Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 12:18

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie met me mee kunnen denken :).
Ik heb eigenlijk per toeval de mogelijkheid gekregen om een kleine stalling over te nemen (3 stallen, dus denk aan echt klein) voor een niet al te hoog bedrag (in mijn ogen, als je het wil weten PB maar!). Het complexje bestaat in totaal uit 3 stallen (ongeveer 3x3 gok ik), een plek voor opslag/zadelkamer en een geitenstal. Daarnaast is er een plek voor een mesthoop en nog een soort afdak waar eerder hooi en stro lag opgeslagen.

Deze stal ligt in een weide van ongeveer een hectare (wederom: gok ik). Deze weide is in twee te delen, er staat een hek in het midden. In het voorste deel, bij de stal, staat een hooiruif. Deel achteraan is wat meer 'heuvelachtig' en ik denk eventueel ook op te delen mocht het nodig zijn (voor eventueel begrenzen van begrazing). De wei zou ik moeten huren van de gemeente voor 85 euro per maand.

Het is mogelijk om water aan te sluiten. Mestafvoer moet zelf geregeld worden maar schijnt te kunnen met de volkstuintjes verderop in de straat (prijs tot op heden onbekend). Hooi en stro/vlas is te regelen met degenen die het nu huurt van de eigenaresse (prijs tot op heden onbekend). Stroom moet via een accu of aggregaat, dus ook dat zou ik moeten uitzoeken, daarvan heb ik nog geen idee hoe het werkt. Er zit helaas geen bak bij dit stuk grond, maar de 'buurman' aan de overkant van de weg (wel een drukke weg) gebruikt de zijne zelden en het schijnt met hem geregeld te kunnen worden.

Probleem 1: de wei is afgezet met prikkeldraad... De vorige huurders hebben hier wel een schrikdraad voor gespannen, echt op afstand van het prikkeldraad. Nou wil ik natuurlijk mijn paarden liever niet achter prikkeldraad, maar ik vrees dat ik daar niks over te zeggen heb aangezien dat dus van de gemeente is. Iemand hier ervaring mee?

Probleem 2: Eigenlijk komt het net te vroeg voor mij. Ik heb nog tot eind januari erg lange dagen vanwege mijn studie. Echter ben ik wel een beetje bang deze mogelijkheid mis te lopen mocht ik er nu niet op ingaan, er zijn meer geïnteresseerden. De eigenaresse wil wel met me meedenken. ik zou het zo lang mogen huren voor alleen de prijs die de gemeente vraagt en daarna helemaal kunnen overnemen van haar. En ze gaat eventueel kijken of ze me voor die tijd volpension kan aanbieden (heb ik nu ook) aangezien ze zelf nog wel tijd over heeft. In dit laatste geval zou ik dus mijn pony's al wel vrij snel verhuizen. Maar ja, is een hiervan nou handig?

Probleem 3: Ik wil het liefst zoiets niet geheel alleen gaan doen. Ik zou het toch vrij spannend vinden. Ik wil er het liefst iemand bij hebben, om zowel een deel van de verantwoordelijkheid als de zorg te kunnen delen. Daarnaast is het natuurlijk veel gezelliger! Echter mogen er (volgens de eigenaresse) maar 3 paarden in het land staan van de gemeente, dus dat betekent 1 paard erbij naast mijn eigen boeven.

Probleem 4: Het liefst wil ik 24/7 weide aanbieden. Maar hiervoor wil ik wel een schuilmogelijkheid voor mijn paarden. Dat kan natuurlijk door de stallen open te zetten, maar ik vind dat nou toch niet zo geweldig. Idee 1 is om de geitenstal te verbouwen, echter is deze niet zo hoog als de paardenstallen en is de ingang ook wat smaller. Dus dat zou best wel wat verbouwen worden vrees ik. Idee 2 is om het afdak dat ik beschreef bij de mesthoop te gebruiken. De mesthoop kan ik afzetten met prikpaaltjes (is nu ook, alleen nu zit het afdak ook achter de paaltjes). Dan zou ik van de geitenschuur een opslagruimte maken.

