Paddock en Rijbak in 1?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 12:47

Hoi Bokkers,

Binnenkort komen de paarden aan huis te staan. Nu zitten we te dubben hoe we het gaan doen.
Zelf zitten we te denken om een paddock en rijbak in één te maken, zodat de paarden extra veel bewegingsvrijheid hebben, en we meer land over houden voor in de lente/zomer maanden.

Hoe vinden jullie dit idee? Graag hoor ik ook als dit geen goed idee waarom niet. Of hebben jullie een ander idee?

Santos_05

Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:49

Wij merken dat de ondergrond van de paddock heel erg is vastgelopen. Hier komt elk jaar zand bij op, want drainage helpt niet (wordt weer dicht gestampt). De bak staan ze niet in, ligt hetzelfde zand en blijft heel erg goed. Ik ben dus blij dat we de bak niet gebruiken als 24/7 paddock.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:53

Wij hebben thuis ook een paddockrijbak. Gaat prima, maar je moet wel vaak slepen om een fijne rijbak te hebben.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:54

Rijbak als paddock gebruiken gaat ten koste van je bodem. Ze zullen er in gaan plassen en poepen, daarvan slaat de bodem dicht, ze gaan misschien graven en kunnen je rijbodem echt kapot lopen.
Soms heb je geen keus, maar dan is het zaak om alle mest meteen te verwijderen en een trekkertje ( of oude zitmaaier met een pallet erachter) aan te schaffen om je bodem te vlakken en/ of evt. los te maken.
Wij laten onze paarden ook wel los in de bak maar vlakken de bodem daarna wel meteen anders wordt het "berg en dal" na verloop van tijd.
Het hangt ook af van wat voor bodem je in de bak gaat leggen; bij een dure ( agterberg etc.) bodem is loslopen niet aan te raden..........

Muronia

Berichten: 19507
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:56

Ik heb ook een paddock en rijbak in 1, maar ik heb de bak een stukje verlengd en een stukje van een meter of 10 nog omheind. In dat achterste stuk staat de hooi-ton en een schuilstal. Op dat stuk lopen ze het meeste en dat mogen ze ook aantrappen, geen probleem. Mijn rijbak blijft netjes al heb ik die wel altijd open staan. Ook handig wanneer je wilt gaan rijden, dan kun je zo de omheining even sluiten en staan de anderen in het kleine paddockje in die tijd. Hoeven ze niet op stal worden gezet.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 13:00

Bedankt voor jullie snelle reacties! Deze ervaringen nemen we zeker mee in de overweging.
Mag ik vragen wat voor zand jullie in de bak hebben liggen?

Dunkeedoo

Berichten: 311
Geregistreerd: 15-12-15

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:04

ik volg even, wij hebben hetzelfde. we hebben de paarden aan huis en zijn nu bezig de bak te draineren, en het is de bedoeling dat deze in de winter ook als paddok gaat dienen. komt 'gewoon' woudzand in en de drainage leggen we aan met worteldoek en grind eromheen zodat er geen zand in kan komen.

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:15

Het kan maar vaak gaat het ten koste van je bakbodem. Als je niet zo veel waarde hecht aan een tip top bodem kan het wel. Je zou je bak dan alleen vaker moeten slepen als een aparte rijbak.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:15

Ik heb het apart. En na 4 jaar is de paddock al 1 x bijgevuld met zand en mijn rijbaan is nog steeds prachtig. Dus ik zou het niet doen.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:16

Waar ik rij hebben ze een rijbak die ze ook gebruiken als paddock. Deze hebben ze begin dit jaar (deels) gedraineerd en tot nu toe geen problemen daarmee gehad. Het zand is al wat mullig van zichzelf (maar wel fijn te rijden) en het wordt ook niet aangetrapt of iets door de paarden.
De paarden staan er wisselend elke dag wel in en krijgen ook hooi gevoerd daar, gaat prima :D

Muronia

Berichten: 19507
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:17

Ik heb even zitten graven in mijn eigen berichten en ik had een topic over hoe we onze ruimte het beste konden indelen. Het zijn wel een paar pagina's maar er staan veel foto's in van hoe we het uiteindelijk hebben gedaan met de bak en de paddock: [VSW] Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

We hebben trouwens woudzand als bodem.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:19

Ik ga het even volgen. Ik heb de paarden sinds de zomer 24/7 buiten staan. We hadden voor de shet een stal gebouwd in de longeerbak en we wouden deze uitbreiden voor alle paarden. Echter is deze te zwak voor de grote paarden en gaat het geen stevige constructie worden. Nu gaan we naast de rijbak een stal bouwen. Heb daar een ruimte van 12 bij 5 ter beschikking incl uitloopje en idee was dan om de paarden ook in de rijbak te laten lopen. Anders moet ik er een draadje door spannen dat ze via het pad naar de longeerbak kunnen lopen omdat daar de waterbakken staan. Ik ben benieuwd of het gaat werken dat ze ook gedeeltelijk in de rijbak lopen. Ik plaats daar dan geen voerbak omdat als ze dan wat knoeien alles door de mooie zandbodem gaat. We trekken de rijbak elk najaar los en dit jaar komt er zand bij. Dat is voor het eerst de bak ligt en nu ongeveer 15 jaar.

