Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:11

Beste boktenaren,

Nadat ik in eerste instantie een heel verhaal had getypt realiseerde ik me dat ik alleen antwoord zoek op de vraag:

loont het zich om een X aantal stallen te verhuren aan huis? (Als je hier al over beschikt). Hou je hier een zakcentje aan over?

Stalling. Weidegang. Buitenbak. Goede uitrijmogelijkheden. Manege met dubbele binnenbak "om de hoek". Net in het buitengebied aan een goed bereikbare weg (fiets afstand van dorp).

Punten als marktonderzoek. Kosten. Verzekeringen. Kvk etc ga ik zelf nog wel uitzoeken maar dat heeft weinig nut als jullie al weten dat je er in principe weinig aan overhoudt aan het einde van de rit. (Het is dus bedoeld als extra. Niet als hoofd inkomen). Ik ben heel benieuwd of het de moeite waard is dit te overwegen. Zijn er bokkers die dit doen?

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:14

Dit kun je toch uitrekenen? Niet rot bedoeld hoor maar ben serieus. Uitrekenen wat je aan kosten kwijt bent voor deze stallen (want aftrekpost belastingdienst) , uitrekenen wat je binnen krijgt aan verhuur en opzoeken wat je betaald aan belasting. Dit is echt allemaal uit te pluizen via internet.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:19

Grote hamvraag is vooral: heb je zin in al dat vreemd volk op je erf en wellicht ook nog over je vloer?
Hoeveel tijd zou je erin willen steken? De huurder zal bijv. wel van je verwachten dat jij een oogje in het zeil houdt als er niemand anders is.

E.e.a. is ook afhankelijk van de hoeveelheid boxen waar je het over hebt. Je zult niet snel 100 euro per maand per box aan winst maken in Friesland (lees: niet, kansloos, 50 euro komt eerder en als je alle kosten meeneemt zelfs dat niet eens).
Dan is de grote vraag: is dat voldoende opbrengst voor jou om al dat gedoe op je erf aan te halen?

Doe het alleen als je het leuk vindt om te doen :D

(en als je graag als ondernemer wilt worden aangemerkt om andere redenen, dan kan het slim zijn)

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:22

Misschien dat je er de kosten van je eigen paard er mee uit haalt, maar dan heb je ook wel gelijk 4 keer zoveel werk, altijd mensen op het erf. Ik zou het niet doen, tenzij je chronisch tijd over hebt en het leuk vind om de hele dag paraat te staan.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:23

En kan je hooi van eigen land halen scheelt ook.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:23

Oh God. Ik woon niet meer in Friesland haha. Ik woon in Twente. Daar liggen de prijzen qua stalling gemiddeld iets hoger. Helemaal niet aan gedacht het te veranderen.

@Urion. Je hebt helemaal gelijk en ik heb ook al het een en ander opgezocht maar ik lees over het algemeen dat het zich niet snel loont, dus ben ik benieuwd naar praktijkvoorbeelden waarin het zich wel loont (of inderdaad niet). Het is een behoorlijke stap en best logisch om eens wat info en meningen van anderen te ontvangen. Vind ik dan.

Kim_RC
Berichten: 851
Geregistreerd: 01-01-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:23

Dees schreef:
Grote hamvraag is vooral: heb je zin in al dat vreemd volk op je erf en wellicht ook nog over je vloer?
Hoeveel tijd zou je erin willen steken? De huurder zal bijv. wel van je verwachten dat jij een oogje in het zeil houdt als er niemand anders is.

:j

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:25

Dees typt wat ik dacht.

Denk dat je all-in nog moeilijker aan winst komt als je je eigen uren als arbeidsuren meerekent. Als hobby er bij dan heb je een leuke zakcent maar het is maar een schijntje per maand als je kijkt wat je er voor doet.

Kaal verhuren kan ook, dus alleen de box en weide voor bv 100 euro per maand.
Maar dan moet je:
* onderhoud van doen
* extra verzekering/hypotheek en dat soort zaken van betalen
* willen dat ieder het op zijn/haar manier doet. Dus de ene heeft een keurige vlasstal met een laagje stro en de andere een smeerboel. Tja als je daar langs heen kan kijken....

Zou de praktische kant eerst bekijken. Tijd, energie, gezeur, aan geloop enz.
Ik zelf zou daar denk ik te graag voor alleen zijn.

