Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:38

Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Wij gaan in oktober verhuizen en dan komen de paarden aan huis te staan. Alles is geregeld behalve de mesthoop.

Waar moet een mesthoop aan voldoen?
Is dat per gemeente verschillend? We zitten in gemeente Castricum.

Hebben jullie tips om een goede mesthoop te maken? Hoe ziet jullie mesthoop eruit, foto?

Bedankt alvast voor de tips!

Groetjes,
Pauline

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:40

Bij ons staan er 3 betonnen muren en daar word het in gereden.
Niet overdekt oid.

Maar vraag even goed na bij eventueel het bedrijf ofzo waar je het door af wil laten voeren.
Zitten vaak wel regels aan namelijk
Zoals geen vlas en zoveel procent stro ertussen

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:51

Heb je evt een naam van een bedrijf voor me? Zijn er wel bedrijven die vlas nemen? We hebben 3 paarden waaronder 1 op vlas.
Is de mesthoop van jullie gestort en dus uit 1 stuk of zijn de wanden van losse platen of keerwanden?

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:52

Moet vloeistofdichte bodem hebben.
Houdt er wel rekening mee dat het vaak als bebouwing gezien wordt, dus even contact met je gemeente opnemen..

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:57

op internet gevonden "meststoffenwet"

Citaat:
Hobbyhouders en kinderboerderijen vrijgesteld van meststoffenwet
Dieren die louter om hobbymatige redenen of als gezelschapsdier worden gehouden of voor
educatieve doeleinden (zoals dierentuinen en kinderboerderijen) vallen niet onder de verplichtingen
van de meststoffenwet.



Citaat:
Mest mag nooit overlast veroorzaken in de vorm van stank of insecten.
Volgens een landelijke regel mag buiten de bebouwde kom niet meer dan tien kuub mest in de open
lucht worden opgeslagen. Binnen de bebouwde kom geldt de plaatselijke APV.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 20:06

We hebben 3 paarden, maar er komen 5 stallen zodat we evt stallen kunnen gaan verhuren. Dus dan hebben wij geen vergunning nodig.

Ik zal eens contact opnemen met een bedrijf wat mest ophaald voor de eisen. Iemand ervaringen met een bedrijf?

Foto's van jullie mesthoop zijn welkom!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:07

Wij laten het gewoon door het loonbedrijf ophalen :)

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:09

Firma Kroon in Waarland haalt mest op. Ook Nijssen uit Nieuw Vennep doet dit. Wij hebben 4 paarden en bij ons is de mest niet vers genoeg (qua minimale hoeveelheid) om het kosteloos te komen halen, toen ik er mee bezig was. Dat zal er bij 5 ook om hangen schat ik in, is wel de moeite waard om even goed naar te kijken.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:10

En niet te dicht bij sloten als je geen vloeistofdichte vloer hebt, anders spoelen de "giftige" stoffen eruit ri water en verspreidt het zich.
Wij hebben met biggenschotten een mesthoop-omranding gemaakt waar je de kruiwagens kunt legen, met een plank ook van de bovenkant te bereiken, erg handig.
Is ie vol dan rijden we het weer uit over het land. Omdat we dagelijks de mest opruimen en soms mestonderzoek doen hebben we tot nu toe geen wormsbesmettingen/uitbraak gehad..
Wij gebruiken overigens ook vlas, en dat composteert geweldig! veeeel minder grote mesthoop! Nu in de zomer heb ik ze alleen op matten, NOG beter! :-)

Veel plezier met het spul aan huis!

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:14

Plien_nl schreef:
Heb je evt een naam van een bedrijf voor me? Zijn er wel bedrijven die vlas nemen? We hebben 3 paarden waaronder 1 op vlas.
Is de mesthoop van jullie gestort en dus uit 1 stuk of zijn de wanden van losse platen of keerwanden?

Amco in milsbeek.
Misschien staat er al info op internet?
Wij hebben 3 losse muren staan en een betonnen vloer

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 20:20

Vuurneon, het loonbedrijf gooit het op zijn land neem ik aan? De omgeving is nieuw voor ons. Wij wonen nu in Zeeland en verhuizen dus naar Castricum. Er zit wel een loonbedrijf in de weg. Dus als we daar wonen kan ik daar ook nog eens een praatje mee maken

Sphinxie, Wat betalen jullie voor het op laten halen? En hoe vaak laten jullie het ophalen? Ik wil het denk ik 1 x per jaar op laten halen of zou vaker handig zijn?

