(volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

(volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:01

Nu ja, dat paradijsje moet het nog worden. :+
Nadat het bedrijf van mijn vader gegroeid is en we nu ook stacaravans verkopen, plaatsen en verplaatsen, naast het kopen en verkopen van wagens, hebben we ruimte nodig. We waren al op het gemak op zoek, maar niet om te zeggen dat we effectief gingen verhuizen. De plannen waren er, de daden nog lang niet. :')
Nu kwam ik van m'n vriend en zag ik een pand op een hele drukke steenweg te koop staan. Stond al zeker 2 jaar te koop en toch maar even het nummer doorgegeven aan mijn vader zodat hij kon bellen.

Toen is het eigenlijk allemaal heel snel gegaan. :') in augustus gebeld, maar er had iemand een optie tot 1 september. 1 september kort na de middag terug gebeld, en mevrouw/meneer ging het toch niet doen. 2 september wezen kijken en die week er op nogmaals. Daarna alles besproken en gisteren hebben we de sleutel gekregen. Het is officieel! *\o/*
Het pand heeft 2 jaar leeg gestaan en heeft dus een echte opfrisbeurt nodig. De omliggende grond is momenteel nog 1 en al onkruid en de weide is nog steeds afgezet met prikkeldraad en rottende treinbielzen. Maar het is echt ons paradijsje in wording. <3

Ik hoop dat Bokt ons een beetje helpt brainstormen als we ergens tegenaan lopen en dat jullie het gezellig houden. :D

Plattegrond via Google Earth: http://i62.tinypic.com/28woy15.jpg

Sorry voor de panorama views die het beeld krom weergeeft :Y)

Dit is van op het domein, de straatkant. Het is zo'n 400m breed: http://i57.tinypic.com/2mfi2iu.jpg

Dit is van de andere kant, de groene afsluiting loopt recht ipv krom.
links is de weide. het gele gebouw is de aanliggende hangaar en gebouw daar naast is het huis.
Afbeelding

Dit is de tuin, of dat zou het toch moeten voorstellen. :')
http://i58.tinypic.com/nytmvd.jpg

Van binnenin heb ik -nog- geen foto's, maar het is daar niet zoveel werk. keuken, badkamer met bad en wastafel, 5 slaapkamers en een bureau. Alle kamers zijn behangen, en al het behang hangt nog erg stevig vast, nergens luchtgaten, ... Dus we gaan er overheen schilderen. Er komt met de tijd ook een nieuwe keuken, badkamer en een 2e badkamer in.

Aangezien het binnen nog leefbaar is, en je alles hebt om er te kunnen leven, geven we de buitenkant prioriteit. De tuin wordt omgevormd tot een grasvlakte zonder bomen (er worden er 7 geveld). De andere kant van het domein (waar al die rommel ligt op Google Earth), daar komen de stacaravans. De auto's komen voor het huis.
Om het even te verduidelijken:

Afbeelding
Blauw: plaats waar de auto's komen
Roze: plaats waar de stacaravans komen


We beginnen ongetwijfeld met de gevel af te spuiten met hoge druk reiniger, tuin omvormen tot een gras plein en natuurlijk afsluiten, zodat privé en verkoop gescheiden is. Dit gaan we doen met struiken of siergras met bloemenstruiken. De plek waar de stacaravans komen voorzien van stromend water en elektriciteit. Hangaar en poorten her schilderen, en zoveel meer. :+
Intussen gaan we ook binnenin schilderen, dubbel glas steken waar dat nog niet zit en eens grondig poetsen.

