van stal naar wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 16:09

Hoi iedereen,

Ik ga van stal veranderen. Van sporadisch, soms dagelijks een paar uur, op de wei naar 24/24 wei. Vanaf eind oktober. Ze komt in een kudde met 4 andere paarden te staan. Moet ik met iets rekening houden? Ze heeft nooit 24/24 op de wei gestaan in weer en wind. Dus als het hard regent of onweert ga ik ongerust zijn :D . Er is een 1 schuilstal. Hebben jullie tips en/of ervaringen? Ik weet dat een paard beter af is op de wei maar als ze het niet gewend is om zo in regen en wind te staan... Moet ik dekens voorzien? Shoot :) ! Dank je!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:12

Juist nu de paarden op stal gaan wil jij je paard 24/7 buiten zetten. Momenteel is de temperatuur goed.

Zou dit niet doen zonden een stal achter de hand te hebben, bij noodweer of extreem nattigheid.
Afhankelijk hoe fanatiek je in het rijden bent zou je voor wel of geen dekens kunnen gaan.

Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 16:18

Dus jij bent geen voorstander van 24/7 buiten? Want noodweer kan toch ook in de zomer voorvallen? Ik rij 6 x per week (1 rustdag) maar niet op hoog niveau. Ik wil het puur voor haar doen want ik zou haar liever veilig in de stal hebben ;). Er komt daar regelmatig een stal vrij dus de mogelijkheid is er maar niet om te zeggen: nu is het noodweer dus we gaan binnen jammer genoeg.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:24

Ik heb dezelfde keuze gemaakt in April. Van een pensionstal naar 24/7 buiten. En echt.. mijn merrie is zo ontzettend opgeknapt! Dekens heb ik wel, sowieso staat zij het hele seizoen al onder een eczeemdeken en ik heb door de loop der jaren gezien dat zij het in de winter gewoon beter doet met deken.

Schuilstal, zorgen voor echt voldoende ruwvoer en het komt helemaal goed

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:24

Als het een gezond paard is die een goede wintervacht aanmaakt (niet te vaak poetsen), de schuilstal biedt voldoende beschutting en ruimte voor alle paarden en er wordt voldoende ruwvoer gevoerd - dan is het heerlijk voor je paard buiten!

Je timing had wat prettiger gekund, want we gaan nu de koude en natte seizoenen in, maar soit.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:27

Gewoon doen! Heel fijn voor je paard juist.
En er is een schuilstal dus je paard kan zelf bepalen waar het gaat staan.

Voor je eigen gemak is een deken in de winter fijn, maar voor je paard niet perse nodig.
Mijn paarden staan ook 24/7 buiten en degene die mee gaat op wedstrijd wordt geschoren en krijgt een deken met hals op.

jael89

Berichten: 77
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:33

Zou op zich geen problemen moeten geven! Ik denk dat je paardje er blij mee gaat zijn :)

Ze zal wel een wat dikkere vacht krijgen. Dit kun je gedeeltelijk tegen gaan door een deken op te doen en eventueel te scheren. Maar ieder gezond paard kan in principe zonder deken buiten staan. Mocht je een deken op doen, gooi er dan niet ineens een 300gr deken op ;)

In het begin zou ik je paardje wel even apart op de wei zetten met een draadje er tussen. Kan ze eerst kennis maken/ neuzen voordat ze meteen de groep in gaat. Ik vind het ook altijd wel fijn om even te laten 'zien' waar de waterbak is, zodat ze weet waar ze kan drinken..

Straks speelt dat nog niet echt, maar let er van het voorjaar op of ze wel tegen non stop gras kan (ivm te dik worden, hoefbevangenheid e.d.). En zoals door anderen al gezegd is: in de winter er op letten dat ze voldoende ruwvoer krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:38

Is de schuilstal ruim genoeg voor alle paarden?

Ik ben een ontzettende voorstander van kuddeleven, maar zie helaas vaak dat er te weinig voerplekken zijn, te onveilige omheiningen en te weinig ruimte binnen om alle paarden comfortabel een afdak te bieden.

Als dit wel zo is en ze kunnen droog staan en liggen dan zou ik me zeker niet druk maken. Alle paarden hier zijn, indien ze in de groep goed de ruimte krijgen, echt wel zo slim om binnen te gaan staan bij langdurige regen of koude nattigheid.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:41

Ik had al een paar maanden eerder verhuisd dan en dat is wat friesiszwart wil zeggen.

Je gaat haar nu van veel op stal precies aan het begin van de periode van rotweer en veel regen naar buiten gooien.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:44

Mocht het nou vreselijk slecht weer zijn kan je voor deze herfst winter een deken gebruiken en volgend jaar zonder proberen. Je kan ook nu zonder proberen en dan altijd nog een deken opdoen als je het idee hebt dat je paard het koud heeft.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 16:46

Dat ligt denk ik helemaal aan het type paard. Zeker om nu we het slechte weer tegemoet gaan vind ik dat wel een hele overgang . Ik heb die van mij in mei een keer 24/7 buiten gezet toe we in augustus nachten hadden van 10 graden en heel veel regen. Eind van het liedje ..... Stront en stront verkouden, longen helemaal vol. Nu is het zo als je ze dan maar laat staan komen ze er wel door maar rijden kun je wel vergeten met dat hoesten ;(

Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 16:58

Bedankt voor de reacties! Ze krijgen 2 x ruwvoer per dag, heel veel hooi (wei staat niet 'vet').i know, die timing... mss kan ik opteren voor de stal en haar dan vanaf april buiten laten? Zou dat beter zijn voor haar? De schuilstal is ruim maar er kunnen geen 5 paarden in liggen, wel makkelijk rechtstaan.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:00

Ik vind persoonlijk 2x per dag hooi te weinig voor 24/7 buiten. Kachel moet wel blijven branden. En dan denk ik dat je je paard prima naar buiten kan verhuizen, mogelijk dan met deken omdat je paard het niet gewend is.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:05

Lotus83 schreef:
Ik vind persoonlijk 2x per dag hooi te weinig voor 24/7 buiten. Kachel moet wel blijven branden. En dan denk ik dat je je paard prima naar buiten kan verhuizen, mogelijk dan met deken omdat je paard het niet gewend is.


