Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 00:25

Weet 't ff niet }:0
Bij de pensionstal waar ik sta komen een paar grote binnenboxen beschikbaar van plm 4x3.50 meter. Mijn paard staat nu in een buitenbox afmeting 3 x 3. Stalgeld is hetzelfde.

Binnenbox is ook behoorlijk open qua contact met andere paarden en licht qua buitenlicht. Is wat meer beschut dan de buitenboxen.

Buitenbox heeft ze prettige buren, waar ze behoorlijk aan gehecht lijkt, gaat ook goed, geen getrap of gedoe. En ik vind mijn buren qua mens zeg maar ook prettig :+ Buitenbox is echt 'frisse lucht' en ook open qua contact e.d.

Paarden staan overdag buiten op de paddocks, vanaf plm 16.00 - de volgende dag 10.00 in de box.

Binnenbox weet ik dat niet natuurlijk, komen ook nieuwe pensionklanten dus je weet maar nooit wat naast je komt te staan (zowel qua paard als qua mens).

Ik moet deze week zo ongeveer beslissen... wat zouden jullie doen?

Paard is 1.66.

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:51

Sowieso naar de grotere stallen gaan!

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:13

Groter gaan! :)

Koper

Berichten: 30239
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:24

Als er meerdere grote binnenboxen vrij komen valt misschien te regelen dat je paard en haar huidige buren daar naast elkaar kunnen blijven staan?

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:29

Lastige keuze. Vooral vanwege de buitenlucht en uitzicht en reuring en contact . Heeft de binnenbox een buitenluik?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:34

Buitenbox = meer frisse lucht, nl altijd. Luchtwegen paard zijn vrij kwetsbaar voor stof, etc. Voeg daar aan toe dat zowel paard als jij het nu goed met de buren kunnen vinden, zou ik zeker overwegen te blijven staan.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 01:37

Buitenluik is inderdaad belangrijk, voor frisse lucht, maar ook voor rondkijken. Mijne staat tussen het eten door altijd buiten met zijn hoofd, zelfs in de regen :') zo'n lekker nat koppie. Ik kan hem bv echt niet naar een stal aan de andere kant van de gang zetten, dat zou te zielig zijn. Nu is meer plaats wel een enorm voordeel, dus meteen afschrijven zou ik het ook niet.

Maar je zegt 'Binnenbox weet ik dat niet natuurlijk' na het stuk over de weidegang, maar ik vermoed dat dat nog over je buren gaat en je paard nog steeds evenveel buiten komt?

xPabloBokt

Berichten: 9378
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 02:10

Ik zou je paard lekker laten staan, klinkt alsof hij het hier goed naar zijn zin heeft. :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:19

Ik zou je paard ook gewoon laten staan :) Ze komen elke dag buiten, en je geeft aan dat jullie het allebei naar jullie zin hebben met die buitenbox. Volgens mij maakt het psychologisch voor een paard ook helemaal niks uit hoe groot de box is, maar is het veel belangrijker dat ze kunnen buiten kijken en sociaal contact hebben.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 07:25

Je paard geeft niet aan dat er aanleiding is tot veranderen. Dus ik zou het niet doen.

anniekasaur

Berichten: 838
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Delfzijl

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:49

Ik zou ook blijven staan. Die van mij staan ook in een buitenbox (nouja grote loopstal) en dat vinden ze heerlijk.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:21

Als ik zie hoeveel de mijne gewoon lekker met hun hoofd boven de boxdeur naar buiten aan het loeren zijn, zou ik daar aan vasthouden. Je zou inderdaad voor een grotere box kunnen gaan, maar als ze daar geen uitzicht hebben, gaan ze zich ook vervelen lijkt me. Ik zou niet anders meer willen. 3x3 is te overzien, zeker in een buitenbox. Ik denk dat ik zou blijven staan.

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 09:30

Bedankt voor de reacties. Ik neig zelf ook erg naar gewoon blijven staan omdat ze het naar haar zin heeft waar ze staat. Overweging voor grotere box is alleen dat ze best wel groot is voor een box van 3x3, maar wat jullie zeggen ze staat een flink gedeelte van de dag buiten (zo had ik het nog niet eens bekeken). In de zomermaanden staat ze trouwens vrijwel steeds buiten of het moet echt baggerweer zijn dan komt ze wel eens een nachtje naar binnen (maar dan moet het echt heel heel heel erg baggerweer zijn).