Het plan is om er binnen 2 maand in te gaan. :Y)

Als de grootste werken gedaan zijn, beginnen we met de weide. Alle prikkeldraad verwijderen, bosmaaien, nieuwe omheining er in, piste aanleggen, schuilstal bouwen, ...
Plannetje daarvoor zit al in mijn hoofd, ik moet het alleen nog even op papier zetten. :D

De weide is 88m op 54m, wat dus 4752m² maakt.
Korte zijde aan de kant van het huis, gebouw in het midden is de hangaar. Daar tegen gaan we de schuilstal waarschijnlijk bouwen.
http://i58.tinypic.com/2vj50xs.jpg
http://i62.tinypic.com/261owib.jpg

overzicht van de weide. Mijn vriend was daar aan het voelen aan alle treinbielzen, helaas zijn er maar 4 die niet aan het rotten zijn: http://i61.tinypic.com/14jwapd.jpg


De werken beginnen normaal gezien donderdag, ik hoop dat jullie even benieuwd zijn of mij en ons paradijsje in wording zullen volgen! :D
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 10-10-15 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto's in links geplaatst

__Astrid
Berichten: 3206
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Aalst (thuis) & Leuven (kot) - België

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:05

Whoehoewww! *\o/*
Ziet er echt super veel belovend uit!
En woon je eindelijk eens wat dichter, super handig! :Y)

Angelaa2
Berichten: 4225
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:07

Leuk een nieuw volgtopic :D
Altijd erg leuk om de voortgang te zien! Dat wordt vast een heerlijke plek om te wonen!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:10

Heb nog een aantal foto's toegevoegd van de weide, was deze vergeten. :Y)

Astrid: ja, dat is echt maar op 10 minuten van jou :')

Angelaa2: Ik hoop het! :D

Angelaa2
Berichten: 4225
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:15

Gaan jullie ook nog stallen bouwen?

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 12:22

Nee, er komen geen vaste stallen. Dit omdat ik van plan ben om in 2016 een 3e paardje bij te kopen en het anders te veel van het goede wordt. Er komt een schuilstal tegen de gevel van de hangaar die grenst aan de weide. Deze is 8m breed, schuilstal zal dus 8m breed op 3-4m diep zijn, met 3,5 muur, zodat ze ook volledig uit de wind kunnen staan.
Voor de schuilstal komen er klinkers/beton/steenschotten/... (hangt ervan af wat het goedkoopste en efficiëntste is) van 5m diep (waarvan 3-4m in de schuilstal) op 13m breed zodat ze toch droog kunnen staan in de winter. :j Ook gaan ze in de winter op de wei kunnen bij normale weersomstandigheden, kunnen ze niet op de wei, dan gaan ze op de piste. (want die grenst aan het verharde)
Ik hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is? :D

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 19:33

Om het even te verduidelijken mijn plannetje in mijn hoofd, op "papier" gezet.
Afbeelding

het donkergrijze is de hangaar, bruine is de schuilstal, maar binnenin komt dezelfde bodem als op de paddock (lichtgrijze). De piste spreekt voor zich. Stukje tussen de piste en de middengang wordt de winterweide.

Roze streepjes zijn hekjes van 1m of 1m50 breed. De blauwe streepjes zijn hekjes van 3m breed. Het plan is om de gang altijd open te laten, zodat ze altijd kunnen schuilen tegen zon en regen (er zijn geen bomen op de weide en ik ben niet van plan om bomen te zetten).

Verder spreekt het wel voor zich denk ik? :D
Waar de mesthoop komt moet ik nog even bekijken, we weten ook nog niet wat we ermee gaan doen. Ofwel afvoeren, ofwel open slepen over de weide.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:07

Gaaf! Ik volg.
Ik zou de gang ook verharden ivm het grote gebruik van dat stukje relatief smalle grond. Dat gaat stuk belopen worden.

zafan
Berichten: 90
Geregistreerd: 27-05-10

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 06:21

Gaaf hoor! Ik zou er alleen zelf niet voor kiezen ze in de piste te laten. Zonde van je bodem. De dagen dat ze niet op de wei kunnen zou ik ze gewoon in de schuilstal + het verharde deel houden. Maar ben benieuwd hoe het gaat worden, ik ben jaloers in elk geval ;)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 18:47

Hannanas: Daar dacht ik ook al aan ja, maar het hangt er vooral vanaf hoe nat het daar ligt... Dat het stuk gelopen wordt is niet erg, zolang het maar geen modderbadje wordt. :+ Het heeft afgelopen week gegoten alsof de hemel naar beneden zou vallen, en het lag niet drassig, al kan ik daar niet op af gaan, want er loopt nu niks op. :+

zafan: Dat is wel waar ja, zover heb ik nog niet gedacht! In principe is het verharde deel met schuilstal wel voldoende voor 2 paarden (1m52 en 1m10 - en naar volgend jaar toe nog 1 van rond de 1m50/55), niet?

Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat worden en wat leuk dat jullie volgen :D

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:02

Super gaaf zeg!

Misschien kun je om je weiland ook een baan maken zoals bij een paddock paradise, zodat ze met slecht weer en in de winter toch hun beweging krijgen.

Veel succes alvast! Ik ga volgen!! ;)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:19

Je zult je doorgangen ook breder moeten maken, anders kom je nooit met een tractor in je wei. En je zult met zo weinig wei toch zeker goed moeten bemesten ed. En die apparatuur is zwaar en groot, en wordt alleen maar groter. Wij hebben alles hier op 5 meter breed en dat begint al krap te worden. En 5 meter breed en dan meteen een haakse bocht door lukt alsnog niet.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-15 19:30

elise21: Daar heb ik ook aan gedacht, maar ik weet niet hoe de bodem is bij regen in combinatie met dieren die er op lopen.. Nu ligt ie echt super, maar er loopt dan ook niks op. Het zou dus zonde zijn dat ik een baan maak als paddock paradise, maar het een modderbad wordt, is dat zonde van de plaats. Ze hebben sowieso in de winter 315m² (winterweide) + 55m² (verharding)
Dankjewel!

Ibbel: er komt geen tractor, maar een quad of iets soortgelijk wat een sleep kan trekken. Heb ook al slepen gezien van 1,3m en 2m breed, nadeel is dat je meer moet rijden, maar dat neem ik er wel bij dan. :+

Klopt, gras is er niet veel, al werk ik wel met strookbegrazing dus ik zie daar ook niet meteen problemen in. Ik merk dat ze dan veel langer op het stuk kunnen staan en alles mooi kort eten. Verder zijn er ook andere manieren om je wei te bemesten dan natuurlijke mest of via de tractor :D

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 08:50

Gisteren hard aan het werk geweest, 5 bomen zijn al om, vandaag de andere 2 :) Ook is al het onkruid weg gebosmaaid en hebben we al het hout gesorteerd om weg te brengen wat we niet kunnen gebruiken in de haard.

meer foto's plaats ik deze avond, want nu zijn we alweer onderweg om verder te werken. Vandaag gaan we binnen ook alles klaar maken om te kunnen schilderen! Maar nu al snel even 2:

voor en na van linkerkant van de tuin
Afbeelding

remorque geladen :')
Voor het vervoer zijn er uiteraard een net en spankabels over gegaan :+
Afbeelding

ziamara

Berichten: 866
Geregistreerd: 02-03-10

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:27

Leuk! Ik volg. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:34

HTT -> LZP

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:49

Dat is een heel leuk project.

Als je het voor 3 paarden bedoelt zou ik de kleinste wei offeren en dat stuk bij je paddock aantrekken en voorzien van een zandbodem. Zo kan je je weiden sparen bij slecht weer en je paarden alleen op de wei doen als er voldoende gras is en de bodem droog. Verder hooi bijvoeren.
Het pad zou je dan aan de kleine wei links onder kunnen toevoegen, dan is die iets groter. De grote weiden zou ik even groot maken en alle weiden voorzien van een ruime toegang vanuit de paddock. Zo heb je meteen het toegangsprobleem opgelost.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 09:13

Tiwi1969: kleinste stuk wei is de winterweide, en daar staan ze in de zomer niet op, of het is om het eens kort te eten, zodat het dan weer kan groeien. Als ik dat bij het gangpad zet, zal het altijd kort gegeten zijn en heb ik niks als reserve/winterwei.
Waar ze nu staan heb ik meer gras, ik heb zelfs te veel. Ik heb een volledig seizoen gedaan met dezelfde oppervlakte dan dat ik ga hebben. Ook werk ik met strookbegrazing dus dan is dat al zeker geen goed idee lijkt me? Ze lopen dan continue op dat kleinere stuk, en dat is net wat ik wil vermijden.