PLK, Bedankt, De paarden staan nu bij mijn ouders aan huis. Ik kan niet wachten om ze straks "weer" aan huis te hebben.

Nog tips voor de afmeting van een mesthoop? Dus voor 5 paarden en jaarlijks laten legen?

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:20

Yep :) hij gooide het op eigen land. Tegenwoordig gaat het overigens over ons eigen land heen.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:40

Ik hoor net van mijn vader dat amco ook mest mee neemt met vlas ertussen zolang het niet overheersend is want alles word toch gemengd in de fabriek. (Hij werkt bij cnc daar gaat de mest naar toe)

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:42

Wij betalen 15 euro per kuub mest die wordt opgehaald. Ik denk dat we ruim 2 maanden vooruit kunnen en dan zo'n 15 kuub mest hebben. Wel een beetje afhankelijk van zomer en winter, 's zomers halen we het van het land en dat is minder dan het stro er bij uit de stal wat we in de winter veel meer hebben.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 21:46

Onze paarden staan veel buiten, ook in de winter als het weer het toe laat s'nachts buiten, en anders alleen overdag buiten. En zomers 24/7 buiten. Wel maken wij elke dag de wei schoon. Hierdoor hebben wij weinig stalmest. Wel mesten we elke dag uit als ze op stal staan. Geen idee hoeveel kuub mest ze dus produceren. Ik zal het eens vragen aan mijn vader.

Sphinxie, Hoe ziet jullie mesthoop eruit?

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:30

Ik lees even mee. Ik heb sinds kort ook een eigen landje. Nu sla ik de mest nog kapot. Maar in de winter staan ze op een ander landje waar ik de mest wil ruimen en dus een mesthoop wil maken.

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:53

We hadden eerst een 24m3 container staan (met 2 deuren aan de voorkant) waaruit de mest werd opgeknepen. In het begin reed ik daar dan met de kruiwagen in om 'm te legen. Als de container daarvoor te vol raakte (reed 'm dan ook een paar keer aan met de minishovel), dan leegde ik de kruiwagen in de minishovelbak en kieperde ik die over de rand. Nu hebben we iets van een 16m3 bak staan, in afwachting van de aanleg van een betonnen mestbak die de komende periode aangelegd moet worden. De bedoeling is dat die zo'n 1,5 m diep wordt met een opstaande rand erom heen. Ik vond zelf die container een prima oplossing, alleen mijn man vond het niet mooi staan op het erf. En nu we een andere schuur aan het bouwen zijn, pakken we zometeen gelijk een betonnen mestbak mee.

Nikki6
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-08-13
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 12:07

Ik lees ook even mee. Wij hebben de mest altijd verspreid over het land, maar dat willen er nu ook gaan gebruiken als wei.
Wij hebben het nu gewoon op een hoop gegooid en gebruiken het na een tijdje in de tuin en 'delen het uit'. Kreeg al de tip om er gewoon een betonnenplaat onder te leggen zodat je zeker geen gezeur krijgt.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:36

ingvdh schreef:
op internet gevonden "meststoffenwet"

Citaat:
Hobbyhouders en kinderboerderijen vrijgesteld van meststoffenwet
Dieren die louter om hobbymatige redenen of als gezelschapsdier worden gehouden of voor
educatieve doeleinden (zoals dierentuinen en kinderboerderijen) vallen niet onder de verplichtingen
van de meststoffenwet.


Het vrijgesteld zijn van de meststoffenwet houdt in dat je geen mestboekhouding hoeft bij te houden, maar je valt met ELKE mestopvang wel onder de milieuwet.

Vraag bij je gemeente na wat in die gemeente van toepassing is, daar kan verschil in zitten.
-Sowieso heb je een vloeistofdichte vloer nodig en idem wanden als de put verdiept ligt. Gooi je het vlak op de bodem dan heb je een richel nodig dat er geen mestwater in de grond kan komen en verkijk je niet op die hoogte als je eens een fikse stortbui krijgt :)
-Geen zicht op de buren (zicht en vliegenoverlast)
-max 10 m3 inhoud (heb ik me laten vertellen)