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:23

Het ligt er ook aan hoeveel paarden erin staan. Ik heb paddock en rijbak in 1. Maar ik heb maar 2 paarden, mest word elke dag weggehaald en ze hebben toegang tot hun boxen. En 1 keer per jaar word de bak gefreesd en gesleept etc.

cynthia18
Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 13:34

Murosch schreef:
Ik heb even zitten graven in mijn eigen berichten en ik had een topic over hoe we onze ruimte het beste konden indelen. Het zijn wel een paar pagina's maar er staan veel foto's in van hoe we het uiteindelijk hebben gedaan met de bak en de paddock: [VSW] Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

We hebben trouwens woudzand als bodem.



Dankjewel Murosch! hier heb ik denk ik al heel veel aan! Zal vanavond even alles rustig lezen haha!

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:18

Ik heb al 20 jaar een rijbak die tevens dienst doet als paddock. Heb wel vijf jaar geleden bak helemaal op geknapt, maar zoals gezegd, als je niet al te veel waarde hecht aan een perfecte bodem, is het prima te doen.

Ik heb ook drie pony's er in staan, zonder ijzers. Denk dat het ook verschilt hoe groot je paarden zijn. En of ze veel graven.

Wat heel belangrijk is: minstens een keer per dag de drollen scheppen, want dat is wel funest voor je drainage en dat is wat ik voor lief neem. Mijn bak zal harder achteruit gaan, zeker qua drainage, doordat de paarden er overdag ook in lopen. Maar ik vind het welzijn van mijn paarden belangrijker dan een perfecte bak. Ik heb twee kleine weilanden en ze kunnen nu zomer en winter de hele dag naar buiten.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:28

Mijn bak dient ook als paddock. Ik er er 2 paarden en een grote pony 24/7 in lopen en dat gaat prima. Ik heb wel een goede opbouw van de bodem (incl drainage) en sleep de bak 1 a 2 keer per week.

Voeren doe ik niet in de bak want ik wil geen hooi in het zand hebben en ik ben heel nauwkeurig met mestruimen, wat ik (minimaal) 3x per dag doe. Goed schoonhouden en onderhoud is dus wel een must als je de bodem goed wilt houden.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:45

Het is maar net wat voor een kwaliteit bak je neer wilt leggen. Bij een beetje een bak is het een slecht plan, je loopt inderdaad alles dicht waardoor drainage niet meer werkt. Als je gewoon een plek zoekt waar je meestal wel (recreatief) kunt rijden, dan is het best een optie. Hier en daar zal je slechtere plekken krijgen, maar die ken je en daar rij je dan omheen. Als je wedstrijd gericht wilt trainen ga je niet blij worden van een bak als paddock gebruiken.

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:00

Hier ook een rijbak/ paddock ;) We hebben inderdaad wel een trekker om de bak om te spitten en te slepen. De mest wordt hier elke dag verwijderd, maar ik moet wel bekennen dat wij niet zo vaak in de bak rijden :P

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:14

Als je graag in de bak rijd, Zeg ik doe het niet. Tis zoooo zonde van je bodem. Ze graven er gaten, stampen het aan zodat de drainage niet meer werkt.
Als ze zich verveelde dan stonden ze aan de omheining te knagen. Ik vond het een rampenplan
Ik kon ze zelfs niet even meer longeren omdat ik bijna mijn eigen benen brak over de kuilen die ze gemaakt hadden.(een duitser is er niets bij).

Dus ik heb het roer omgegooid, mijn paarden lopen nu in een paadock paradijs, altijd voldoende beweging. Een pad rondom de weides en de de bak wat breed genoeg is om te lopen, luieren etc. .
voer aanbod op verschillende plaatsen, altijd buiten(beschikking over twee schuilstallen) geen verveelde paarden meer.
Ik heb nu scharrelpaarden i.p.v hangpaarden en ik kan rijden in een bak zonder dat paard of ik struikelen over de slechte bodem.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 17:18

Wij gebruiken al jaren de bak als winterpaddock. Het kost een goede onderhoudsschema, ochtend en avond mest verwijderen, vaak slepen en eens per 4 weken de eg erdoor halen. Maar elk winter komen we er goed doorheen. We hebben nu net na 8 jaar, afgelopen winter een nieuwe vracht zand op gebracht.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:57

Wij doen het ook en het gaat prima. We verwijderen elke dag alle mest en slepen de bak elke week.
De drainage doet het nog prima, hij is nooit nat en staan heel enkel eens plassen in maar die zijn
na maximaal 12 uur weg.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:19

Wat fijn dat je paarden aan huis komen :D
Wij hebben ook een paddock/rijbak
Hier in spanje hebben we een hardere ondergrond en gebruiken algen in de bak.

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:48

Wij hebben ook een paddock en rijbak in 1. Elke dag poep eruit halen en af en toe slepen, blijft altijd gewoon goed. Wij hebben wel onze tuin omgegooid -> Geel zand opgraven, zwart zand eronder en dan geel zand er weer bovenop. Het zand komt dus ook gewoon uit de tuin.
We voeren geen hooi in de paddock/bak! Dat doen we in de wei.
Hebben eigenlijk ook nooit last van water in de paddock (we hebben geen drainage), maar dat komt door een ietsje pietsie aflopende tuin *\o/*

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Paddock en Rijbak in 1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:51

Wij hebben ook 2 in 1. Ja het kan, maar nee het is niet ideaal. De bak wordt snel ongelijk en je moet steeds poep ruimen en paarden vangen voor je kunt rijden.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 00:13

blensink schreef:
Wat fijn dat je paarden aan huis komen :D
Wij hebben ook een paddock/rijbak
Hier in spanje hebben we een hardere ondergrond en gebruiken algen in de bak.

Algen? Dat klinkt interessant.
Dit nieuwschierige aagje zou graag willen weten hoe het er uit ziet en wat voor algen je dan gebruikt.