hoelaat mag je een veulen gaan spenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

hoelaat mag je een veulen gaan spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 17:44

bij ons op stal staat een moeder van 3 1/2 jaar e heeft een veulen gekregen nu wil de bazin van de stal die pony we halen bij hara veulen om die in te gaan rijden
het veulen is begin zomervakantie geboren
is dit dan niet veel te vroeg
en heeft iemand tips voor in te rijden
die pony = zeer koppig en heeft iemand goeie manier om zonder zweep dat paardje iets te leren??
(ze stijgert iedere keer als je haar aan de lounge wilt nemen en als er iemand naast loopt stijgert ze ook! ) Frusty Verward

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:29

een pony mag met 3 maand bij de moeder weg.

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 18:30

heb je ook nog ideeen hoe je met een vriendelijke manier dit koppige paardje in kunt rijden????

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 18:38

noortje schreef:
een pony mag met 3 maand bij de moeder weg.


Euhh, ik dacht dat het minimaal bij 4 maanden was hoor.. Verward

Wat je kunt doen is moeder en veulen af en toe bij elkaar weghalen, als is het maar 10 minuten.. Daarna uitbouwen naar steeds langer..

Of in een keer, maar dan moet je moeder en veulen wel een paar km uit elkaar zetten, anders maken ze elkaar gek..

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 18:39

jah dat doen we ook al k ga dan ook iedere keer bij ut veulen zitten zodat ie niet al te gek wordt lukt ook wel hoor
maar met die moeder lukt niet!

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:10

Een veulen mag inderdaad pas weg bij 4 tot 6 maanden. En ga zeker geen jong paard inrijden zonder enige ervarin en al helemaal niet zonder goede hulp!!!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:11

4 maanden mag. Liever 5 of 6. (vind ik).
Onze veulens zijn allemaal op de 5,5 maand ong van de moeder afgegaan.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:30

Misschien ben ik wat onnozel, maar om die merrie in te rijden hoef je het veulen toch niet direct te spenen?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 23:11

4 maanden doen ze vaak bij hengsten...ma wordt ze dan sneller zat denk ik Haha! Bij merries laten ze die vaak nog wat langer bij de moeder lopen.

Kendra, lijkt mij mentaal wel beter voor de merrie om eerst te spenen...en dan nog eventjes een week of 3 te wachten. Een merrie is er niet bepaald met haar gedachte bij als haar veulen staat te krijsen op stal naar mammie Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:13

Drie maanden vind ik te vroeg, ik heb zelf afgespeend op vijf maanden omdat mijn veulen er toen gewoon klaar voor was, maar had het gerust op zes maanden willen doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:20

Ik vind 5 of 6 maanden het beste, Razinda is met 5 maanden gespeend. Omdat ze haar moeder begon te pesten, maar vooral omdat ze anders later in het koppel kwam en dat is niet goed.
Je kan je paard ook weer gaan rijden terwijl het veulen er nog bij staat. Dan laat je het veulen in de box staan, in het begin is de paniek groot, maar op een gegeven moment wennen ze er aan en dat is alleen maar handig voor als je gaat afspenen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 09:37

Ik dacht minimaal 4 maanden hoor. MAar als je nu een heel irritant hengstveulen hebt dat de moeder steeds zit te klieren kun je hem beter eerder weghalen. WAnt anders wordt de moeder misschien eens boos waardoor ze flink uithaalt.
En soms halen ze een veulen ook eerder weg omdat hij alles aan de moeder onttrekt. Zo'n veulen groeit dan voorspoedig maar voor de merrie is het niet goed en moet je het veulen weghalen om haar te beschermen. Deze dingen kunnen ook voor later gelden. 5 of 6 maanden kunnen beter zijn ja, maar dat hangt ook weer af of er een lastig hengstveulen bij de moeder is, of dat aan de moeder te veel energie onttrokken wordt door het veulen. Een goede moeder geeft immers alles af maar lijdt daar zelf wel onder. En dan kun je toch beter het veulen weghalen. maar je kunt het beste uit gaan van 4 maanden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:32

En hou er ook rekening mee dat de moeder het wel 's beu kan zijn, in mijn geval had m'n merrie er gewoon genoeg van, ze was blij van dat hoopje pony vanaf te zijn!!!!!! Ze duwde haar ook steeds weg toen het etenstijd was, en het veulen was ook al heel zelfstandig met 3 maand. Met vier maand is ze van mams afgegaan, en die was er mij alleen maar dankbaar voor. Het veulen heeft wel 3-4 dagen lopen drammen, je kan het nog zien in de wei, een baantje gewoon heeft die daar gemaakt ...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 12:47

XoNo schreef:
4 maanden doen ze vaak bij hengsten...ma wordt ze dan sneller zat denk ik Haha! Bij merries laten ze die vaak nog wat langer bij de moeder lopen.

Kendra, lijkt mij mentaal wel beter voor de merrie om eerst te spenen...en dan nog eventjes een week of 3 te wachten. Een merrie is er niet bepaald met haar gedachte bij als haar veulen staat te krijsen op stal naar mammie Knipoog


Tja, als je de keus hebt, maar in dit geval lijkt een combi de minst slechte oplossing. En je weet ook nooit hoe de merrie reageert, misschien vindt ze 't wel prima. Tenslotte zijn er honderden merries die iedere dag zonder problemen hun uurtje dressuur of wat dan ook lopen terwijl er een veulen op stal staat te wachten.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 13:04

Tja afspenen verschilt per geval. Sommigen doen het met 4 maand, maar wij doen het ook wel eens langer. Biretta liep er nog bij toen ze zelf een jaar was. Helemaal geen probleem en moeder en dochter kunnen goed met elkaar overweg. Wij hebben echter ook al eens een veulen gehad die met 6 week afgespeend was. De merrie, een engels volbloed, hadden we verkocht en ze was drachtig van de hengt Captain's Treasure. Het veulen behoorde ons. Na enkele weken werden we opgebeld, wanneer we het veulen ophaalden want de merrie kon het veulen niet aan. Toen zaten we dus met een veueln van 6 week.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 14:21

100 dagen is de officiele speenleeftijd, hoe langer je wacht hoe beter.
5 à 6 maand is het beste (of later)