Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 13:54

Iedereen die paarden heeft, heeft wel ervaring met stroomapparaten. Dus er zijn hier op bokt vast mensen die hun ervaring hier over willen delen.

Zo'n 4 jaar geleden kochten we een huis met een stuk weiland wat 200 meter verderop lag. Op advies er toen voor gekozen om thuis een stroomapparaat op de 230V te hangen en een goede, dure grondkabel voor de aanvoer naar de wei (draad loopt bij de buren en een akker achter langs en komt zo bij de wei). Zolang als alles goed aangesloten zit, een super oplossing.
Maar dan komt het. In het begin hing de draad boven de grond, maar om de haverklap hing er weer een kettingzaag, bosmaaier, tractor, maaier, etc in. Dus na de zoveelste reparatie de draad het grootste deel onder de grond laten lopen (60cm die altijd wordt aangeraden). Maar helaas kwam de draad nu toch een ploeg tegen van een buurman die net buiten zijn akker kwam met de machine. Draad voor een groot deel kapot getrokken onder de grond. Alles weer gemaakt. En nu kwam ik er vorige week achter dat er weer iets achter de draad is blijven hangen. Draad is weer kapot en verdwenen onder de grond en met wat graven hebben we hem nog niet gevonden.

Ik ben er nu zo klaar mee dat ik een ander stroomapparaat wil dat ik gewoon bij de wei neerzet. Geen gedonder meer met een aanvoerdraad die kapot is waar je pas achter komt als er weer eens een pony is ontsnapt.
Dus ik naar de winkel om "even" een stroomapparaat te kopen. Viel dat even vies tegen. Zoveel keuze. Dus besloten eerst maar eens even alles goed uit te zoeken, voordat ik zometeen met een apparaat zit, dat niet is wat ik zoek.

Onze eerste idee ging uit naar een accu apparaat. Maar daar hoor ik hele wisselde verhalen over. Van elke dag opladen tot 1 keer per 3 maanden opladen. En als een accu leeg is, kan hij kapot vriezen, dus in de winter altijd goed controleren of hij voldoende gevuld is.
Batterij-apparaat zijn er ook legio van. Wat is een goede en welke batterijen hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding.
En ik kwam er achter dat ook de zonnepaneelapparaten betaalbaar aan het worden zijn. Dus dat zou eventueel ook nog een optie kunnen zijn. Maar hoe houden deze apparaten zich in de praktijk? Op dit moment heeft de Gallagher S16 onze interesse, maar zou dit apparaat onze situatie aan kunnen?


Omtrek van het weiland is ongeveer 400 meter en is afgerasterd met 4 draden, waarvan er eentje nu niet aangesloten is op de stroom. Dus apparaat zal minimaal 1600 meter draad aan moeten kunnen. Draden zijn vrij van begroeiing en helemaal heel, dus een goede stroomgeleiding.

Barst los met ervaringen of tips. Alles is welkom.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:01

Kun je de stroomdraad niet in een pvc buis of andere sterke buis onder de grond leggen zodat die niet snel kapotgetrokken wordt?

Accu heb ik ook goede ervaringen mee. Wij hadden een zware, de zwaarste 12V accu en die ging zelfs een half jaar mee. En daar stond zelfs de verlichting nog bij die 's avonds vaak aan ging. Gewoon zorgen dat de draad nergens contact maakt met de grond, dan gaat die accu lang mee.
Zonnepaneel is ook ideaal. Wij hebben er eentje van 100 euro incl omvormer op onze boot gemonteerd afgelopen zomer, die laadt de accu, en dat werkt gewoon perfect. Er zijn nog kleinere paneeltjes te koop, ook meer dan genoeg voor een stroomapparaat.
Edit, wij hebben deze maar dan de iets grotere: https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... EVXg5DtSrU
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-12-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:03

Koop een apparaat dat op een auto accu werkt, koop twee auto accu's en een acculader. Voila, klaar, nooit meer ellende.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:03

hoe het in nl zit weet ik niet,maar je kan ook gewoon een elektrische aansluiting aanvragen bij je weide.
kost je wel wat geld,maar een weide-afsluiting op netstroom is sowieso veel beter en veiliger.

