Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Een E-kruiwagen, wie heeft er zelf een gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 11:39

We willen een 250 liter kruiwagen gaan aanschaffen. We mesten dagelijks uit voor 3 paarden (loopstallen met uitloop, dus alleen mest, geen strooisel). Met pijn en moeite krijgen we dit net wel, net niet in een 180 liter kruiwagen (beetje aanduwen, verdelen, opharken enz).

De mesthoop is bij de overburen en een behoorlijk stuk lopen, het liefst willen we maar een keer op en neer lopen. Met deze volle kruiwagen mest met bult erop zit ik qua gewicht ook op mijn tax. Ik voel het wel tegen de tijd dat ik bij de mesthoop ben en dan is het nu nog droog geweest. Bij nat weer schep je al snel meer zand mee en wordt het nog zwaarder.

Nu willen we een grotere kruiwagen, zodat het wat minder passen en meten is en in de winter krijgen ze meer hooi=meer mest. Maar dan heb je ook met een grotere kruiwagen en nog meer gewicht te maken.

Daar zijn supermotie oplossingen voor, maar die hebben een aardig prijskaartje. Bijvoorbeeld een elektrische kruiwagen kost voor een 250 liter bak al snel 1000 euro.

Heeft iemand ervaring met elektrische kruiwagens of een andere vorm van aandrijving?
Ik wil best sjouwen, maar het moet leuk en gezond blijven. Op afstand bestuurbaar hoeft niet :Y) , maar een beetje extra ondersteuning zou prettig zijn.

Wie heeft er ervaring met een 250 liter kruiwagen die ook degelijk genoeg is om het gewicht te dragen.

En mijn grote vraag is, heeft iemand zelf een aandrijving gemaakt? Dat moet toch mogelijk zijn.



Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 16:32

Bedankt voor het meedenken zover!
Ik beperk mij even tot de kruiwagen. Quads, aanhangertjes ed zijn ook onze gedachten gepasseerd, maar voor ons (nu) niet de oplossing.

De meeste mest ligt in de stal, op of in de buurt van de stoep. Met een lege kruiwagen even het achterste stuk en de rest vanaf de stoep als het door het zand te zwaar wordt. We hebben een mestboy XL, dus dat is goed te doen.
Maar dan komt het stuk naar de mesthoop.......

De grotere kruiwagen wordt een tweewieler, dat is met een wiel te zwaar om in balans te houden. De aanschaf daarvan is niet zo'n probleem.

Ik ga eens verder googelen, gericht op zit/grasmaaiers :j . Ik had wel een doe het zelver met een motor van een bladblazer gevonden, maar dat gaat niet degelijk genoeg zijn voor dit gewicht.
En het moet idd bestand zijn tegen modder en nattigheid.

Kita, hoe groot waren deze? Vergelijkbaar met een hummer/250 liter. Het moet inderdaad wel hanteerbaar zijn.

Hilary, het is misschien een uitgangspunt om verder op door te denken :j Dat is misschien ook gemakkelijker motorisch te maken en de kruiwagen is dan ook nog steeds gewoon te gebruiken.

DubbelDun schreef:
maar soms moet je ook helaas gewoon even slikken en investeren in iets wat je leven met paarden beduidend veraangenaamd :D
Het zal zoiets worden :D . Of toch twee keer lopen #)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 16:46

Al die ingrediënten zijn in huis /3

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 17:06

Dat zijn inderdaad van die creatieve dingen waar je even op moet komen LadyMadonna.

Op youtube ook de meest geniale dingen gezien, maar nog niet echt toepasbaar voor ons.

Weet je toevallig welk merk jullie hebben Kim?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 18:03

marionblo schreef:
We hebben ook een 180 l kruiwagen, die gebruiken we voor hooi. Ik moet er niet aan denken die vol te laden met mest.
Dat doen we nu dus wel, maar dat zie ik niet meer zitten zodra het natter en nog zwaarder wordt.
We hebben volgens mij ook contact gehad met Davilot. In januari komt er een e-kruiwagen die meer volume en gewicht kan hebben. Maar die zit dus rond de 1000 euro.


