Nieuwe bak op leemgrond. Advies gevraagd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Nieuwe bak op leemgrond. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 14:54

Hallo bokkers.

Helaas is mijn huidige bak te nat, en droogt niet snel genoeg op. Deze zomer met vaak extreme regen buien was het drama, en kon ik dus ook al zomers niet meer fatsoenlijk thuis rijden.

Ik zal even de situatie uitleggen:
Mijn huidige bak was 18 jaar geleden bedekt met hout snippers, toen we het kochten.
Dat is gaan rotten, en wij maakten ook geen gebruik meer van de bak. Toen ik begon met rijden, hebben we op dezelfde plek weer een bak gemaakt (alles was volgegroeit). Het was prut geworden door de verrotte houtsnippers. Toen bedachten wij om het eens goed om te spitten. Er kwam geel zand naar boven, wat prachtig leek. Dit was helaas leemgrond. Met regen was dit super glad, dus besloten om woudzand er op te gooien. Dit ging wel, maar na tien jaar is dit echt een slecht stuk grond geworden. En na al het gepruts in die grond is het denk ik echt hopeloos geworden.

Mijn nieuwe plan voor het idee van een nieuwe bak:

Andere plek, waar ik op 80 cm zand zit, daarna komt de leem. en een sloot er naast.
idee 1:
gewoon het stuk land omwoelen en daar woud zand op.

of idee 2:
toch drainage 30 cm diep in de grond, en ook gewoon woudzand er op.

Iemand misschien andere ideeen of betere ideeen?
ik heb al gegoogled, maar het is toch per situatie anders vandaar dat ik mijn eigen topic plaats.

Bedankt alvast.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 21:48

Ik heb een eb- en vloedbak en het is echt perfect, je kan zelf het waterpeil regelen. en we hebben eco-roosters, dat zorgt voor stevigheid en is tegen verzakken etc: Afbeelding

Het rijdt heerlijk en ik raadt t echt aan!
Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe bak op leemgrond. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:17

Met leem kan je water niet weg, dus of draineren of leemlaag weghalen (schijnt voor sommige koeienstallen interessant te zijn mits schoon leem). Zand opbrengen zonder afgraven heeft als voordeel dat water makkelijker wegloopt, want water zoekt het laagste punt (wat dan niet je bak is, mits die al op een hoger punt ligt natuurlijk). Wel goede sluitbanden leggen om je zand op de plek te houden en gebruik wegendoek om je lagen te scheiden.

Ook met die ecoroosters is wegendoek nodig + nog steeds moet het water weg kunnen en zand op de plek blijven anders verzakt de boel alsnog.

Vraag de lokale loonwerker om advies, wat het beste werkt hangt nog al af van de grondsoort, afwatering, etc.

Elke bak heeft onderhoud nodig en er zal elke X jaar zand bij moeten. Het eeuwige leven hebben ze ook zelden (zand slijt ook en dan laat het minder goed water door). Kijk dus ook naar de lange termijn, blijft de bak bereikbaar met machine, wat mag er van de gemeente qua toevoegingen aan het zand (veel wordt gezien als milieubelastend en kost aardig wat om af te voeren). En als je de bak ook als paddock wil gebruiken zijn veel toevoegingen om verschillende redenen geen optie.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 09:32

Onze bak ligt trouwens op veengrond, de onderkant en zijkanten zijn helemaal 'waterdicht' zodat je echt zelf voor 100% het water niveau regelt (afhankelijk van regen/droogte/kou) daardoor heb je ook geen last van overtollig water in de bak

Edit: hierdoor komt het zand ook niet in contact met de grond, we hebben onder de rooster drainagezand dan vilt doek dan de roosters en dan 'paardenbakkenzand'
Wij gebruiken de bak ook gewoon als paddock, de roosters helpen dan juist tegen (diep) graven, erg fijn :j

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 12:33

Mooie ideeën helaas boven mijn budget :')

Denken jullie dat idee 2 zou werken? Iemand ervaring hier mee?
Betekend dus in de zandgrond 30cm diep drainage leggen.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Nieuwe bak op leemgrond. Advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:12

Met leem, waar je water dus amper weg kan, is er imo maar 1 goeie optie om een constant goeie piste te krijgen, en dat is eb- en vloed...

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:17

faytjefay schreef:
Onze bak ligt trouwens op veengrond, de onderkant en zijkanten zijn helemaal 'waterdicht' zodat je echt zelf voor 100% het water niveau regelt (afhankelijk van regen/droogte/kou) daardoor heb je ook geen last van overtollig water in de bak

Edit: hierdoor komt het zand ook niet in contact met de grond, we hebben onder de rooster drainagezand dan vilt doek dan de roosters en dan 'paardenbakkenzand'
Wij gebruiken de bak ook gewoon als paddock, de roosters helpen dan juist tegen (diep) graven, erg fijn :j


Wie heeft bij jou dit zo aangelegd? Als ik vragen mag. Met die roosters heb ik nog niet eerder gezien.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:42

Met zo'n roosters wordt in Duitsland veel gedaan, maar is voor een rijpiste niet nodig.
Voor een paddock kan het idd wel handig zijn, voor een piste heeft het geen toegevoegde waarde en laat het het geheel alleen maar een pak meer kosten.

Riri94
Berichten: 1380
Geregistreerd: 01-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 16:25

s0173957 schreef:
Met leem, waar je water dus amper weg kan, is er imo maar 1 goeie optie om een constant goeie piste te krijgen, en dat is eb- en vloed...

Ja maar het is dus eerst een laag met grond zand van 80 cm, en daaronder pas leem. Nu vroeg ik mij af of dit dan verschil maakt.

faytjefay

Berichten: 186
Geregistreerd: 04-10-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:55

s0173957 schreef:
Met zo'n roosters wordt in Duitsland veel gedaan, maar is voor een rijpiste niet nodig.
Voor een paddock kan het idd wel handig zijn, voor een piste heeft het geen toegevoegde waarde en laat het het geheel alleen maar een pak meer kosten.


Bij ons golft de grond heel erg, zeker met een grote fries, het heeft in zekere zin dus wel toegevoegde waarde want instructrices of 'zijlijnkijkers' worden niet zeeziek :# , en zoals ik eerder zei geeft het stevigheid aan de bak.

De roosters zijn idd nieuw in nederland, in duitsland is het veel meer bekend, we hebben ze ook daar besteld