Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaseyZoef
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-06-16

Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:07

Hallo,

Ik zit met het volgende dilemma en ben benieuwd naar de mening van de bokkers.

Ik heb samen met mijn vriend een kleinschalige pensionstalling, waar we op dit moment 3 paarden hebben staan. Dit is inclusief het paard van de vorige bewoonster van onze woning, bij de verkoop is afgesproken dat zij haar paard kosteloos mocht laten staan.

Nou is het voor deze mevrouw best lastig gebleken om de zorg voor haar paard over te dragen. Dit gaat gelukkig steeds beter, en ik kan me ook best voorstellen dat als je het jaren zelf hebt gedaan en dan een stapje terug moet doen, het even slikken en aanpassen is.

Nou wordt het weer natuurlijk wat minder, maar we kunnen de paarden nog steeds de hele dag in de wei hebben want de bodem is nog prima en droog. Wij hebben de paarden natuurlijk ook het liefst de hele dag buiten, als de wei straks niet meer lukt gaan ze overdag in de bak met hooi.

Nou komt deze mevrouw rond de middag om haar paard te rijden, en zet ze heen daarna op stal. Daar staat hij dan dus heel erg lang en ook nog eens alleen.

Wat vindt Bokt, ons eigen pad blijven volgen en haar paard weer terug in de wei zetten of deze toch op stal laten staan? Haar paard heeft een regendeken op trouwens.

Brand los :)

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:09

Overleg het even met haar!

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:10

Ik zou niet zomaar haar paard weer op de wei zetten, maar even voor jezelf bepalen wat de regels zijn voor jouw pensionstalling. En dan met haar om tafel gaan zitten en die doorspreken. En je redenen geven voor die regels :)

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:10

Heb je het trouwens laten vastleggen in een contract, die afspraak?

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:11

Heb je er met de eigenaresse al over gesproken?

Voor mij is het persoonlijk een eis om mijn paard 's nachts op stal te hebben in de winter, maar dat is omdat zij het niet goed doet op 24/7 buiten eenmaal het kouder wordt. Dan valt ze enorm hard en snel af en wordt ze continu ziek. Misschien heeft zij ook een bepaalde reden waarom ze het paard op stal zet/wilt?
Als ik mijn paard op stal zet en de pensionbaas zet haar terug op de wei zou ik persoonlijk niet vrolijk van worden.

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:12

Wat is de reden dat ze m binnen zet dan?
maar als zij m binnen laat staan zou ik m niet extra weer buiten zetten. Doen ze op een andere pensionstalling ook niet. Is gewoon smorgens 1x buiten zetten en savonds binnen.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:12

Overleggen... Overleggen is vaak het belangrijkste met zulke dingen!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:13

Hier zijn de mensen min of neer verplicht hun paard weer buiten te zetten of het moet echt einde middag zijn maar dan heb ik t echt over een uur of 4..

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:13

tenzij er al afspraken over zijn want dan moet je je daar aan houden vind ik, maar haar paard dus haar ding, maar jullie terrein, dus indien storend voor de andere paarden dan zal zij moeten aanpassen. Is het niet gewoon bespreekbaar?

MaseyZoef
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:16

Misschien belangrijk om te melden, deze mevrouw is familie van mijn vriend en de relatie is een beetje moeilijk.

De afspraak rondom de stalling staat overigens nergens vastgelegd, juist omdat het familie is, is dit gewoon mondeling gegaan.

