paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 16:07

Vandaag kwam de tandarts, even gebit checken. Ik zat de laatste tijd steeds te grappen dat mn pony wel 20 kon zijn, hij kreeg artrose klachten en wordt grijs. Dus maar gevraagd hoe oud hij hem schatte.. Tandarts dacht dat hij minimaal 20 is. Zei voordat ik er naar vroeg al deze is wat ouder zeker..

Heb hem acht jaar geleden gekocht als 6 jarige. Hij had geen paspoort en chip dus gewoon in het paspoort laten zette dat hij 6 was. Dacht dus dat hij nu 14 zou zijn. Maar klopt dus niet. Moet je dit aan laten passen of hoeft dat niet? Ben niet van plan hem ooit te verkopen oid. Oh en het inderdaad dom om zomaar een pony zonder paspoort te kopen, maar was 11 en we kochten hem van een goeie kennis.

Meer mensen dit mee gemaakt?

Dit is hem dan, de pony die in 1 dag tijd bejaard werd. Vind hem nog net zo leuk hoor

Afbeelding

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:29

Komt inderdaad wel vaker voor....

Mijn (vorig jaar) ingeslapen fjorden waren respectievelijk 10 en 15 jaar ouder dan hun paspoort. Beide waren geboren op één januari, dus ... het kon wel kloppen. Ook bij mij was het de tandarts die dit vastgesteld had. Officieel waren mijn paardjes geboren op 01/01/1998. Doe daar nog eens 10 en 15 jaar bij...
Max had enorme tandproblemen en Winnie had eerst insulineresistentie wat later Cushing bleek te zijn...

Goudlokje1
Berichten: 1225
Geregistreerd: 03-02-12
Woonplaats: Roosendaal

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:35

Hier hetzelfde, mijn paard heb ik gekocht als zijnde 11 jaar oud, was in het echt toch al rond de 20 jaar oud.. Niks in het paspoort laten veranderen, trouwens. Paard is tot zijn dood bij mij gebleven.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 17:51

Niet leuk die problemen tantevlavie. Maar fijn dat ze bij jou oud mochten worden.

en niet de eerste dus.. paspoort veranderen hoeft niet?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:58

Mijn eerste pony had ook geen paspoort en heb ook een vermoeden dat hij ouder was dan ik altijd gedacht heb. Ik zou hem met z'n 12 jaar gekocht hebben en hij is met 19 jaar ingeslapen en ik vermoed dat hij toch echt een stuk ouder was. Maar dat zullen we nooit weten. Pony was wel gekeurd door een DA waar dus op staat dat hij toen 12 was. Maar dat betwijfel ik. Het kan natuurlijk maar hij was echt helemaal op.

Ik zou trouwens niet veranderen. Mocht er een verkoop komen wel eerlijk zijn maar zou het verder laten zoals het is.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-16 18:03

Volgens mij checkt een da ook niet de tanden voor de leeftijd. Toen ik een paspoort aan had gevraagd en hem heb laten chippen heeft hij gewon de leeftijd die ik zei over genomen. Best apart eigenlijk. .

Als het niet verplicht is laat ik het gewoon zo. Ga hem toch niet verkopen. Als ik hem ooit zou willen verkopen.. denk ik niet dat iemand hem wil :P

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:06

Is helemaal niet verplicht. Jij weet het, dat is het belangrijkste.
Zelf heb ik nooit de noodzaak gevoeld om de gegevens te laten veranderen.

Mijn paardjes hadden een paspoort, volgens mij zijn ze gechipt toen het verplicht werd bij de vorige eigenaars. Die hebben daar toen een "commercieel" geschikte leeftijd voor laten toepassen....
Heb nooit spijt gehad dat ik mijn paardjes had, ik had ze wel graag véél langer bij me gehad.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:09

Leuke pony ts!

Ik heb een paard gekocht waarvan alleen het geboortejaar (1996) in het paspoort staat. Maar ze heeft pas een paspoort gekregen toen ze 11 jaar oud was en dit is door de handelaar aangeschaft en ingevuld. Nu staat de handelaar er om bekend dat hij wel eens kan sjoemelen met de leeftijd. Ik heb dus geen idee of mijn paardje werkelijk 20 jaar is, of al een paar jaartjes ouder :D

Mafflinger
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-05-16

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:19

Wat bizar dat gebeurd zeg!
Fijn dat je pony oud bij je mag worden, ookal gaat dat iets sneller dan gepland nu :P

Chrizta

Berichten: 83
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 17:35

Lijkt me toch best wel een gek gevoel als je paard opeens veel ouder is dan je altijd gedacht had.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:24