ik zou die optie ook zeker bekijken.

hier enkel maar miserie gehad met batterij-toestanden(van te weinig snok tot platte batterijen tot nog minder snok en ga zo maar door)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:03

Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe kort mensen met hun accu doen.
Ik doe er echt meer dan 3 jaar mee. Heb 3 grote stukken land.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:04

Voss farming gekocht bij agrishop.nl 100 euro maar dan ben je wel van de sh.t af

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:07

Met een zonnepaneel heb je er idd geen omkijken naar.
En geen ervaring mee maar even kijken of je de accu een beetje vorstvrij inpakken/wegzetten.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:12

Ik heb ook de Voss Farming van de agrishop. Heel tevreden over!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:16

12V accu apparaat en dan 2 accu's vragen bij je garagist. Veel mensen laten voor de winter prevntief hun auto accu's vervangen en die kunnen nog jaren dienen voor een schrikdraadtoestel. Telkens 1 in gebruik en 1 thuis opladen. Als je omheining in orde is en nergens takken of zo raakt gaat je accu niet zo snel ontladen. Accu gaat wel stuk bij de cobinatie van ontladen zijn en koud weer. Dus in de winter de accu's sneller wisselen en niet te ver laten ontladen. Als je een schuilstal hebt zou je een zonnepaneel op het dak kunnen leggen en op je accu aansluiten.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 14:45

8nnemiek Ik denk niet dat een buis om de draad gaat werken. De laatste keer is hij aan stukken getrokken door een ploeg achter de tractor. Daar kan geen buis tegenop helaas.

tengeltje11 Dat is misschien ook nog wel een optie. Zal eens kijken hoe dat hier in Nederland zit.

HorseTopShop wat voor apparaat/accu's heb je dan? Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar de ervaring van andere mensen opgeschreven. En daar hoor ik toch maximaal enkele maanden steeds voorbij komen.

Het merk Voss Farming kende ik nog niet, maar wat ik er zo snel van zie, zou dat ook nog een optie kunnen zijn. Zal dat merk ook eens meenemen in mijn uitzoekwerk.

Sclimpre Toevallig heeft mijn buurman een autogarage, dus dat zou niet zo moeilijk moeten zijn. Ik heb helaas geen schuilstal in de wei (is ooit nog wel een wens, dus wie weet in de toekomst).

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:22

IndyPascalle schreef:
HorseTopShop wat voor apparaat/accu's heb je dan? Ik heb er totaal geen ervaring mee, maar de ervaring van andere mensen opgeschreven. En daar hoor ik toch maximaal enkele maanden steeds voorbij komen.


Ik heb ze van het merk Excellent.

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -6-km.html
http://www.horsetopshop.com/Excellent-B ... m-9V-165Ah

Het apparaat heb ik inmiddels 14 jaar. En werkt nog perfect.
Ik heb even nagekeken. De laatste keer dat ik een nieuwe batterij mee heb genomen is 3,5 geleden. En die gebruik ik nog steeds en geeft nog steeds veel stroom.
Deze is niet oplaadbaar.

kerelec
Berichten: 49
Geregistreerd: 25-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:39

Volgens de Gallagher vertegenwoordiger is een auto accu niet zo geschikt voor een schrikdraadapparaat. Een auto accu is gemaakt om in een keer een grote spanning af te geven (bij het starten) Voor een schrikdraadapparaat heb je een accu nodig die constant een lage spanning af te geven. Het probleem met een autoaccu is dat als je hem vergeet op te laden en hij dus helemaal leeg getrokken is je hem na een paar keer dit geintje weg kunt gooien omdat de platen dan zijn krom getrokken.
Voss farming ken ik niet maar heb zelf zeer slechte ervaring met (te) goedkope schrikdraadapparaten.
Mijn buurman heeft een solar apparaat van Gallagher, ik meen de S20 en deze bevalt perfect.

happytime

Berichten: 1242
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:39

ik volg ff mee,ben ook wel benieuwd naar de zonne-energie-apparaten
ik heb voorheen altijd die paddestoelen gehad, echte rot dingen die snel leeg zijn.
nu op lichtnet

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 16:42

kerelec schreef:
Volgens de Gallagher vertegenwoordiger is een auto accu niet zo geschikt voor een schrikdraadapparaat. Een auto accu is gemaakt om in een keer een grote spanning af te geven (bij het starten) Voor een schrikdraadapparaat heb je een accu nodig die constant een lage spanning af te geven. Het probleem met een autoaccu is dat als je hem vergeet op te laden en hij dus helemaal leeg getrokken is je hem na een paar keer dit geintje weg kunt gooien omdat de platen dan zijn krom getrokken.

