Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:01

Hallo,
Sorry voor het zoveelste jacobskruiskruid-topic maar ik weet even niet meer wat ik moet :(.
Vorige week zijn wij eigenaar geworden van een huis met meerdere paardenvoorzieningen incl 2 hectare grasland. Nu is er 1 hectare grasland dat zo hoog staat dat we dat gaan hooien. Nu zag ik vandaag een aantal jacobskruiskruidplanten staan -O-. Nu zit ik met het dilemma dat dit er uiteraard uit moet, maar dat ik niet goed weet op welke manier ik dit het beste kan doen. Het gaat maar om een plant of 5 maar ze moeten wel effectief weg gehaald worden. Ik las verschillende methodes maar ik vraag mij af welke methode nu het verstandigste is ivm het willen hooien van het land. Ik wil natuurlijk geen zieke paarden ;(.

Alvast bedankt

Zinzi_jewel

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:08

Uitsteken ...
En goed kijken dat je alle planten hebt

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:08

Gebruik de zoek knop even. Er zijn recent een aantal topics over geweest...

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:13

Ik ben een half uur bezig geweest om een topic te vinden met een antwoord op mijn vraag. Ik vraag mij namelijk af wat i.c.m. willen hooien de beste methode is

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:17

UItsteken inderdaad, want je wilt ze niet terug en als het er maar 5 zijn is het wel te doen, zijn het er 500 tja.. dan heb je ander probleem.

Zou wel met aantal mensen naast elkaar keer hele land door wandelen en zoeken in soort zoek slinger en dan markeren waar ze staan, want je ziet er zo paar over het hoofd.

Birdie60

Berichten: 8398
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:19

Je hebt er tegenwoordig een apparaatje voor.
Een rag fork of zoiets.
Kan je hem goed mee uitsteken.

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:20

Misschien naar de loonwerker en het onkruid dood laten spuiten?

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:23

zout op gooien dan sterft het in ieder geval en nooit met je blote handen aan zitten

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:25

Waar ik zelf aan dacht was het volgende: planten eruit trekken en schoonmaakazijn in het gat gieten. Las dat de wortels dan dood gaan

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:32

Ufurio4e schreef:
Misschien naar de loonwerker en het onkruid dood laten spuiten?


Gaat niet werken als je binnen 6 weken erna wilt hooien ;)

Voor nu en als je binnenkort dat gras eraf wilt halen. Er doorheen lopen, alle planten die je vind uitsteken of op de grond afsnijden. En verschrikkelijk goed zoeken naar de eenjarigen, die staan nl nog heel dicht bij de grond, pas in het 2e jaar krijgen ze bloemen.

Ik zelf zou dat stuk nu dus maaien. Het gras wat eraf komt vernietigen. Boer laten komen het stuk spuiten, zijn speciale middelen voor. En dan pas volgend jaar dat hooien voor de paarden. Dan kan je vanaf eind april/begin mei door de wei lopen en zoeken of er nog planten te vinden zijn.

Het schijnt overigens dat schoonmaakazijn of kunstmest niet eens nodig zijn. Als je de plant bij de grond afsnijd, schijnen de wortels ook al dood te gaan. Was een onderzoek uit schotland zo uit mijn hoofd.
Ik heb zelf 1 plant erin gehad, wat ik ook deed aan uitsteken, die kwam elke keer terug. Daar zat een zaadbom in de grond. Pas na een jaar aardappelen erin was die weg.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:35

marissa161 schreef:
Waar ik zelf aan dacht was het volgende: planten eruit trekken en schoonmaakazijn in het gat gieten. Las dat de wortels dan dood gaan

Maar andere planten er omheen ook. Kunstmest helpt ook en geeft juist het gewenste gras een boost. Voor het hooien of tot op de grond afknippen (met snoeischaar bv), afvoeren via restafval en hand kunstmest op de afgeknipte plant die nog in de grond zit doen. Daar heb je bij het hooien geen last van mits er een weekje en liefst wat regen tussen zit. Hoe meer je de grond verstoort met het weghalen van onkruid, hoe meer je nieuw onkruid de kans geeft. Bij afknippen + meststof help je juist de wel gewenste planten/gras wat er al is die ruimte in te nemen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:38

Toen wij voor 9 jaar geleden onze pachtweide kregen stonden er daar ook een stuk of 5 JKK-planten. Ik heb die eerst tijdens een droogte periode op een flinke portie (keuken)zout getrakteerd en water gegeven. Binnen een paar dagen waren ze dood en daarna heb ik ze ruim uitgestoken (let op de wortels!) en in de kliko laten afvoeren. Daarna nooit meer last van JKK gehad.

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:42

Rina: dankjewel! Daar heb ik wat aan :)
Tamary: dankje! Kunstmest had ik idd ook gelezen. Dat lijkt mij dan de beste oplossing! Heb je een idee tot hoever je de plant moet afknippen? Ik neem aan dat wanneer er nog een stukje stengel achterblijft dit ook niet goed is

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:51

flettie schreef:
Toen wij voor 9 jaar geleden onze pachtweide kregen stonden er daar ook een stuk of 5 JKK-planten. Ik heb die eerst tijdens een droogte periode op een flinke portie (keuken)zout getrakteerd en water gegeven. Binnen een paar dagen waren ze dood en daarna heb ik ze ruim uitgestoken (let op de wortels!) en in de kliko laten afvoeren. Daarna nooit meer last van JKK gehad.

