Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 13:16

Ik heb een probleempje :+
Ik heb de paarden bij huis staan, maar we hebben geen automatische waterbakken.
In plaats daarvan hebben we speciekuipen van 60liter die we dagelijks vullen.
Nou is 1 van mijn paarden erachter gekomen dat je uitstekend je benen kan schuren aan die watertonnen (denk ik want ze gooit ze geloof ik niet met opzet om), ze heeft geen mok en geen mijt maar zie haar buiten af en toe langs haar eigen benen schuren (niet zo vaak dat ik denk dat ze er veel jeuk aan heeft) dus ik denk dat ze dat ook bij de waterton doet.
Echter is het niet heel grappig als je 60liter water door het gangpad hebt liggen, het gebeurt toch bijna dagelijks dat die weer om ligt.

2wanden zijn van hardhout (tussenschot en deur), en 2 wanden van steen (achterwand en 1 zijkant) dus evt zou ik een soort omhulsel kunnen maken in 1 hoek? Maar de waterton moet er voor ons nog wel makkelijk uit te halen zijn ivm dagelijks schoonmaken...
Iemand nog een oplossing...?

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:19

Ik leg er een grote steen in :Y)

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:21

Idd een steen erin, of een (auto)band eromheen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:22

Hier ook van die grapjassen, bij voorkeur de achterbenen waarbij ze dus achterwaarts ertegenaan duwen :+
Een zware steen helpt idd goed, ik klem de bakken altijd tussen andere bakken in waardoor ze stabiel blijven. Maar dat kan natuurlijk niet in een stal :=

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:22

Of een kleinere emmer ophangen en dan vaker vullen.

Cajra
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:27

IJzeren beugels maken en die aan de wand vast maken. Ton erin en klaar.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:29

Misschien kan je een ring in de muur boren. Zo een bijvoorbeeld: Afbeelding

En dan een klein gaatje maken in de speciekuip (aan de bovenkant natuurlijk :+ ) Door het gaatje een touwtje met een musketon er aan: https://www.divoza.com/nl/musketon-25mm

Dan kan je de musketon vastmaken aan de ring. Dan valt hij niet meer om en makkelijk los te maken ;)

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:30

Wij hebben ouderwetse ijzeren wasmanden opgehangen in de stal en daar zo'n flexibele emmer in gedaan. Emmer haal je gemakkelijk er weer om schoon te maken. 1 van mijn paarden laat alleen enorme hoge gevulde tonnen staan of de emmer in die wasmand. De rest gaat door de wei of de stal en is dan meestal ook kapot.

tones

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:41

Ik heb er een tractorband omheen als er een omgooier loopt.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:45

Wij hebben er prikpaaltjes omheen gedaan zodat alleen drinken kan maar duwen niet. En een flinke steen er in!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 13:47

ik heb de tonnen vervangen door een grote gele metselkuip van 120 liter ofzo. Die gooien ze enkel soms nog eens om als die bijna leeg is, maar zelfs dan meestal niet.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 14:13

Bedankt voor de vele en snelle tips!! Ik ga even een mooie steen opzoeken buiten :Y) dat doe ik eerst wel als noodoplossing. Alleen om elke dag die steen eruit te moeten vissen om de bak schoon te maken... Denk dat er toch een soort 'omheining' omheen gaat.

Die tip van een ring met musketonhaak vind ik ook een hele uitvinding! Ben alleen bang dat de musketonhaak het niet gaat houden, is een kwestie van een flink stevige opzoeken denk ik. En ze gooit de bak om in de richting van de muur dus weet niet of dat gaat helpen.

Een kleinere emmer en dan ophangen hebben we aan gedacht, maar dan zou ze niet meer kunnen soppen en heeft ze snachts niet veel water. Meerdere ophangen zou kunnen idd, ga ik over nadenken.

Autoband is ook een goed oplossing, hebben nu alleen een mega grote trekkerband dan is een kwart van de stal wel gevuld denk ik (terwijl de stallen 4x4 zijn haha)
Laatst bijgewerkt door Dunkeedoo op 27-01-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:16

Musketonhaak werkt prima. Hier hebben we de slowfeeders met haken vast staan en daar wordt harder aan gesjord dan aan een waterbak. Wel zorgen dat ze niet bij de haak in de buurt komen met neus/mond. Ik zag laatst een foto van een paard met een neuspiercing :oo

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 14:19

M_i_R door je uitleg van de slowfeeders is er een kwartje gevallen haha. Een ring kun je natuurlijk ook wat hoger vastmaken of aan de andere kant van de tralies ivm met de neus/mond en musketonhaak zoals je zij (en dan de bak idd met een touw en musketonhaak). Dan kan de bak ja niet om, ook niet in de richting van de muur omdat hij omhoog word gehouden! Slimm 8-)

elinefoto
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:22

Je zou een water bak van steen kunnen maken, eventueel met rubber er om heen als je paard gaat schuren.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:29

De pony ( mini-shet) van mijn dochter gooit ook de 60 liter specikuip om. Niet omdat ze jeuk heeft maar ze maakt er een spelletje van (met haar voorbenen gaat ze erin staan, staan spetteren en dan maakt ze een soort van buiging en trekt daarbij de bak mee om). Wij hebben haar bak met sjorrebanden vast gezet.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:37

Afbeelding
Hier nog veel meer plezier om het te doen als de baas kijkt en er vervolgens een rondje mee galopperen:')

We vullen hem maar een keer per dag als hij het doet of maar een bodempje erin. Een bal helpt ook als afleiding.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:53

Cemlys schreef:
[ [url=m/jrbwr0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog veel meer plezier om het te doen als de baas kijkt en er vervolgens een rondje mee galopperen:')

We vullen hem maar een keer per dag als hij het doet of maar een bodempje erin. Een bal helpt ook als afleiding.


_O- _O- _O- _O- _O- _O-

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:03

Cemlys schreef:
[ [url=m/jrbwr0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier nog veel meer plezier om het te doen als de baas kijkt en er vervolgens een rondje mee galopperen:')

We vullen hem maar een keer per dag als hij het doet of maar een bodempje erin. Een bal helpt ook als afleiding.


Ik heb een haflinger die dit ook doet -O-
Zowel buiten als in de stal.
Dus ik ga ook eens kijken of ik die in de stal vast kan maken.
Weide vind ik niet zo heel erg.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 15:01

In de weide doet ze het niet, dan was het geen probleem geweest. Cemlys haha die van jou maakt er echt een spelletje van :D
We gaan hem vastzetten, hoe zijn we nog niet over uit.
Met steen erin kreeg ze hem alsnog om haha... Dus dat hebben we opgegeven

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:04

Klopt stenen helpt hier ook niks. Een keer wel 8 stoeptegels ingelegd, maar dan is je kuip ook vol haha.
Ja hij maakt er een spelletje van hoor, vooral naar m'n vriend toe, dan staat ie te kijken en met z'n benen in de bak te rammelen tot ie terug kijkt of wat roept. ;)

LiesBakker
Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-16

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:16

Een grote steen in leggen

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:22

Ik heb mijn 60 l speciekuip in de wei in een 4wheeldrive autoband liggen.
Die zit er mooi strak om heen en neemt niet zoveel ruimte in beslag.
Mijn man heeft die bij de lokale bandenboer vandaan geloof ik.

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Paard gooit wateremmer om, wat te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 12:06

Hebben het opgelost door een oud halstertouw om de bak te doen met een klip vast zodat die makkelijk los kan, en daaraan zitten 3 touwen naar de spijlen. Omdat hij in de hoek staat en aan 3 kanten vastgehouden word door de touwen krijgt ze hem niet meer om!