Ze begroet haar buurvrouwen ook altijd erg vriendelijk (is wederzijds) als ze weer terugkomen. Ze kunnen allemaal contact met elkaar hebben, zijn geen open boxen dat ze bij elkaar in de box kunnen zeg maar maar via traliewerk kunnen ze snuffelen. Dat geldt ook voor de binnenboxen.

Binnenboxen hebben uitzicht op elkaar en ze kunnen met hoofd wel buiten de box in de gang (is brede gang) maar ze hebben verder niet veel te zien. Er is geen buitenluik.

Ik vraag me af waarom enkele mensen zo overtuigd zeggen dat ze naar groter zouden gaan?

Hannanas
Berichten: 13011
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:03

Geen buitenluik dan zou ik het niet doen.
Luchtkwaliteit is dan drastisch lager en minder uitzicht.

JeaDH

Berichten: 2156
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:09

VanHuisUit schreef:
Ik vraag me af waarom enkele mensen zo overtuigd zeggen dat ze naar groter zouden gaan?


Dit vroeg ik me dus ook af, alleen voor dat beetje extra ruimte? Je paard heeft t blijkbaar prima naar haar zin, ik zou het lekker zo houden!

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:11

tamary schreef:
Buitenbox = meer frisse lucht, nl altijd. Luchtwegen paard zijn vrij kwetsbaar voor stof, etc. Voeg daar aan toe dat zowel paard als jij het nu goed met de buren kunnen vinden, zou ik zeker overwegen te blijven staan.


Dit. Ik zou eerder blijven in de buitenbox. Frisse lucht is enorm belangrijk. Mijn oudste paard is met COPD uit de manege vertrokken door stoffige binnenstal. Andere paarden rondom hem hadden er veel minder last van (geen COPD ontwikkelt) dus het hangt er ook vanaf hoe gevoelig je paard is, maar als je pech hebt..

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:14

Ik zou ook blijven staan. In 3,5x4 kan een paard ook geen wandelingen maken en dan zou ik frisse lucht belangrijker vinden, zeker als je paard nu goed op z'n plaats staat met fijne buren.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:30

Ik zou ook gewoon blijven staan.
Het enige wanneer ik in deze situatie zou verhuizen is als de binnenbox ook een luik heeft naar buiten, en als dit een heel groot verschil zou maken kwa comfort voor mij (bv in halfpension, niet door weer en wind van buiten naar de mesthoop moeten, niet eerst 5 minuten buiten moeten doorstappen voor naar de binnenpiste te gaan, minder sleuren met materiaal).
Indien er hier weinig van toepassing is, zou ik lekker blijven staan, paard komt veel buiten, en in een box doen ze toch niks anders dan staan en eten. Die ene meter erbij zal het verschil niet maken.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:34

Ik zou verhuizen. Je paard staat 18 uur in die box, heel fijn als ze dan meer bewegingsruimte hebben. Om kunnen draaien zonder hun hoofd in te moeten trekken bv.

Tenzij de andere box duidelijk slechter is op andere fronten, benauwd, donker etc.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:46

Grotere stal, sowieso. :j Je paard staat vrij lang op stal dus lijkt me de moeite waard, helemaal als het stalgeld hetzelfde blijft. Ik zou wel als voorwaarde hebben dat die nieuwe stal een luik heeft dat het paard naar buiten of op de stalgang kan kijken. Qua nieuwe buren zou ik me niet zo´n zorgen maken, dat loopt wel los in mijn ervaring en zo niet dan kun je altijd met de staleigenaren bespreken of je paard weer terug kan in z´n oude stal.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:15

Als ie nu goed staat, lekker laten staan, of je moet een paard >1.70 hebben?

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:18

Je "mag" het stuk wat je paard nu naar buiten kan met hoofd en hals bij het vloeroppervlak meetellen qua beleving van leefruimte. Icm met frisse lucht en geen stress van de buren: lekker blijven staan!

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:19

Mijn paard is 1.65 en stond ook in een 3x3 stal, hier kon ze amper haar kont keren. Nu 3.5x3 en dit is al een verschil van dag en nacht. Dus als je de mogelijkheid hebt om zoveel groter te gaan zou ik dat echt doen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:19

Zou hem laten staan..... zoveel mogelijk frisse lucht, voorkomt een hoop ellende....

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Re: Kleine & vertrouwde box vs verhuizen naar grotere box

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:25

Lekker blijven staan.
Niets zo fijn als veel frisse lucht.

Mijn tinker van 1.54 staat in stal die nog iets kleiner is dan jou huidige stalletje.
Ik zou haar nooit verhuizen naar een grotere want dan komt ze ook binnen te staan. En daar is het met vlagen zo benauwd.