houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 10:27

Ik wil graag houtsnippers (naaldhoutchips) laten mengen in mijn te zware buitenbak. Uiteraard wel van die speciale geschikt voor een bak. Nu kom ik uit bij 2 leveranciers, namelijk: Van Doorn en Megatop. Wie weet wat het verschil is tussen hetgeen beide leveranciers leveren en wie heeft er ervaring met één van beide mbt de naaldhouchips.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:30

Vraag 2 monsters op om te vergelijken..ik heb in een binnenbak met deze snippers gereden, erg fijn...
Er is denk ik voor binnenbak en buitenbak, vraag verschil.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:32

Binnenbak is misschien fijn geen ervaring mee, buitenbak gaat rotten.
Daarom zou ik er niet voor kiezen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:36

In de buitenbak gaat het inderdaad snel rotten.

Ik heb zelf goede ervaringen met tapijtsnippers, misschien is dat wat?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:46

Ik ken een buitenbak met die snippers, maar die zijn gedroogd of zo? Ook fijn hoor, maar alleen gezien en gehoord..wel elke 5 jaar bij vullen.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:50

Houtsnippers in buitenbak lijkt me niet fijn ivm rotten, tapijtsnippers of kokos lijkt mij een betere oplossing.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 13:54

Voor de duidelijkheid. Het gaat hier niet om gewone houtsnippers. Die gaan inderdaad rotten. Het gaat hier om speciaal behandelde snippers geschikt voor een bak. Ik heb geen interesse in tapijtsnippers of andere toplagen .
Twee monsters vragen is inderdaad een goed idee, maar het zou mooi zijn als er mensen zijn die ervaring hebben met de producten van de genoemde leveranciers.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 22:41

Naaldhoutchips gaan helaas ook rotten, reken op een levensduur van 3-4 jaar. Niet heel lang dus.

Airnt

Berichten: 722
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Gerstungen OT Lauchröden

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 23:36

ik heb alleen tapijtsnippers (zonder zand), ik had ook houtsnippers laten liggen wegen rotten (ik weet niet of 3-4 jaar niet al optimistisch is)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 00:09

Houtsnippers werden bij een pensionstal waar ik stond gebruikt om pad tussen de weides begaanbaar te houden (nogal nat namelijk), was waardeloos zwaar, nat en onbegaanbaar. Ooit in een binnenbak gehad en daar was het spekglad, ik heb er dus geen goede ervaringen mee.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 09:06

Ik vraag om ervaring met houtsnippers van de genoemde leverancier. Is er iemand die ervaring heeft met houtsnippers van deze leveranciers??

Teletekst
Berichten: 186
Geregistreerd: 05-02-16

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:12

Eigenwijs is ook wijs

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:13

Tja, je vraagt om ervaringen met die leveranciers, maar tot nu toe heeft het merendeel hier slechte ervaringen met houtsnippers in een buitenbak (ik ook). We willen je behoeden voor een teleurstelling. Maar goed, als jij perse houtsnippers wilt, zou ik beginnen met twee monsters opvragen.
Succes ermee!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:15

Wat ik lees bij een van hen is is dat ze gedroogd zijn. Geen ander soort behandeling.
Dus waarom zouden ze dan niet gaan rotten?
Of ze zouden door en door geïmpregneerd moeten zijn.
Maar dat lees ik nergens.
Dus welke leverancier ook. Hout rot.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:44

Wij hebben jarenlang Megatop in de buitenbak gehad, dat is erg goed bevallen. Ik kende het spul nog van een pensionstal waar ik gestaan heb en daar waren de bakken altijd goed. Megatop is gemaakt van snippers van gedroogd pallethout en blijft daardoor lang goed. Het maakt de bodem stabieler, neemt vocht op als het erg nat is en houdt het vocht weer vast als het erg droog is.
Wij hebben in onze gedraineerde bak van 22 x 35 1 volle vrachtwagen laten gooien en de bak was in 1 keer prima berijdbaar, het zand wat er in lag was te los ( ronde korrel), wilde niet inklinken. Door de ronde zandkorrel rolt dat zand als het ware onder de paardenvoet en geeft daardoor te weinig grip en stabiliteit. We hebben toen na ca. 2 jaar er nog een vracht bijgegooid maar dat was eigenlijk te veel van het goede omdat het toen niet meer goed mengde met het zand. Nadeel is dat er dan dus teveel los op blijft liggen en dat ging na verloop van tijd wel rotten. De rest is door het zand gemengd en langzaam uit elkaar gevallen.
De snippers gaan ca. 4 tot 5 jaar mee, afhankelijk van het weer. We hebben de bovenlaag er vorig jaar uitgeschept omdat die toch wat "slushy" werd maar denken er over om weer een vracht te bestellen. Megatop gaat dus zeker 4 tot 5 jaar mee, verbeterd de bodem aanzienlijk maar zal na verloop van tijd wel uit elkaar vallen en dan moet je dus bijvullen en mogelijk de bovenste laag er uit scheppen omdat er dan een soort bosgrond ontstaat.
Wij hebben nu een kleine vracht kokossnippers ( dus geen vezel!!) en dat geeft ook een prima versteviging van de bodem maar is in verhouding duurder ( als je voor een hele bak zou bestellen) dan Megatop.
Megatop is dus een prima en betaalbare oplossing maar je zal na verloop van tijd wel moeten aanvullen en mogelijk een deel van het hout verwijderen.
Tapijtsnippers zijn duurder en lastig af te voeren; als daar geen milieu verklaring bij zit dan kost dat handenvol met geld, maar gaan wel langer mee en die met milieuverklaring zijn duurder dan die zonder........
Niet gedroogd naaldhout zou ik afraden, dat kan binnen een jaar weg zijn en glad worden.