Ik ben goed in het denken in problemen zoals jullie merken, maar ik probeer ook een oplossing te zoeken. Het is denk ik een kans die ik niet heel snel weer krijg. Wat zie ik nog over het hoofd, waar moet ik verder nog aan denken, is het een beetje rendabel? Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen met een eigen stalletje!

Ik wil sowieso weg waar ik nu sta omdat er gewoon niet volgens afspraak voor mijn pony’s wordt gezorgd, dus mocht dit het niet worden, dan ga ik wel (verder) op zoek naar iets anders :).

Hopelijk heb ik het duidelijk omschreven. Ik heb wel foto’s gemaakt, maar aangezien het (nog) niet van mij is, weet ik niet of het is toegestaan om te delen. Voor degenen die geïnteresseerd zijn om de foto’s te zien om een betere kijk erop te krijgen, PB :). Als het wel is toegestaan dan voeg ik ze later toe.

Respect als je alles hebt gelezen en alvast bedankt voor het meedenken!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio


StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 12:37

8nnemiek schreef:
Wat de prikkeldraad betreft; ik had dat ook bij een weiland, en inderdaad gewoon een paar schriklinten ruim ervoor zetten en regelmatig even controleren of de prikkeldraad overal goed stevig zit en niet beroest is zodat het niet ineens kan knappen.

Of er echt maar drie paarden mogen staan zou ik eens bij de gemeente navragen. Het kan natuurlijk, maar ik heb nooit eerder zo'n regel gehoord.

Waarom laat je de stallen niet gewoon leeg en open, als je paarden 24/7 buiten lopen? Dan kunnen ze zelf binnen schuilen, daar kun je ze droog hun hooi voeren, en het scheel je een hoop geld als je geen stro of vlas gebruikt. Zo heeft mijn paard ook jarenlang gestaan.

En de mesthoop.. als die een jaar ligt dan is die zo ver ingezakt en gecomposteerd dat er nog maar weinig van over is, en vooral tuinders zijn er dan erg blij mee idd. Bij ons kwam een keer per jaar een boer die het over zijn land verspreidde. Ook een optie.


Ik ga het inderdaad bij de gemeente navragen mocht ik besluiten het te huren.

Ik dacht inderdaad zelf ook aan de stallen openzetten, maar de stallen staan wel op een verhoogt stuk (steen), daar zou ik dan wel een draad voor spannen zodat ze er niet per ongeluk afstappen en alleen via een 'ingang' erbij kunnen.

En betaalden jullie die boer daarvoor?

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio


StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 13:04

Kirstenn schreef:
Toevallig dat ik je topic aanklikt, volgens mij heb je me gister een Pb gestuurd :)

Het klinkt als een leuke/goede kans.

Is het een optie om de mesthoop weg te laten? Bij ons op stal verspreid de boer het over de weilanden (lees: mesthopen worden met mestvork kapot gemaakt) en dit werkt goed. Is t land meteen bemest.


Klopt ja haha!

Maar heb je dan niet op een gegeven moment te veel mest op bepaalde plekken, dat het niet snel genoeg wordt opgenomen in het land?

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 13:46

Wat jullie zeggen over mest is dus precies mijn 'ding' ermee. Ik denk dat het het beste is om het gewoon op de mesthoop te gooien en te laten afvoeren wanneer nodig en dat de mensen van de volkstuinen kunnen halen wanneer ze willen.

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 14:01

Kirstenn schreef:
Daar hebben wij nooit last van, maar dat kan ook met t wei beleid te maken hebben. Weet niet hoeveel grond er is in combinatie met de hoeveelheid paarden.


