Je paard naar een pensioenstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 23:30

Geheel vrijblijvend open ik dit topic voor ervaringen van anderen.

Ong 3 maanden geleden ben ik verhuisd naar een hele fijne en sfeervolle stal waar ik mijn zin in de hobby weer terug heb gekregen.
Omdat ik ergens vandaan kwam waar ik 10 jaar heb gestaan, heb ik mijn paarden uiteraard de tijd gegeven voor de omschakeling. Grote pluspunt is nu dat ze fijn binnen kunnen staan in de winter(grote overdekte loopruimte in een kas) ipv 24/7 buiten in de hozende regen zonder schuilhok.

Mijn ene paard heeft zich prima aangepast echter twijfel ik bij mijn 'oudje' van 24.
Hij hangt momenteel enorm aan mijn jongere paard, staat altijd bij het draad te wachten en te hinniken. Ook als ik er ben word er steeds geroepen. Dat was voorheen ook wel maar vind het nu meer als voorheen. Dat geld ook voor het poetsen, neuroot is het altijd wel een beetje geweest maar lijkt het wel of hij helemaal niet meer stil wilt staan. Ook loopt hij veel naar andere mensen toe. Hij komt niks te kort, heeft grasjes, krijgt wortels en ik probeer mijn aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Ik ga soms fietsen, wandelen en hoop hem straks mee te kunnen nemen als handpaard op mijn wekelijks geplande ritje onder het zadel.Meer rijd ik niet ivm mijn rug en daarom staat 'oudje'al een jaar of 8 stil. Hij kan niet voor de kar dan verongelukken we. Dus noodgedwongen met vervroegd pensioen. Hij staat samen met mijn andere paard en nog een fjordenmerrie.
Voor zijn leeftijd ziet hij er echt super goed uit en niemand geeft hem 24 jaar.
Toch twijfel ik of hij wel helemaal op zijn plek is. De enige grote verandering is dat de groep nu kleiner is en de weidjes zijn kleiner waar strookbegrazing word gedaan...wel beter voor de gewichtscontrole.

Nu de twijfeling toeslaat komt het idee weer naar boven om hem te plaatsen op een pensioen stal en dan een in de trant van paddock paradise/hit actief .
Echter zal dat dan zo'n beetje aan de andere kant van het land worden, dat betekend hooguit 1x per maand bezoeken omdat ik zelf geen auto heb. Daarnaast heb ik mijn paard al 21 jaar en is hij mijn beste maatje en zijn ze allebei best wel close met elkaar staan immers al 17 jaar samen.

Zijn er mensen die hun paard op zo'n soort stal hebben gezet en hoe beviel/bevalt dat?
En waar heb je je paard neergezet? Heb je afstand gedaan of heb je de touwtjes nog zelf in handen.


Ik denk dat ik mijn paard enorm ga missen en hem na 3 maanden weer ophaal :D

Rocamor

Berichten: 10850
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:38

Het is geen antwoord op je vraag. Maar toen ik mijn paard negen jaar terug verhuisde naar mijn huidige pensionstal heeft het ruim zes maanden geduurd voordat er tekenen van rust kwamen.

Vraag terug. Waarom Denk je dat je paard op een pensioenstal beter Tot zijn recht komt?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 23:48

Rocamor schreef:
Het is geen antwoord op je vraag. Maar toen ik mijn paard negen jaar terug verhuisde naar mijn huidige pensionstal heeft het ruim zes maanden geduurd voordat er tekenen van rust kwamen.

Vraag terug. Waarom Denk je dat je paard op een pensioenstal beter Tot zijn recht komt?



Dat eerste wat je zegt denk ik ook aan hoor. Misschien heeft hij gewoon nog wat meer tijd nodig.
Ik denk gewoon dat hij op zo'n paddock paradise/hit actief beter op zijn plek zal zijn omdat hij daar nog meer kan bewegen. Daar is denk ik wat meer uitdaging. Ondanks dat het nu prima is is het toch wat beperkter dan waar hij eerst stond.
Er staan nog meer oudjes en eentje heeft altijd op een manege gestaan en die is juist heel erg opgeknapt.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:56

Mijn merrie is in oktober 2014 naar huis gekomen. Van 20 uur per dag op stal naar 24/7 buiten met schuilstal en vriendjes. Het heeft echt heel veel tijd gekost bij haar. Denk dat ze nu sinds 2 maanden echt op haar gemak is. Vergis je dus niet in hoelang dat bij sommige paarden kan duren. Ik heb destijds de tip gekregen om magnesium bij te voeren maar dat at ze hier niet, kan dus ook niet zeggen of dat hielp.

Ik zou persoonlijk nog even afwachten of hij zichzelf nog aanpast.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:27

Door de verhuizing leunt je paard nu extra sterk op je andere paard omdat dat bekend is. Als hij straks meer op zijn gemak is en meer een band heeft met de andere paarden zal hij minder zenuwachtig zijn als jij met je andere paard weg gaat. Maar in een kleinere groep reageren ze altijd wel meer dan in een grote kudde. Als hier iemand gaat buitenrijden wordt die ook gemist door de andere 4/5 paarden.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 20:20

Mijn pony had voor hij ging verhuizen, ook bijna 8 jaar op dezelfde wei gestaan, 24/7 buiten met schuilstal en een vast vriendje. Begin dit jaar is hij verhuisd naar een pensionstal in mijn nieuwe woonplaats. In de zomer dag en nacht buiten en in de winter 's nachts op stal. Mijn pony heeft hier enorm aan moeten wennen. Nieuwe plek, allemaal nieuwe paarden, op stal staan. Hij kan slecht tegen veranderingen en was ook flink van slag, dit heeft echt wel maanden geduurd. Twee maanden na zijn verhuizing kocht ik een nieuwe pony erbij. Op dit moment staan ze dag en nacht buiten en delen zij samen de paddock en wei. Dat hij weer een vaste vriend heeft doet hem goed merk ik.

viktor00

Berichten: 111
Geregistreerd: 15-05-06

Re: Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:29

Dit weekend is hoeve de vrijheid in luijksgestel geopend. Een spiksplinter nieuwe stal waar de oudjes de hele dag in de wei kunnen. Voor de baasjes is er een logeerverblijf bij.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Je paard naar een pensioenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:35

Geef hem nog wat tijd! Zeker oudjes hebben lang nodig om te acclimatiseren :) 6 maanden, maar soms nog wel langer.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:45

viktor00 schreef:
Dit weekend is hoeve de vrijheid in luijksgestel geopend. Een spiksplinter nieuwe stal waar de oudjes de hele dag in de wei kunnen. Voor de baasjes is er een logeerverblijf bij.


Dat ziet er wel heel mooi uit en betaalbaar ook.
Ik heb een beetje een lijstje en misschien moet ik gewoon maar eens wat gaan bekijken om te zien wat ik er zelf van vind.

Het is nog steeds een 50-50 gevoel. :D

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:01

Die van mij is op 23 (is nu 25) jarige leeftijd verhuisd, hij kwam van een stal waar hij 14 jaar gestaan had. Heeft ongeveer 9 maanden geduurd voordat hij weer een beetje zichzelf was. Ik zou het nog even aankijken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:29

Nogmaals het is allemaal puur orientatie. Het is niet zo dat ik morgen ga kijken en overmorgen mijn paard verhuis.