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:41

Wij hebben met maar 2 paarden juist wel een goede mestbak laten plaatsen, dit om gezeur in de toekomst te voorkomen dat de grond eronder vervuild zou kunnen zijn. Wij hebben betonnen elementen laten plaatsen en de naden afgekit met de bijgeleverde kit van het bedrijf. Hierdoor is er een vloeistofdichte bodem en kan er niets de grond in lopen. In onze bak kan circa 16 m3 mest. Ik laat het ophalen door een loonwerker om de hoek en betaal een 65 euro per keer dat ze komen. Om de wanden heen is er een beukenhaag geplaatst om het zicht weg te nemen.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 13:47

DubbelDun schreef:
Vraag bij je gemeente na wat in die gemeente van toepassing is, daar kan verschil in zitten.
-Sowieso heb je een vloeistofdichte vloer nodig en idem wanden als de put verdiept ligt. Gooi je het vlak op de bodem dan heb je een richel nodig dat er geen mestwater in de grond kan komen en verkijk je niet op die hoogte als je eens een fikse stortbui krijgt :)
-Geen zicht op de buren (zicht en vliegenoverlast)
-max 10 m3 inhoud (heb ik me laten vertellen)


Dit is niet helemaal correct.
Vloeistofdicht hoeft hij niet te zijn (je mag iets alleen vloeistofdicht noemen met een kiwakeuring). Er mag geen mestvocht uitlekken, het liefst is er een afvoer voor het mestvocht gemaakt (dus met een opvangvoorziening.
Je mag het zo op de onverharde grond opslaan, maar dan moet er een absorberende laag onder en afdekking overheen.
Beide voorschriften tellen alleen als je n bedrijf hebt. dit is meestal met 5 paarden of meer, maar het kan per gemeente verschillen.
Ben je geen bedrijf dan moet je aan de wet bodembescherming voldoen en die zegt dat je de grond niet mag vervuilen en geen afvalstoffen (mestvocht) in de bodem mag brengen. Dat doe je dus met bovengenoemde voorzieningen.

De meststoffenwet is dus niet van toepassing, alleen de wet bodembescherming en het activiteitenbesluit.
het gaat trouwens ook om een opslag van een min van 3 m3 tot een max van 600 m3. en hij moet min 5 m. van een sloot afliggen.
De aantal m van de buren is (alleen bij een bedrijf) 50m.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:56

@kaatjemuts: duidelijk andere voorwaarden als hier gelden.
Mijn buuf moest een vergunning aanvragen en om het zicht/overlast van de buren te beperken is er een heg omheen geplaatst.

Als er geen mestvocht mag lekken is hij dus imo waterdicht ;)

Tot 7 paarden ben je geen bedrijf mits je duidelijk geen geld verdiend aan de paarden (fokken of mini-manege oid).

@ts: vraag je gemeente dus naar de voorwaarden !!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 15:06

DubbelDun schreef:
@kaatjemuts: duidelijk andere voorwaarden als hier gelden.
Mijn buuf moest een vergunning aanvragen en om het zicht/overlast van de buren te beperken is er een heg omheen geplaatst.

Als er geen mestvocht mag lekken is hij dus imo waterdicht ;)

Tot 7 paarden ben je geen bedrijf mits je duidelijk geen geld verdiend aan de paarden (fokken of mini-manege oid).

@ts: vraag je gemeente dus naar de voorwaarden !!


De aantal paarden en dat je er wel of niet geld mee verdiend is niet een harde eis, dat hangt af van jurisprudentie.. Per geval verschillend en maar net hoe de gemeente het opvat...

Dubbeldun: dat gaat om n omgevingsvergunning act. Bouw, omdat het een bouwwerk is en waarschijnlijk is de heg geƫist vanwege eisen van welstand. Dat is wat anders dan de eisen die ik bedoel

Maar de tip om ff contact op te nemen is n goeie! Die kunnen je t beste helpen.

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:33

Sommige gemeentes stellen het verplicht dat er geen hemelwater (regen) op de mesthoop mag vallen; een afdak is dan verplicht. Het kan tegenstrijdig zijn met een andere regel, dat men geen 'bouwwerken' mag plaatsen. Gewoon informeren bij betreffende gemeente is de juiste en kortste weg.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:36

Apv kun je vaak wel online vinden :j

Ik heb geen eisen voor een mestbak, dus heb het gewoon op de grond staan zonder vloeistof dichte bodem en wanden van afgedankt hout (vond het zonde om geld te stoppen er in te stoppen hihi)