Dit klopt gedeeltelijk:
Een auto accu is gemaakt om in een keer een grote spanning af te geven (bij het starten) Voor een schrikdraadapparaat heb je een accu nodig die constant een lage spanning af te geven.
Maar een auto accu die niet meer in staat is die piekstroom af te geven kan nog wel die constante lage spanning afgeven. Simpel gezegd : de eisen voor een startaccu liggen hoger dan voor een accu van een schrikdraadtoestel. Er bestaan inderdaad accu's die ontworpen zijn om enkel die lagere stroom te geven, zgn (half)tractieaccu's. Maar die zijn meestal nergens gratis te krijgen en autoaccu's wel.
Het probleem met een autoaccu is dat als je hem vergeet op te laden en hij dus helemaal leeg getrokken is je hem na een paar keer dit geintje weg kunt gooien omdat de platen dan zijn krom getrokken.
Dit geldt ook voor een (half)tractieaccu.
Als je schrikdraadinstallatie goed werkt verbruikt het heel weinig.

Als je toch een nieuwe accu koopt, is het uiteraard het beste ineens accu's te kopen die bij het schrikdraadtoestel passen. Als je gratis 2 gebruikte maar nog goede autoaccu's kan krijgen kan je hetgeen je hiermee uitspaart besteden aan een beter schrikdraadtoestel.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:12

Wil je respect voor de draad, begin dan met minimaal 1J klap (dus koeienstroom, geen paardenstroom).
Haal je paneel inderdaad via https://www.kleinezonnepanelen.nl/ oid, want die van galagher zijn 3x zo duur. Aangezien je zo'n paneel uit het zich moet leggen (diefstalgevoelig) zal je niet de optimale opbrengst krijgen en heb je bij winter gebruik fors overcapaciteit nodig (minder zonkracht). Kies dus een flink paneel (80watt ongeveer) om zonder zorgen samen met een 12v accu en een goede aarde betrouwbaar stroom te hebben.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:36

80watt is echt veel te veel. Op onze boot hebben we 50 watt liggen, en daar hebben we zelfs een kleine ijskast op draaien in de zomer. Schrikdraad verbruikt echt bijna niks als de stroom nergens weg loopt. Zelfs in de winter heb je ruim voldoende aan het laagste wattage.
Als je voor polykristal kiest dan laadt het paneel bij diffuus licht beter, dus ook bij bewolking en in de winter wordt dan geladen. Let er wel op dat het panneel echt vol in de zon ligt, en er bv geen schaduw van een boom op een hoekje valt, want dan werkt de rest van het paneel ook bijna niet meer.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:05

poly 70-80watt is gezien de indicatielampjes op de lader net an nu. En dat is een bekend probleem met zonnepanelen, nov-mrt = vaak zon tekort. Dit paneel kan ivm diefstal risico ook niet optimaal liggen trouwens, anders was er inderdaad minder nodig geweest. Kan je je paneel strak zuid richten onder een hoek van 52 graden, dan heb je inderdaad veel minder watt nodig, die optimale opzet is echter lang niet altijd mogelijk gezien de omstandigheden op het perceel. Flink extra capaciteit is dan gewoon noodzakelijk.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 23:23

Tamary Het voordeel is dat beide paarden ontzag hebben voor stroomdraad. Mijn tinker blijft er ook achter als er helemaal geen stroom op staat (zoals nu tijdelijk dus het geval is). Mijn jaarling blijft er achter zolang het gras bij de buren niet groener wordt, dan moet er toch wel een beetje stroom op de draad staan, maar zelfs achter een draad waar weinig op staat blijft ze tot nu toe achter.
Het weiland ligt voor een zonnepaneel vrij gunstig. De hoek waar het paneel zou komen is vanaf de weg moeilijk te zien en ligt mooi met de 'open' kant op het zuiden. Staat zeg maar achteraan de wei een rij bomen en waar die ophoudt, ligt het weiland van de buurman op de zuidkant.