Ik gok ongeveer een hectare en blijkbaar mogen er dus 3 paarden staan van de gemeente. Dit ga ik nog navragen :)


bigone schreef:
Even een ding waar je op moet letten, jij kunt de stal met stukje grond dus kopen en land erbij huren van de gemeente, zonder die grond van de gemeente heeft het kopen geen nut. Dus verdiep je in bestemmingsplannen en vraag zwart op wit van de gemeente dat je kunt huren zolang je wil. Zonder die grond keldert je bezit flink in prijs en is misschien in de toekomst zelfs onverkoopbaar.


Volgens de eigenaresse is dit inderdaad voor onbepaalde tijd te huur, maar dat is een goed idee om na te vragen. Het complex staat op de grond die van de gemeente is, dus goed dat je dat noemt!

GDG schreef:
Probleem 1: langs de gehele omheining een tweede omheining zetten met stroom erop.

Probleem 2: Euh... wat is het probleem? Je oplossing klinkt prima en niet als een probleem.

Probleem 3: Met één erbij doe je het alsnog niet helemaal alleen, dus dat is prima toch?

Probleem 4: Wat doe je moeilijk :+ . Gewoon de stallen openzetten toch? Als dat niet goed blijkt te gaan met de paarden onderling kun je altijd nog aanpassingen maken, mogelijkheden genoeg zo te lezen.

Dat de stallen verhoogd staan zie ik niet als een probleem, waarom jij wel? Misschien een foto zodat we er een beter beeld van krijgen en beter mee kunnen denken.


Oh en je vraag of het rendabel is/kan zijn lijkt me niet aan de orde op deze schaal. Je moet voor jezelf afwegen of de verantwoordelijkheid opweegt tegen de vrijheid om je dieren te verzorgen en houden zoals jij dat goed acht. Een pensionner erbij om de zorgen en lasten een beetje te kunnen verdelen en die zou ik gewoon de kosten doorberekenen, niet bezig zijn met winst.
Al het ruwvoer, strooisel en de huur door drieën (waarbij jij 2/3 betaalt en de pensionner 1/3). Dit indien je de zorg óók in dezelfde verhouding verdeelt, als je volpension aan zou bieden dan kun je wat meer vragen maar dat zou ik persoonlijk niet doen in jouw geval.


Zoals genoemd in de openingspost weet ik niet of ik foto's mag delen aangezien het (nog) niet mijn eigendom is. Als je wil kan ik je de foto van de stalling wel via PB sturen? Het is ook niet zo zeer een probleem, maar wel iets om bij stil te staan, behalve bij de ingang is dit toch een stuk van zo'n 50 cm naar beneden, niet lekker als een paard daar vanaf valt. Maar zoals ik zei, waarschijnlijk zie ik meer problemen dan er zijn :+. Ik wil echter wel alles goed op orde hebben voor ik besluit of ik het doe of niet :)

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 14:25

GDG schreef:
StormMilagro schreef:
Zoals genoemd in de openingspost weet ik niet of ik foto's mag delen aangezien het (nog) niet mijn eigendom is. Als je wil kan ik je de foto van de stalling wel via PB sturen? Het is ook niet zo zeer een probleem, maar wel iets om bij stil te staan, behalve bij de ingang is dit toch een stuk van zo'n 50 cm naar beneden, niet lekker als een paard daar vanaf valt. Maar zoals ik zei, waarschijnlijk zie ik meer problemen dan er zijn :+. Ik wil echter wel alles goed op orde hebben voor ik besluit of ik het doe of niet :)

Ja ik ben wel benieuwd naar een foto. Vijftig centimeter is wel een beetje erg veel ja.

Ik ben ook wel benieuwd naar je reactie op mijn andere vragen/opmerkingen :) .


Ik zal je een PB sturen zo :)!

