar de wasserij brengen, gewoon nieuwe kopen na een aantal jaar.

Hij staat nu een aantal jaar zonder deken..... bevalt ook heel goed al is een erg zanderig nat paard soms niet handig.

SophieKn

Berichten: 28
Geregistreerd: 09-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:29

Wachten tot het vuil/modder droog is en dan eraf borstelen, als de deken echt heel vies is doe ik Rio een andere deken op en gooi ik de deken op de stoep, emmer heet water eroverheen en schrobben.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:40

Schone stal en een droge zandpaddock en een ruin nemen. Als onze merrie hengstig is plast ze altijd over de bilkoorden ieghh

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:13

Dinsdag:
Afbeelding
Vandaag:
Afbeelding

Borstel over de deken gehaald voor het losse zand even luchten tijdens het rijden en weer op gedaan.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 20:26

JenniferU schreef:
Dinsdag:
[ [url=m/1KbJ4W.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag:
[ [url=m/fuBZFX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Borstel over de deken gehaald voor het losse zand even luchten tijdens het rijden en weer op gedaan.


ik heb het vooral over het op stal staan (zelfs daar maakt ze haar deken vies) maar daar geld hetzelfde voor toch?? *\o/*

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Re: deken schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:27

Klopt, ik poets ook de opgedroogde mest er hiermee meteen af.

_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:59

JenniferU schreef:
Klopt, ik poets ook de opgedroogde mest er hiermee meteen af.


super, dankje!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:13

Een ruin minder vies dan een merrie? Wij hebben de ruin met de meest vieze deken op stal :') (niet alleen zijn deken trouwens, zand zit overal zelfs in zijn oren) maar fijn om te lezen dat een vies paard een blij paard is, dan is die van ons echt een heel blij paard :D. Mijn tip is om het gewoon te accepteren. Borstel er af wat je er af kan borstelen, en verder aan het eind van het dekenseizoen de deken professioneel laten reinigen zodat je ze iig weer schoon op kan bergen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:24

Ik neem lekkere saaie donkerblauwe of donkerbruine dekens, dat scheelt al de helft. :7