Maar zou een zonnepaneel dan ook te gebruiken zijn met een auto accu (heb er echt de ballen verstand van, dus misschien stel ik nu een hele domme vraag)?

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:28

Zonnepaneel + laadregelaar (essentieel!) + autoaccu werkt uitstekend. Overdag bijladen & werken tegelijk, 's nachts loopt apparaat op de accu. Zorg wel voor een waterdichte plek voor je laadregelaar en accu, want zeker de laadregelaar kan slecht tegen water/condens, let wel op ventilatie ivm mogelijk uitgassen accu.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:53

Voorheen deed ik het altijd met stroomapparaten van de Agradi, hier moest dan een batterij op van Galagher.
Werkte echt voor geen meter, kon deze batterij elke maand vervangen waardoor het een duur geintje werd.

Nu heb ik sinds een jaar of 6 een apparaat uit Frankrijk, en dat ding werkt!
Hij werkt op een auto accu, ik heb er twee en wissel deze dus af.
Bij de Cranenbroek heb ik een lader gekocht voor een paar tientjes waarmee ik de accu kan opladen.

De enne accu gaat langer mee dan de ander, afhankelijk van de begroeiing tegen de draad en het aantal km draad. Ik heb een redelijk grote weide die is verdeeld in verschillende stukken. Overal staat voldoende stroom op.

Ik heb hem trouwens nooit vol opgestaan dan schroeien alle brandnetels weg :=

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:06

Afbeelding
Deze heb ik om precies te zijn, is in Nederland niet verkrijgbaar.
Volgens mij zijn ze hier zelfs verboden dat ik ooit heb vernomen.

Is trouwens ook te gebruiken i.c.m. een zonnepaneel.
Echter heb ik hem goed achter slot een grendel staan aangezien hier echt alles wordt weg gehaald.

IndyPascalle

Berichten: 510
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Het leed dat stroomapparaat/weideklok heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 13:57

keeyzie Ik ben er ook een beetje bang voor dat batterij apparaten snel leeg zijn en dan wordt het idd een duur geintje.

Een lader voor een accu hebben we gelukkig al.

Een waterdichte plaats moet ik dan wel even creatief voor zijn, want in de wei is helemaal niks, behalve dan een rij bomen en struiken. Maar gelukkig zijn we hier thuis wel handig, dus dat zou goed moeten komen.

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:51

Bij mij staat alles nu in een afgesloten plaats. Voorheen had ik een houten kistje dat net boven de grond hing met een slot erop. Daar twee gaatjes in voor de draadjes en Viola.

Het is een investering maar niets is zo vervelend als steeds uitbrekende paarden.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:33

8nnemiek schreef:
Kun je de stroomdraad niet in een pvc buis of andere sterke buis onder de grond leggen zodat die niet snel kapotgetrokken wordt?


Een pvc buisje zal niet voorkomen dat de ploeg van de buurman hem uit de grond trekt. Echter als hij op 60cm ligt, kan ik me niet voorstellen dat je buurman hem met de ploeg raakt.
Misschien kun je de route van de kabel veranderen, of er een goedkopere 230v kabel ingraven. Die laatste geeft minder verlies dan een 12v kabel.

Verder is een accu uit een trekker of vrachtwagen ook heel geschikt. Deze loodzware accu's gaan heel lang mee, zeker als de draad mooi vrij hangt.
Ik zou geen tweedehands accu nemen, accu's worden niet voor niets vervangen. Meestal zitten gebruikte accu's wel tegen hun einde aan.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:54

Sclimpre schreef:
12V accu apparaat en dan 2 accu's vragen bij je garagist. Veel mensen laten voor de winter prevntief hun auto accu's vervangen en die kunnen nog jaren dienen voor een schrikdraadtoestel. Telkens 1 in gebruik en 1 thuis opladen.

zo heb ik het ook!
gaat al een paar jaar prima