Ik kan je rijtje afgaan, maar vele heb ik al beantwoord in andere reacties. Ik zal het doen:

1: Precies wat ik zelf ook had aangegeven en wat er nu ook is, dus dat moet kunnen
2: Dankje :) Valt al weer mee haha
3: Klopt, maar ik vraag me soms ook af of dat 'genoeg' is omdat ik dus op dit moment vrij druk ben en echt lange dagen heb (met 4 uur reistijd). Dit is echter te fixen natuurlijk!
4: Ja precies, daarom had ik daar ook een lijstje met oplossingen gezet, ik was gewoon benieuwd naar hoe anderen dit doen in zo'n situatie :)

En je laatste opmerking klopt, daarvoor was ik ook meer benieuwd naar hoe anderen dit aanpakken. Ik heb gewoon zelf geen ervaring met zoiets voor mezelf hebben. De kans is super nu, maar er komt natuurlijk ook heel wat bij kijken.
Ik zou zelf het liefst geen volpension aanbieden

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 14:28

bruintje123 schreef:
Via Google maps kan je precies opmeten hoe groot het is.

Of je er het hele jaar door paarden op kunt laten lopen ligt aan de grond soort.

Prikkeldraad zou ik niet graag willen.
Waarom vraag je niet of je die niet mag weg halen?


Oh echt, kun je me uitleggen hoe dat werkt :)?

Klopt, denk dat dat moet meevallen, alleen wel met goed weidebeheer en begrazing begrenzen.

Wil ik inderdaad ook doen, maar zoals in de OP beschreven ben ik bang dat zij dit niet gaan aanpassen. Vandaar die stroomdraad ervoor op dit moment denk ik.

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 14:40

lizy29 schreef:
Puntje dat je wel goed in de gaten moet houden: is de grond/wei wel geschikt om ze daar jaar rond 24/7 op te zetten? Op veel locaties in Nederland is dat simpelweg niet haalbaar.


Ik denk dat het met goed weidebeleid haalbaar moet zijn, ook gezien hoe de grond er nu bij ligt. Dit is natuurlijk wel iets om na te vragen bij de gemeente, dankje voor de tip!

bruintje123 schreef:
Ik heb je foto gezien.
Aan die verhoging zou ik niets doen.
Ik zou wel de stallen open zetten en ze zelf links richting wei laten lopen wei.

Als je een Google account hebt kun je bij Google maps op afstand meten klikken. En zo een oppervlakte uit tellen.


Ja, denk je dat dat geen probleem is? Ik vind het best hoog haha. Vandaar dat ik dacht aan paaltjes tot de opening links.

Oh nooit geweten! Ik zal het eens opzoeken! Bedankt :)!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 14:47

woepsie90 schreef:
Ik zou die kans met beide handen aanpakken ook als het niet handig uit zou komen *\o/* Loopt vanzelf los!
Het idee dat je zelf controle hebt over de zorg van je paarden en ze dus ook 24/7 naar buiten kunnen (= geweldig!), lijkt me ideaal! Dan zijn die 'problemen' bijzaak :+

Ik zou de paardjes in de zomer in de ene wei zetten, en in de winter in de andere wei. Dan kunnen de weides iedere keer een paar maanden 'bijkomen' en groeien.

Ik zou de stallen open laten staan, ze wennen wel aan het afstapje maar een ingang maken kan natuurlijk ook. Al is 50 cm wel veel... Misschien de grond ervoor wat ophogen met aarde, compost, of mest? Stalen open scheelt dagelijks uitmesten en geld voor vloerbedekking, dan hebben ze droog hooi en vrijwillige keuze waar ze willen zijn. Die hooiruif is fijn voor de zomer!

Oversteken over de drukke weg wen je denk ik wel aan, met opvallende kleding en wat oefenen zodat je paarden eraan wennen en luisteren, moet dat toch lukken?

Veel succes +:)+


Haha dankje!

Denk je niet dat +/- een halfjaar op hetzelfde stuk wei niet te lang is? Ik kan het zelf neit zo goed inschatten haha.

Zou goed moeten zijn met puur de stallen open.

Haha ja dat klopt inderdaad, de mijne zijn gelukkig ook al zo goed als verkeersmak :)

Bedankt en fijn dat jij zo positief denkt, goed voor mij als 'probleemdenker'!

bruintje123 schreef:
Oh ja wel paaltjes met lint. Met niks doen bedoelde ik geen zand als afvlakking. Sorry voor mijn onduidelijkheid.