Een 3 of 4 wielen zou ook schelen, dan hoef je geen gewicht te tillen. Minder handig op het zand, maar dat is te ondervangen. De route vanaf de stoep tot de mesthoop is verder helemaal verhard.

Zoiets had ik ook gevonden petitparis.
Kun je een inschatting maken hoeveel aan gewicht jij erin hebt? Bij ons is het echt alleen mest (en zand).

Bedankt weer voor de tips +:)+

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 18:44


Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 20:50

Zoals ik al beschreef is de afstand in het zand niet het probleem. De afstand over het harde naar de mesthoop wel en dan zijn 4 wielen gemakkelijk omdat je het gewicht alleen hoeft te duwen en niet te dragen.

We denken nu aan een kiep volumekruiwagen waarvan we de steunen gemakkelijk op een plateautje met twee wielen kunnen zetten, zodra we met vier wielen richting mesthoop gaan. In het zandstuk zouden de wielen er dan niet onder zitten.
En ach, dan bouwen we later nog wel een keer een motortje op het plateau :+

Het is geen wereldprobleem en we zijn niet in paniek. Maar we willen het ons gewoon wat gemakkelijker maken en we hebben nu weer nieuwe ideeën *D .

Goed te horen suffie, naar zoiets kijken we nu. Maar dan een maatje kleiner.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 21:26

Hey Patricia :D

Ik schep toch liever dan met zo'n zuigslang, daar krijg je ook een lamme arm van en veel sneller is het niet.
En wat een herrie maakt dat ding zeg :=
Hier in het dorp lopen ze ook met een turbo kruimeldief, maar aan de slang zat al snel een klein wieltje, zodat de je niet de slang de hele tijd zelf omhoog hoeft te houden.


Wij gooien de mest ook vooraan en dan eens in de zoveel tijd wordt het omhoog geduwd. Ik ben volle goede moed begonnen om de volle 180 liter de plank op te rijden, bleek dat mijn voorganger dat ook nooit deed. Toen was ik er ook zo klaar mee.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-16 21:37

Patricia, misschien heeft zij een stillere variant :D
Zodra we iets hebben, plaats ik het ook hier.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 21:12

Het elektrische en motorische verhaal hadden we maar weer gelaten voor wat het was. Na een zoektocht waarbij ik tig varianten van kruiwagens heb gezien, waarvan de meeste al weer afvielen (te groot, te klein, te zwaar, past niet door de deur, te hoog enz.) uitgekomen op deze kruiwagen;


Afbeelding


300-330 liter, twee wielen, betere gewichtsverdeling qua tillen en kiepbaar.

Morgen kan ga ik hem testen. Het volumeprobleem is opgelost en we kijken of het op deze manier licht genoeg voor de afstand die we moeten lopen.
Zoniet, komt plan B in werking. Een plateau met zwenkbanden en gaten waar de steunen van de kruiwagen in passen, zodat we nog minder gewicht zelf hoeven te tillen. Wel een los plateau die we er alleen onder zetten als we aan de wandeltocht beginnen, want in het zand gaat 'm dat niet worden :D

Tot stand gekomen door een paar goede tips in dit topic +:)+

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-16 13:50

Ik ben er blij mee :D
Het duwen/lopen is zwaarder, je hebt meer weerstand met twee wielen en het is een grotere kruiwagen. Maar het gewicht daarentegen scheelt zoveel. Ik kan nu gewoon lopen zonder het gevoel dat mijn armen een paar cm langer worden en mijn schouders beginnen te branden.
Het model kruiwagen heeft dus inderdaad veel invloed op het gewicht wat je moet tillen. Dat is de belangrijkste winst. En met twee wielen hoef je de kruiwagen niet in balans te houden.

Kiepen is ook heel erg fijn, nadeel is wel dat je dit vooraan de mesthoop moet doen. Dus deze zal vaker opgehoogd moeten worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joanne_, judithM, laran, wodant en 135 bezoekers