Als ik de weides even groot maak, heb ik 4m over achter de piste, een strook van 4x20m. En dat vind ik dan ook zonde. En ook niet handig bij het slepen van de wei.. Ik kan ze wel even breed maken, dat moet ik eens bekijken :j
Bij slecht weer gaan ze op de paddock en afhankelijk van wat voor zand we in de piste gaan leggen, hebben ze ook toegang tot dat. :)

Verder zijn de plannen waarschijnlijk een beetje gewijzigd ivm de schuilstal. Het is mogelijk dat we deze toch ín de hangaar maken (een deurgat maken in de muur, zodat ze binnen en buiten kunnen).
Als dat plan uiteindelijk doorgaat, hebben ze een 40m² verhard buiten en 24m² of 32m² (afhankelijk hoe diep we het maken) binnen.



*UPDATE*
Gisteren hebben we de 2 andere bomen nog uit gedaan, dit is helaas een beetje mis gegaan. De grootste boom is de verkeerde kant op gevallen -ondanks deze aan de auto hing voor de juiste valrichting- en we zijn dus super veel tijd verloren. In de late namiddag hebben we boom 2 om gedaan, en voor vandaag hebben we een 3,5ton kraantje gehuurd, wat ze gisterenavond al gebracht hebben, zodat we alle wortels kunnen uitgraven, grond kunnen omspitten, en iets of wat gelijk kunnen trekken.

Dit is de boom die verkeerd gevallen is, ipv naar voor, is deze naar links gevallen.
Afbeelding

Van tussentijds heb ik geen foto's, maar dit is achteraf
Afbeelding

Alle stronken met het kraantje weggehaald
Afbeelding


Deze avond of morgen meer foto's!

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 13:05

*UPDATE*

Eergisteren hebben we in het totaal 4x een overvolle (zoals hierboven) remorque weggebracht, zo goed als al het tuinafval is nu weg. :)

Voor:
Afbeelding

Na:
het bestaande houten gedeelte van het terras is open gebroken en volledig weg.
Afbeelding

Afbeelding


Alles vlot goed!
Doordat we zaterdag veel tijd verloren zijn met die ene spar die verkeerd gevallen is, zijn we nog niet binnenin begonnen. Zondag hebben we alle wortels uitgegraven, alle planten en "brol" weggehaald en de tuin iets of wat gelijk gelegd. Aanstaande zondag wordt de grond gefreest en verder gelijk getrokken, en hopelijk kan er dan nog gezaaid worden!
Intussen ben ik aan het oriënteren over de afrastering van de weide, moeilijk zeg.. Al die soorten hout en soorten omheiningen! :=

Angelaa2
Berichten: 4225
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:46

Wat een werk al zeg! Erg he al die rotzooi :=

jacqueline_Y

Berichten: 437
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Barendrecht

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:31

oh leuk ik volg!

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:40

Ahh, leuk! Dat word heeel gaaf! |Ik volg zeker! (:

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 19:12

Leuk dat jullie volgen! :D

Mocht er toevallig iemand een idee hebben over het aanleg van een piste óp de bodem (ipv ingraven) ben ik zeer benieuwd!

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: (volgtopic) Het is zover! Een paradijsje binnen handbereik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:26

vervelend ik kan sommige laatste foto's niet zien :-(

het stuk lijkt wel ideaal voor een paddock Paradise!!

staan je paardjes nu nabij? Leuk dat je paarden aan huis kunnen staan, ik droom er ook van :-)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 21:07

Vicky_Belle: dat is vervelend ja, al las ik onlangs een topic dat dat vaker gebeurd..
Het is inderdaad wel ideaal voor een Paddock Paradise, en dat wou ik ook het liefste, maar ik ga het me er toch niet aan wagen, omdat ik niet weet hoe het land erbij ligt als het belopen wordt. :=

Paardjes hebben altijd thuis gestaan, behalve 2 jaar op een stalling. Nu staan ze achter m'n hoek :D