Ik sta voor die facilieiten die jij noemt voor 180 all in muv het mesten van weide en stal (werk doen we dus zelf). Denk dat ze misschien een snippertje (max 20 euro) overhouden, is meer hobby als verdienste.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:27

Je zal er altijd een klein beetje aan verdienen, maar ik zou me wel vantevoren goed bedenken of het je dat waard is, want het brengt ook nadelen met zich mee. Je hebt elke dag vreemde mensen aan huis. Er worden misschien kinderen en vriendjes en vriendinnetjes meegenomen, honden.. Je weides, stallen, hekwerk en buitenbak zullen er onder lijden.. Je krijgt meer verantwoordelijkheden, je kan niet even een weekje op vakantie en het voeren aan de buren over laten, en je zal vaker moeten opletten of alles goed gaat met de paarden. Er kunnen altijd foute mensen tussen zitten.. zo stond er eens een paard van een dievegge op stal waar mijn paard vroeger stond, en die was op een keer zonder te betalen met de noorderzon vertrokken inclusief alle hooi van de stalbaas en wat spulletjes van mij.. En je kan natuurlijk ook te maken krijgen met mensen met geldproblemen, die elke keer later of niet betalen.
Het kan natuurlijk ook allemaal heel leuk en goed gaan, maar het zijn wel dingen waar je rekening mee moet houden, of je dat wil riskeren voor die paar euro's die je er aan verdient.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 16:30

Jullie hebben hele goede punten zeg. Ik bekeek het misschien iets te praktisch. Kan ik er iets aan overhouden, zo ja wil ik het dan doen? Maar het lijkt me inderdaad veel verstandiger om het andersom te bekijken. Je vergeet snel hoeveel werk de stalhouder er van heeft als je er zelf weinig meer mee te maken hebt. Volk over het erg klinkt leuk maar het blijft inderdaad niet bij die paar eigenaren. Geen vakantie inderdaad. Allemaal belangrijke punten om mee te nemen in de overweging. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Bedankt!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:31

Als je puur telt wat het eten en bodembedekking kost.
Ja dan kwamen wij er aan uit.En hielden we wat over.
Dan tel ik onderhoud niet mee, want dat heb ik voor mijn eigen paarden toch.

Telde ik werkelijke uren, dan kwam ik nooit uit. Want ik hou niet op bij alleen stallen mesten, nee ik wissel dekens, ik wandel met een geblesseerd paard of spuit een been af als dat meerdere keren per dag moet. Enz, enz.
Daarbij het gezeur terwijl je de benen onder de kont uitloopt dan mocht ik nog wel 200 per maand meer vragen :P

Met andere woorden, ik verhuur geen stallen meer.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:33

Financieel zal het zich niet lonen, als je maar een paar paarden erbij neemt zal je niet meer dan enkele tientjes per paard overhouden. En je hebt er hoe dan ook extra werk aan. Denk dat je financieel beter af bent door een paar uur meer te werken in loondienst. Je moet het echt alleen doen als je het leuk vind om met paarden bezig te zijn.

Pas als je het grootschalig aanpakt, zeg 40+ paarden wordt het per paard goedkoper omdat je vaak goedkoper/groter kan inkopen en investeringen over meer paarden verdeeld worden.Maar nog is het dan geen vetpot. En daar komt dan wel heel veel tijd en ruimte bij kijken.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:37

Bij 40+ paarden is het geen bijbaantje meer, maar kun je het tot je fulltime baan rekenen.
Dan kan je er ook (een beetje) van leven, heus, maar dat is een heel ander uitgangspunt dan "even erbij".

40 x 50 euro winst per box per maand is toch € 2.000. Het zijn van ondernemer brengt fiscale voordelen met zich mee die het dan ook nog de moeite waard maken. Maar goed, de grote stallen hebben doorgaans wel eigen hooiwinning voor zoveel dieren, waardoor er makkelijker enig marge op het stalgeld wordt gepakt.

Dus het gaat wel om hoeveel boxen je van plan was te verhuren :)

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:41

Ik heb 1 pensionklant. Was meer als gezelschap voor mijn paard dan iets anders.
Maar ik heb er al 'spijt' van.
Moet altijd achter men geld zeuren, ze verplaatsen dingen die ze niet horen te verplaatsen. Ze zet de poort naar de weide terug open hoewel ze me vraagt van hem van het gras te houden etc..
Heb al een aantal dingen aangekaart, maar het blijft zich herhalen.