Hebben jullie daarna ook nog van het land gehooid?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:53

Echt al het blad er af, daar haalt plant nl energie uit om te groeien. Geen blad betekend reserves in de wortel aanspreken en die put je dan rap uit. Zeker samen met de kunstmest, omdat een pioniersplant als jkk daar juist niet goed tegen kan (groeit niet of groeit zichzelf kapot). Regelmatig controleren zal wel moeten, er kan altijd weer wat opkomen, maar dit werkt en het kost het minste qua gif e.d. (wat je niet altijd mag spuiten en je ook weer rekening moet houden met je paarden, etc.). Je kan dit afknippen ook voor dingen als zuring gebruiken. Zeker als je ze kort knipt voordat de zaden rijp zijn houd je ze zo onder controle, minder blad = minder kale plek en ook weer betere grasmat, want ook deze plant verdrukt veel gras als het gewoon kan groeien.

Omdat paarden het onkruid niet eten heeft het nl altijd een voordeel t.o.v. gras wat wel gegeten wordt. Afknippen geeft zeg maar kunstmatige begrazing en daar kan onkruid niet tegen. Maaien wordt hierom veel gedaan, maar dan is het onkruid al volop in het zaad en verspreid je de ellende juist. Het komt dan ook weer in je hooi en daarmee hoe dan ook weer in op je land terug.

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 22:57

Wanneer de plant dood is, maakt het ook niet meer uit als het in het hooi komt? Of blijft het gif werken?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:59

JKK blijft giftig ook als die dood is, wel verdwijnt de bittere waarschuwingssmaak, waardoor de plant in het hooi wel gegeten wordt.

Heb je de plant voor het maaien al tot de grond afgeknipt en afgevoerd zal die niet in het hooi komen tenzij de maaier erg laag ingesteld staat en plant op een bultje stond. Enkel dan kan er een stuk wortel in je hooi terecht komen.
Laatst bijgewerkt door tamary op 07-07-15 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:00

Niet te moeilijk doen. Goed je weiland uitkammen door er systematisch door heen te lopen. Alles uitsteken wat op jkk loopt en dan gewoon hooien. Voortaan iedere maand uitkammen en dan kom je er best snel vanaf.

Froukje
Forever young

Berichten: 10836
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:01

Levensgevaarlijk als het in het hooi terecht komt!
Komende lading gras lekker aan een koeienboer schenken en dan eerst zorgen dat je van je jjk afkomt voor je zelf gaat hooien.

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 23:04

Bedankt voor de reacties! Ik zal morgen de weide uitkammen en kunstmest kopen. Knip ik de boel af en gooi er kunstmest op. De weide wordt over een maand pas gehooid als het goed loopt. Ik zal verder met de boer overleggen of het vertrouwd is om te hooien of dat we het toch moeten vernietigen. Na het hooien willen we de weide ook direct bemesten(als het goed is) zodat de kans gering is dat het terugkomt. Heeft ook jaren geen kruid in gestaan maar dit jaar is er vermoedelijk minder aandacht aan besteed waardoor het kruid de kans heeft gekregen om te groeien.

Kaatje_S

Berichten: 1004
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:08

En als je uitsteekt goed opletten dat ook de gedroogde blaadjes goed meekomen en er geen restjes toch per ongeluk in het land achter blijven.

En idd, de jongere planten (ens soms zelfs ook de al wat grotere) zie je heel snel over het hoofd! Hier stonden er soms wel tientallen kleine plantjes op een klein stukje.

Hopelijk kom je er helemaal van af!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:10

Gewoon uittrekken....

Er blijven wortels achter, die kan je later uitsteken...bij juiste bemesting zullen ze verdwijnen, ze groeien,graag op arme grond.

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 23:13

Ik weet hoe gevaarlijk het kruid is, maar we vinden het zo zonde om een heel hectare hooi weg te doen vanwege 5 plantjes :(. Bij het uitsteken doe ik sowieso eerst een containerzak om de plant heen zodat er niet per ongeluk nog blaadjes vallen

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:14

Ik vind dat ook een wat overtrokken reactie eigenlijk om gelijk alles maar te vernietigen.
Als je hooi inkoopt heb je ook geen idee of er een paar jkk plantjes meegekomen zijn.

Als je de planten verwijderd dan heb je nu eigenlijk juist zelfs veiliger hooi dan hooi dat je nooit zelf levend gezien hebt.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 07-07-15 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:15

Als het warm weer is, doe handschoenen aan, je kan brandblaren krijgen van het sap, het beste is verbranden, doe het in een gesloten zak in de container...als ze geplukt zijn, zullen de bloemen snel pluizen om te overleven