Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:27

Hoi,

wij zijn bezig onze oude stal om te toveren tot twee ruime boxen. Ook gaat er een nieuwe vloer in. Het is een roostervloer dus er moet iets over.
I.v.m. de roostervloer leek ons het meest logische om vochtdoorlatende tegels te kiezen. Wij kwamen uit bij granuflex rubber tegels 1x1 meter en 3cm dik, speciaal voor roostervloeren.

Onze pony's zullen jaarrond overdag buiten lopen. 's nachts zullen ze op stal staan. Aan de stallen komt nog een uitloopje naar buiten. Deze zal verhard zijn dus lekker liggen doet dat niet.
De stal moet dus een plekje zijn om lekker in te liggen.
Een kennis van ons heeft ook een rubber vloer gelegd en gebruikt geen bodembedekking. Wel kan die pony in een paddock die bestraat is met een paar cm geel zand eroverheen.

Is zo'n vloer wel zacht genoeg om op te liggen? Hooi zal altijd beschikbaar zijn trouwens. Of kunnen we toch beter bodembedekking gebruiken?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:31

Ik heb die van mij op rubber tegels van de gamma. Van die speeltuin tegels. Ze hebben een bestraatte paddock, en dan een inloopstal met die tegels. Mijn grote ruin maakt het niet uit waar hij gaat liggen, maar mijn kleintje wil altijd op de rubber tegels liggen.
Ik heb ook geen bodembedekker, daar kan mijn kleintje niet tegen. De tegels worden wel elke dag schoongemaakt, omdat de urine anders uit gaat bijten. Maar ze bevallen hier heel goed.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:46

Die rubber tegels zijn zonder bodembedekking nooit fatsoenlijk droog (ook als vocht wel kan weglopen) en dus eigenlijk ook niet zo geschikt om op te liggen. Het scheelt wel in het verbruik van je bodembedekking, maar zo 'naturel' zou ik ze nooit gebruiken.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:56

Ik heb ze zelf niet gebruikt. Maar wel mensen gezien die enkel zulke tegels gebruiken. Vond het altijd vies en nattig eruitzien, na een nacht erop staan is het echt wel smerig. Zou er zelf dus niet zo snel voor kiezen. Tenminste niet alleen dat. Als er een laagje vlas overeen ligt is het al beter, vlas neemt veel vocht op.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:02

Hier rubber matten, geen tegels.
Meestal gebruikten wij wel een beetje vloerbedekking gewoon voor het idee.
De tegels zijn na een nacht erop echt wel nat, maar hier gaat paard s'morgens buiten, mest ze uit en tegen de avond als ze binnen komt zijn de matten gewoon weer droog.

LiesBakker
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-16

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:09

Paarden vinden het wel heerlijk om te rommelen met stro, maar je kunt er ook voor kiezen om gewoon wat stro neer te leggen. Dat hoeft dan geen dikke laag te zijn. Verder is mijn ervaring met matten dat je wel eens in de zoveel tijd alles eruit moet halen om de stal goed schoon te maken. Er gaat toch urine onder zitten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:15

Hilli schreef:
Die rubber tegels zijn zonder bodembedekking nooit fatsoenlijk droog (ook als vocht wel kan weglopen) en dus eigenlijk ook niet zo geschikt om op te liggen. Het scheelt wel in het verbruik van je bodembedekking, maar zo 'naturel' zou ik ze nooit gebruiken.

Dit.

finnens schreef:
Ik heb ze zelf niet gebruikt. Maar wel mensen gezien die enkel zulke tegels gebruiken. Vond het altijd vies en nattig eruitzien, na een nacht erop staan is het echt wel smerig. Zou er zelf dus niet zo snel voor kiezen. Tenminste niet alleen dat. Als er een laagje vlas overeen ligt is het al beter, vlas neemt veel vocht op.

En dit.