Echt extra werk vind ik het niet. Heb toch een paard staan, dus moet toch de klusjes doen. Dat beetje extra maakt het niet.
Maar ik heb er natuurlijk maar 1 extra. Niet een aantal.

Het hangt ook heel erg af van wie bij je terecht komt.
Misschien is iemand met meerdere paarden wel een idee. En dan gewoon als lege stallen verhuren.
Dan heb je er geen werk aan en toch geld.
Hier in de buurt zijn er vaak mensen die zoiets zoeken.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:45

overigens als je voldoende ruimte en financiele buffer hebt, kun je ook met weinig paarden groot inkopen.. denk dat je er niet aan moet willen beginnen als je steeds het stalgeld van anderen nodig hebt om de complete maandvoorraad in te kopen.. want dan ga je al snel ergens scheef lopen.. bijvoorbeeld als er een keer weinig hooi verkrijgbaar is..

persoonlijk zou ik ook met weinig paarden, zo groot mogelijk inkopen, zeer zeker als het om winstmarge gaat op verhuurde stallen.. stamp die schuur maar vol met een hooivoorraad waar ze de hele winter mee vooruitkunnen en met bodem bedekking het liefst ook.. daar pak je een aardige marge mee.

met een klein aantal verhuurde stallen, en enkele eigen paarden denk ik dat je vooral blij mag zijn als je het eten en onderhoud van je eigen dieren kan financieren uit de winst die je behaalt op de andere boxen.

Nadeel is dat je geen eenmansbedrijf of bv'tje hebt volgens de belastingdienst als je er niet je hoofdinkomen uit haalt.. het beetje winst dat je behaalt wordt dus ook nog eens zwaarder belast + je hebt geen fiscale ondernemersvoordelen

en vergeet ook niet dat meer paarden, iets meer onderhoud aan je stallen en/of bak zowel in werk als financieel.. is niet heel veel meer, maar alle kleine beetjes zou ik meerekenen, want de marge is zo klein met weinig verhuurde boxen dat ook de kleine beetje de balans kunnen laten kiepen.

BigOne
Berichten: 38210
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:47

Kirrr schreef:
Ik heb 1 pensionklant. Was meer als gezelschap voor mijn paard dan iets anders.
Maar ik heb er al 'spijt' van.
Moet altijd achter men geld zeuren, ze verplaatsen dingen die ze niet horen te verplaatsen. Ze zet de poort naar de weide terug open hoewel ze me vraagt van hem van het gras te houden etc..
Heb al een aantal dingen aangekaart, maar het blijft zich herhalen.

Echt extra werk vind ik het niet. Heb toch een paard staan, dus moet toch de klusjes doen. Dat beetje extra maakt het niet.
Maar ik heb er natuurlijk maar 1 extra. Niet een aantal.

Het hangt ook heel erg af van wie bij je terecht komt.
Misschien is iemand met meerdere paarden wel een idee. En dan gewoon als lege stallen verhuren.
Dan heb je er geen werk aan en toch geld.
Hier in de buurt zijn er vaak mensen die zoiets zoeken.

zorgen voor een automatische incasso maar als ik je zo hoor, zorgen voor een andere huurder.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:59

Of geen huurder :D.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:59

Hoeveel werk wil je erin steken? Ik betaal 145. Dat is incl. Vlas. Ik moet zelf mesten, voer kopen en het klaar zetten. De pensionhoudster zet ze buiten en binnen en voert 3 keer kuil en tegelijk 3 keer biks. Dus voor 5 euro per dag voert zij mijn paard en zet ze haar buiten en binnen.... Ik vind dat een mooi bedrag maar verdienen doet ze niet echt natuurlijk.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:03

Ik heb een paard verzorgt van mensen die het zo hadden geregeld. Een eigen paard en 3 of 4 pensionpaarden. Volgens de eigenaar kwam hij hiermee uit de kosten maar hield hij er niet echt iets aan over. En dan had hij nog lage hypotheekkosten want de grond was afbetaald. Deze mensen vonden het gewoon ontzettend gezellig, hadden ook nog meer dieren lopen en zo stond hun eigen paard ook meteen in een leuke kudde.