Mijne blijkt juist veel jonger te zijn dan gezegd

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:28

Er zijn ook paarden die vroeg grijs worden en jong oud zijn. Maar het gebit is veelal wel een goede graadmeter.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:35

Boven de 10 is het gebit alleen veel minder nauwkeurig te schatten dan onder de 10.
Dus ook met de schatting van de tandarts van nu heb je geen echte zekerheid dat je paard nu 20 is.
Vermoedelijk wel wat jaartjes ouder dan de 14 die je dacht, maar het hoeft nog steeds niet.
Heb je bij aankoop je paard laten keuren?
Bij een keuring hoort de dierenarts nl wel in de mond te kijken en te schatten of de leeftijd klopt met wat er gezegd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:42

Mijn dierenarts is ook tandarts en die zei dat je na een tijdje niet meer nauwkeurig kunt zeggen hoe oud ze zijn. Ze kan dus ook nog 16 of 18 zijn ofzo. Ik zou het gewoon zo laten al helemaal als ze toch altijd bij jou blijft

edit; @marije_jiplover was mij voor zie ik.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:57

Bij ons hadden we hier ook zo'n pony op stal. Werd op 18 jaar gegokt door eigenaar. Tandarts kwam en zei dat ze zeker 25 was!

nicole_floor

Berichten: 3234
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:58

Ik had vroeger ook een pony gekocht en stond toen 01/01/1992 in haar paspoort. Toen we haar wouden verkopen omdat ik te groot werd, was ze 13 jaar oud en toen een dierenarts naar haar laten kijken en die zei dat de pony helemaal geen 13 was maar minstens 20.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:04

Bij die van mij was een fout door de chipper gemaakt, toen nog bij de vorige eigenaar.
Ik heb hem 2 dagen na het chippen gekocht, en het paspoort is mij nagestuurd.

Het was een veulen van 2015, maar er stond 2013 in het paspoort.
Was gelukkig een foutje door degene die de chip heeft gezet, en is aangepast.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 23:07

Nee precies zal ik het nooit weten. Maar hij was er behoorlijk zeker van dat hij nooit meer 14 kon zijn, zei begin 20. Misschien is hij 18, misschien 22.. Achja blijf hetzelfde paard. Het maakt me niet zoveel uit. Maar was wel verbaasd. Maar laat het dus gewoon 14 in het paspoort, hij gaat niet meer weg.

Ik heb hem niet laten keuren. En hij had dus ook geen chip en paspoort, verder groen, onbeleerd. Heb hem nu bijna 8 jaar in mijn bezit.

Bizar zeg dat het zo vaak gebeurd dat een paard ouder blijkt te zijn!!

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:09

En verder bij ons op stal staat er een paard die zogezegd 4 is maar duidelijk ouder is dan mijn 4 jarige, ook gewoon verkeerd in paspoort. Volgens de tanden is hij 6

The_Cat

Berichten: 7285
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:20

Een kennis van me had een paard dat 5 jaar ouder bleek te zijn, het gebeurt inderdaad

Cebren
Berichten: 29
Geregistreerd: 17-06-16

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:07

Ik ken er ook een aantal om mij heen. Geschat als 5 jarige, bleek uiteindelijk 17 te zijn. Helaas gebeurd het te vaak.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:23

Ben ik blij dat ik alle ponys heb vanaf (heel) jong. En stamboek ponys die als veulen gechipt zijn, dus kan er nooit naast zitten qua jaar.

Lijkt me best 'naar' als je eigenlijk geen idee hebt...

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 02:39

Mijn nieuwe merrie is dit jaar rond mei pas geschetst en een paspoort gekregen. Schatting van leeftijd is 13 jaar oud, niet te achterhalen waar ze exact vandaan komt en heeft meegemaakt. Hopelijk klopt het min of meer, maar blijft hier flink in het achterhoofd dat ze ouder zou kunnen zijn natuurlijk. Helaas met dat import spul ( Tinkertje) niet echt met zekerheid achter te komen.

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 00:50

Ik heb ook wel vaker gehoord dat er soms behoorlijk gesjoemeld wordt met leeftijden. Lijkt me niet erg prettig als dat nou net jou paard betreft.

Zolang je niet van plan bent om dit paard te verkopen zou ik het gewoon zo laten. Het gaat je dan ongetwijfeld alleen maar geld kosten om het aan te laten passen en uiteindelijk levert het alleen een nieuw boekje op. :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: paard blijkt ong. 6 jaar ouder dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 01:36

bij mij was er niet zoveel ruimte om te sjoemelen. Mijn pony bleek in plaats van 2012, een 2013 pony te zijn. Soi.