Ik heb ervaring met rubber tegels in twee systemen. Het ene systeem was puur een box met rubbertegels. Paard stond daar af en toe een nacht in (als ik hem meeneem naar cursus en we meerdere dagen blijven), maar ik vind het niks. Het is en blijft nat en vies. Vind het ook niet fris ruiken. Mijn ruin slaapt regelmatig liggend; in zijn thuisomgeving (paddock, schuilstal, track) is hij eigenlijk altijd schoon, in deze stal met rubber was hij vochtig, vies en plakkerig van de urine en de mest.

Het andere systeem was een inloopstal met een zandpaddock buiten. Die stallen bleven veel schoner, omdat de paarden meestal buiten plassen en binnen alleen eten. Die paarden kunnen ook buiten liggen in het zand, dus kans op een vies, nat paard is ook minder groot. Die paarden lagen volgens mij ook bijna altijd buiten.

Heb je tussen de roosters en het gangpad veel afstand om te overbruggen? Ik heb een keer een prachtig systeem gezien met worteldoek op de roosters en daar een laag van ca 20 cm vlas bovenop. De urine liep grotendeels de mestkelder in, waardoor het vlas heel schoon en droog bleef. Uitmesten was daarom ook supermakkelijk, alleen mest eruit zeven.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:26

Wij hebben tegels in de stal liggen, met een goot achterin de stal waar de urine en "mest sappen" weg kunnen lopen (de goot is ook bedekt met tegels zodat de paarden er niet in kunnen staan). We gebruiken 1 a 2 plakjes stro per dag, zodat de paarden iets hebben om op te liggen en waar ze mee kunnen rommelen.

Ik moet zeggen dat het elke dag een behoorlijke bende is... Soms zijn de stallen zelfs "zompig", omdat de urine nog niet goed door de tegels is gelopen. Dat zou voor mij dus sowieso een reden zijn om wel bodembedekking te gebruiken. Verder is het wel lekker makkelijk schoonmaken hoor! De boel bij elkaar harken, opscheppen en klaar is kees.

Wij maken de tegels 1x per jaar schoon, maar dat zou eigenlijk wel 2x mogen gebeuren. Bij ons staan de paarden in de zomer 24/7 op het land, dus het gaat dan alleen om de herfst/wintermaanden dat ze 's avonds en 's nachts op stal staan. Wanneer ze er het hele jaar op hebt staan, moet je ze misschien nog wel vaker schoonmaken. Dat is trouwens een pittig (en smerig) klusje! Afgelopen zomer hebben we met 5 man schoon staan maken en met 4 stallen zijn we een hele dag bezig geweest.

Wat mij betreft zijn de voordelen: minder bodembedekking nodig, makkelijk uitmesten, goede stevige en isolerende bodem om op te staan

Nadelen: Stal wordt snel een bende wanneer er geen of weinig bodembedekking ligt, tegels raken op een gegeven moment verstopt waardoor urine steeds minder goed wegloopt, je moet eens in de zoveel tijd de stal helemaal leegtrekken en de tegels schoonmaken (wat veel werk is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:27

Ik heb ze ook, van die extra dikke (geloof 5/6 cm dik) vochtdoorlatende tegels van 50 bij 50cm in alle stallen. Zonder bodembedekking vind ik het geen succes. Blijft nat en de paarden zien er als varkens uit. Tevens zag ik mijn paarden toen ook nooit liggen op die tegels. Met stro heb ik ook het idee dat de stal er snel viezer van wordt omdat de tegels altijd wat "soppig" blijven door de urine. Icm vlas werkt het wel perfect bij mij.

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:36

Heb ze ook. Als inloopstal dus altijd open. 1 stal van 6 cm (poepstal) andere van 10 cm en daar staan ze vaak in. Stal van 3 bij 3 en staan ze met z'n tweeën vaak in. Als ze binnen moeten staan komt er een dunne laag vals op.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:39

Ik heb ook rubber tegels maar heb er wel een dun laagje vlas overheen liggen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 23:54

Hmmm dus maar weinig die er fan van zijn helemaal zonder bodembedekking. Ik neigde sowieso al meer naar i.c.m. bodembedekking, maar nu ben ik helemaal om.

