Stalling jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Stalling jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:31

Hoe dan ook lekker op de wei, die van mij heeft ook sinds haar 11 maanden op een pensionstal gestaan maar wel altijd buiten met volwassen weidegenootjes. Lekker mee kunnen tutten, dat wel maar op stal zetten vind ik ze dan zeker nog te jong voor.


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:40

Annika94 schreef:
Azmay schreef:
Hoe dan ook lekker op de wei, die van mij heeft ook sinds haar 11 maanden op een pensionstal gestaan maar wel altijd buiten met volwassen weidegenootjes. Lekker mee kunnen tutten, dat wel maar op stal zetten vind ik ze dan zeker nog te jong voor.



Maar als het een pensionstal is waar ze in de zomer 24/7 buiten staan en in de winter alleen snachts binnen? :)


Dan zou je nu meteen een half jaar beginnen met heel veel op stal (want de hele dag buiten is alleen tijdens zonuren) en daar zou ik zeker niet voor kiezen met zo'n jong paardje.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:48

EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar je kan zoveel moois met een jong paard <3
Ik had het echt niet willen missen dat die van mij altijd binnen 10 minuten weg stond, heel veel van kunnen leren.
Heb wel een erg goede rem op mijn voortgang gehad trouwens. Ze is nu ruim 3 en heb nog geen echte plannen voor zadelmak maken, ik ken haar goed genoeg om te kunnen zien dat ze meer tijd nodig heeft.


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 19:50

Annika94 schreef:
EliseXJoelle schreef:
Ik zou haar lekker naar een opfok brengen waar ze zowel met leeftijd genootjes als met jonger en oudere staat. En daar tot haar minimaal 3,5 lekker laten staan.


Mijn veulen staat ook in de opfok, blijft daar tot 3-4 jaar tussendoor ga ik er regelmatig heen en leer haar de basis. Ze komt dagelijks in handen en wordt goed verzorgd.


Maar is bij een opfokstal ook de mogelijkheid om een paard dan apart te nemen in bijv. een binnenbak/poetsplaats oid? Zodat hij alvast aan zulke dingen kan wennen? Of verschilt dat per opfok stal?


Waarom zou je je paardje willen laten wennen aan een binnenbak voor hij 3 is?
Gewoon een keertje schriktraining en wandelen is toch al meer dan genoeg, het gaat om de mindset en het jou als leider zien.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:30

NatasjavE schreef:
Het diertje zal nu ook al geregeld naar de smid zijn geweest. Hij of zij zal best de voeten kunnen op tillen :)

Maar lijkt het je niet fijner om als eerste eigen paard een ervaren leermeester te kopen? Een fijne 8 jarige die al veel kan.

Groen op groen moet je niet doen is een heel bekende uitspraak.


Als eerste paard (waar je ook veel tijd voor hebt) zou ik inderdaad geen veulen kopen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:20

Change3x schreef:
Ik zou een jaarling toch niet zomaar bij oude merries zetten, die zijn een stuk breekbaarder.

De wat oudere hengsten zouden inderdaad bij merries kunnen die ze leren wat wel en niet mag. Hebben wij een aantal jaar geleden ook gedaan.

Maar vind toch dat ze ook moeten kunnen spelen met leeftijdsgenootjes, ook al gaat dat allemaal wat ruiger. :)

Met oud word gedoeld op volwassen, niet op een paard van 26. Neem ik toch aan. Mijn beest heeft er veel van geleerd iig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Kimmej en 114 bezoekers