Hoefbevangen pony niet meer in het weiland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauliej007

Berichten: 65
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Kudelstaart

Hoefbevangen pony niet meer in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 16:35

Hallo allemaal,

Mijn shetlandpony ruin van 12 jaar is dit voorjaar / zomer meerdere keren hoefbevangen (of er tegen aan) geweest.

Hij heeft eigenlijk altijd minimaal een dagdeel in het weiland gestaan tot het dit voorjaar mis ging.. toen heb ik heb een tijd op stal (uitloop stal, inmiddels uitgebreid met een zandpaddock) gehouden en daarna weer rustig opgebouwd echter steeds ging het mis. Ik heb een half uur tot een uur in het land geprobeerd, strip begrazing en een uurtje met een graasmasker maar niets blijkt te helpen. Na een tijdje (2 a 3 weken) loopt hij weer niet goed en moet hij vervolgens weer herstellen op stal (met uitloop etc. zie bovenstaande) Overigens is Tommy niet (meer) te dik.

Nu is mijn vraag of er iemand van jullie ervaring heeft met erg gevoelige pony's en wat jullie hiertegen doen. Ik zit er aan te denken om Tommy zijn grasmomentjes te ontnemen aangezien de hoefbevangenheid steeds weer terug komt en er kans bestaat op chronische hoefbevangenheid waar ik niet op zit te wachten.. Dus heb je ervaring met pony's 'binnen' houden laat even van je horen :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoefbevangen pony niet meer in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:23

Die van mij heeft 2 seizoenen land overgeslagen (dus 2 zomers!!) inmiddels gaat het met beperkt gras goed, maar je wil denk ik veel te snel!!!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefbevangen pony niet meer in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 19:27

Het beste is om een HB paard in een paddock paradijs te houden, en de hoeveelheid gras te beperken tot een minimum. Als je paard het aankan kun je proberen om te laten grazen als het fructaan gehalte zeer laag is: fructaanindex je kunt zelfs een app downloaden die de fructaanindex weergeeft :-)

pien_2010

Berichten: 43243
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoefbevangen pony niet meer in het weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 20:34