Momenteel liggen er rubberen matten in. Grote matten, niet vocht doorlatend. Nu wordt het gebruikt als inloopstal. Nadat ze beide koliek hebben gehad door veel stro eten staan ze nu kaal.
Ze zijn totaal niet zindelijk en plassen rustig over de matten i.p.v. buiten. Ondanks dat ik nu 2x per dag de mest weghaal wordt het een enorme bende. Ondanks dat de tegels die ik bedoel vocht wat doorlaten zal dat waarschijnlijk ook een smerige bende worden.

Vlas en zaagsel gaan hem hier niet worden, omdat wij niets willen afvoeren. De mest met stro kan ik achter bij ons land gooien en dat rijdt mijn man over het land uit. Met vlas en zaagsel ziet hij dat niet zitten.
Het zal dus stro worden. Ergens vind ik het wat eng i.v.m. het eten en koliek laatst, maar met onbeperkt hooi erbij en eventueel azijn erover vernevelen hoop ik het eten tot normale hoeveelheden terug te dringen.

Waar ik nu alleen over twijfel is of ik de huidige matten laat liggen en er wat gaatjes in boor, zodat het vocht beter de mestput in kan lopen. Nu blijft het er echt op liggen. Er is maar 1 stukje waar de matten bestaan uit kleine stukjes. Dat stukje zou ik kunnen vervangen door een grote mat.
Totaal voor twee stallen heb ik +/-30M2 matten/tegels nodig. Er zal best een prijskaartje aan hangen, terwijl de huidige matten misschien ook voldoen.

De stal is 9,40M x 3,30M roostervloer en een ''gangpad'' erbij van 0,50 cm. Dat pad gaan ze erbij krijgen, maar daar komen geen matten op.

Dus :+ de volgende vraag zou ik graag aan jullie stellen. Zouden jullie de huidige matten gewoon houden en eventueel gaatjes erin maken of mijn portemonnee open trekken (geen idee wat het zou kosten?) en nieuwe matten of tegels aanschaffen?
Sowieso gaat er bodembedekker opkomen (waarschijnlijk stro).

Even een foto voor het idee. Hier had ik de stal net een uur voor de foto gemaakt is schoongespoten.
De matten liggen wat hol. Ik moet eerlijk bekennen dat wij ze er nog nooit uit gehaald hebben. Alleen eruit, schoon spuiten en terug erin zorgt er dan hopelijk voordat ze iets vlakker liggen.


Afbeelding


Stal opgedroogd:


Afbeelding


Alvast bedankt voor het meedenken!!!!

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:24

Ik heb niet doorlatende matten en die zijn eigenlijk altijd droog (mits er niet net geplast is natuurlijk), maar die liggen in een box waarvan de vloer net iets afloopt. Het valt te overwegen om beton te storten op afschot zodat de urine ergens naar wegloopt. Het nat blijven nu zal meer te maken hebben met de ongelijkheid van de vloer dan met je matten zelf.

Wil je bodembedekking en moet je uitrijden is vlas oid juist ideaal, dat composteerd namelijk snel itt tot stro wat gewoon niet wil veranderen in mooie zwarte aarde.

En inderdaad vochtdoorlatende tegels worden een nog grotere bende, er gaat nl van alles in vastzitten/vastgetrapt worden, waardoor de boel verstopt.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 00:51

Deze matten droogden ook goed op alleen bleef er in het midden bij iedere mat een plasje staan. Ik ben er toen met een trekker over gegaan. De roostervloer oogt recht, maar heb ik nooit nagemeten.
Er zit aan de zijkanten best wat zooi wat de zijkanten iets omhoog drukt. Ik zou eens kunnen kijken wat enkel schoonspuiten aan verschil maakt.

Dan ga ik toch eens even uitzoeken hoe het met vlas zit. Stro is juist erg goed voor onze grond (akkerbouwgrond). Wij telen tarwe en tegenwoordig kiezen wij, net als vele andere boeren, er voor om na het dorsen het stro te hakselen en onder te ploegen. Dit omdat wij in verhouding meer opbrengst hebben van deze manier van groenbemester en de grond verbeteren dan de opbrengsten van het verkochte stro.
Het hoeft bij ons niet te composteren voor het oer het land gereden wordt.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:28

Ik heb beide soorten in de diverse stallen liggen en alleen in de zomer als ze buiten op het zand kunnen liggen doe ik er geen bedding over. Ze liggen er kaal niet graag op en als het dan echt moet dan krijgen ze snel kale hakken.

