welk zand in bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:18

Onze huidige bak ligt er een laag wit zand in. Bak heeft het een aantal jaar heel goed gehouden, en straks komt er iemand om de boel los te woelen en opnieuw te verdelen (alles is wat aangeklonken).
Het idee was om het zand een deel aan te vullen, maar wit zand komt behoorlijk duur uit.

Nu kregen we de optie om er scheldezand over te doen. Prijs is ongeveer de helft van wit zand dus dat scheelt behoorlijk. Idee is om het huidige zand los te maken en netjes te verdelen en een laag van het scheldezand er overal over te verdelen.
Kan/zal dit werken? Waar moeten we op letten?

Edit: de piste is niet gedraineerd, maar loopt wel een deel af naar een kant.

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 22:10

Ik volg even. Ben ook op zoek

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 11:19

Ik heb ondertussen scheldezand besteld, er komt een laagje van 4 cm erbij dat we gaan ondermengen met het wit zand. Daar we volgende zaterdag al gaan werken eraan. Ik laat weten hoe het gaat :)

Friesmeisjee

Berichten: 81
Geregistreerd: 25-09-16

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 20:35

Ik wilde net zeggen ja haha, gewoon goed mixen en zorgen dat er wel een goede bodem onder ligt. witzand is echt duur ja!

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:54

Ik weet niet van welk materiaal dat is, maar wij hebben op de manege een eb- en vloed bodem in de buitenbak liggen. Het word niet zompig door regen, maar ook niet stoffig door veel droogte.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 07:33

eb en vloed is heeeeeeel erg duur. ;)

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 08:25

Wij hebben schelde zand liggen en gaat prima. Maar wij hebben,wel een laag van 10 cm laten legt de eerste keer en het jaar erna hebben we nog twee camions laten komen. Vooral zien dat de ondergrond goed is

naomi_rabe
Berichten: 112
Geregistreerd: 28-06-16
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:43

Duhelo schreef:
eb en vloed is heeeeeeel erg duur. ;)


Jammer! Ik vind het superfijn, mijn manege heeft deze bodem via een sponsor gekregen. Dus wist niet dat het zó duur was :')

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 13:02

ik geloof voor een volledige piste in eb en vloed je rustig tussen de 10 en 20 000 euro mag aftikken :D

Er ligt nu inderdaad een laag van 20 cm wit zand (waar er in de jaren een deel ingeklonken en verloren gegaan is, dus de bedoeling van het scheldezand is om wat te mengen met het wit zand en opnieuw beetje meer body te geven, zodat het niet zo snel terug inklinkt.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:09

Wel een flink risico := ben je niet bang dat je bv een te zware bak gaat krijgen? Eenmaal erin en gemengd wordt het lastig om dat weer te veranderen zonder dat je alles kwijt bent zeg maar?

Wij hebben zelf drie weken geleden onze rijbaan na 16 jaar drastisch gerenoveerd. Maar ivm zeer goed zand altijd erin, hebben we geen risico's genomen. We hebben een bodemonderzoek uit laten voeren en deze ook op de locatie waar we het nieuwe zand zouden krijgen. Dit was een match, waardoor we nu als het goed is, gewoon exact hetzelfde erin hebben en we dus veilig door kunnen rijden.
Wij hebben er trouwens 160 kuub zand in laten leggen, een verhoging van 15 cm uiteindelijk.

Als ik bedenk dat we dit er door fout zand allemaal weer uit zouden moeten laten halen en weer nieuw zand... Dat loopt hoog op qua kosten :=
voor de toekomst misschien een idee om of zo'n onderzoek te laten doen, of om bv te starten met een hoek en te bekijken hoe deze zich houd? Dan is de 'schade' te overzien.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 13:14

De bak is zeker niet professioneel aangelegd, er zit bv geen drainage in, ik geloof dat een 6 tal jaar geleden de grond gekeerd is en er een laag wit zand opgedaan, paar jaar later nog eens. Sindsdien is er niks meer aan gebeurd en wegens een tijd geen rijpaarden en geen materiaal is die gewoon als paddock gebruikt. Momenteel is het zand zo ingeklonken dat er zelfs in een droge zomer gewoon een laagje van een halve cm stoffig is en daaronder gewoon hard. Ook bij extreme regen blijven de plassen wel staan (dus altijd natte voeten), maar de grond is nog altijd heel goed hard (bepaalde stukken iets "drassiger", maar dan nog zak je max 3 cm in.

Dusja, enerzijds is het een gok, anderszijds is wit zand erover een heel stuk duurder wat momenteel financieel niet helemaal uitpakt. Het scheldezand erdoor uitgerekend zal er een laagje van 4 cm bijkomen, dus ik vermoed dat het te verwaarlozen is kwa veel zwaarder maken. Ik ben wel benieuwd hoe de bodem zal zijn eenmaal losgefreesd. We zijn ook op zoek naar een sleep zodat we het zelf (met paard) kunnen slepen.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:18

Ben heel benieuwd in ieder geval :j gelukkig is 4 cm nog wel te overzien natuurlijk :D

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: welk zand in bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 13:19

Haha, wij ook, we lezen overal wel redelijke goede ervaringen met scheldezand, soms de opmerking dat die in de zomer te zwaar wordt, dus we hopen dat het matcht met het witte zand, en anders hebben we pech ...