Prijstechnisch en milieutechnisch gezien zou ik evt. voor een buitenbak wel weer Megatop kiezen ( een vracht Megatop kost rond de 1300,- incl. thuisbezorgen) als het zand wat er in ligt niet goed genoeg is, maar liever zou ik dan kiezen voor goed bakzand van bijv. https://www.zandcompleet.nl/paardenbak/paardenbakzand/ of http://www.stremmer-sand-kies.de/

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:51

ik heb ook een laag beter zand op het te zware zand laten storten...ik sproei wel veel in de zomer en sleep, in de winter is mijn bak super de super en hoef ik amper te slepen.

De bak met houtsnippers kwamen uit Soest meen ik mij te herinneren en die mensen zijn er erg tevreden mee, dochter reed vrij hoog in de sport.

Billy20
Berichten: 430
Geregistreerd: 12-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:17

Dorien66 schreef:
Tja, je vraagt om ervaringen met die leveranciers, maar tot nu toe heeft het merendeel hier slechte ervaringen met houtsnippers in een buitenbak (ik ook). We willen je behoeden voor een teleurstelling. Maar goed, als jij perse houtsnippers wilt, zou ik beginnen met twee monsters opvragen.
Succes ermee!


Bij geen van de reactie over dat snippers gaan rotten wordt gezegd dat de snippers afkomstig zijn van de 2 leveranciers (volgens mij ook de enige 2 die dit product leveren). Waarschijnlijk zijn dit dus de gewone snippers die je bijvoorbeeld bij de gemeente kunt krijgen en dat is een ander product met andere eigenschappen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:36

Hout blijft hout.
Dan zal de een wat sneller rotten dan de ander. Maar rotten gaat het. En als je dat geen probleem vind moet je dat zeker gebruiken. Voor mij persoonlijk is dat een reden het niet te gebruiken en zou ik ander zand storten.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:33

Het rot ook, wordt nat en is een natuur produkt...maar de goede splijten niet en dat is belangrijk.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:01

Teletekst schreef:
Eigenwijs is ook wijs

:D :D :D

TS ik zou het gewoon lekker bestellen als je zo zeker van je zaak bent. Misschien heb jij net die ene dennenboom die niet rot.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:14

Gezien alle reacties hierboven zou ik gewoon een monster vragen bij beide leveranciers of vragen of je een referentie van hun kan krijgen van een of meerdere klanten. Dan kun je daar gaan kijken.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:17

Zoek eens op xp-4 vezel. Dat is een katoenen vlok die na ongeveer 10 jr verteerd is, geen milieu belasting, geen rot en alle goede eigenschappen, om je baan te stabiliseren, ik ken meerdere bodems met deze vlok erin en ik raad ze graag aan

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Re: houtsnipper (naaldhoutchips) voor te zware buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:25

Het opvragen van monsters is inderdaad een goed idee lijkt me.
Maar inderdaad, vroeg of laat zal hout wel gaan rotten.

Wij hebben ook heel wat gedoe gehad om een mooie droge bak te krijgen, maar die is compleet opnieuw aangelegd. Wij hebben geovlok als toplaag. Ik ben er super blij mee. Altijd goede bodem, ook in de zomer door de vlokken die altijd wat vocht vasthouden gaat het zand ook nooit stuiven.
Maar goed dat is natuurlijk ook weer een hele investering.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:26

eldie schreef:
Gezien alle reacties hierboven zou ik gewoon een monster vragen bij beide leveranciers of vragen of je een referentie van hun kan krijgen van een of meerdere klanten. Dan kun je daar gaan kijken.

Goede tip! Bovenstaande zou ik zéker doen TS (en vraag dan of je een bak kunt bekijken waar hun spul al een jaar of 3 à 4 ligt als zij aangeven dat het spul minimaal zo lang zal werken).