Paard krijgt kale plek van dekje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:06

Ik hoop dat het hier goedstaat. Twijfelde waar ik hem neer moest zetten, haha.

Een paar weken geleden hebben we mijn paard geschoren. We hebben ook ruim een zadelvorm laten staan op zijn rug.
Maar nu krijgt mijn paard schuurplekken op zijn rug, daar waar het dekje op zijn rug komt te liggen..
Ik heb nu van iemand anders een dekje te leen gekregen, die zachter is. Want bij mijn dekjes waren de randen wat hard en die lijn die in t midden over t dekje loopt, was ook hard aan de achterkant van het dekje..
Maar heeft iemand tips? Of kan ik er wat op smeren?
Ik zat zelf te denken om een stukje bont op mijn oude dekje te naaien, zodat het nog minder snel schuurt. Maar of dat werkt...?

Zo ziet het er nu uit;

Afbeelding
Afbeelding
Kwam net terug van een lange buitenrit. Vandaar dat zijn rug nu nat is.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:44

Niemand? :')

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:46

Dikke kans dat he zadel niet meer goed ligt...

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:50

Herkenbaar hoor.Een bontje direct op de rug doet wonderen.
Mijn zus heeft zelfs uit wat dekjes een stukje geknipt zodat het niet meer kan schuren.
Die heeft ook een iets uitstekende ruggengraat en daar schuurt het randje ook.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:54

Mijn arabier heeft daar ook altijd last van in de winter. Het enige wat helpt is met een lamswollen pad te rijden.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:55

Hoezo ligt dat aan t zadel dan, Marlinde?

@ambre,
Ik heb er al een onderleggen onder liggen. Als ik er dan ook nog een bontje onder moet leggen.. Weet niet of dat verstandig is?
Daarom dacht ik om een stukje bont (zoiets van een bontje dus) op n dekje te naaien. Is een beetje hetzelfde idee?
Een stuk uit een dekje knippen kan eventueel ook inderdaad!

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:55


xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:57


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:13

Ik zou niet gelijk aan het zadel denken, sommige dekjes zijn qua pasvorm gewoon bagger. Heb 1 dekje waarvan de rand met bies een soort van korter qua vorm is waardoor ie ook op dat punt trekt, dus ik durf te wedden als ik daar mee ga rijden dat ik ook zo'n plekje krijg.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:48

MarlindeRooz schreef:
Dikke kans dat he zadel niet meer goed ligt...

Bewegelijk paard (zeker achterste deel rug) + iets stijf/te lang dekje en je hebt dit al. Niks mis met zadel, want met een correct gevouwen wollen deken was het meteen opgelost.

Redford
Berichten: 148
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:08

Hier vorig jaar ook gehad met onze pony.. Geschoren en blijkbaar een wat scherp randje aan het dekje. Dit jaar nog niet gezien

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 22:30

Ik verwacht ook niet dat het aan het zadel ligt. De kale plek is echt waar het dekje zit. Als mijn paard begint te lopen dan schuift dat dekje, natuurlijk, heen en weer. Daarom verwacht ik dat het gewoon door het dekje komt.

Ik kan altijd even kijken of ik het dekje strak kan vastmaken aan de singelstoten (Doe ik namelijk nooit), om te kijken of die dan niet op de plek zit. Maar ik ben er bang voor..

Maar ik moet dus eigenlijk zoiets hebben;
http://www.ruitersportruinen.nl/Webwink ... grijs.html ?
Al is deze nou niet heel mooi ofzo _O-

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:05

Dat zie je vaker bij dekjes die geen mooie pasvorm hebben en te recht gesneden zijn in de ruglijn.
Je wilt een dekje gebruiken dat aan voorzijde omhoog loopt en aan achterzijde ook.
Goedkope dekjes (en die van Anky) zijn vaak te recht in gebruik en dan krijg je deze typische schuurplekjes achter het zadel.

Als je wilt gaan kopen, denk dan aan zoiets: (let op de bovenlijn)
https://www.ruitersportgierman.nl/euro- ... GwodSp8MGA

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 23:25

Dees schreef:
Dat zie je vaker bij dekjes die geen mooie pasvorm hebben en te recht gesneden zijn in de ruglijn.
Je wilt een dekje gebruiken dat aan voorzijde omhoog loopt en aan achterzijde ook.
Goedkope dekjes (en die van Anky) zijn vaak te recht in gebruik en dan krijg je deze typische schuurplekjes achter het zadel.

Als je wilt gaan kopen, denk dan aan zoiets: (let op de bovenlijn)
https://www.ruitersportgierman.nl/euro- ... GwodSp8MGA


Ik rij het meeste met dit dekje;
https://www.ruitersportgierman.nl/euro- ... ircle.html
En die loopt ook wel iets omhoog, ofniet?
En met een BR (event?) dekje..

Heb je nog tips voor andere dekjes? :')

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:27

Die jij hebt loopt in 1 gebogen vorm, je kan beter zo eentje nemen:
https://www.agradi.nl/br-zadeldek-glamo ... oCxBDw_wcB
Doordat deze niet 1 vorm heeft valt ie mooi over de schoft en trekt ie daarom ook niet achter naar beneden om dat te compenseren (als je het volgt :') )

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:05

Heeft niets met je dekje te maken, laat je niet gek maken.

Je hebt zijn vacht afgeschoren, dat maakt het haar wat hij nu nog heeft broos. Als je er dan iets oplegt wat goed aansluit, breekt dat zijn haren af, omdat de haren al beschadigd zijn.

