Continu voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 13:26

Continu voeren hoe doen jullie dat?

Ik voerde eerst 2 hele grote netten per dag dat was voldoende, maar veel werk. Nu zet ik een grote baal neer en die is in de zelfde tijd op. Maar er wordt dan veel hooi geknoeid. Ik heb er wel een net om, maar ze eten op deze manier de restjes niet op. Op mooie dagen lukt het wel veel weg te scheppen, maar op andere dagen is het al snel vertrapt. Ik voer buiten en heb nog geen afdakje voor de baal. Ben erg benieuwd hoe jullie dat doen.
Afbeelding

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:32

Mijn paarden voer ik op dezelfde manier, alleen staat bij mij de baal wel onder een afdakje, ze kunnen van 2 kanten er vanaf eten, aan de voorkant zit dan ook nog een plank zodat het losse hooi onder het afdakje blijft liggen en ze het later alsnog op eten. Ik heb er ook een aanhangerwagennet over heen gespannen, desondanks blijven ze knoeien met hooi. Het schone geknoeide hooi gooi ik weer in een bak waar ze het alsnog uit op eten.

Deze wilde ik altijd http://www.hayshelter.eu/ maar ik heb inmiddels gezien dat het knoeien net zo erg blijft.

Edit: Mijn paarden eten vanaf de bovenkant, plastic laat ik aan de zijkanten er om heen, daardoor wordt er wel minder verspilling dan voorheen ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 13:34

Ik voer uit een IBC bak met net erin, er word wel iets geknoeid maar eigenlijk is dat verwaarloosbaar. 1 volle bak is precies een nacht voer voor mijn 2 e ponys.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 16:18

Happy_Joy daar hat ik ook al naar zitten kijken , maar dat knoeit inderdaad ook. Heb je een foto van jou manier van voeren? Hoe zit bv de bak? En vanaf boven eten is dat niet heel hoog?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 16:20

Azmay ik wil nou juist de hele baal in een keer voeren. Het is me te veel werk om al het hooi uit de baal te trekken om in een net of bak te doen. Ze hebben hier een 450 kilo baal in een 1,5 week op.

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:25

Ik zal proberen vanavond een foto te maken.

Mijn paarden zijn beide boven de 1.70m dus die hebben geen moeite met de hoogte, loopt er ook nog eentje tussen van 1.23m hoog, die functioneert als stofzuiger voor het geknoeide hooi. (en staat nu met een graaskorf om omdat meneer wel heel hard aan het groeien is van al dat eten)

Edit: Foto op telefoon gevonden :o
Afbeelding


Ik heb er ook nog aangedacht een bak, of in ieder geval 4 platen er als bak om heen te zetten, waarvan 1 kan scharnieren zodat je de bak er omheen kan zetten, het geknoeide hooi kunnen ze dan in ieder geval niet vertrappen en gewoon opeten. Uiteindelijk bij mij niet nodig omdat de manier van de foto prima werkt voor mij.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 17:26

Je hebt als het ware nu een bak toch? Toch maar gauw mijn afdakje bouwen. Jij hebt er helemaal geen net of iets over. Hoe lang doe jij met deze baal?

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:40

Op deze foto zat er geen net over, normaal wel. Ja, dit werkt net als een bak, vandaar dat ik het ook mooi zo laat, baal staat droog, paarden kunnen er prima bij en meest geknoeide hooi valt in 'bak' of stofzuiger eet het op.

Ik doe er, als het zulk weer is als nu, een dag of 10 mee, met mooi weer bijna 2 weken (dan moet ik oppassen dat het niet gaat schimmelen) en met heel koud weer een week (maar dat is op basis van afgelopen jaar en toen stonden er 3 grote paarden ipv 2 en een pony)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 17:47

https://pbs.twimg.com/media/Cu5nLvsXgAAlYLl.jpg

Wij gebruiken een 2x2cm maas om een baal heen met een tafel erover zodat het droog blijft. Wel rondom in het gaas zitten en het plastic verder helemaal weggesneden (alleen de eerste 10cm laten zitten tegen het vocht). Zo eten de shetten er niet meer van dan wat ze normaal met netten en baaltjes doen (60kg per week voor 2 minishetten).

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:39

Happy joy. Hoe hoog zitten de planken ongeveer? 80cm of zo? En kunnen ze dan tot op de grond eten?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 19:43

Mizora schreef:


Haha goed gevonden, maar dat is niet een baal van 1,20 toch of wel. Het is goed gevonden. Maar knoeien ze zo geen hooi? En waar heb je het net dan vandaan dat het om de baal past? Ik heb nu aanhanger net. Dat heeft een Maas van 4x4 dacht ik.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:01


Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:06

Wat een onwijs goed idee zeg!

Wij voerne nu uit een slowfeeder en bah wat een gedoe om elke keer die bak te vullen met een net erin enzo.
Kost me mijn rug..

Paarden eten ruim 1 baal per dag..
Dus je bent elke dag wel zoet...

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 20:21

Ja dat had ik dus ook vandaar dat ik graag de hele baal geef. Het scheelt echt veel in het werk. Maar nu nog wat schoner.

Mizora mijn baal is 450 kilo ik heb nu 2 netten aan elkaar van iets van 2 bij 3. En ik denk dat zo'n tafel dan ook lastig word. Maar mooi handig idee. Ik vind het idee fijn als ik de voerplek makkelijk kan verplaatsen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 03:53

Onbeperkt voeren doe ik niet. Ik merk dan meteen dat er meer versmeerd wordt, want er is toch altijd meer te eten, dus waarom ook restjes opeten die uit je mond/ruif vallen? Met vies weer als het hooi dat op de stenen valt nat wordt eten ze het ook (liever) niet. Genoeg voeren zeker, misschien stro bij (maar dan moet ik een extra ruif maken, want mengen werkt niet). Onbeperkt via baal(tje) er bij en vreten maar begin ik niet aan. Dan kan ik er 2 rollen en tussen het meer eten en extra verspilling mag ik 2x zoveel gaan inkopen (+extra DA rekeningen). Altijd iets hebben om aan te knagen/op te kauwen hoeft ook echt geen hooi te zijn. Dikke tak bv werkt net zo goed, bezigheidstherapie is belangrijk, iets om op te kauwen is belangrijk, altijd hooi beschikbaar niet.

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:18

Plaaten zijn 60 cm hoog en het schimmeltje kan makkelijk alles van de grond uit de bak eten, de achterste hoeken komt hij niet bij, maar dat eten de paarden dan wel weer op, of ik trek het naar voren.(ik heb wel nog een pallet onder de baal staan ivm vocht)

Ik heb voor onbeperkt gekozen omdat mijn oude paard het echt nodig heeft om genoeg hooi te eten, jonge paard heeft dat niet nodig maar die eet gelukkig ook niet de hele dag door en pony heeft absoluut niet zoveel nodig en staat daarom nu ook met een graaskorf om, waar hij inmiddels reuze handig mee is geworden :+ Ze staan met zijn 3tjes op een stukje met zand, stenen en een grote schuilstal, ze apart voeren is voor mij geen optie.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Continu voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:47

Ik ben al druk aan het denken wat ik nou ook zoals jou tafel zou kunnen verzinnen, maar bv hout wordt al weer veel te zwaar.