Ja precies, dat zou ik ook verder niet willen doen, puur de paaltjes. Thanks!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 14:57

woepsie90 schreef:
Geen idee, weet niet zo goed wat de afmeting is? Bij ons wisselen 6 paarden elk seizoen van de ene naar de andere wei. De zomerweide staat gedurende de wintermaanden dus leeg. De lege winterweide had gras tot aan de knieën gekweekt tijdens de zomer! Maar weet ook niet goed wat de afmeting van onze weides is :+

Dit is de winterweide waar ze sinds een paar weken opstaan.
[ [url=m/Sg6dPK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarschijnlijk gaat het niet per 6 maanden trouwens, gok ik? Zomerseizoen is misschien van april/mei tot en met september? Ligt ook aan het weer dus zal elk jaar anders zijn...? Dat is iets waar je denk ik vanzelf achter moet/gaat komen :D


Ja dat is waar. Zal ik je even de foto's van de wei in PB sturen, misschien heb jij er beter zicht op? Ik ga zo ook even via Maps proberen de afmetingen te achterhalen!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-16 15:04

Oppervlakte: 5572 meters2
volgens de tool, ik kon het niet helemaal goed zien omdat de hele wei omringt is door bomen dus ik kon de grenzen niet echt zien

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 11:07

Sorry, wegens een overlijden in de familie ben ik even niet online geweest. Ik zal proberen al jullie vragen te beantwoorden.

maikeltje: Hier zat ik zelf ook aan te denken, hopelijk kan (en mag) dit.

Polly: Bedankt voor deze beschrijving, zo krijg ik een beter beeld van wat mogelijk is!

bigone: Ik weet niet zeker hoe veel het is, kon het niet goed opmeten. Heb zelf het idee dat het iets groter is, maar inderdaad je hebt gelijk.

bruintje123: Het is nu (gelukkig) ook geen modderpoel, ondanks de hoeveelheid regen die er al gevallen is, met 3 pony's erop. Dus ik heb wel hoop daardoor. Maar dat is inderdaad wel de reden dat ik zat te denken om in de winter dan een stuk af te zetten.

Belle2000: Ik heb zelf 2 D-pony's die ik erop wil laten lopen als het doorgaat. Het liefst wil ik er nog een pony bij van een pensionner.

pinto_1: Hier heb ik ook aan zitten denken, maar ik weet niet of dat mag van de gemeente. Ook dit staat op mijn lijstje om na te vragen. Ja precies, dat vond ik ook zeker een voordeel van dit stuk!

Update: Ik kreeg gisteren een berichtje van de eigenaresse dat er nog een man geïnteresseerd is en die staat blijkbaar op een wachtlijst van de gemeente (ik wist niet eens dat deze er was, ondanks dat ik minimaal 2x heb nagevraagd hoe het zit met weidehuur bij ons). Ze zou even gaan bellen hoe het zit omdat ze het mij erg gunt, maar wie weet beslist de gemeente anders vanwege een een of andere wachtlijst die blijkbaar bestaat... Ik hou jullie op de hoogte, bedankt dat jullie allemaal meedenken!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Re: Eigen stalling binnen handbereik, kan Bokt meedenken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 11:12

Ohja, en weet iemand in dit topic toevallig of ik de foto's mag plaatsen? Ik ben ook best benieuwd wat jullie zeggen als jullie het zien, ik zou benieuwd zijn of jullie het zouden doen in mijn situatie

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio

StormMilagro

Berichten: 1760
Geregistreerd: 22-05-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-16 10:51

Helaas heeft die man van de wachtlijst blijkbaar inderdaad voorrang gekregen van de gemeente. De eigenaresse kon er vrij weinig tegenin brengen. Hopelijk later nog zo'n kans, al helemaal na jouw verhaal Gix!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Montana & Rio


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 146 bezoekers