Oplossing, niet scheren.. Maarja , dat is al gebeurd. Miss een dekje van zijde? ( onzin natuurlijk, gewoon geen zorgen maken, haartjes groeien wel weer aan)

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 00:09

Nielojram schreef:
Heeft niets met je dekje te maken, laat je niet gek maken.

Je hebt zijn vacht afgeschoren, dat maakt het haar wat hij nu nog heeft broos. Als je er dan iets oplegt wat goed aansluit, breekt dat zijn haren af, omdat de haren al beschadigd zijn.

Oplossing, niet scheren.. Maarja , dat is al gebeurd. Miss een dekje van zijde? ( onzin natuurlijk, gewoon geen zorgen maken, haartjes groeien wel weer aan)


Ja, maar we hebben dus een stuk laten staan. Hoe kan t dan dat het nu ineens afbreekt? Want het lag gewoon op zijn vacht. Niet op t geschoren stuk

Scheren is inderdaad al gebeurd. Hij had een dikke teddyvacht en met 5x in de week trainen en 2x in de maand cc was scheren t makkelijkst haha.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:16

Nielojram schreef:
Heeft niets met je dekje te maken, laat je niet gek maken.

Je hebt zijn vacht afgeschoren, dat maakt het haar wat hij nu nog heeft broos. Als je er dan iets oplegt wat goed aansluit, breekt dat zijn haren af, omdat de haren al beschadigd zijn.

Oplossing, niet scheren.. Maarja , dat is al gebeurd. Miss een dekje van zijde? ( onzin natuurlijk, gewoon geen zorgen maken, haartjes groeien wel weer aan)

Ik heb dezelfde ellende gehad en die pony was niet geschoren. Kan zijn dat de wintervacht een andere structuur heeft en dat meespeelt, maar scheren is de oorzaak niet.

JosanneD

Berichten: 84
Geregistreerd: 26-03-12
Woonplaats: Rijssen

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:19

Ik lees even mee, mijn verzorgpaard heeft dit namelijk ook. Hij is alleen niet geschoren en heeft ook plekjes bij de hoek aan de onderkant..

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 00:24

En als je het dekje goed omhoog de kamer in trekt?

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 00:28

Lauraxnick schreef:
En als je het dekje goed omhoog de kamer in trekt?


Dat doe ik altijd al. De voorkant trek ik omhoog en de achterkant ook... Maar door de onderlegger die ik er onder heb, gaat t ietje moeilijker, haha :')

Nielojram

Berichten: 7798
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Paard krijgt kale plek van dekje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 01:10

Haar in de rui is gewoon broos.

En haar wat geschoren is ook. Het hele lichaam reageert hierop,ook de delen die niet geschoren zijn.

Wat ik wil zeggen is dat je het niet in je dek,of de aanschaf van een veel duurder dekje,hoeft te zoeken.
Er gebeurt iets met de pels van je dier,omdat jij daar een verandering in hebt aangebracht.
Kan je geen dekje tegen op kopen..

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 08:47

Die van mij had het ook maar dan vooral bij het verharen.

Ik legde deze dan op de rug onder het dekje. Had dan ook geen onderlegger nodig. Als ie niet meer "plakte" spoelde ik m ff af en liet m drogen.

https://www.ruiterhart.nl/95-zadel-onderlegger

Je hebt ze ook met een dikkere voor of achterkant als je zadel verhoogd moet worden maar deze vond ik erg fijn.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 09:41

S_en_Z schreef:
Die van mij had het ook maar dan vooral bij het verharen.

Ik legde deze dan op de rug onder het dekje. Had dan ook geen onderlegger nodig. Als ie niet meer "plakte" spoelde ik m ff af en liet m drogen.

https://www.ruiterhart.nl/95-zadel-onderlegger

Je hebt ze ook met een dikkere voor of achterkant als je zadel verhoogd moet worden maar deze vond ik erg fijn.


Als ik op je link klik, zie ik alle onderleggers. Dus ik weet niet welke jij bedoeld? Haha :).
Ik heb net vorige week een Equest V3 onderlegger aangeschaft. Dit zadel wat ik nu heb ligt niet helemaal geweldig, dus gebruiken we de V3 pad (We zijn druk opzoek naar n ander zadel. Maar mn paard heeft een lastige rug).. Dus ik vind het een beetje zonde om een soortgelijke onderlegger te kopen, als het ook een onderlegger is die ophoogd etc, haha.
Maar als je de goede link stuurt, kan ik altijd even kijken :)

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 10:27

liekec schreef:
Die jij hebt loopt in 1 gebogen vorm, je kan beter zo eentje nemen:
https://www.agradi.nl/br-zadeldek-glamo ... oCxBDw_wcB
Doordat deze niet 1 vorm heeft valt ie mooi over de schoft en trekt ie daarom ook niet achter naar beneden om dat te compenseren (als je het volgt :') )


Ik zou dus zelf never nooit zo'n vorm dekje kopen he?
Bij mij loopt het dekje namelijk nooit zover over de schoft dat er een boog aan de voorzijde in het dekje hoeft te zitten. Het moet aan voorzijde alleen maar oplopen, verder niets. Ik geloof dus ook niet dat deze vorm de achterzijde 'vrij' zal spelen.

TS, die Eurostar dekjes zijn prima. Daar kan het dan eigenlijk niet aan liggen. Maar je gebruikt iets onder het dekje? Bont? Daar krijgen ze geen schuurplekken van. Gelpad dan? Mischien kun je dat beter even achterwege laten.

Heb je bij het scheren wel ruim voldoende haar gelaten op de plek waar het zadel komt te liggen? Wellicht is de achterkant net iets te veel weggeschoren?