Als je echt zonder bedding wilt kun je beter investeren in een Hit Soft bed, die heeft écht zachte losse matrassen, maar ook bedden van wand-tot-wand.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:33

Ik heb speeltuintegels in mijn inloopstal. Zijn soms nat maar vaker niet dan wel.

Voor mij was het zacht genoeg als ik mezelf vanuit stand zo op mijn knieen kon laten vallen zonder pijn en dat was zo.

violafan
Berichten: 153
Geregistreerd: 11-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:34

ik heb rubbertegels bij mijn voerplaats buiten. Dat bevalt super. Weet niet of het fijn is in de stal. daar heb ik beton met dikke laag vlas

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 10:50

DubbelDun schreef:
Ik heb beide soorten in de diverse stallen liggen en alleen in de zomer als ze buiten op het zand kunnen liggen doe ik er geen bedding over. Ze liggen er kaal niet graag op en als het dan echt moet dan krijgen ze snel kale hakken.

Als je echt zonder bedding wilt kun je beter investeren in een Hit Soft bed, die heeft écht zachte losse matrassen, maar ook bedden van wand-tot-wand.


Ik ben er nu over uit dat er hoe dan ook bedding overeen komt (waarschijnlijk stro). Mijn shetlanders zijn enorme vuilakken, de toekomstige E pony hopelijk minder O:) Ondanks dat mijn shetten gewoon buiten kunnen, verkiezen ze de stal om in te plassen en te poepen en daar banjeren ze dan ook nog het liefst doorheen.

Ik ben eens gaan berekenen wat nieuwe rubber tegels mij gaan kosten, maar dat is een behoorlijk prijskaartje. Ik heb besloten gewoon deze matten te gebruiken met een lekkere laag stro.
Als het stro eruit is kan ik ze makkelijk schoonspuiten en met een trekker droog trekken.

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:29

Ze gebruiken hier ook de stal als toilet als ik er zomers bedding in laat liggen, dus vandaar dat ik hem dan ook leeg laat. Ze doen het maar in de paddock :D De open stal is dan alleen bedoeld om te schuilen tegen zon en regen.

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:47

Ik had rubber matten uit een ligboxenstal in mijn schuilstal. Dat werd zonder bodembedekking wel nattig. Ik strooide een miniem laagje vlas en dat werkte perfect voor mijn merrie met stofallergie.

By_Chantal
Berichten: 173
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:57

Er zijn er veel die rubberen matten gebruiken ter vervanging van bodembedekking, maar dit is zo slecht!

Je dient er ten alle tijden vlas, stro of zaagsel overheen te strooien, enkel niet zo veel als je normaal gebruikt, dus je bespaard hiermee wel flink op de maandelijkse kosten.

I.c.m een dunne laag bodembedekking, is het ideaal! Let wel, zorg dat je de matten goed doorspuit met hogedruk eens per kwartaal, zo blijft het mestvocht perfect weglopen en gaat het ook niet stinken. Let wel op dat je matten hebt welke 'grof' zijn, je hebt ook gladde rubberen matten, als dit nat wordt, kunnen ze flink gaan glijden, ook voornamelijk omdat het mestvocht hier natuurlijk niet doorheen kan weglopen.

*Paarden die kort draaien op een rubberen ondergrond, is funest voor de kogels en gewrichten ( vraag je DA )

Tevens liggen paarden niet graag op alleen een rubberen mat dus dit raad ik je persoonlijk niet aan :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 12:14

DubbelDun schreef:
Ze gebruiken hier ook de stal als toilet als ik er zomers bedding in laat liggen, dus vandaar dat ik hem dan ook leeg laat. Ze doen het maar in de paddock :D De open stal is dan alleen bedoeld om te schuilen tegen zon en regen.