Praten is absoluut het beste, maar gezien de moeilijkheden in het begin zit ik daar nog niet helemaal om te springen eerlijk gezegd :o

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:17

Idd even overleggen maar ik snap jou wel ts, als het paard op stal staat kost ie veel meer natuurlijk, en aangezien het gratis staat, wordt dat voor jullie een duur grapje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:18

Mag ik vragen wat het probleem is als zij haar paard dus 's middags op stal zet? Ik zie er geen probleem in namelijk :)

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:19

Heb je dan korting op het huis gekregen omdat zij haar paard kon laten staan? Ik zou jouw regels op papier zetten en ze met haar doorspreken. Misschien denkt zij wel dat jij je paarden vroeg binnen zet en denkt ze je werk uit handen te nemen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:20

Anoniem schreef:
Mag ik vragen wat het probleem is als zij haar paard dus 's middags op stal zet? Ik zie er geen probleem in namelijk :)


Dit dus. Met mijne ene paard zou ik dit nooit doen maar met mijn andere paard wel omdat hij liever lekker binnen gaat met hooi en niet graag continue sociaal contact heeft.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:20

Gewoon overleggen! vragen waarom ze hem op stal zet? {misschien heeft ze er een goede reden voor}en of je hem weer buiten mag zetten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:20

Juist omdat het familie is, dingen op papier zetten!!!! Dus alsnog met haar om tafel gaan, gezamenlijk afspraken maken en die op papier zetten.

En de vraag van _Dreamer is ook wat bij mij naar boven komt, wat maakt het jou uit? Het is toch haar paard?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:22

Nou er zijn wel meerdere redenen waarom dit vervelend is: voor t paard zelf ( hele lange dgn aan de box), paard staat dan alleen, ook niet echt prettig! En zeker is t ook zo dat het gebruik behoorlijk omhoog gaat ( stro oid, ruwvoer)..
Dat zijn voor mij iig redenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:24

Maar jij neemt nu aan dat het paard onrustig is omdat hij alles staat? Misschien staat hij wel prima?
Wij hadden de afgelopen week met die regen ook mensen die hun paarden maar halve dagen in de wei wouden, is zie daar echt geen probleem in? Moeten ze lekker zelf weten :)

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:27

Ik snap het probleem eigenlijk ook niet. Mijn paard staat in de winter ook maximum tot 15u buiten, gewoon omdat er in de winter minder te eten valt in de weide en ze uit verveling dan dingen gaan slopen. Op stal krijgt hij dan gewoon hooi.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:28

Het is familie van je vriend, dus hem de communicatie laten voeren, dat werkt meestal het best. En als je dan het gesprek aan laat gaan, goed helder hebben waarom het een probleem is dat het paard vanaf de middag binnenstaat. Met goede en duidelijke argumenten kom je meestal het verst.

Overigens vind ik het ook wel een recept voor gedoe hoor, zonder echte afspraken mag iemand gratis een paard stallen.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:38

Als zij dit graag zo wil dan is dit toch goed.
Ik zou er niet zo'n probleem van maken.

MaseyZoef
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:43

Vooral omdat ik het niet prettig vind dat het paard dan dus zo 4 uur alleen op stal staat. Daarom ook mijn dilemma, het is onze stal maar natuurlijk haar paard.

Moet ik dan mijn eigen persoonlijke voorkeur voor lekker naar buiten 'opdringen' of haar haar gang laten gaan?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:47

Niks opdringen, woont ze naast jullie? paard kan even uitzweten op stal en dan weer naar buiten. Misschien verwacht ze dit zelfs wel maar vragen is hier de clou!!

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Pensionstalling dilemma - omgekeerde wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:07

Waarom vraag je het niet gewoon ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 17:16

MaseyZoef schreef:
Vooral omdat ik het niet prettig vind dat het paard dan dus zo 4 uur alleen op stal staat. Daarom ook mijn dilemma, het is onze stal maar natuurlijk haar paard.

Moet ik dan mijn eigen persoonlijke voorkeur voor lekker naar buiten 'opdringen' of haar haar gang laten gaan?


Ik persoonlijk zou haar haar gang laten gaan. Waarom moet zij het eens zijn met jou manier van paarden houden? Paard komt netjes elke dag buiten (waar gemiddeld paard van mag dromen). Nee, ik zie echt echt het probleem niet :)