Hangt van de hoeveelheid hooi af. Die van mij krijgt maar een keer per dag en alleen als het echt goed vriest 2 keer. Nou krijgen ze wel zodanig veel die ene keer dat ze daar zo 20 uur mee door komen.

Elegance_
Berichten: 2001
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:06

2x per dag ruwvoer hoeft zeker niet te weinig te zijn ligt er natuurlijk aan hoeveel er gevoerd word. Hier voer ik 1x per dag maar wel genoeg zodat ze nooit zonder staan.

Ik zou je paard gewoon verhuizen hoor paarden zijn geen mietjes, ik zou gewoon zorgen dat je wel dekens achter de hand hebt en goed naar je paard kijken en luisteren.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:07

Je timing is niet ideaal maar met een goeie deken echt niet onoverkomelijk.
heb mijn paarden 4 jaar geleden eind december van 23/7 op stal naar 24/7 wei verhuisd. Zolang ze droog kunnen staan( bedoel dus een droge plek voor de voeten) beschutting hebben tegen de wind en voldoende ruwvoer red een gezond paard zich wel.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:10

Lotus83 schreef:
Ik vind persoonlijk 2x per dag hooi te weinig voor 24/7 buiten. Kachel moet wel blijven branden. En dan denk ik dat je je paard prima naar buiten kan verhuizen, mogelijk dan met deken omdat je paard het niet gewend is.


Dat hangt er helemaal vanaf hoeveel hooi ze krijgen natuurlijk. Als twee keer per dag neerkomt op onbeperkt is er niets aan de hand. En qua timing: een paard voelt zich het prettigst tussen +10 en -5 graden, dus ze zou het prima moeten kunnen hebben. Het enige is dat als ze altijd binnen heeft gestaan, ze nog niet helemaal is ingesteld op 24/7 buiten qua aanmaken van wintervacht. Ik zou overigens zeker nu niet direct met dekens beginnen, maar wel in de gaten houden of ze voldoende vacht maakt. Desnoods met erg bar en boos weer een deken op doen. Ze kunnen schuilen, dus ik zou haar lekker buiten zetten.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 17:10

nuscaniels schreef:
Lotus83 schreef:
Ik vind persoonlijk 2x per dag hooi te weinig voor 24/7 buiten. Kachel moet wel blijven branden. En dan denk ik dat je je paard prima naar buiten kan verhuizen, mogelijk dan met deken omdat je paard het niet gewend is.


Hangt van de hoeveelheid hooi af. Die van mij krijgt maar een keer per dag en alleen als het echt goed vriest 2 keer. Nou krijgen ze wel zodanig veel die ene keer dat ze daar zo 20 uur mee door komen.


Dat is ook zo.. Maar bij 2x per dag denk ik aan 2x per dag een portie
Ik heb zelf een slowfeeder bak en als ik die vol stort hebben ze dus ook onbeperkt hooi.

Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 18:36

SORRY,verkeerd uitgedrukt mss: 2 x brokken en heel veel hooi (hij schatte het op 12kg / paard ongeveer

Appelkruimel

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-09-16

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:22

Een deken :j voor jezelf makkelijk, maar ook voor het paard. Bij veel regenval kun je regenschurft krijgen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:25

Liesbeth1205 schreef:
SORRY,verkeerd uitgedrukt mss: 2 x brokken en heel veel hooi (hij schatte het op 12kg / paard ongeveer


Ik vind in de winter 12 kilo per paard (hoe groot zijn de paarden) niet zo veel eigenlijk. Bij 24/7 buiten

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:34

Appelkruimel schreef:
Een deken :j voor jezelf makkelijk, maar ook voor het paard. Bij veel regenval kun je regenschurft krijgen.


Regenschurft krijgen ze echt niet zomaar hoor, de vacht is de beste deken die bestaat.
Is zelden te warm, super ademend, lekt nooit door en past zich zelfs wat aan aan de temperatuur.

Ik ben helemaal voor het 24 uur per dag buiten zetten van paarden, wel met hooi en schuil van de zon.

Appelkruimel

Berichten: 15
Geregistreerd: 23-09-16

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 19:54

Ik heb het helaas wel meegemaakt, regenschurft. Was geen pretje. Dat was ook een stalpaard die naar 24/7 weide was gegaan.

Liesbeth1205
Berichten: 25
Geregistreerd: 12-11-15

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 19:57

Hij sprak over de hooiporties nu. Zal dan toch maar es checken of ze in de winter meer krijgen. Ze krijgen ook witloofwortels. Zijn ze blijkbaar gek op

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: van stal naar wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:24

De hoeveelheid ruwvoer is de belangrijkste factor in het 24/7 buiten staan.
Hier ook 24/7 buiten met schuilstal op een paddock Paradise. Wel altijd onbeperkt ruwvoer aanwezig!
Zolang ze kunnen eten kunnen ze zichzelf warm houden.
Een deken verschilt per paard. Vorig jaar stond ik op een andere stal en stonden ze in de winter een paar uur in een paddock zonder ruwvoer. Met regen had hij dan echt wel een deken nodig om zijn spieren soepel te kunnen houden.

Dit jaar is nog even afwachten hoe hij het met hevige regen gaat doen, maar planning is zonder deken:)