Hmmm wel bedding, geen bedding, zomer, winter mijn shetten lopen heel de dag buiten en lijken gewoon enkel naar stal te gaan om te plassen en te poepen :') Ik heb werkelijk waar echte smeerlappen.
Ik ga me er maar bij neer liggen denk ik :+

By_Chantal schreef:
Er zijn er veel die rubberen matten gebruiken ter vervanging van bodembedekking, maar dit is zo slecht!

Je dient er ten alle tijden vlas, stro of zaagsel overheen te strooien, enkel niet zo veel als je normaal gebruikt, dus je bespaard hiermee wel flink op de maandelijkse kosten.

I.c.m een dunne laag bodembedekking, is het ideaal! Let wel, zorg dat je de matten goed doorspuit met hogedruk eens per kwartaal, zo blijft het mestvocht perfect weglopen en gaat het ook niet stinken. Let wel op dat je matten hebt welke 'grof' zijn, je hebt ook gladde rubberen matten, als dit nat wordt, kunnen ze flink gaan glijden, ook voornamelijk omdat het mestvocht hier natuurlijk niet doorheen kan weglopen.

*Paarden die kort draaien op een rubberen ondergrond, is funest voor de kogels en gewrichten ( vraag je DA )

Tevens liggen paarden niet graag op alleen een rubberen mat dus dit raad ik je persoonlijk niet aan :)


Ik ga er inderdaad lekker stro overeen doen. Vlas rijdt mijn man liever niet over het land uit en na een keer koliek door stro eten durf ik vlas sowieso niet aan. Ik het begin kan ik het stro misschien een beetje mengen met wat mest of wat azijn er over. En natuurlijk onbeperkt hooi om altijd wat te knabbelen te hebben.

Ik ga deze matten laten liggen, deze zijn echt totaal niet glad ook niet als ze helemaal nat zijn. We gaan er enkele gaatjes in maken al loopt vocht ook door de gleufjes in de matten wat weg. En dan inderdaad 4x per jaar goed schoonspuiten en met de trekker droog trekken.

Geldt dat minder stroverbruik ook voor niet vocht doorlatende matten? Al moet ik zeggen dat het i.p.v. vocht doorlaten het vocht via de gleufjes ook wat af kan voeren.

Ik denk ook dat ze iets minder hol zullen liggen als we de matten eruit halen en alles goed schoon maken.
Ik heb nog eens nagevraagd aan mijn man en de roosters zelf zijn 35 cm dik en vrij breed en ze zijn van beton. Volgens hem zakt daar absoluut geen paard doorheen.

Bedankt allemaal voor het meedenken en al jullie tips!

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:37

Delphi schreef:
... en na een keer koliek door stro eten durf ik vlas sowieso niet aan...
Zal ergens wel een foutje in staan, anders is het niet echt logisch :)

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 15:28

DubbelDun schreef:
Delphi schreef:
... en na een keer koliek door stro eten durf ik vlas sowieso niet aan...
Zal ergens wel een foutje in staan, anders is het niet echt logisch :)


Misschien een onterechte angst van mij. Maar omdat het zulke vreetzakken zijn eten ze bijna alles. Een beetje stro kan geen kwaad, maar nu hadden ze er blijkbaar teveel van op.
Omdat het zulke vreetzakken zijn durf ik vlas niet aan. Als ze daar van gaan eten heb ik een groter probleem lijkt mij. Ik begreep dat dat echt kwaad kon en als ze daar verstopping van krijgen het vaak veel ernstiger is dan van stro.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:48

Hilli schreef:
Die rubber tegels zijn zonder bodembedekking nooit fatsoenlijk droog (ook als vocht wel kan weglopen) en dus eigenlijk ook niet zo geschikt om op te liggen. Het scheelt wel in het verbruik van je bodembedekking, maar zo 'naturel' zou ik ze nooit gebruiken.


Dat is niet mijn ervaring maar plassen en meeste poepen doen ze hier wel buiten. Maar als je een uitloop aan de stal maakt heb je grote kans dat ze dat bij jou ook gaan doen. Mijn kleintje gaat altijd op de tegels liggen ipv buiten in het zand. Demping is erg goed.