Ik denk wel dat het een hoop kopzorgen geeft, pensionpaarden aan huis. Zodra ergens voor betaald wordt hebben mensen over het algemeen toch best veel noten op hun zang. Ik zou daar denk ik niet blij van worden.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:11

Wij bieden ook een paar stalletjes aan voor pension. Niet om er op te verdienen, maar het helpt wel iets in de kosten als je toch al eigen paarden hebt lopen.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:48

Ik ben iemand die met mijn paard bij iemand aan huis op pension staat en ik ben er wel erg blij mee :D Zij hebben zelf 2 paarden en een shet en mijn e-pony staat er dan nog bij op stalling. Ik vind het zelf erg prettig, veel contact, veel aandacht voor mijn pony, alle ruimte in de bak :P En mijn pony staat hier altijd hele dagen buiten. Vanaf de andere kant dus erg goede ervaringen. Ik betaal niet minder dan een 'normale' pensionstalling hier in de buurt zou kosten dus gewoon een reële prijs. Wij zijn wel vrienden van elkaar en kenden elkaar al en kunnen dus ook goed met elkaar opschieten, dat scheelt al een stuk natuurlijk. Daarnaast zit de stal naast hun huis en hoef ik niet door hun tuin/huis om bij mijn pony te komen en als zij dus geen 'zin' in mij hebben :') kunnen ze rustig thuis zitten zonder last van mij te hebben :P

Denk dat het inderdaad wel belangrijk is in zo'n situatie dat je goed kan opschieten met je klanten, ik neem niet vaak andere mensen mee maar dat is hier ook geen probleem maar als ze dat niet zouden willen was dat voor mij ook prima, gewoon duidelijke afspraken maken lijkt mij erg belangrijk. En wanneer je een normale prijs vraagt hou je er heus wel wat aan over want de kosten voor de stal/hypotheek heb je sowieso al als je de stallen al hebt.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:53

har166 schreef:
Hoeveel werk wil je erin steken? Ik betaal 145. Dat is incl. Vlas. Ik moet zelf mesten, voer kopen en het klaar zetten. De pensionhoudster zet ze buiten en binnen en voert 3 keer kuil en tegelijk 3 keer biks. Dus voor 5 euro per dag voert zij mijn paard en zet ze haar buiten en binnen.... Ik vind dat een mooi bedrag maar verdienen doet ze niet echt natuurlijk.


Zodra er ook maar een waterbakje kapot gaat, is "de winst" weg.
Het is niet 5 euro per dag om te voeren en om buiten te zetten. Het is ook bij de prijs inbegrepen dat wanneer er wat kapot gaat, dat weer gerepareerd moet worden. Ook wanneer de schuur opnieuw in de verf moet. Wanneer het zand in de bak weer moet worden losgetrokken. De kosten van de waterleiding en de elektriciteit van wanneer een lamp brandt. Daarnaast kost die vlas al gauw 35 euro per maand (5-6 euro per baal is goedkoop, en je zult per maand vast wel 6 gebruiken). Dus die pensionhoudster van jouw verdient bruto een 110 per maand, gedeeld door 30 dagen is geen 5 maar 3,60 per dag. Alle kosten van onderhoud van de accommodatie zijn voor haar rekening.

De mensen die écht gaan zitten rekenen, besluiten al snel op te houden met hun stalletjes-verhuur want het levert nagenoeg niets op. Tenzij ze het professioneel gaan aanpakken en de grote aantallen gaan bedienen.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:09

Ik heb 1 stal over, maar zoals wij de paarden verzorgen gaat het niet lonen om die stal te verhuren.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Aantal stallen verhuren aan huis. Loont zich dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:26

Vergeet niet dat de "makkelijke klanten" niet vaak verhuizen en zoeken naar een nieuwe plek.
Klanten die pensionhouders liever kwijt dan rijk zijn, zie je vaak verhuizen....

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:30

Ik weet niet of je zelf een paarden/een paard hebt, maar je zou het ook anders kunnen bekijken.
Iemand om alle klussen mee te delen, op te passen tijdens vakanties en om gezamenlijk voer in te kopen. Dan moet je het natuurlijk wel heel erg treffen maar soms lukt dat.
Zelf heb ik ooit een paard te logeren gehad en dat beviel me dermate slecht dat ik het nooit meer zou doen. Paarden moesten o.a. samen naar buiten, samen naar binnen en niet wanneer ik dat wilde. Bovendien schopte die naar de honden (die dat absoluut niet gewend waren).